سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 05.07.2009, 18:42


گزارش متینگ اعتراضی ایرانیان در برابر شورا و كمیسیون اروپا؛


ایرانیان ساكن بلژیك با همراهی و مشاركت فعال و پر شور ایرانیانی از كشورهای آلمان (شهرهای كلن، اسن، بوخوم، دورتموند و...) و هلند (آمستردام، لاهه و...) فرانسه (پاریس، لیون و...) یك هیات از سوئد، دانمارك، لوكزامبورگ، انگلیس در طی یک تجمع اعتراضی با پرچم های سه رنگ ایران و با صدها پلاكارد، عكس، پوستر، كاریكاتور و نیز با تابلوی بزرگی از تصویر ندا آقا سلطانی، با پرچم سبز و انواع دیگر تنوعات در برابر مقر شورا و كمیسیون اروپا در بروكسل گرد آمدند تا با خواسته ها و مبارزات مردم و بویژه جوانان و زنان كشورمان اعلام همبستگی كنند

در این گردهمایی اعتراضی که به همت تشكل ایرانیان ساكن بلژیک برگزار شد، جمعیتی در حدود ۲۰۰۰ ایرانی و اروپایی حضور به هم رساندند تا ضمن محکوم کردن اقدامات حکومت جمهوری اسلامی، خواستار ابطال دهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی، آزادی دستگیر شدگان و خواهان برخوردها و فشارهای سیاسی اروپا بر علیه دولت كودتائی شدند و بدین طریق همدلی و همبستگی خود را با ایرانیان داخل کشور اعلام کردند.

در ابتدای برنامه که راس ساعت ۱۶ بعد از ظهر شروع شد، بانو مژگان کاهن متنی را كه به صورت مقدمه از طرف ایرانیان ساكن بلژیك تهیه شده بود خواند كه ما متن خوانده شده را در اینجا می آوریم:

"هموطنان عزیز! ایرانیان و همه پشتیبانان جنبش اعتراضی مردم ایران!
در اینجا گرد آمده ایم تا خیزش و کوشش شکوهمند مردم ایران برای حق انتخاب، برای آزادی و هوای تازه، برای حقوق انسانی و شهروندی را ارج بگذاریم. گرد آمده ایم تا مبارزه آنان علیه دروغ و فریب، علیه جعل و تزویر و علیه تبهکاری و فساد را پژواکی نیرومند بخشیم.
گرد آمده ایم تا فریاد سبز انسان ایرانی برای آزادی و آزادگی و زندگی سرفرازانه و بدور از تحقیر و توهین و تبعیض و بی عدالتی را بازتابی جهانی دهیم.

گرد آمده ایم تا نگاه ندا و فریاد اشکان و پیام ده ها جان جوان فرو فسرده بر سنگفرش خیابان را در چشم جهانیان آینه و حنجره ای باشیم و نگذاریم تا ولی فقیه و رئیس جمهورش، دستان خون آلودشان را از دیده ها پنهان سازند.

آمده ایم تا در برابر آن همه قهرمانی دختران و پسران و زنان و مردان کشورمان که در برابر خشم و کین و جهل و جنون سر فرود نیاوردند، سر تعظیم فرود آوریم و پیمان به بندیم همواره، همبسته و متحد، یار و یاور مبارزات مردم کشورمان در راه آزادی و دموکراسی باشیم.
در اینجا گرد آمده ایم تا اعتراض و انزجار عمیق خود را نسبت به سرکوبگران و قاتلینی که پیکرهای فرزندان ایران زمین را آماج گلوله و دشنه و شلاق و چماق قرار داده اند اعلام داریم و به جهانیان بگوئیم آنچه می بینید واقعی است. روی بر متابید! سکوت نکنید!گرد آمده ایم تا با فریادی رسا، خواهان آزادی همه زندانیان سیاسی و همه دستگیر شدگان رویدادهای اخیر باشیم و خواست لغو همه محدودیت ها و فشارها در زمینه های رسانه ای و ارتباطات را اعلام داریم و بر حق مردم برای تجمع و ابراز نظر آزاد تاکید کنیم.

الغا انتخابات، و برگزاری یک انتخابات عادلانه و آزاد تحت نظارت بین المللی، خواستی است که مردم معترض به آن رسوایی و تقلب بزرگ، طرح کرده اند. ما پشتیبانی خود را از این خواست اعلام می داریم.

درهفته های پیش از انتخابات و چند روز پس از آن، کشور ما صحنه بروز جلوه های غرور آفرینی از رشد و بلوغ فرهنگی و قوام یافتگی فرهنگ سیاسی و همبستگی دموکراتیک بود. بویژه حضور گسترده زنان در همه میدان ها برای ایجاد تغییر و دگرگونی و برای برابری و حقوق انسانی در جهان شگفتی آفرید. ما ایرانیان در خارج از کشور به این چهره و سیما به خود می بالیم و به سهم خویش می کوشیم پایورز این مارش و تلاش بزرگ باشیم.

