جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 13.01.2008, 10:11



بیانیه انجمن های اسلامی دانشجویان ۳۷ دانشگاه کشور
در اعتراض به موج جدید سرکوب فعالین دانشجو

ادوانیوز - شنبه، ۲۲ دی ۱۳۸۶

انجمنهای اسلامی ۳۷ دانشگاه کشور در بیانیه مشترکی با برشمردن جدیدترین موارد سرکوب و اعمال فشار بر دانشگاه، خواستار توقف این فشارها و محدویتها بر ضد جنبش دانشجویی شدند:

پس از دیدار وزیر علوم دولت نهم طی هفته های اخیر با برخی تاثیرگذاران پشت پرده ی سیاست، که دستی بر مذهب دارند و ردایی در حوزه و چشمی بر قدرت، افزایش حجم فشار در دانشگاه ها و احضار و تعلیق و بازداشت فعالین دانشجو گسترش یافته و شائبه ی تولد اراده ای در ایجاد محدودیت های مضاعف و موج جدید سرکوب در دانشگاه را دامن زده است. علاوه بر بازداشت گسترده ی دانشجویان در سالروز ۱۶ آذر، آنچه که این روزها در دانشگاه ها ی کشور می گذرد مصداق بارز تشدید فشار و هجمه به دانشجوی منتقد است.

توهین و افترا و قلب واقعیت در اهداف جریان دانشجویی خصوصا انجمن های اسلامی ، امریست که بارها و بارها در طی سالیان گذشته که مشی مستقل و منتقد انجمن های اسلامی صبغه ی گیرا و بارزی به خود گرفته، به انحاء مختلف و از تریبون های گوناگون بر علیه فرزندان ملت تبلیغ شده است. یکی از آخرین نمونه های آن، انجمن اسلامی دانشگاه خرمشهر بوده است که پس از برگزاری مراسم سخنرانی به مناسبت روز دانشجو و سرازیر شدن سیل اتهامات واهی و اظهارات کذب نسبت به یکی از سخنرانان (عبداله مومنی دبیر اسبق تشکیلات تحکیم وحدت) قربانی این تبلیغات مسموم شد. طی این سناریو سازی نه تنها حرمت برخی مقدسات مذهبی مخدوش گردید؛ بلکه از قبل این تهاجم ناعادلانه، انجمن اسلامی دانشگاه خرمشهر نیز به دلیل آنچه که می توان آن را «حمایت» از واقعیات جلسه مذکور و «دفاع» از ساحت دانشگاه به عنوان نهادی مستقل برای جهت گیری و تعیین مشی فکری نامید، حکم 6 ماه تعلیق دریافت کرد.

در اقدام مشابهی دانشجویان دانشگاه کرمان نیز در پی برگزاری مراسم رسمی ۱۶ آذر بار دیگر در سیبل سرکوب مدیران منصوب دانشگاه قرار گرفتند و بدون طی مراحل قانونی، حکم ناعادلانه ی تعلیق از فعالیت را دریافت کردند. مراسم مذکور با اینکه با مجوز دانشگاه برگزار شده بود اما با شبهه افکنی تشکل های شبه نظامی دانشگاه نسبت به محتوی مراسم این حکم (بدون ذکر مدت تعلیق) صادر گشته و مدیران دانشگاه بار دیگر عدم اعتقاد خود را به آزادی های آکادمیک و استقلال دانشگاه از تقید و تشریط در خردورزی و انتقاد به صراحت اثبات نمودند.

