جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 21.11.2007, 19:10



متن کامل سخنرانی حسن روحانی در جشنواره ملی تولیدکنندگان جوان

آفتاب- دکتر حسن روحانی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک صبح امروز در اولین جشنواره ملی تولید کنندگان جوان کشور طی سخنانی گفت:" ۷۰% جمعیت جوان کشور ما بی تردید یک موتور پر قدرت برای توسعه کشور خواهد بود. نسل جوان ما با آموزش صحیح حرفه ای، سیاسی و اجتماعی میتواند خود را آماده کند. علیرقم همه واقعیت ها ، پتانسیل ها و استعدادها سوابق درخشان تاریخی کشور، متاسفانه در راه توسعه کشور ما همچنان با موانع بزرگی مواجه هستیم. موانعی که میتواند برای صاحب نظران نگران کننده باشد."

روحانی طی سخنان خود گفت:" بی تردید در شرایط امروز جهان بری آنکه ما بعنوان کشوری پیشرفته و توسعه یافعه باشیم بدون تحول در بخش صنعت کشور و بویژه صنعت پیشرفته و بدون توجه به نسلی جوان جامعه، توسعه امکان پذیر نخواهد بود.
ما نیاز به جنبش نرم افزاری و توسعه علم و دانش و فن آوری، بویژه فن آوری پیشرفته داریم. اساسا توسعه دردنیای امروز بر مبنای منابع طبیعی، حجم سرمایه، حجم تجارت و یا حتی تجهیزات صنعتی نیست. معیار اصلی توسعه فن آوری پیشرفته مدیریت قوی ، تعداد دانش آموختگان با مهارت و محققان یک کشور است."

وی افزود:" آنچه امروز کشوری را توسعه یافته می کند میزان بهره گیری از فن آوری در فرایند تولید و مدیریت قوی جهت جذب صحیح، دقیق و مناسب از ماهیت فن آوری و بکارگیری مناسب آن در فرایند تولید است.
در کنار این مسئله باید به مسئله جهانی شدن و نقش منطقه ای کشورها نیز توجه کنیم. در این خصوص ما باید به چند نکته توجه داشته باشیم."

روحانی افزود:" نکته اول چشم انداز آینده پیشرفت های فنی و تکنولوژی است. بویژه در زمینه ارتباطات، بیوتکنولوژی، میکروالکترونیک، نانو تکنولوژی و بالاخره فن آوریهای پیشرفته روز که تحولات گسترده ای را در عرصه های مختلف جامعه بوجود آورده است. بویژه فن آوری ارتباطات که توانسته است بخش های مختلف جهان را به یکدیگر متصل کند. بی تردید این اتصال باعث میشود که کشورهای مختلف در جریان تاثیر پذیری از تحولات جهانی شدن چه در زمینه اقتصاد، چه در زمینه فرهنگ و چه درسایر زمینه ها قرار میگیرند و به همین دلیل همه کشورها نگران هویت ملی و ارزشهای اجتماعی خود هستند که مبادا مورد تهدید این فرایند قرار گیرد."

وی گفت:" بی تردید معرفت و دانایی اصلی ترین منبع نه تنها برای توسعه که حتی اصلی ترین منبع برای قدرت ملی می باشد. افزایش دانایی است که به ما میگوید چگونه از مواد خام، از نیروی کار از مکان مناسب سرمایه بدرستی استفاده کنیم. دانش و معرفت بی تردید منشا اقتصاد پیشرفته دنیای امروز است و بهترین و قابل اعتماد ترین مولفه جهت ساخت قدرت ملی برای ملتها خواهد بود."

جهانی شدن یک واقعیت است

او ادامه داد:"نکته دیگری که باید در کنار بحث تکنولوژی مورد توجه قرار داد، موضوع جهانی شدن است. جهانی شدن بعنوان یک فراینده یا بعنوان یک پروژه و یا هر تعریفی که از آن داشته باشیم؛ جهانی شدن یک واقعیت است.
حتی اگر کسی بگوید که حقیقت نیست ناچار است بگوید که یک واقعیت است. این واقعیت در بسیاری از عرصه های جامعه بشری منجر به تغییرات عمده خواهد شد. یکی از وجوه اصلی این امر میل جهان به سمت یک نظام واحد اقتصادی است. این گرایش اهمیت فراوانی در مناسبات بین المللی و حرکت سرمایه خواهد داشت. بنابراین دیگر سرمایه خانه ثابتی نخواهد داشت. سرمایه از تثبیت در یک مکان و یک کشور تبدیل شده است به یک مولفه در حال سیر و حرکت به سمت با ثبات ترین کشور و پر سودترین کشور است."