همدلی و همبستگی ایجاد شده در میان ایرانیان دستاورد ارجمندی است که باید با تمام توان پاسداری اش کرد. من اگر ما نشوم تنهایم. تو اگر ما نشوی خویشتنی. در گریز از فرهنگ تک صدایی و تک رنگی، در هم آمیزی رنگ هاست که زیبایی رنگین کمان را می آفریند و هم نوایی سازهای همساز است که سمفونی دلنواز پدید می آورد. می کوشیم چند گانگی سخن را در یگانگی گام ها، تجلی بخشیم و فریاد هموطنانمان در داخل کشور را طنینی نیرومند تر دهیم که: "ما همه با هم هستیم!"

در برابر مقر نمایندگان کشورهای اروپایی گرد آمده ایم تا با صدای رسا از آنان به خواهیم دولت احمدی نژاد را به رسمیت نشناسند. این حکومت، حکومت کودتا علیه رای و اراده مردم ایران است و قانونی نیست. ما ایرانیان، فشردن دست خون آلود نمایندگان این حکومت را نمی پذیریم".
در ادامه برنامه نمایندگانی از احزاب لیبرال، سبز، سوسیالیست، و نیز از بزرگترین سندیكای كارگری بلژیك(اف.ژ.ت.ب.) از طرف تشكل دانشجویان لیبرال و نیز حضور تنی چند از شخصیت های بلژیكی با حضور، سخنرانی و یا فرستادن پیام از مبارزات و خواسته های مردم ایران حمایت كردند و خواستار این شدند كه اروپا باید فشارهای سیاسی خود را بر علیه ایران گسترش دهد و نتیجه تقلبی انتخابات ایران را به رسمیت نشناسد.

در ادامه برنامه آقای نسیم خاكسار نویسنده از هلند، آقای رضا علامه زاده فلیم ساز از هلند، خانم بهرخ بابایی بازیگر تئاتر ازآلمان از طریق سخنرانی به دو زبان فارسی و انگلیسی بدفاع از خواسته های مردم ایران پرداختند. در ادامه برنامه گروه شنبه زاده ، که در زمینه موسیقی فولکلوریک جنوب ایران فعالیت هنری دارد، در همبستگی با مبارزات مردم ایران به اجرای برنامه پرداخت. وی در رثای ندا آقا سلطان آهنگی اجرا کرد و سپس به خیام خوانی پرداخت.

آقای شاهین نجفی، خواننده جوان و معروف رپ كه مقیم آلمان است برای همبستگی با مبارزات مردم ایران در متینگ ایرانیان در بروكسل شركت كرد و با اجرای زنده آهنگ "حاجی جانماز آب نکش" پرداخت و سپس در پایان علی صمد به عنوان هماهنگ كننده فعالیت های ایرانیان ساكن بلژیك سخنانی را با این مضمون برای حاضرین ایراد كرد. ایشان اولاً از حضور فعال ایرانیان از كشورهای اروپایی تشكر و قدردانی كرد و گفت برای متینگ امروز ده ها پیام همبستگی از طرف احزاب، سازمان ها، اتحادیه های سراسری ایرانیان، تشكل های دمكراتیك فرهنگی،حقوق بشری و دیگر كمیته های همبستگی كه ایرانیان در اروپا و امریكا برای دفاع از مبارزات مردم ایران تشكیل داده اند، دریافت شده است. متاسفانه بدلیل فشرده گی برنامه ما امكان خواندن پیام ها برایمان بوجود نیامد اما از این فرصت استفاده می كنم و از همه این دوستان و تشكل ها و شخصیت های سیاسی و فرهنگی كشورمان كه در این حركت اعتراضی از راه های دور شركت كردند تشكر می كنم. ایشان در ادامه اعلام كردند كه در مبارزات كنونی ایران و فعالیت ایرانیان در خارج مناسب است هماهنگی های بیشتری صورت گیرد. ایشان گفتند كه تشكل ایرانیان ساكن بلژیك در تدارك سازماندهی و برگزاری یك جلسه بزرك از كمیته های همبستگی با مردم ایران كه در چارچوب خواسته های داخل كشور در اقصا نقاط جهان فعالیت می كنند، است. و در دو الی سه هفته آینده تدارك چنین جلسه مشتركی را ایرانیان ساكن بلژیك تدارك اجرایی خواهند دید. در آخر قطعنامه تظاهرات در میان حاضرین پخش شد كه ما برای اطلاع می آوریم:

ما شركت كنندگان در متینگ چهار ژوئیه در برابر ارگان های اروپائی در بروكسل، جزیی از اکثریت ملت ایران و بپاخاسته در برابر این جعل بزرگ که بر آنست تا بنیادگرای ماجراجویی به نام احمدی نژاد، به دروغ منتخب مردم نامیده شود؛

