پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 12.07.2009, 15:58


تصویب ١ میلیون یوروئی دولت هلند برای آزادی سازی اینترنت در ایران

لاهه ٧ ژولای ٢٠٠٩- در واکنش به فراخوان «شکستن سکوت» که هفته پیش در رسانه های هلندی و ایرانی به چاپ رسید (۱)، شماری از احزاب سیاسی حاضر در پارلمان هلند لایحه هائی را ارائه دادند که بر اساس آن از دولت خواسته شد تا در چارچوب اتحادیه اروپا اقداماتی را بر علیه حکومت ایران در پیش گیرد. از جمله تصمیماتی که در مجلس در این زمینه اتخاذ شد، تخصیص بودجه جهت کمک رسانی به امر انتشار اخبار و اطلاعات مربوط به ایران است. همچنین نمایندگان مجلس هلند به این توافق دست یافتند تا ممنوعیتی برای فروش فن آوری سانسور و فیتلرینگ اینترنتی به دولت ایران مقرر دارند. آنها از شرکتهای زیمنس و نوکیا درخواست کردند تا سود حاصله از فروش فن آوری مربوطه به ایران را در اختیار سازمانهائی که برای دستیابی آزاد به وسائل ارتباط جمعی تلاش میکنند، قرار دهند.

بحث فوری در مورد ایران در پارلمان هلند

در یک نشست فوری مجلس هلند در تاریخ ۲ جولای در ارتباط با وضعیت ایران چندین طرح مرتبط با بهبود بخشیدن به امر اطلاع رسانی برای ایرانیان در ایران مورد بحث و مذاکره قرارگرفت که نتیجتا به توافقاتی نیز دست یافت. در فراخوانی که جمع iProxyIran نخست در روزنامه به چاپ رساند و سپس به آقای ماکسیم فرهاخن وزیر خارجه هلند تقدیم کرده بود روشهائی از جمله در اختیار قرار دادن سرورهای پراکسی (proxyservers) در جهت دسترسی آزاد به اینترنت در ایران پیشنهاد شده بود. جمع iProxyIran این فراخوان را در حالی به مجلس تقدیم کرد که تظاهرات اعتراضی مردم ایران به تقلبات گسترده در انتخابات با خشنونت ددمنشانه و انسداد کامل تمامی امکانات خبر رسانی پاسخ داده شد و در رهگذر این انسداد خبری رژیم توانست به دستگیری گسترده سازمان دهندگان جنبش اعتراضی و آزار و شکنجه مخالفین مبادرت کند.

ابتکار عمل جمع iProxyIran با طرح فراخوان «شکستن سکوت» راه حل عملی درمقابل مجلس هلند قرار داد که در نشست هفته گذشته مجلس مورد بررسی قرار گرفت.

طرحهای پذیرفته شده از طرف مجلس هلند

بسیاری از درخواستهائی که در این فراخوان ذکر شده بود و در رایزنیهای متعدد این جمع با نماینده گان پارلمان هلند بر آنان تاکید شده بود، مورد پذیرش مجلس قرار گرفت. از جمله، مجلس از دانشگاه ها، مدارس و شرکتهای هلندی درخواست کرد تا ظرفیت مازاد کامپیوترهای خود را در اختیار کاربران اینترنتی ایران قرار دهند. در این نشست طرحهای گوناگونی بر علیه حاکمیت ایران نیز مورد بررسی قرار گرفت. در این بحث پارلمانی نمایندگان مردم هلند با لحنی تند اقدامات اخیر حکومت ایران را محکوم کردند و تمامی احزاب مشترکأ اعمال خشونت در مقابل شهروندان معترض ایرانی را محکوم کردند.

در این نشست شش طرح مورد تصویب قرار گرفت. دراین راستا طرحی توسط بزرگترین حزب پارلمان هلند ارائه گردید که در یک رأی گیری غیرعلنی مورد تصویب قرار گرفت. در این طرح پارلمان دولت هلند را موضف کرد تا در چارچوب اتحادیه اروپا، خشونت اعمال شده توسط دولت ایران بر علیه شهروندان خود را با اقدامات دیپلماتیک مناسب پاسخ گوید. در مصوبه دیگر از دولت خواسته شد تا توسط سفارت هلند در ایران رژیم جمهوری اسلامی ایران را برای ازادی زندانیان سیاسی تحت فشارهای بیشتری قراردهد.

همچنین لایحه ای مبنی بر تخصیص یک میلیون یورو از صندوق حقوق بشر در جهت فراهم آوردن وسائلی برای انتشار آزادتر اخبار و اطلاعات مورد تصویب قرار گرفت. که در بحثها اشاره مستقیمی شد به طرح iProxyIran وفراخوان «شکستن سکوت».
ممنوعیت واگذاری فن آوری فیلترینگ و سانسور اینترنتی به ایران مورد دیگری بود که به تصویب رسید و همچنین از شرکتهای نوکیا و زیمنس خواسته شد، سود حاصله از واگذاری این فن آوری به ایران را در اختیار سازمانهائی که برای استفاده امن و آزاد وسائل ارتباط جمعی تلاش می کنند، قرار دهند. در این نشست حتی طرح محکومیت این شرکتها نیز مطرح شد.