به سرکوبگران عقل ستیز باید گفت که اقدام به برگزاری سمینار، سخنرانی و مناظره و هرگونه عمل مشابه در دانشگاه با پیش فرض «وجود خرد نقاد خودبنیاد» نزد دانشجویان در نهاد مدرن دانشگاه است که فرض وجود «آزادی بیان» و «انتقاد آزاد» در آن بدیهی است. سایه افکندن هرگونه تقید و شرطی بر این ارکان مسلم نهاد دانشگاه عنصر بالندگی و خلاقیت خردمدار دانشجو را خدشه دار خواهد ساخت. و جنگیدن با این عناصر و ارکان گرچه آسمان آرمانهای دانشجوی آزادیخواه را اندک زمانی غبارآلود می کند، اما ایمان و روح آرمانگرای او از فریاد مطالباتش سر نمی تابد و تقدیر محتوم نام و عاقبتی ننگین و میراثی ویران را نثار خردستیزان خواهد نمود.

در پی احضارها و فشارهای حاصل از حق خواهی دانشجویان دانشگاه اصفهان، یارانمان در آن دانشگاه شجاعانه اقدام به تحصن و اعتصاب غذا نمودند تا سرکوب دانشگاه و دانشجوی منتقد را به چالش گیرند و فضای مطلوب دانشجویی را جهت ابراز نظرات و فعالیت منتقدانه مطالبه نمایند. مدیران دانشگاه اصفهان که در آغاز انتصاب صراحتا دانشگاه را با کارکردهایی شبیه نهادهای مذهبی توصیف نموده و وعده ی اجرای این خیال بی منطق را به آنان که از خارج از دانشگاه به این مقامشان گماشته اند داده بودند، در نحوه ی برخورد و تعامل با جریان دانشجویی نشان دادند که از اعمال هرگونه فشار در جهت سرکوب این جریانات دریغ نمی کنند. پایمردی و مقاومت دانشجویان دانشگاه اصفهان را می ستاییم و به سرکوبگران دانشگاه هشدار می دهیم که از چنین پنجه افکندن به ساحت دانشگاه حذر کنند.

انجمن اسلامی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد که در پی برگزاری انتخابات شورای مرکزی در سال گذشته به اتهامات واهی حکم تعلیق فعالیت دریافت داشته بود چندی پیش حکم انحلال انجمن را در حالی دریافت داشت که برخی گمانه زنی ها حاکی از این بود که اساسا حکم تعلیق اول ناشی از بغض مسئولین دانشگاه نسبت به شادمانی و برپایی جشن متعاقب برگزاری انتخابات پرشور انجمن اسلامی بوده است.

علاوه بر تشکل انجمن اسلامی و هجمه های مکرر بر آن که وصف برخی از آن رفت، در روزهای اخیر و پس از برگزاری مراسم روز دانشجو، شاهد آغاز موج جدید احضار دانشجویان به کمیته های انضباطی و یا در برخی موارد احضار به دادگاه تحت عناوین اتهامی ایی همچون اقدام علیه امنیت ملی یا توهین به مقامات و ... هستیم. ۴ دانشجو از انجمن اسلامی دانشگاه شیراز، یک نفر از انجمن دانشگاه شریف و دست کم ۲۰ نفر از دانشگاه تهران به کمیته ی انضباطی احضار شده و 5 نفر از انجمن های دانشگاه تهران به یک یا دو ترم محرومیت از تحصیل محکوم گردیده اند. ۴ نفر از انجمن اسلامی دانشگاه کرمان و ۴ نفر از انجمن دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در انتظار صدور احکام کمیته انضباطی اند. از انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه همدان 3 نفر به اتهام شرکت در مراسم ۱۸ آذر دانشگاه تهران و برگزاری تجمعاتی برای آزادی فرشاد دوستی پور، دانشجوی کرد بازداشتی؛ به یک ترم محرومیت از تحصیل و ۶ نفر به توبیخ و درج در پرونده محکوم شده‌اند. ۶ نفر از انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی نیز از انتخاب واحد محروم شده و در برخی موارد بلافاصله بعد از اتمام حکم تعلیق از تحصیل بار دیگر احضاریه دریافت کرده اند. علاوه بر این از انجمن اسلامی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی یک نفر و از انجمن دانشگاه شیراز ۴ نفر به دادگاه انقلاب احضار شده اند. درراستاي تعطيلي انجمن ادبي سهند در دانشگاه تبريز و اجراي احكام تعليق ۱۶ دانشجوی هويت طلب نیز، در ترم جاري 4 نفر به كميته ي انضباطي احضار شدند و خانواده ي سه نفر از دانشجويان نیز با تماس تلفنی مورد تهدید قرار گرفتند. اینها تنها نمونه هایی از حجم وسیع اعمال فشار در دور جدید تقویت اراده ای در وزارت علوم برای حذف دانشجویان منتقد از عرصه ی دانشگاه است.

