پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 07.07.2009, 22:44

نامه برندگان جایزه صلح نوبل به دبیر کل سازمان ملل


نامه برندگان جایزه صلح نوبل به دبیر کل سازمان ملل
و درخواست فرستادن نماینده ویژه به ایران


دبیرکل سازمان ملل جناب آقای بان کی مون

ما برندگان جایزه صلح نوبل به این وسیله نگرانی عمیق خود را از وضعیت مغشوش و خشونت‌آمیز ایران پس از انتخابات روز دوازدهم جون (بیست و دوم خرداد) اعلام می‌داریم. ما خشونت و سرکوب اعتراضات مسالمت آمیز، افزایش محدودیت‌های آزادی‌های مدنی و به زندان افتادن عده زیادی از رهبران مدنی را محکوم می‌کنیم. ما از شما تقاضا داریم تا هر چه در توان دارید بکار بندید تا دولت ایران را از نقض شدید حقوق بشر منع کنید و خواستار آزادی تمامی زندانیان سیاسی باشید. به علاوه، ما ازشما تقاضا داریم تا فرستاده مخصوصی را برای تحقیق درباره وضعیت فعلی منصوب کنید و در کمترین فرصت به ایران بفرستید.

در روزهای پس از انتخابات، ملیون‌ها نفر در خیابان‌های تهران و دیگر شهرهای بزرگ ایران به پیاده روی و تظاهرات غیر خشونت آمیز پرداخته اند. ولی پاسخ دولت ایران به این تظاهرات خشونت مفرط و دستگیری، کشتار و زخمی کردن معترضان، مسدود کردن رسانه‌ها و نقض حقوق بشر بوده است. شبه نظامیان دولتی تا آنجا پیش رفتند که به فعالان دانشجو در خوابگاه‌ها حمله‌ور شدند و حداقل پنج دانشجو را در تهران کشتند و بیش از سیصد نفر را زخمی کرده‌اند.

ما بخصوص از شما تقاضا داریم تا با استفاده از مقام محترم خود آزادی تمامی زندانیان سیاسی، توقف سرکوب معترضان و احترام به حقوق بشر و آزادی‌های مدنی را خواستار شوید.

و در پایان، ما بشدت نگران امنیت همکارمان دکتر شیرین عبادی برنده جایزه صلح نوبل هستیم. خبرگزاری فارس و دیگر رسانه‌های تحت کنترل دولت نامه ناشناسی را چاپ کرده‌اند که در آن ظاهرا وکلا، بازماندگان جنگ و دیگر شخصیت‌های بر جسته ایرانی خواستار محاکمه خانم عبادی به اتهام نقض قوانین اسلامی و قانون اساسی شده اند.

تمامی این اتهامات بی اساس می‌باشند و بهانه ای هستند از طرف حکومت برای دستگیری و زندانی کردن خانم عبادی بطور غیر قانونی. ما از شما تقاضا داریم به مقامات ایرانی هشدار دهید که بازداشت دکتر عبادی بدلیل فعالیت‌های انساندوستانه وی در حکم نقض آشکار منشور سازمان ملل درباره مدافعان حقوق بشر می‌باشد. ما از شما قویا تقاضا داریم تا از تمام توان خود استفاده کنید و از دولت ایران بخواهید که امنیت خانم عبادی و همکارانش را که برای پیشبرد حقوق بشر و عدالت بطرز خستگی ناپذیری تلاش می‌کنند تامین کند.

پیشاپیش از توجه و پاسخ بموقع شما تشکر می‌کنیم،


با احترام،

بتی ویلیامز
می رید مگوایر
وانگر ماتایی
ریگوبرتا منچو توم
جدی ویلیامز
رییس جمهور کیم دای جونگ
لرد دیوید تریمبل
آدولفو پرز اسکویول
آرک بیشاپ دزموند توتو
پروفسو الی ویزل



http://www.nobelwomensinitiative.org/home/article/nobel-laureates-to-ban-ki-moon-appoint-special-envoy-to-iran



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024