از پیشنهادات مطرح شده در خلال گفتگوها پیشنهاد آقای هان تن بروک عضو حزب لیبرال دموکرات هلند جالب توجه بود که خواهان آن شد که در تعطیلات تابستانی مجلس از امکانات اینترنتی مجلس برای پیشبرد هدف خبر رسانی در مورد مسائل ایران استفاده شود.

وزیر امور خارجه آقای ماکسیم فرهاخن همچنین وعده داده اند تا حمایت هلند برای گسترش امکانات آزاد خبررسانی از جمله اینترنت را در اتحادیه اروپا مطرح کرده و تلاش نماید همکاری ایالت متحده امریکا را نیز در این زمینه جلب کند.

iProxyIran جمعی است فراسیاسی، متشکل از گروهی از دانشجویان که صدای آزادی جوانان ایرانی را انعکاس می دهد و فراخوان این جنبش مورد استقبال گسترده طیف وسیعی از جمله بیش از 30 سیاستمدار از احزاب مختلف، محققین، روشنفکران، هنرمندان قرار گرفته بود. در جریان انتشار این بیانیه که در تاریخ 27 جون 2009 در روزنامه پر تیراژ فولکس کرانت انتشار یافت، این جمع، جهان غرب را در قبال واگذاری امکانات سانسور اینترنتی و انسداد خبری در ایران مسئول دانسته و متذکر شده است که عواقب این اقدام غیراخلاقی را مردم ایران به بهای جان خود پرداخته اند.

جمع iProxyIran در هلند

ما از همکاری همه سازمانها و اورگانها در سراسر کشورهای اروپائی برای خبر رسانی هر چه وسیعتر انتظار همکاری و مساعدت داریم به همین دلیل خواهان آن هستیم که چنین تلاش و ابتکاری در دیگر کشورها نیز صورت پذیرفت.

در پایان شادمان و مفتخریم که انتشار بیانیه ما با این استقبال عمومی مواجه گردیده است و تأکید ما بر ضرورت کمک به کاربران ایرانی اینترنت از طرف احزاب هلندی با استقبال روبرو گردیده است. فراموش نکنیم که مشکل خبر رسانی با گذشت چند هفته از انتخابات همچنان به قوت خود باقی است و در روزهای اخیر آیت الله شاهرودی رئیس قوه قضائیه درخواست شدت عمل هر چه بیشتر در مقابله با سایت ها و کانال های تلویزیونی کرده است.

لطفا برای اطلاعات بیشتر و همیاری با ما با دامون گلریز .(JavaScript must be enabled to view this email address) تماس بگیرید.
Damon Golriz ( .(JavaScript must be enabled to view this email address))


***

۱. این نامه در یکی از پرتیراژترین روزنامه های هلند (فولکس کرانت) با امضای مشهورترین نماینده گان از طیفهای سیاسی، مدنی، علمی و هنری به چاپ رسید.

هموطنان!
حوادث اخیر ایران توجه جامعه جهانی را سخت به خود مشغول داشته. این توجه عمومی به حوادث دهشتناک اخیر ایران در پرتو تلاش مستمر ایرانیان خارج کشور میسر گردیده. تداوم و گسترش این فعالیتها مستلزم کوشش پیگیر و همه جانبه فرد فرد ما در جهت مقابله با محدودیتهای اعمال شده توسط رژیم جمهوری اسلامی می باشد. در این راستا، از تمامی هموطنان مقیم خارج کشور انتظار داریم از کلیه امکانات در دسترس خود برای انتقال اطلاعات یاری جویند.

فراخون شکستن سکوت

«عاقبت الامر آنچه در خاطر ما باقی خواهد ماند، نه اظهارات دشمنانمان، که خاموشی دوستانمان خواهد بود». آنچه امروزه در عمق جامعه ایران حس می شود، در باطن این واژه های مارتین لوترکینگ نهفته است. در حالیکه صدها هزار تن در خیابانهای ایران جان خود را در راه کسب آزادی به خطر می اندازند، دنیای غرب در سکوتی ناگوار فرو رفته است.

معترضین مسالمت جو در ایران هر روز برای رساندن صدای اعتراض خود به دنیای بیرون با مشکلات بیشتری مواجه هستند. چرا که حکومت خامنه ای و احمدی نژاد توانسته است امکانات ارتباطی کشور را مسدود سازد و آنانی که همچنان از طریق اینترنت و تلفن قادر به برقراری ارتباط هستند، مستقیمأ جان خود را به مخاطره می اندازند.

رژیم جنایتکار ایران هر گونه مقاومت و تبادل هر گونه اطلاعات به دنیای خارج و حتی در داخل ایران را به اقداماتی پرمخاطره بدل کرده است. بهای این رفتار غیر اصولی شرکتهای غربی را امروز معترضان آرام در ایران با جان خود می پردازند.

