سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - Tuesday 19 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 28.11.2007, 11:15


انجمن صنفی روزنامه‌نگاران: رضا ولی زاده، روزنامه نگار و وبلاگ نويس سنندجی با شکایت نهاد ریاست جمهوری از سوی ماموران قوه قضاییه به اتهام آن چه که تشویش اذهان عمومی نام گرفته، بازداشت شد.

اين روزنامه نگار که وبلاگی به نام «ايستگاه» دارد و در آن مطالبی در باره ادبيات و ارتباطات می نويسد؛ چندی پيش مطلبی با عنوان «چهار سگ ۶۰۰ ميليون تومانی از احمدی نژاد محافظت می کنند» نوشت که گزارشی بود از چهار سگ تيم حفاظتی محمود احمدی نژاد که به منظور تشخيص بمب و مواد منفجره به کار گرفته می شوند و هر يک به قيمت ۱۵۰ ميليون تومان از کشور آلمان خريداری شده اند. به نظر می رسد بازداشت ولی زاده در رابطه با همين مقاله صورت گرفته باشد.


رضا ولی زاده و ماجرای سک‌های ۶۰۰ میلیونی
http://eistgah.blogfa.com/

این سگ ها که از باهوش ترین و اصیل ترین نژاد سگ های آلمانی به شمار می آیند، پیش از بازدید رئیس جمهور از نمایشگاه ها، و یا اماکنی که به منظور سخنرانی یا بازدید در آن ها حضور می یابد، مستقر می شوند، منطقه ی مورد بازدید را کاملا کنترل می کنند و پس از اعلام وضعیت سفید، رئیس جمهور در محل حاضر می شود.

هر یک از این 4 سگ بالغ بر ۱۵۰ میلیون تومان خریداری شده اند که در مجموع رقم ۶۰۰ میلیون تومان به خرید آن ها اختصاص یافته است.

روز چهار شنبه ی گذشته (23/8/86) همزمان با بازدید دکتر احمدی نژاد –رئیس جمهوری اسلامی ایران- از نمایشگاه مطبوعات، این سگ ها در محل نمایشگاه رها شدند تا به انجام عملیاتی که نزد تیم حفاظتی و خبرنگاران به عنوان «چک و خنثی» معروف است بپردازند که البته خنثی کردن را باید از وظایف آن ها حذف کرد.

این عملیات در روز چهار شنبه از ساعت 12 ظهر آغاز شد و به گفته نمایندگان رسانه ها در غرفه های نمایشگاه با توهین آمیز ترین رفتارها از سوی تیم حفاظتی رئیس جمهور همراه بود.

با وجود این که خریداری و به کار گیری سگ ها به منظور هرچه سریع تر انجام شدن عملیات «چک و خنثی» انجام شده است این عملیات تا ساعت 14:30 به طول انجامید. ابتدا قرار شد در هر غرفه تنها یک نفر به عنوان متصدی و مسئول آن حضور داشته باشد، اما پس از مدتی تیم حفاظتی به این نتیجه رسیدند که مسئولان غرفه ها را هم از نمایشگاه بیرون کنند.

تمامی نمایندگان غرفه ها در ساعات یاد شده ناچار بودند پشت درها بایستند یا در پارک لاله قدم بزنند. اما این انتظار در ساعت 14:30 نیز پایان نیافت؛ چرا که رئیس جمهور با چهار ساعت تأخیر به نمایشگاه آمد و بازدید ایشان هم چندان به طول نینجامید.

آن چه باعث شد بازدید ایشان از نمایشگاه کوتاه و مختصر شود خبر احتمال انفجار در سایت هسته ای پارچین واقع در شرق تهران بود؛ که البته خبر آن در رسانه های داخلی بازتابی نیافت.

نکته ای که برای حاضران جای پرسش داشت این بود که با وجود سگ هایی که عملیات کنترل محل را انجام می دادند چرا بازهم از گیت های دستی و کنترل منطقه به وسیله نیروهای انسانی استفاده می شد. صرف 600 میلیون تومان برای خریداری این سگ ها و دست آخر استفاده از نیروی انسانی برای اطمینان نهایی از امنیت منطقه ی مورد بازدید، باعث تعجب بسیاری از ناظران بود.

از سویی دیگر باوجود اعتقادات جمهوری اسلامی ایران و همچنین بسیاری از بازدیدکنندگان نمایشگاه، مبنی بر نجس بودن سگ، حضور این حیوان در چنین اماکنی موجب اعتراض عده ای شده بود که این اقدام را نیز با شعارهای ساده زیستی، عدالت طلبی و مبارزه با تجمل گرایی رئیس جمهور در تعارض می دانستند.