روحانی گفت:" پس این ما هستیم که باید مزیت های رقابتی را بوجود آوریم تا بتوانیم سرمایه را در شرایط امروز جذب کنیم و بتوانیم مشارکت گسترده در اقتصاد جهانی داشته باشیم. البته بی تردید گروه بندی های منطقه ای در نحوه حضور ما در فرایند جهانی شدن تاثیر بسزایی دارد. آنهایی که در منطقه خود توانسته اند شکل گیری خاصی را ایجاد کنند، گروه بندی و هم گرایی های منطقه ای و بازار مشترک منطقه ای بوجود آورند، آمادگی بیشتری برای حضور در فرایند جهانی شدن دارند و میتوانند قدرت و نقش آفرین بیشتری در این عرصه حضور داشته باشیم.
مخصوصا منطقه‌ای که ما در آن حضور داریم. منطقه بسیار با اهمیت خاورمیانه. و ایران؛ که یک سمت آن خلیج فارس و یک سمت آن دریای خزر است. منابع نفتی خلیج فارس، منابع نفتی دریای خزر و نیاز جهان به انرژی. بی تردید رشد جمعیت جهان در کنارش سرمایه گذاری بیشتر و تولید بیشتر و تجارت بیشتر خواهد بود."

روحانی افزود:" از این رو تامین و تداوم انرژی بعنوان یک اصل مهم در اقصاد امروز است. ابرنفت ها در منطقه ما هستند. در دهه های آینده اگر صادرات نفت بسیاری از کشورهای نفتی متوقف شود، لااقل ابر قدرت های نفتی در این منطقه توان صادرات نفت خواهند داشت. این قدرتها یعنی عربستان، ایران عراق کویت و امارات متحده عربی امکان صادرات نفت خواهند داشت."

وی ادامه داد:" ایران با داشتن حداقل ۱۱ % ذخایر ثابت شده نفت و ۱۵ % ذخایر ثابت شده گاز جهان، میتواند نقش بسیار مهمی را در منطقه و جهان ایفا کند. مضافا اینکه ایران همواره در طول تاریخ نقش بسیار ارزشمندی را در مبادلات نه تنها اقتصادی که حتی علمی و فرهنگی نیز داشته و از حساسترین مناطق جهان برآورد میشود.
اما قدرتهای بزرگ همواره این منطقه با اهمیت را در تنش و آشوب نگاه داشته‌اند و مانع شده اند که زمینه های تفاهم منطقه ای بوجود آید. آنها با تهدیدات دائمی خود مجال تفکر را از صاحبان اصلی این ثروت سلب کرده‌اند."

وقت بسیار تنگ است

او که عضو مجلس خبرگان رهبری نیز هست افزود:" پیش بینی می‌شود کشور ما تا دو دهه آینده جمعیتی حدود ۱۰۰ میلیون نفر داشته باشد. وجود پیشینه تمدن و فرهنگ غنی، انسانها مومن و متعهد، ذخایر غنی و بالاخره موقعیت ممتاز ژئواکونومیک، ژئواستراتژیک و ژئوپلتیک کشور اهمیت بسیار زیادی را برای این کشوردر سطح جهان بوجود آورده است."

وی گفت:" البته این واقعیت ها و قابلیت ها در سایه اتخاذ یک خط مشی سنجیده و متناسب با مقتضیات زمان میتواند برای ما توسعه ای پایدار و بلند مدت را بوجود آورد. با توجه به جمعیت جوان کشورما که حدود ۷۰ % جمعیت کشور را تشکیل می دهد، دو میلیون دانشجو، ۱۸ میلیون دانش آموز و ۵۵ هزار عضو هیات علمی و محقق در کشور میتوانیم بگوییم یک کانون انرژی قوی برای فرایند توسعه در این کشور در اختیار داریم. البته هدایت، تدبیر مدیران ارشد نظام نقش اصلی را در استفاده درست از این کانون انرژی ایفا خواهد کرد. در دهه ۶۰ میلادی و پس از جنگ دوم جهانی که کشورهای اروپایی در مسیر توسعه قرار گرفتند، کارشناسان توسعه به این نتیجه رسیدند که کشورهایی در مسابقه توسعه پیروز خواهند شد که در بخش آموزش نسل جوان سرمایه گذاری و تلاش بیشتر کرده‌اند.
۷۰% جمعیت جوان کشور ما بی تردید یک موتور پر قدرت برای توسعه کشور خواهد بود. نسل جوان ما با آموزش صحیح حرفه ای، سیاسی و اجتماعی میتواند خود را برای ورود آماده کند. علیرغم همه واقعیت ها ، پتانسیل ها و استعدادها سوابق درخشان تاریخی کشور، متاسفانه در راه توسعه کشور ما همچنان با موانع بزرگی مواجه هستیم. موانعی که میتواند برای صاحب نظران نگران کننده باشد."

