شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 01.02.2008, 19:51


دویچه وله: پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای درباره ایران اعلام کرد در بحران مناقشه‌ی اتمی با ایران، از یک راه‌حل مبتی بر گفت‌وگوی طولانی‌مدت حمایت می‌کند. نمایندگان اروپا در عین‌حال از ایران خواستند اطلاعات کامل، صریح و قانع‌کننده‌ای درباره‌ی برنامه‌های اتمی خود در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد.

مخالف اقدام نظامی، موافق با گفت‌وگو

پارلمان اروپا در قطعنامه‌ی خود که روز پنجشنبه ۳۱ ژانویه به تصویب رسید، گفته است، خطر توسعه برنامه‌های اتمی ایران همچنان موجب نگرانی جدی اتحادیه‌ی اروپا و جامعه جهانی است. متاسفانه ایران هنوز به وظایف بین‌المللی خود در توقف فعالیت‌های غنی‌سازی و بازفراوری اورانیوم عمل نکرده است.

بنا براین قطعنامه، یک راه‌حل در وضعیت کنونی مناقشه‌ی اتمی ایران این است که پارلمان اورپا حمایت خود را از اتحادیه‌ی اروپا برای یک گفت‌وگوی طولانی مدت با ایران اعلام کند. آژانس بین‌المللی انرژی می‌تواند در این مذاکرات نقش مهمی ایفا کند تا مانع از به‌کارگیری اقدام‌های نظامی علیه ایران در این مناقشه گردد.

پارلمان اروپا معتقد است، با استفاده از ابزار دیپلماتیک باید ایران را وادار ساخت که از خواست‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیروی کند و جنبه‌های نظامی برنامه‌ی اتمی خود را به شکل قانع‌کننده و قابل راستی‌آزمایی متوقف سازد.

نمایندگان پارلمان اروپا همچنین از ایران خواستند در برنامه‌های اتمی خود شفاف عمل کند و اطلاعات کامل، صریح و قانع‌کننده‌ای در اختیار آژانس بی‌المللی انرژی اتمی قرار دهد.

نگرانی از وخامت وضعیت حقوق بشر

پارلمان اروپا در قطعنامه‌ی خود از بدتر شدن وضعیت حقوق بشر در ایران در سال‌های اخیر عمیقا ابراز نگرانی کرده است. نمایندگان اروپا صدور و اجرای احکام اعدام در ایران، به‌ویژه اعدام جوانان و کودکان را به شدت محکوم کردند.

در این ارتباط نمایندگان پارلمان اروپا از دولت ایران خواستند هرچه سریع‌تر در احکام اعدام "فاله المنصوری"، "سعید ساکی" و "رسول مزرعه"‌ تجدیدنظر نماید. علاوه‌بر این، پارلمان اروپا خواهان آزادی هیوا بوتیمار و عدنان حسن‌پور، دو روزنامه‌نگار کردی شده که به اعدام محکوم گشته‌اند.

پایان دادن به مجازات سنگسار

پارلمان اروپا در عین‌حال در قطعنامه‌ی خود از افزایش سرکوب بی‌محابای فعالیت‌های حقوق بشری، مخالفان سیاسی، فعالان حقوق بشر، روزنامه‌نگاران، زنان یا وابستگان به اقلیت‌های دینی و قومی و زبانی ابراز نگرانی کرده است.

نمایندگان پارلمان اروپا، نهادهای دولتی ایران را فراخوانده‌اند هر نوع شکنجه و شیوه‌های وحشیانه‌ی اعدام، و نیز دیگر مجازات‌های بی‌رحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز را، چه به لحاظ قانونی و چه در عمل، متوقف نمایند. به گفته‌ی این قطعنامه، ایران باید به نقض حقوق بشر پایان دهد و مجازات سنگسار را برای همیشه را ممنوع سازد.

در قطعنامه‌ی پارلمان اروپا گفته شده است، هر نوع قرارداد همکاری و یا تجاری میان اتحادیه اروپا و ایران به بهبود چشمگیر در وضعیت حقوق بشر در ایران و نیز همکاری همه‌جانبه‌ی دولت جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تضمین عینی در خصوص صلح‌آمیز بودن هدف‌های برنامه‌ی اتمی‌ آن کشور وابسته است.

پارلمان اروپا همچنین از اتحادیه اروپا و ایران خواسته است گفت‌و‌گوهای خود درباره‌ی حقوق بشر را از سرگیرند. این گفت‌وگوها با امتناع ایران از ادامه‌ی آن، چند سال پیش متوقف شده است.

پارلمان اروپا در خاتمه از کمیسیون اروپا خواسته است هیاتی را روانه ایران کند تا گفت‌وگوها با آن کشور را از نزدیک دنبال کند.

بودجه برای راه‌اندازی فرستنده تلویزیون

در جریان مذاکرات پارلمان اروپا در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه‌ی گذشته (۳۰ و ۳۱ ژانویه) همچنین اعلام شد که پارلمان اروپا تصمیم دارد یک شبکه‌ی تلویزیونی به زبان فارسی ایجاد نماید.

خانم "بنیتا فررو والدنر"، کمیسر روابط خارجی پارلمان اروپا با استقبال از تصمیم پارلمان برای راه‌اندازی تلویزیون فارسی‌زبان گفته است: «این کانال فارسی‌زبان با تولید و پخش برنامه‌های فارسی از منظر اروپایی، می‌تواند نقش مهمی در بهبود درک متقابل میان ما و ایرانیان ایفا کند.»



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024