هنوز قلم قاضی بیطرف قوه ی قضایی در اعلام برائت سه دانشجوی دانشگاه امیر کبیر ، احسان منصوری، مجید توکلی و احمد قصابان، پس از تحمیل بیش از ۸ ماه فشار و شکنجه ی انفرادی و زندان خشک نشده بود که فریاد شادی و بغض شوق و پیروزی در حلقوم هزاران دانشجوی آزادیخواه و ظلم ستیز گره خورد و باز هم کینه توزی اساس برخورد و هجمه با دانشجویان منتقد قلمداد گردید و تاکنون بر خلاف مقررات و قوانین موجود این سه دانشجو همچنان در زندان به سر می برند. انجمن های اسلامی ضمن اعلام حمایت بیدریغ از این دانشجویان خواستار آزادی هر چه سریعتر آنان و اجرای قانون و عدالت در حق ایشان هستند.

علاوه بر این قریب به ۴۰ روز از بازداشت سعید حبیبی، دبیر تشکیلات اسبق اتحادیه انجمن های اسلامی سراسر کشور (دفتر تحکیم وحدت) در محل کارش وهمچنین بازداشت بیش از ۳۰ نفراز فعالین دانشجویی چپ، میگذرد. در حالیکه خانواده ی سعید حبیبی در بیخبری کامل از سلامت او به سر می برند. ما نگرانی عمیق خود را از وقوع یک فاجعه ی انسانی در نقض حقوق این افراد اعلام داشته و خواستار تسریع در آزادی ایشانیم.

ما به عنوان انجمن های اسلامی دانشگاه های سراسر کشور نسبت به روند پیش گفته شدیدا معترض بوده و بر این باور خود پای می فشاریم که آزادی محل تبلور و محکی همسنگ دانشگاه و دانشجوی منتقد ندارد. بنابراین دستیابی به آزادی های آکادمیک را اولین خواسته و گرانقدرترین گام امروز دانشگاه در راه نیل به دموکراسی می دانیم. ما فرزندان این ملتیم و برای آرمان آزادی و حقوق بشر همچون شمع می ایستیم و هراسمان ز آتش نیست. و باور داریم آنچه که در دانشگاه های کشور نسبت به انجمن های اسلامی و فعالین دانشجو می رود در سیل خروشان آزادی خواهی و ظلم ستیزی ملت ایران، همچون سند افتخاری در تاریخ معاصر این سرزمین برجای خواهد ماند.

....

انجمن های اسلامی دانشگاه های،

اراک، اصفهان، امیرکبیر، ایلام، باهنر شیراز، بیرجند، تربیت معلم تهران، تبریز و علوم پزشکی، چمران اهواز، خواجه نصیرالدین طوسی، دامغان، سمنان(مجمع اسلامی دانشجویان) ، سهند تبریز، سیستان و بلوچستان، شهرکرد، شیراز و علوم پزشکی، صنعت آب و برق عباسپور، صنعتی شاهرود،صنعتی شریف ،صنعتی شیراز، علامه طباطبائی، علوم اقتصادی، علوم پزشکی اهواز، علوم پزشکی ایران، علوم پزشکی ساری، علوم پزشکی شهرکرد، علوم پزشکی کاشان، علوم پزشکی کرمانشاه، کاشان، کرمان، کشاورزی و منابع طبیعی ساری، لرستان، مازندران، مشهد و علوم پزشکی، هرمزگان، همدان، هنر تهران.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024