روحانی تاکید کرد:" ما امروز زمان زیادی برای تصمیم گیری ندرایم. وقت بسیار تنگ است. مادر یک مسابقه حضور داریم و نمی‌توان در این میدان مسابقه لنگان لنگان و با تردید حرکت کنیم. تا کی ما برای سعی و خطا فرصت داریم؟ تا کی باید شیوهای مختلف را تجربه کنیم؟ وقت آنقدر تنگ است که نه تنها فردا حتی امروز هم دیر است."

وی افزود:" اولین مانعی که ما پیش رو داریم عدم توجه به پیوستگی و وابستگی مولفه‌های توسعه است. توسعه اقتصادی بدون توسعه سیاسی اگر هم امکان پذیر باشد پایدار نخواهد بود. اگر مردم در صحنه انتخابات حضور فعال نداشته باشند، اگر احزاب سیاسی در معرفی شایسته ترین افراد به مردم حضور نداشته باشند، نتیجه آن چه خواهد شد؟ نتیجه آن ممکن است منجر به مسلط شدن یک گروه کم تجربه بر کشورشود. که نتیجه آن طرح های ناپخته و سعی و خطاها خواهد بود. چگونه می توانیم قوی ترین مدیران را به صحنه و عرصه مسوولیت بیاوریم جز با انتخابات و مشارکت مردم؟

وی ادامه داد :" آنها که در برخی از انتخابات ها بدلایل واهی خود را کنار می کشند و با نام اینکه ما برویم یا نرویم چه سود دارد، یا بنام تحریم خود را از این مسوولیت بزرگ کنار می کشند، امروز باید تاوان آنرا پرداخت کنند. امکان ندارد توسعه اقتصادی پایدار بدون توسعه سیاسی روی دهد. توسعه سیاسی تضمین کننده ادامه راه توسعه اقتصادی است.
مگر توسعه اقتصادی بدون توسعه فرهنگی ممکن است؟ چه فرهنگ عمومی و چه فرهنگ تخصصی. مگربدون آموزش بدون تحقیق و پیشرفت در فنآوریهای ما میتوانم در عرصه رقابت جهانی حضور پیدا کنیم.
مگر بدون فرهنگ عمومی سرمایه دراین کشورباقی می ماند؟ هم سرمایه دار دزد است، هم سرمایه دار زالو صفت است هم سرمایه دار خون مردم را می مکد و هم به بگوییم که بماند و از کشور خارج نشود. سرمایه بدون امنیت؟
امنیت نه تنها امنیت قضایی، بلکه امنیت فرهنگی. چطور یک سرمایه دار در جامعه ای که دارای ارزش اجتماعی نباشد، داری احترام اجتماعی نباشد، و سرمایه خود را در این کشورنگاه می دارد؟
ما نیاز داریم به فرهنگ کار مانیازداریم به وجدان کاری ما نیاز داریم به احترام برای تلاش و کار. اگر ما میخواهیم کشور را با مالیات اداره کنیم باید بدانیم که مالیات از کجا تامین میشود.
ما منابع مالیات را اول میزنیم، بعد به فکر مالیات می افتیم. بعد که نشد، می گوییم خوب نفت که دراختیار ماست. و از این منبع خداداد به نا روا استفاده می کنیم."

در پس کوچه‌های توسعه توی سرو کله هم می‌زنیم

روحانی با تاکید بر مسئله توسعه گفت:" آیا بدون امنیت کامل در جامعه توسعه اقتصادی و تضمین و راه توسعه امکان پذیر است؟ پس ما نیازمند به وابستگی و پیوستگی مولفه های اصلی رشد و توسعه هستیم؛ یعنی مولفه های اجتماعی، اقتصادی، امنیتی، سیاسی و فرهنگی، تا بتوانیم یک رشد پایدار داشته باشیم. این مانع اول ما بوده است و متاسفانه هنوز هم هست."

