جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 11.06.2008, 15:31


۲۲ خرداد ۱۳۸۷- کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران امروز اعلام کرد که محمد حسن زاده؛ نوجوانی که در سن ۱۵ سالگی به مرگ محکوم شده بود، در تاریخ بیست و یکم خرداد ماه ۱۳۸۷ توسط مقامات ایرانی به دار آویخته شد. محمد در حالی در سنندج به دار آویخته شد که هنوز ۱۸ سالش نشده بود. او متولد ۱۳۷۰ بود.

اعدام حسن زاده، دومین حکم اعدام کودک مجرمی است که در سال جاری میلادی در ایران به اجرا در آمده است. جواد شجاعی نیز بخاطر جرمی که در هنگام ارتکاب آن فقط 16 سال داشت، توسط مقامات ایرانی اعدام شد.

هادی قائمی؛ سخنگوی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت: "این اعدام ها که هم غم انگیزند و هم وحشیانه، نه تنها تعهدات قانونی دولت ایران را در پیمان حقوق کودک زیر پا می گذارند، بلکه دور از شان عزت و شرف و اصول اخلاقی مردم ایران هستند."

در حالی که فقط در معدودی از کشورها همچون عربستان سعودی، سودان، یمن و پاکستان هنوزکودکان اعدام می شوند، در سه سال گذشته، بیش از دو سوم این اعدامها در ایران انجام شده است.

هادی قائمی گفت: "مدافعان حقوق بشر در ایران هنوز مات و مبهوتند. همین دیروز بود که با به تعویق افتادن دو اعدام قریب الوقوع در تهران، مدافعان حقوق بشرامیدوار بودند که اعدام نوجوانان پایان خواهد یافت."

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران لیست ۱۰۶ نفره‌ای از جوانانی را در دست دارد که بخاطر جرمی که در هنگام ارتکاب آن زیر ۱۸ سال بودند، درانتظار اعدامند.

هادی قائمی گفت: "ما ازجامعه بین المللی می خواهیم که اعدام کودکان را در ایران و در همه دنیا محکوم کرده، و برای متقاعد کردن مقامات ایرانی که چنین اقدامات وحشیانه ای پیامدهای منفی در روابط اقتصادی و بین المللی ایران در بر خواهد داشت، گامهای عملی بردارند."



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024