یک مقام آگاه که خود مدیر مسئول یکی از روزنامه های کثیرالانتشار کشور و وابسته به دولت است در پاسخ به اعتراض فردی که حضور سگ ها و همچین رفتار تیم حفاظتی احمدی نژاد را توهین آمیز توصیف می کرد گفت: «این تصمیم تیم حفاظتی است که گفته شده مدیریت آن خارج از اختیارات رئیس جمهوری است.»

پیش از این پیشنهاد به کارگیری سگ در تیم حفاظتی دکتر حدادعادل –رئیس مجلس شورای اسلامی- نیز مطرح شده بود که حدادعادل با آن به شدت مخالفت کرد.

همچنین تا کنون به کارگیری سگ در تیم های حفاظتی روسای قوا و حتی مقام رهبری نیز مرسوم نبوده است.

پیش از این نیز خبری مبنی بر خریداری عینک های آفتابی به قیمتی بیش از نیم میلیون تومان (هر عينك ۶۰۰ هزارتومان) برای محافظان احمدی نژاد منتشر شد که پس از انتشار وسیع این خبر و آگاهی بخشی از افکار عمومی، رئیس جمهور تصمیم گرفت خریداری کنندگان این عینک ها را جریمه و توبیخ کند.

از آن جا كه مردم و رسانه ها از ميزان هزينه های مربوط به عمليات چك و خنثی و كار تيم های حفاظتی بدون اطلاع هستند؛ شايد با ارائه گزارشی در مورد ميزان كاهش هزينه های اين عمليات و صرف جويی وقت در صورت به كارگيری سگ های تربيت شده، اين نتيجه حاصل شود كه استفاده از سگ ها معقول تر و به صرفه تر است.

اما نتيجه اين معادله وقتی در هم می ريزد كه تيم حفاظتی رئيس جمهور علاوه بر استفاده از سگ ها، در عملياتی جداگانه به وسيله نيروهای خود نيز منطقه ی مورد نظر را كنترل می كنند. آيا تيم حفاظتی رئيس جمهور به سگ ها اعتماد كامل ندارند؟ اين احتمال نيز وجود دارد كه در صورت شفاف سازی درباره ی اين موضوع و ارايه اطلاعات دقيق از ميزان هزينه های عمليات چك و خنثی اين نتيجه حاصل شود كه به كارگيری سگ ها در دراز مدت از صرف هزينه و زمان بيشتر جلوگيری خواهد كرد.

دکتر احمدی نژاد در آغاز ورود خود به ساختمان ریاست جمهوری دستور داد فرش های نهاد ریاست جمهوری را که در دوره سیدمحمد خاتمی خریداری شده بودند جمع کرده و به موزه بفرستند و حتی اصرار داشت به جای آن که در ساختمان نهاد ریاست جمهوری مستقر شود در همان خانه خود در نارمک زندگی کند.


توضیح خبرگزاری فارس

يك مقام مسئول در يگان حفاظت:
سگ های آموزش ديده برای كشف مواد انفجاری استفاده می شوند


خبرگزاری فارس: يك مقام مسئول در يگان حفاظت از مسئولان كشور، با تشريح استفاده از سگهای آموزش ديده برای انجام بخشی از ماموريت حفاظتی در خصوص كشف مواد منفجره و پاكسازی محيط ، تاكيد كرد: استفاده از سگ های آموزش ديده در پاكسازی امنيتی متداول است و منحصر به مقام خاصی هم نيست.
يك مقام مسئول در يگان حفاظت در گفتگو با خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری فارس، با تشريح جزئيات موضوع بكارگيری سگهای آموزش ديده توسط نيروهای حفاظتی برای پاكسازی امنيتی گفت: استفاده از سگ های آموزش ديده برای ماموريت های پاكسازی امنيتی، در اكثر كشورهای دنيا چه شرقی و چه غربی مرسوم است و به عنوان نمونه حتی در دو اجلاس اخير در عربستان (اجلاس سران كشورهای اسلامی و اجلاس اوپك) نيروهای حفاظتی اين كشور كاملا از سگهای آموزش ديده استفاده كردند.
وی در پاسخ به اخباری كه قيمت اين نوع سگها را ارقام بالايی ذكر كرده بودند، افزود: قيمت اين سگها آن مقداری كه در برخی رسانه ها منتشر شده نيست و حتی قيمت تعداد زيادی از اين نوع حيوان نيز به مبلغی كه برخی ها ذكر كرده اند نمی رسد كه برای اطلاع صحيح حتی می توانند قيمت دقيق را از شركتهای فروشنده جويا شوند.
به گزارش خبرنگار فارس، برخی رسانه ها مدعی شده بودند كه قيمت هر يك از سگهای آموزش ديده كه در امور امنيتی مورد استفاده قرار ميگيرد، 150 ميليون تومان است.
اين مقام مسئول، نژاد سگهای مورد اشاره كه از سوی نيروهای امنيتی مورد استفاده قرار مي‌گيرد را آلمانی ذكر كرد اما تصريح كرد كه پرورش و تعليمات اين تعداد از سگها كه در اختيار نيروهای نظامی كشورمان است، كاملاً بومی است.
وی با بيان اينكه استفاده از سگهای آموزش ديده برای انجام بخشی از ماموريت حفاظتی در خصوص كشف مواد منفجره و پاكسازی محيط در اماكن بزرگ چيز جديد و منحصر به ماموريت حفاظتی برای فرد خاصی نيست، تاكيد كرد: برخی خبرسازی های اخير در رابطه با استفاده از اين سگها يك عمليات روانی است كه با هدف تضعيف نيروهای حفاظتی كشور انجام شده است.
اين گزارش حاكيست، برخی رسانه ها درباره موضوع نجس بودن اين حيوان در احكام شرعی شبهاتی را مطرح كرده بودند كه اين مقام مسئول حفاظتی تاكيد كرد: در رابطه با استفاده از اين حيوان در موارد كاری مجوزهای شرعی وجود دارد و طبيعتا برای استفاده از سگهای آموزش ديده نيز مجوز شرعی لازم از مراجع عظام كسب شده و در استفتاء انجام شده نيز تاكيد شده است كه "استفاده از سگ تعليم ديده برای فحص و مباحث بازرسی در مواقع لزوم اشكال شرعی ندارد".