وی افزود:" مانع دوم که دیروز مانع ما بوده و امروز هم هست، عدم اجماع نخبگان و مسوولان عالی رتبه کشوراست. هنوز ما داریم بحث می‌کنیم که توسعه اول یا عدالت اول! هنوز داریم بحث می‌کنیم که توسعه پایه و اصل است یا قدرت؟ اینها مسائل استراتژیک مهمی هستند که تا حل نشود ما نمی‌توانیم در اتوبان توسعه قرار گیریم. باز هم در پس کوچه‌ها و بن‌بست‌های توسعه توی سرو کله هم خواهیم زد. البته همانطور که گفتم توسعه اقتصادی خود بخود به توسعه سیاسی و فرهنگی و امنیتی وابسته است.
الویت با کدام است؟ معنای خاصی دارد اگراصل قدرت است، ما باید به سمت قدرت برویم و پایه های قدرت را محکم کنیم. و اگر اصل توسعه است، اول باید به سمت توسعه رفت که یکی از میوه های آن نیز قدرت خواهد بود."

او نتیجه گرفت:" درکنار توسعه، قدرت اقتصادی قدرت سیاسی، فن آوری های پیشرفته و درکنار آن قدرت خواهد بود. بنابراین تا این الویت مشخص نشود، ما دچار مشکل هستیم. عدالت الویت است یا میوه توسعه است؟ عدالت بر پایه توسعه امکان پذیراست یا توسعه بر پایه عدالت؟"

وی با روایت نامه حضرت علی به مالک اشترگفت:" حضرت علی می فرمایند:" مالک اول به فکر آبادانی باش و بعد به فکر مالیات و خراج. اول به مردم میدان بده که زمین را آباد کنند و آنگاه که توسعه حاصل شد بفکر مالیات باش. اگرمالیات هم میخواهی راهش توسعه است. بدون آبادانی خراج هم امکان پذیر نیست. آنکه بدون آبادانی و توسعه به فکر خراج است، هم آبادانی کشور را از بین برده است هم مردم را به نابودی و ویرانی دعوت کرده است."
ما هنوز این اختلاف نظرها را در کشور داریم. ما توسعه ای را میخواهیم با نگاه به قدرت و با هدف دست یابی به عدالت. اگر هم چنان در الویت ها مشغول بحث هستیم ما عقب خواهیم ماند همانطور که سالهاست داریم بحث میکنیم."

چه شد این سند چشم‌انداز؟

مانع دیگر اینکه هر طرحی که برای نجات کشور مطرح می‌شود، پس از مدتی تبدیل می‌شود به شعاری قشنگ. چه شد چشم انداز بیست ساله؟ آن چشم اندازی که کارشناسان ماهها و ماهها برای آن تلاش کردند و مجمع تشخیص مصلحت نظام روی آن کار کرد، مقام معظم رهبری با اصلاحاتی آنرا تایید و ابلاغ کرد. چه شد این سند چشم انداز؟
سند چشم انداز برای سال ۱۴۰۴ این است:" ایران کشوری است با جایگاه اول اقتصادی و فن آوری در سطح منطقه با هویت اسلامی و انقلابی الهام بخش در جهان اسلام و با تعامل سازنده و موثر در روابط بین الملل" ما برای حرکت در چهارچوب این چشم انداز جشن گرفتیم و به به گفتیم. پس چرا دنبال نمی‌شود؟ چرا فاصله گرفته‌ایم از چشم انداز؟"

وی ادامه داد:" همه آمار و ارقام ها نشان میدهد که ما از سند چشم انداز فاصله گرفته ایم. اولین معیار آن این بود که رشد اقتصادی ما حداقل 8% باشد. دومین معیار مقایسه ما با کشورهای همسایه بوده است.
مگر میشود ما به چشم انداز برسیم با گفتمان اتهام، باشعار و خرافه گرایی؟ مگر امکان پذیراست؟ دستیابی به چشم انداز برنامه میخواهد، استفاده از کارشناس میخواهد. من می‌ترسم اصل ۴۴ نیز به سرنوشت این چشم‌انداز دچار شود که انشااله نخواهد شد."

با پول نفت ۱۰۰ دلار چه کردیم؟

حسن روحانی که پنج دوره نماینده مجلس شورای اسلامی بوده است گفت:" مانع دیگر پیش رو، نفت است که باید بهترین قدرت و موتورتوسعه ما باشد. متاسفانه قیمت نفت چه بالا برود و چه پایین بیاید برای ما مشکل‌ساز است. امروز نفت ۱۰۰ دلاری یک فرصت استثنایی برای ماست. که باید از این فرصت استفاده کنیم. برخی می گویند این استثنائی است شاید تکرار نشود.
پس از انقلاب اسلامی نفت شد بشکه‌ای ۴۰ دلار بعد به ۷ دلار هم کاهش پیدا کرد. و امروز ۱۰۰ دلار است. از این فرصت استثنایی باید ما استفاده کنیم. این نفت باید تبدیل شود به کالای سرمایه ای، بخشی از این پول نفت صد دلاری را در خارج، ما سرمایه گذاری کنیم.
با پول نفت ۱۰۰ دلار چه کردیم؟ اتکای ما در بودجه به نفت بیشتر شد. متاسفانه بخشی از هزینه های جاری را از دلار نفتی تامین کردیم."