ما، ایرانیان معترضی هستیم به خامنه‌ای ولی فقیه که با هدایت پروژه تقلب کلان، رای پیروز مردم را دزدید تا رئیس جمهور کسی باشد که او می خواهد و نه جمهور مردم؛

ما، ابراز مخالفت شدید به حکومتی می کنیم که راهپیمایی های مردمی را که بصورت مسالمت آمیز می پرسیدند "رای من کو؟"، به خاک و خون کشاندند و دهها "ندا"ی مردم را در خون نشاندند؛

ما، معترضانی هستیم خشمگین از بازداشت و شکنجه چند هزار نفر از فعالان سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور توسط نیروی کودتای انتخاباتی و به شدت نگران سرنوشت این قربانیان؛

ما، معترض اقدامات چکمه پوشان رژیم هستیم در اعمال سانسور بر نوشته های مخالفین و منتقدین پروژه جعل و زور، و سرکوبگری ها علیه اطلاع رسانی های آزادیخواهان؛

ما، معترضانیم جمع شده در مرکز اتحادیه اروپا – مانند جاهای دیگر گیتی در اینروزها – تا که وجدان بشریت را ندا در دهیم علیه سرکوب و استبدادی که بر میهن ما می گذرد؛

ما، صدایی از فریاد عمومی شهروندان ایرانی هستیم خطاب به شما و درخواست کننده از شما - شورای وزیران شورای اروپا، كمیسیون اروپا و نمایندگان و سو کمیسیون حقوق بشر پارلمان اروپا- :

ـ انتخابات ۲۲ خرداد از جانب دولت‏ها و مجامع بین المللی به رسمیت شناخته نشود؛
ـ محمود احمدی نژاد به عنوان رئیس جمهور ایران پذیرفته نشود؛
- انتخابات مجدد و آزاد با حضور ناظران بین المللی برگزار شود؛
- احضار سفیر ایران به اتحادیه اروپا برای دیدار با شورای وزیران امور خارجه ارگان مربوطه و مطالبه مشترك آزادی فوری تمام دستگیر شدگان پس از انتخابات 12 ژوئن و دیگر زندانیان سیاسی، احضار سفرای جمهوری اسلامی در 27 كشور برای طرح همین خواسته؛
- احضار سفرای كشورهای عضو اتحادیه اروپا از ایران به منظور اعتراض به دستگیری و سركوب بی رویه و خشن اعتراضات مسالمت آمیز در ایران؛
- پیشنهاد پیگیری و تصمیم جدی به اعزام فوری یك هیات بلند پایه از نمایندگان پارلمان اروپا در هفته های آتی، به منظور بررسی نقض شدید حقوق بشر در ایران؛
- گسترش ممنوعیت ویزای اتحادیه اروپا برعلیه مسئولان مقدم نقض حقوق بشر در دولت احمدی نژاد كه شامل همه فرماندهان كل و منطقه ای نیروهای امنیتی، پاسداران و بسیج شود و نیز با فرا خواندن شورای امنیت سازمان ملل به دست زدن به اقدامی مشابه در سطح سازمان ملل.

ایرانیان ساكن بلژیك

==============
حاشیه ها؛

*آقایان رضا دقتی عکاس، پرویز قلیچ خوانی روزنامه نگار و محسن مخملباف کارگردان در این تجمع به دلایل تكنیكی نتوانستند حضور بیابند.

*طیف های گسترده ای از جوان تا پیر و با گرایش های مختلف سیاسی در این تجمع حضور یافته و سعی داشتند تا همبستگی شان را با یکدیگر حفظ کنند.

*دوربین تلویزیون ملی ( ار تی بی اف) بلژیک، و برخی خبرنگاران رسانه ها، همچون دویچه وله، رویترز و رادیو زمانه در این تجمع حضور داشتند.

*حضور پارچه های سبز و پرچم های ایران، به همراه پلاکارد و ماسک های سفید در محکومیت احمدی نژاد و دولتش بسیار بود.

*حاملین طومار پارچه ای که مملو از امضاهای حاضرین برای به رسمیت نشناختن احمدی نژاد از سوی جامعه ملل بود، در پایان جمع گردید تا برای سازمان ملل فرستاده شود.

* پلاکاردهای بسیاری با این عنوان "من ندا هستم" به زبان های مختلف به چشم می خورد. همچنین تعداد بسیاری بادکنک سبز و سیاه و پرچم های کوچک ایران که خشونت در ایران را محکوم می کرد میان جمعیت توضیع شد.

گزارش: تهیه شده از طرف ایرانیان ساكن بلژیك
.(JavaScript must be enabled to view this email address)



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024