شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Saturday 20 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 16.12.2007, 11:16



نوروز: «سيد مصطفی تاج‌زاده» عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی گفت: مادام كه آزادی به صورت نسبی رعايت شود، اصلاحات ممكن است.

وی که در نشست فصلی حوزه شمال تهران جبهه مشارکت سخن می‌گفت، توضیح داد: بعضی دوستان این سوال را مطرح می‌كنند که کجا می‌توان گفت اصلاحات به بن بست رسیده است؟ به قول دکتر علوی‌تبار، «آزمون فیصله‌بخش» اصلاحات کجاست؟ در زمان شاه این آزمون دادگاه و محاكمه مهندس بازرگان بود.اما آزمون فیصله‌بخش اصلاحات کجاست؟ بايد گفت جایی که کار قانونی دیگر نتوان انجام داد. اگر انتخابات را فرمایشی برگزار کردند، جلوی روزنامه‌ها را گرفتند و دانشگاه‌ها را سرکوب کردند، باید دو راه انتخاب کرد یا برانداز شد و یا منفعل شد. ولی مادام كه آزادی به صورت نسبی رعايت شود، اصلاحات ممكن است.

وی افزود: در گفتمان اصلاحی شاید یک نظام را قبول نداشته باشید اما التزام عملی به قانون دارید؛ یعنی اینکه در چهارچوب قانون به دنبال مطالبات خود هستيد؛ چون فایده آن را خیلی بیشتر می‌دانيد. برعکس انقلاب که نکات منفی آن می‌تواند خیلی بیشتر از نكات مثبت آن باشد. حتی ممکن است اصلاح‌طلب ناامید شود، اما الزاما انقلابی نمی‌شود و ممکن است سکوت پیشه کند.

عضو شورای مرکزی جبهه مشارکت ایران اسلامی در ادامه سخنانش گفت: آزمون فیصله‌بخش اصلاحات آنجاست که آزادی به پایان می‌رسد. بنابراین، تا جایی که امکان فعالیت قانونی برای ما هست، انجام می‌دهیم. جهت‌گیری ما هم حقوق شهروندی است و برای همین ادبیات ما خواهش، هشدار، تهدید، نصیحت و .. است تا حکومت را به سمت درست هدایت کند.

وی تصریح کرد:اینکه چرا اصلاح‌طلبیم به این دلیل است که اعتقاد داریم انقلاب مثل جراحی و آخرین انتخاب انسان است. باید بدانیم هر روشی جز اصلاحات هزینه‌اش بیش از فواید آن است. مگر اینکه بیماری به جایی برسد که باید جراحی شود.

تاج‌زاده در ادامه این سخنان برای تعین استراتژی یک حزب و یا یک جریان سیاسی توجه به چند پارامتر را ضروری دانست و گفت: اگر استراتژی جنبش دانشجویی یا حزب را بخواهیم تعریف کنیم، باید اول مشخص شود که در کدام ساخت سیاسی نفس می‌کشیم؛ آیا دولت حداقلی است یا حداکثری؟ به میزانی که دولت حوزه وسیع‌تری از جامعه را پوشش داده باشد، در این جامعه هر کاری صورت گیرد، سیاسی تلقی می‌شود.

وی افزود:همچنین باید مشخص شود که فرهنگ سیاسی جامعه تا چه حد مشارکت‌جو است؟ چه میزان اهل مطالعه و اهل کار جمعی است و چه میزان به حکومت اعتماد دارد؟ سوم اينكه گفتمان غالب جهانی و شرایط جهانی و همسايگان چگونه است؟ برای مثال، هر قدر کشورهای همسایه دمکرات شوند، طبیعی است که احتمال دمکرات شدن ایران بیشتر می‌شود. اکنون که ترکیه دمکرات‌تر شده می‌تواند مستند خوبی باشد برای ما. وقتی برخی اقتدارگراها ادعا می‌كنند ایران در منطقه ازهمه دمکرات‌تر است، باید از آنها پرسید که کجای ایران در حال حاضر، دمکرات‌تر از ترکیه است؟

تاجزاده با اشاره به انتخابات پیش‌روی مجلس هشتم و وضعیت اصلاح‌طلبان در آن گفت: اگر انتخابات آزاد بود و اصلاح‌طلبان پیروز شدند، باید بگوییم اصلاحات و اصلاح‌طلبان هر دو پیروز شده‌اند؛ چون هم انتخابات آزاد بود و هم پیروز شدیم. حتی اگر اصلاح‌طلبان پیروز نشوند اما انتخابات آزاد برگزار شود، باید گفت كه اصلاحات پیروز شده است، اگرچه اصلاح‌طلبان رأی نياورده‌اند.

تاج‌زاده با بیان اينكه «دو سال اخیر فرصت خوبی را برای مقایسه عملكرد اصلاح‌طلبان و عملكرد جریان حاكم از سوی جامعه فراهم کرده است»، گفت: مهمترین انتقاد مطرح شده به خاتمی این بود که وی همه شعارهایش محور فرهنگی و سیاسی است و به اقتصاد توجهی ندارد. اما اکنون جامعه مقایسه می‌کند. در حالی كه این دولت هیچ بهانه‌ای برای گرانی و تورم افسارگسيخته جز بی‌برنامگی و بی‌كفايتی مديران ندارد و از قیمت بالای نفت، حمايت همه ارگان‌های حكومتی برخوردار بوده است، اما مشكلات اقتصادی روز به روز بيشتر شده است.

وی تصریح کرد: اکنون حکومت در تمام زمینه‌ها برای خود نقش قائل است؛ حتی در مورد اینکه مردم چه نوع کفشی بپوشد، نظر می‌دهد. در حالی که باید به آنها گفت اينكه زنان چکمه بپوشند، ناپسند نيست اما اينكه سیاستمداران چکمه و پوتين پا كنند، زشت و نامقبول است.

تاجزاده در پايان تأكيد كرد: آقای خاتمی به این علت تبدیل به استثنا شده است که برآیند همه جامعه است. یعنی اگر کسانی فقط به دنبال مدرنیته یا فقط دین باشد، با خاتمی احساس قرابت می‌کنند. به نظر من، مهمترین دلیل محبوبیت وی نه به خاطر اینکه از همه مدیرتر و استراتژیست‌تر است بلکه خاتمی در نقطه‌ای ایستاده که گرچه خیلی‌ها نقد بر آن دارند اما همه آن را قبول دارند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024