امروز موضع گیری در قبال مسائلی از قبیل سرکوب معترضین مسالمت جو، سانسور خفقان آور حاکم در ایران، سکوت بزدلانه با پز بی طرفی سیاسی و شراکت جرم از طریق سکوت، در عین تلاش برای دفاع از ارزشهای دموکراتیک بسیار ضروری می نماید. با استفاده از همان فن آوری که رژیم ایران جهت سرکوب شهروندان خویش بکار می برد، می توان با یاری "پروکسی سرور" های غیرقابل شناسائی به مهار سانسور اعمال شده، پرداخت.

در حال حاضر بسیاری از کامپیوترها در هلند زیر ظرفیت خود کار می کنند. می توان این ظرفیت مازاد را در جهت تبادل آزاد اطلاعات میان معترضین در ایران و نیز با دنیای بیرون به خدمت گرفت.

در دنیای امروز امکان بی طرفی سیاسی وجود ندارد. سکوت برابر است با شراکت در جرم. چگونه میتوانیم از صدها هزار انسانی که با نثار جان خویش آزادی را برای ما به ارمغان آورده اند، یاد کنیم و در عین حال کمک خویش را از جستجوگران آزادی دریغ نمائیم؟

بنا بر این از تمامی شرکتها، مؤسسات و دانشگاههای هلند مصرانه تقاضا داریم "سرورهای" خود را در اختیار معترضین در ایران قرار دهند. ما از کلیه دانشگاهها، مؤسسات و شرکتهای هلندی می خواهیم برای استقرار ارزشهای دموکراتیک به پا خیزند. ارزشهائی که امروز بسیارانی در ایران برای دستیابی به آن جان خویش را ارزانی می
دارند.

امضاکننده گان:


The initiators
Mr. D.A.J. Suurland, Ph.D Candidate Department of Jurisprudence and Philosophy of Law
Damon Golriz, lecturer, The Hague University
Dr. Amanda Kluveld, historian, University of Amsterdam
Marina Lacroix, lecturer Political Science, University of Amsterdam
Arthur Wolff, student Systems Engineering, Policy Analysis & Management at Delft University of Technology

Committee of Recommendation
Hans van Baalen (a Dutch Member of the European Parliament)

Prof. Tom Barkhuysen (Professor of Constitutional and Administrative Law at Leiden University)

Prof. Henri Beunders (Professor of History, Media and Culture at Erasmus University Rotterdam)

Prof. Frits Bolkestein (Professor of Law, Social and Behavioural Sciences and former Dutch European Commissioner)

Harry van Bommel (a Dutch parliamentarian and spokesperson for the Socialist Party, SP)

Prof. Paul Cliteur (Professor of Encyclopedia of Law at Leiden University)

Martijn van Dam (a Dutch parliamentarian and spokesperson for the Dutch Labour Party, PvdA, which is the second largest political party in the Netherlands)

Prof. Afshin Ellian (Professor of Social Cohesion and citizenship, Department of Jurisprudence at Leiden University)

Anita Fähmel (a local politician for the local Leefbaar Party in Rotterdam)

Prof. Meindert Fennema (Professor in political theory of ethnic relations at the University of Amsterdam)

Farhad Golyardi (Chief-editor of Eutopia.nl)

Femke Halsema (a member of the House of Representatives since 1998. And the leader of the Green Left parliamentary party in the House of Representatives since 2002.)

Theodor Holman (journalist, presenter, and writer.)

Prof. Rikki Holtmaat (Professor of International Non-Discrimination Law at Leiden University)

Farah Karimi (Director of Oxfam Novib and a former member of parliament)

Prof. Andreas Kinnengin (Professor of legal philosophy at the University of Leiden, and the most prominent conservative philosopher in The Netherlands)

Henk Krol (Chief-editor of the Gay Krant)

Dr. Tanja van der Meer (Professor of Law at Maastricht University)

Dick Pels (publicist and President of the thinktank Waterland)

Em. Prof.Bernard van Praag (University Professor of Applied Economics, University of Amsterdam)

Jan Pronk (a Dutch politician and diplomat, he was the Special Representative of the Secretary-General and Head of Mission for the United Nations Mission in Sudan)

Sandra Reemer (singer)

Mark Rutte (a Dutch VVD politician and parliamentary leader for that party in the House of Representatives)

Stephan Sanders (publicist)

Prof. Paul Scheffer (is a Dutch author, professor at the Universiteit van Amsterdam and member of the Partij van de Arbeid)

Xandra Schutte (Chief-editor of the influential weekly newspaper Green Amsterdam)

Bart-Jan Spruyt (publicist and one of the most prominent conservative philosophers in The Netherlands.)

Em. Prof. Abram de Swaan (University Professor of Social Sciences, University of Amsterdam)

Mr. Richard Verkijk (legal researcher / attorney, University of Maastricht)

Prof. Frank van Vree (Professor of Journalism and Culture, University of Amsterdam)

Geert Wilders (Dutch politician and leader of the Party for Freedom PVV)

Amsterdam Student Debating Society Bonaparte

Nijmegen Student Debating Society Trivium

PerspectieF / Christian Union Youth



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024