جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 03.01.2009, 8:12



۱۳ دی ماه ۱۳۸۷- کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران و دیده‌بان حقوق بشر امروز اعلام کردند که دولت ایران باید فورا به کارزار اعمال فشار علیه خانم دکتر شیرین عبادی که در حال حاضر به تهدید و خشونت توسط چماق بدستان در مقابل منزل ایشان کشیده شده است، پایان بدهد. خانم دکتر شیرین عبادی؛ برنده جایزه صلح نوبل سال ۲۰۰۳ میلادی و از مدافعان پیشگام حقوق بشر در ایران است.

این دو سازمان حقوق بشری نگرانی های شدید خود را از خطر جانی ای که خانم عبادی را بدنبال تظاهرات خشونت بار روز دوازدهم دی ماه در مقابل منزل ایشان در تهران، تهدید می کند، ابراز داشتند.

کنیت روث مدیر کل دیده بان حقوق بشر گفت که " خشونت چماق بدستان بدنبال علنی شدن کارزار اعمال فشار علیه خانم عبادی توسط دولت ایران، گویای این است که جان خانم عبادی در خطر جدی است." کنت تاکید کرد "از انجایی که بنظر می رسد که فشار علیه خانم عبادی به ارتباط ایشان با مقامات سازمان ملل متحد که منجر به گزارش حقوق بشر در ایران شده، مربوط است، مقامات سازمان ملل و مسئولین آن در هر کجای دنیا که هستند باید از این مدافع حقوق بشر که پای بند به اصول اخلاقی است، حمایت کنند."

خانم عبادی در مصاحبه با رسانه ها اعلام کردند که حدود 150 نفر در حالی که علیه او شعار می دادند در مقابل محل مسکونی ایشان تظاهرات به راه انداخته بودند. آنها تابلوی دفتر وکالت خانم عبادی را که در همان ساختمان محل سکونتشان است، شکستند و بر روی دیوار ساختمان شعارهای زننده نوشتند. چماق بدستان بعد از نیم ساعت با سررسیدن پلیس محل را ترک کردند.

خانم عبادی در مصاحبه ای با کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفتند که "علیرغم همه این فشارها، من ایران را ترک نخواهم کرد و از فعالیتهای حقوق بشری خودم دست نخواهم کشید. من به کار خودم به همان روش همیشگی ادامه خواهم داد."

شواهد بطور مرتب این موضوع را تائید می کنند که علت شدت گرفتن آزار و اذیت دولت علیه خانم عبادی، ارتباط ایشان با مقامات حقوق بشر سازمان ملل و استفاده آنها از اطلاعاتی است که خانم عبادی در کانون مدافعان حقوق بشر منتشر می کرد. این اطلاعات در گزارش دبیر کل سازمان ملل متحد در باره وضعیت حقوق بشر در ایران که در آبان ماه 1387 انتشار یافت، مورد استفاده قرار گرفت و به قطعنامه انتقادی مجمع عمومی سازمان ملل متحد در باره ایران منجر شد.

مطبوعات و وب سایتهای نزدیک به دولت ایران ماهها بود که علیه خانم عبادی مطلب می نوشتند و بعد از گزارش دبیر کل سازمان ملل متحد، قدم به پیش گذاشته و خواستار اعمال شدت عمل علیه ایشان شدند. وب سایت شبکه خبر دانشجویان سازمان بسیج دانشجویی که وب سایت نزدیک به وزارت اطلاعات ایران است در روز دوازدهم دی ماه مطلبی تحت عنوان "حاشیه امن شیرین عبادی از بین میرود" منتشر کرد.

در این مقاله خواستار اعمال فشار شدید علیه خانم عبادی بخاطر اتکای مقامات سازمان ملل متحد به مستندات کانون شد: "یکی از این فعالیت های تبلیغی کانون علیه نظام، انتقال اطلاعات در سطوح مختلف از کشور به سازمان ملل متحد است که منجر به صدور قطعنامه ای علیه ایران در زمینه حقوق بشر شد و آقای بان کی مون نیز صراحتا به نقش مهم گزارش های کانون مدافعان حقوق بشر در روند صدور این قطعنامه اشاره کرد..... آیا این مصداق انتقال یا فروش اطلاعات به بیگانگان نیست؟ ! "

دولت ایران موظف است که بطور یقین از مدافعین حقوق بشر محافظت کند. بر اساس اعلامیه سازمان ملل متحد در مورد مدافعین حقوق بشر، که در مجمع عمومی این سازمان با توافق تمامی اعضا در سال 1998 به تصویب رسید، دولتها موظف شدند که در مقابل هر گونه خشونت، تهدید، اقدام تلافی جویانه، تبعیض قانونی یا عملی، فشار و یا هرگونه عملیات خودسرانه ای که ممکن است بخاطر تلاش مشروع مدافعان در ارتقاء حقوق بشر علیه آنها رخ دهد، همه اقدامات لازم را توسط همه مقامات خود برای حفاظت از مدافعین حقوق بشر در پیش بگیرند.

هادی قائمی؛ همآهنگ کننده کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: " اصلا قابل پذیرش نیست که خانم دکتر عبادی بخاطر تماسهای کاملا مشروع با مقامات سازمان ملل متحد تهدید می شوند. ایران بعنوان عضو سازمان ملل متحد موظف است که چنین ارتباطاتی را با سازمان ملل متحد تسهیل کند و ملزم به تا مین امنیت جانی خانم عبادی میباشد."

دیده بان حقوق بشر و کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، به همه دولتها و سازمانهای بین دولتها بشدت تاکید می کنند که از دولت ایران بخواهند که برای تضمین امنیت جانی خانم عبادی و فراهم کردن شرایط برای ادامه کار ایشان در زمینه حقوق بشر همه گامهای ضروری را بردارند.

برای اطلاعات بیشتر:

هادی قائمی (فارسی و انگلیسی) در نیویورک:
+1-917-669-5996 (mobile)

سارا لی ویتسون (انگلیسی) در نیویورک:
+1-212-216-1230; یا +1-718-362-0172 (mobile)

http://www.iranhumanrights.org/farsi/ebadi02jan09.html



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024