سگ های حفاظتی احمدی نژاد در کانون توجه گاردین

عصر ایران- خریداری چهار سگ آلمانی و بکارگیری آنها در تیم حفاظتی دکتر احمدی نژاد به منظور تشخیص بمب و مواد منفجره در روزنامه انگلیسی گاردین بازتاب داشت.

به گزارش عصر ایران (asriran.com) این روزنامه در شماره روز سه شنبه خود نوشت: "سگ ظاهرا بهترین دوست انسان است! اما شاید این حیوان وسیله درستی برای حفاظت نباشد به ویژه اگر شما رییس باتقوای یک دولت اسلامی معروف به دوری از تجملات باشید."

محمود احمدی نژاد اخیرا به تیم حفاظتی خود اجازه داد چهار سگ آموزش دیده را برای جستجوی بمب و مواد منفجره در نمایشگاه سراسری مطبوعات پیش از حضور رییس جمهور در این نمایشگاه بکار گیرند.

بنابراین به خبرنگاران حاضر در محل نمایشگاه در مرکز آفرینش های فرهنگی و هنری تهران دستور داده شد که بیش از دو ساعت در محوطه بیرونی منتظر بمانند تا این سگ ها بتوانند بدون مزاحمت این محل را بازرسی کنند و امن بودن آن برای بازدید رییس جمهور مورد تایید قرار گیرد.

به نوشته گاردین حادثه اخیر احمدی نژاد را در معرض انتقاداتی قرار داده است. تضاد موجود بین بکارگیری سگ ها با آموزه های سنتی اسلام مبنی بر نجس بودن این حیوانات از جمله موضوعاتی است که مورد توجه منتقدان قرار گرفته است.

از سوی دیگر شکایاتی درباره هزینه این حیوانات که جمعا به مبلغ 314 هزار پوند خریداری شده اند شنیده می شود.

برخی اعتراض می کنند که خرید این سگ ها در تناقض با تصویر ذهنی ساخته شده از رییس جمهور مبنی بر "ساده زیستی، عدالت خواهی و ضد تجملاتی بودن" است.

در همین حال استفاده از این سگ ها مغایر با تصمیماتی است که احمدی نژاد در ابتدای ریاست جمهوری خود می گرفت که نمونه آن جمع آوری فرش های گران قیمت ایرانی از ساختمان ریاست جمهوری بود.

به ادعای گاردین ایران در طول چند سال گذشته با استفاده از سگ های حفاظتی در فرودگاه ها و نقاط مرزی به منظور شناسایی قاچاقچیان مواد مخدر به آرامی "تابوی مذهبی" خود را شکسته است.

با این حال بکارگیری این حیوانات در تیم حفاظت از رییس جمهور ممکن است حداقل از زمان انقلاب تاکنون بی سابقه باشد.

گفتنی است در خبر ها آمده بود رییس جمهور معاون حفاظت و امنیت خود را به دلیل برخورد بد با مردم در اختتامیه جشنواره مطبوعات از کار بر کنار کرد.



" width="640" />
 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024