جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 10.11.2010, 21:07


دویچه وله: جمهوری اسلامی ایران در انتخابات برای نهاد رهبری زنان سازمان ملل رای نیاورد. تلاش ایران برای گزینش در این نهاد، در واپسین لحظات توسط نامزدی کشور کوچک تیمور شرقی ناکام ماند.

ناکامی ایران برای گزینش در نهاد یادشده برای مقامات جمهوری اسلامی بسیار غافلگیرکننده بود. زیرا جمهوری اسلامی تا کنون انتخاب خود را قطعی تلقی می‌کرد. ولی آن‌گونه که فعالان حقوق بشری امیدوار بودند، کشورهای حاضر در شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل (Ecosoc)، علیه ایران رای دادند.

ایران روز چهارشنبه (۱۰ نوامبر) در نشست مجمع عمومی سازمان ملل تنها ۱۹ رای به دست آورد و به این ترتیب به مقام آخر در میان کشورهای آسیایی رسید. برای قاره‌ی آسیا از ۴۱ کرسی در شورای اداری «زنان سازمان ملل»، ده کرسی در نظر گرفته شده بود.

از آنجا که از قاره‌ی آسیا فقط ده کشور نامزد شده بودند، انتخاب ایران قطعی به نظر می‌رسید. ولی در واپسین لحظات تیمور شرقی نیز اعلام نامزدی کرد و به این ترتیب شکست جمهوری اسلامی مسجل شد. تیمور شرقی ۳۶ رای آورد، یعنی ۱۷ رای بیشتر از ایران. بدین ترتیب ایران در میان ۱۱ نامزد در جایگاه یازدهم قرار گرفت.

نامزدی ایران برای این نهاد با مخالفت‌های شدید سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشری همراه شده بود.

یک روز پیش از انتخابات این نهاد، شیرین عبادی حقوقدان ایرانی و برنده‌ی جایزه‌ی صلح نوبل، انتخاب ایران را مسخره خوانده بود. خانم عبادی گفته بود، کشوری که زنان را کم‌ارزش می‌داند و از طریق قوانین آنان را مورد تبعیض قرار می‌دهد، چگونه می‌تواند طرفدار حقوق زنان باشد.

این حقوقدان ایرانی افزوده بود: «زنان برای دولت جمهوری اسلامی نیمی از ارزش مردان را دارند. اگر برادر من و من مجروح شویم، مجرم برای آسیبی که به برادر من وارد کرده، دو برابر مجازات می‌شود. در برابر دادگاه، گواهی دو زن برابر گواهی یک مرد است. مردان به آسانی می‌توانند از همسرانشان جدا شوند ولی زنان در این زمینه شانسی ندارند. اگر زنی درخواست گذرنامه کند، باید اجازه‌ی کتبی شوهرش را نیز ارائه دهد. چنین کشوری چگونه می‌خواهد برای حقوق زنان تلاش کند؟».

سازمان دیده‌بان حقوق بشر نیز اعلام کرده بود که انتخاب ایران در نهاد یادشده، پیامی وحشتناک به زنان سراسر جهان خواهد بود که به نهاد زنان سازمان ملل امید بسته‌اند. مخالفان سازمان ملل در آمریکا نیز، انتخاب ایران را دلیلی برای ناکارآیی سازمان ملل خوانده بودند. ولی در پایان از رای‌گیری سازمان ملل، نتیجه‌ی دیگری حاصل شد.

نهاد سازمان ملل برای برابری جنسی و پشتیبانی از زنان، از ماه ژانویه فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024