سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 27.02.2010, 14:14


ایران امروز: براساس سند راهبردی «چشم انداز بیست ساله کشور»، قرار بود ایران در سال ۱۴۰۴ «قدرتمندترین، پیشرفته‌ترین و با ثبات‌ترین کشور واقع در منطقه آسیای جنوب غربی» شود که «دارای تعامل مثبت و سازنده با جامعه جهانی و الهام بخش در میان کشورهای جهان اسلام و در حال توسعه خواهد بود.»

در چهار سالی که از اجرای این سند می‌گذرد ایران زیر رهبری «بیش‌از اندازه داهیانه» آقای خامنه‌ای و مدیریت روزمره‌ی «بسیار هوشمندانه» جناب احمدی‌نژاد هر روز از از اهداف این سند دورتر و دورتر می‌شود.

وبسایت «عصر ایران» که در اردوی محافظه‌کاران سینه می‌زند نگران است که کشور دیگری - ترکیه - زودتر از ایران به جایگاه نخست در منطقه آسیای جنوب غربی دست یابد و «جمهوری اسلامی ایران» از دستیابی به اهداف چشم‌انداز ۲۰ سال بازبماند.

«عصر ایران» نوشته ترکیه نیز یک طرح توسعه همه جانبه در دستور کار دارد که بنا به اعلام مقامات این کشور – از جمله نطق هفتگی جمعه شب (۲۶ فوریه) رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه – هدف آن است در سال ۲۰۲۳ ترکیه در جمع ۱۰ کشور پیشترفته دنیا قرار گیرد. سال ۲۰۲۳، صدمین سال تاسیس جمهوری ترکیه است.

عصر ایران بخش‌هایی از اظهارات شب گذشته اردوغان در مورد راستاهای توسعه‌ی کشور را نیز چاپ کرده است که جای توجه و دقت دارد.

اردوغان در نطق هفتگی خود به موارد زیر اشاره کرده است:

۱- کاهش ریسک سرمایه گذاری خارجی در ترکیه در سال ۲۰۰۹ در مقام مقایسه با سال ۲۰۰۸ علی رغم بحران اقتصادی جهانی .

۲- افزایش آمار جذب توریست ترکیه در سال ۲۰۰۹ در مقام مقایسه با سال ۲۰۰۸.
در سال ۲۰۰۸ ترکیه پذیرای ۲۶ میلیون و سیصد هزار توریست بوده است در حالی که در سال ۲۰۰۹ علی رغم بحران اقتصادی جهانی این رقم به ۲۷ میلیون و صد هزار نفر رسیده است

۳- رشد جذب سرمایه گذاری خارجی ترکیه در سال ۲۰۰۹

۴- رشد سریع طرح های عمرانی در بخش هایی چون راه و جاده سازی ، سد سازی و آبیاری صنعتی . فقط در یک پروژه از پروژه های عظیم آبیاری اراضی کشاورزی در شرق و جنوب شرق ترکیه بیش از ۲ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی واقع در این منطقه به سیستم آبیاری مکانیزه مجهز می شوند که این خود به تنهایی انقلابی در کشاورزی در این منطقه محسوب می شود.

۵- رشد سریع صنعت هوایی ترکیه به طوری که اردوغان به مردم ترکیه قول داد که در سال ۲۰۱۵ نخستین هواپیمای مسافربری ترکیه مطابق با آخرین فناوری های روز جهان به بازار عرضه خواهد شد.

۶- رشد سریع علمی ؛ اردوغان خبر از ساخت هزاران واحد دانشگاهی، خوابگاهی، مدرسه و ... در بخش های مختلف ترکیه به ویژه در منطقه شرق و جنوب شرق ترکیه داد.

۷- نخست وزیر ترکیه همچنین خبر داد که علی‌رغم بحران اقتصادی کشورش در سال ۲۰۰۹ موفق به صادرات بیش از ۱۰۲ میلیارد دلار کالا و خدمات به جهان شده است.

قابل توجه اینکه صادرات ترکیه عموما در بخش کالاهای صنعتی و تولیدی و صنایع غذایی و محصولات کشاورزی و دامداری و میوه و... است و از این جهت افزایش صادرات برای این کشور به معنای رونق یافتن بازار کار نیز محسوب می‌شود.

«عصر ایران» در اشاره به گوشه‌هایی از پیشرفت‌های ترکیه قطعا «حسن نیت» دارد و می‌خواهد به مسئولان یادآوری کند که «باید با سرعت هر چه تمام تر حرکت کنیم» تا ترکیه جایگاه ایران را در منطقه اشغال نکند، اما همانند تنظیم‌کنندگان «سند چشم‌انداز ۲۰ ساله» دچار «خوش‌خیالی محض» است.

گذشت دیگر آن دوره که ایران خود را با ترکیه مقایسه و با آن رقابت کند. ایران حتی بزودی قادر به رقابت با عراق نیز نخواهد بود. «جمهوری اسلامی» با وضعیت موجودش - چنانکه ۳۰ سال گذشته نشان داد - نظامی ضد توسعه است. نظامی که دانشجو و استاد و نویسنده و روزنامه‌نگار، روزنامه و اینترنت و زنان تحصیل‌کرده و توانا و علوم جدید را برای بقای خود خطرناک می‌داند نمی‌تواند راهبر ملت و کشوری برای توسعه باشد.

در ترکیه - حتی با حاکمیت اسلام‌گرایان - عقل کارشناسی و منافع و مصالح ملت و کشور حاکم بر تصمیم‌گیری‌هاست. در ایران «اسلامی» اما میل «مقام معظم» است که همه‌چیز را تعیین می‌کند و ایشان نیز ابایی ندارند از اینکه یک کشور ۷۵ میلیونی را به منجلاب بحران بکشانند چرا که هنگام دزدی آرای مردم، مچ آقا را گرفته‌اند و بی‌ابرو شده است. چون نظر «آقا» به احمدی‌نژاد بود می‌بایست اگر خون ده‌ها نفر ریخته می‌شد، صدها نفر زندان و شکنجه می‌شدند و کشور به بحران کشانده می‌شد.

ایران با نظام ولایت فقیه‌اش از این پس باید مراقب باشد که از افغانستان نیز عقب نماند که چندان بعید نیست.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024