جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 24.12.2008, 22:07


نامه كمیته پیگیری بازداشت های خودسرانه
به رییس قوه قضاییه در خصوص فرزاد كمانگر

كمیته پیگیری بازداشت های خودسرانه در خصوص وضعیت فرزاد كمانگر، معلم كرد كه به اعدام محكوم شده است، در نامه‌ای سرگشاده به آیت الله هاشمی شاهرودی، رییس قوه قضاییه، خواستار توقف اجرای حكم نامبرده و فراهم آمدن مقدمات اعاده دادرسی و تشکیل جلسه رسیدگی با تضمینات عادلانه شده است.
متن نامه كمیته پیگیری بازداشت های خودسرانه به آیت الله هاشمی شاهرودی، رییس قوه قضاییه به شرح زیر است:

حضرت آیت الله هاشمی شاهرودی، ریاست محترم قوه قضاییه
با سلام و احترام
کمیته پیگیری بازداشت های خودسرانه لازم می داند تا نکاتی را درباره وضعیت مبهم و نامعلوم پرونده معلم کرد، فرزاد کمانگر، با شما درمیان بگذارد.
همان طور که مطلعید، فرزاد کمانگر، شهروند کرد و آموزگار آموزش و پرورش در تاریخ 28/5/1385 بازداشت شد و در نهایت در فرآیندی مبهم و بنابر پرونده ای که نقایص عدیده ای در آن به چشم می خورد، در شعبه 30 دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شده است. متأسفانه اعتراض ها و دادخواهی وکلا و خانواده نامبرده ره به جایی نبرده است و علی رغم ایراداتی که آنان به روند بازداشت، بازجویی، دادرسی و محکومیت نامبرده وارد می کنند، حکم اعدام وی تأیید شده است. چندی پیش اخباری نگران کننده به گوش می رسید که مقدمات اجرای حکم کمانگر آماده شده است و عنقریب حکم اعدام اجرا خواهد شد. با این حال، وضع فرزاد کمانگر در هاله ای از ابهام قرار دارد. این وضعیت مبهم، به شدت نگران کننده و غیرقابل اطمینان است و بیم آن می رود که انصاف و عدالت در موردپرونده وی رعایت نشود.
از آنجا که دفاع کمیته پیگیری بازداشت های خودسرانه از متهمان سیاسی – عقیدتی صرف نظر از صحت و سقم اتهامات انتسابی به آنان به معنای دفاع از عملکرد یا باورهای این قبیل متهمان نیست بلکه صرفاً به جهت دفاع از حقوق انسانی کلیه متهمان سیاسی و عقیدتی است از حضور شما تقاضا دارد که با توجه به عدم رعایت ضوابط دادرسی عادلانه درپرونده فرزاد کمانگر، اجرای حکم اعدام نامبرده متوقف شده و به وضعیت نگران کننده و نامتعادل وی پایان داده شود. در ضمن مقدمات اعاده دادرسی و تشکیل جلسه رسیدگی با تضمینات عادلانه فراهم گردد. چرا که طبق اصل 168 قانون اساسی کلیه متهمان سیاسی حداقل باید از سه ویژگی دارسی عادلانه یعنی « علنی بودن محاکمه»، «حضور هیأت منصفه» و «محاکمه در دادگاه های عمومی دادگستری» بهره مند باشند که رسیدگی به پرونده فرزاد کمانگر دارای هیچکدام از این ویژگی ها نبوده است. بنابراین خواهشمند است دستور فرمایید تا نامبرده بتواند در روندی عادلانه و قانونی در برابر اتهامات وارده، از دفاع مؤثر بهره مند شود.

کمیته پیگیری بازداشت های خودسرانه
4/10/1387



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024