سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 14.12.2008, 20:40


ایسنا: رضا ارحام صدر عصر روز یکشنبه ۲۴ آذر ماه در منزل خود در اصفهان در ۸۵ سالگی از دنیا رفت.

این بازیگر پیشكسوت تئاتر و سینما اردیبهشت ماه ‌۱۳۰۲ در محله باقلعه‌ی بخش ‌۴ اصفهان متولد شد و فعالیت هنری خود را از سال ‌۱۳۲۶ و بازی در تئاتر آغاز كرده و در واقع از پایه‌گذاران تئاتر در اصفهان محسوب می‌شود.

او همچنین در سال ‌۱۳۳۶ با فیلم «شب نشینی در جهنم» وارد سینما شد و سپس در فیلم‌هایی چون «علی واكسی»، «ستاره‌ای چشمك زد»، «مردان خشن»، «جعفرخان از فرنگ برگشته»، «نصف جهان» و «افسانه شهر لاجوردی» بازی كرد.

از نمایشهای او نیز می‌توان به «رفیق ‌ناجنس»، «بوقلمون‌ها»، «كدام یك از دو»، «دلقك‌ها»، «وادنگ»، «خروس بی‌محل» و... اشاره كرد.

آخرین فعالیت سینمایی این بازیگر كه به دلیل كهولت سن كم‌كار بود، به فیلم ویدیویی «درسا» محسن دامادی در سال ۸۴ برمی‌گردد.

همچنین فیلم مستند «شكرپاره» ضمن نمایش قطعاتی از فیلم‌ها و نمایش‌های رضا ارحام‌صدر به مرور خاطرات وی پرداخته است.

ارحام‌صدر زمان ساخت این مستند در گفتگویی با ایسنا، درباره این فیلم گفته بود: «دیدیم كسی به ما محل نمی‌گذارد و هنرپیشه‌های معروفی چون ناصر فرهمند، منوچهر وكیل و رفیعی از اصفهان مرحوم شدند و هیچ نامی از آنها نمانده است و تصمیم گرفتیم خودمان كاری برای خودمان بكنیم.»

ارحام‌صدر می‌گفت: «من ۵۰ سال كار كردم اما كسی حتی سراغی از من نگرفت اما الان كه استقبال مردم را از این فیلم می‌بینم لذت می‌برم. جالب اینجاست كه در اصفهان بعضی از فروشندگان، «شكرپاره» را به همراه دو فیلم دیگر فروختند و به این وسیله مقداری از فیلم‌هایشان را به مردم قالب كردند.

وی این فیلم را كاملا مستند خواند و مطرح می‌كرد: «من با دوربین راه افتادم و به جاهای مختلف رفتم و هر چه پیش آمد گرفتیم و همه چیز كاملا طبیعی است.»

محمدعلی كشاورز زمانی رضا ارحام صدر را بهترین آكتور كمدی در سینما و تئاتر ایران خوانده بود و اظهار داشت:‌ این بازیگر طنز را بلد بود و مسائل اجتماعی را فی‌البداهه در این قالب مطرح می‌كرد و بسیار هم تاثیرگذار بود كه تاكنون نظیرش به وجود نیامده است.


جمشید مشایخی:
خودم را شاگرد «ارحام‌صدر» می‌دانم


جمشید مشایخی گفت: رضا ارحام‌صدر از بزرگ‌ترین كمدین‌های سینما و تئاتر ایران بود كه درس‌های زیادی از او گرفتم.

این بازیگر پیشكسوت سینما درپی درگذشت رضا ارحام‌صدر در گفت‌وگویی با خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اظهار تاسف فراوان گفت: قرار بود به مناسبت «شب یلدا» در برنامه‌ای به همراه هنرمندان قدیمی دور هم جمع شویم. شنیدن خبر درگذشت او بسیار من را متاثر كرد.

مشایخی ادامه داد: من خودم را شاگرد ارحام‌صدر می‌دانم و همه می‌دانند كه عاشقانه دوستش می‌داشتم و برایش احترام خاصی قائل بودم.

وی به اولین دیدارش با ارحام‌صدر در سال 37 اشاره كرد و گفت:‌ در آن سال گروهی از اصفهان برای اجرای نمایشنامه‌ی «وادنگ» به تهران آمدند كه دكتر فروغ رییس اداره هنرهای نمایشی كه خود اصفهانی بود، از من خواست تا با آن‌ها همكاری داشته باشم و به مدت 13 شب در تالار «فرهنگ» به اجرای برنامه پرداختیم و عواید آن نیز صرف امور خیریه شد.

وی ادامه داد: ارحام‌صدر یازده سال از من بزرگ‌تر بود و آن زمان در سن 35 سالگی بسیار مورد توجه قرار گرفت و با وجود اینكه علاقمندان زیادی داشت، اما بسیار سالم زندگی كرد و من سعی كردم جدا از هنرش از زندگی شخصی او نیز درس بگیرم.

مشایخی افزود: مردم اصفهان عاشقانه او را دوست داشتند و تا همین اواخر هم با وجود كهولت سنی كه داشت اما همچنان در كارهای خیر شركت می‌كرد.


محمدعلی كشاورز:
«ارحام‌صدر» در عرصه‌ی كمدی بی‌نظیر بود


محمدعلی كشاورز هم با ابراز تاسف از درگذشت رضا ارحام‌صدر، او را در عرصه‌ی كمدی بی‌نظیر دانست.

این بازیگر پیشكسوت به خبرنگار تئاتر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) گفت: در سینما و تئاتر مانند او را نداشتیم و در نوع خودش بی‌همتا بود و بسیار سالم زندگی كرد و به معنای واقعی یك انسان بود.

این بازیگر كه در فیلم «جعفرخان از فرنگ برگشته» با او هم‌بازی بود، به ذكر خاطره‌ای از یكی از نمایش‌های ارحام‌صدر پرداخت و اظهار داشت: برای دیدن یكی از نمایش‌هایش به همراه علی نصریان به سالن رفتیم و هنگامی كه ما را دید، در حین اجرا به صورت فی‌البداهه درباره‌ی ما صحبت كرد كه بسیار جالب بود و نشان از ذهن خلاقش داشت.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024