وی ادامه داد:" دلار نفت را به بانک مرکزی فروختیم و اسکناس گرفتیم که طی دو سال گذشته، نتیجه آن دو برابر شدن نقدینگی در تاریخ پول ایران شد. این یعنی بدبختی، تورم و فشار بر جامعه.
متاسفانه بجای اینکه نفت گران موجب تضمین بهتر آینده ما شود، و آینده نسل امروز و فردا، کم کم به نگرانی تبدیل شده است. نگرانی اینجا ست که واردات ما به ۵۰ و ۶۰ میلیارد دلار برسد.

چه بر سر صنعت شکر آمد؟ با حجم باورنکردنی، شکر وارد کردیم و تمام کشتکاران این صنعت، کارخانه و دهها هزار کارگر دچار مشکل شدند. و نکند این واقعه فردا برسر باغداران در سایه واردا ت میوه بیاید و درسایر زمینه ها. این نفت فراوان باید بتواند عامل تحول مثبت برای ما باشد. در دو سال گذشته ما معادل هفت سال دولت قبل درآمد نفتی داشیم."

بنگلادش، کنیا و نیجریه هم از ایران جلوترند

روحانی در ادامه سخنان خود افزود:" اما از نظر رتبه‌بندی به کجا رسیده‌ایم؟ در رتبه‌بندی از نظر سهولت کسب و کار ما در سال ۲۰۰۵ رتبه ۱۰۸ جهان بودیم در سال ۲۰۰۶ رتبه ۱۱۳ و امسال هم در رتبه ۱۱۹ هستیم. یعنی مجموعا ۱۱ رتبه تنزل کردیم. معیارهای این امر حمایت از سرمایه گذاری، سهولت قوانین کار، سهولت قوانین مالیاتی، سهولت در وام و … بود.
در زمینه جذابیت سرمایه‌گذاری و بازرگانی آمارها نشان می‌دهد که از بین ۸۲ کشور ایران هشتادم است. اما سایر کشورهای منطقه، امارات متحده رتبه ۲۳، قطر ۲۶ بحرین ۲۹ عربستان ۴۸ ترکیه ۴۹ هند ۵۴ کویت ۵۵ روسیه ۶۱ و ایران ۸۰. حتی کشورهایی نظیر پاکستان، بنگلادش، کنیا و نیجریه هم از ایران جلوتر هستند.
این نشان میدهد که اگر برنامه ریزی درست نباشد حتی نفت گران هم نمی‌تواند منجی ما باشد. و حتی میتواند مشکل بیشتری نیز برای ما ایجاد کند."

تنش‌ها رو به افزایش است

وی در قسمت پایانی سخنان خود گفت:" آخرین نکته بحث امروز، نبود فضای آرام بین‌المللی است. شما نمی‌توانید در یک فضای پرتنش به توسعه برسید یا سرمایه‌ها را جذب کرد. حتی دریک فضای پر تنش نمی‌توان کسی را بخوبی تشویق به کار و فعالیت کرد. همه اینها به یک فضای آرام نیاز است.
ما یک دشمن سرسخت به نام آمریکا داریم تنش‌ها رو به افزایش است. این کشور ماجراجو است و برنامه‌های آمریکا با معیارهای انسانی و منافع ملت‌ها سازگاری ندارد. آمریکا تنها از به فکر منافع خود است.
آمریکا با رفتارهای متفاوتی با دشمنان خود مقابله می‌کند. کشورهایی که در آمریکای لاتین ایالات متحده علیه آنها تلاش میکند، مانند کوبا ونزوئلا در آفریقا مثل سودان ولیبی که اخیرا لیبی از این لیست خارج شده، در منطقه ما ایران سوریه و قبلا عراق، در کنار ما افغانستان و در آسیا دور کره شمالی. آمریکایی‌ها گاهی از تحریم و تبلیغ و گاهی از حمله نظامی استفاده کرده‌اند."

روحانی گفت:" بهانه ای که امروز آمریکایی ها دارند عمدتا بحث تروریسم، و سلاح کشتار جمعی در کنار سایر بهانه‌ها است. بنابراین باید فضا را تبدیل کنیم به یک فضای آرام در حد توانمان.
بی‌تردید عوامل تاثیر گذاری هم نسبت به کشور مهاجم هم مطرح است. اول موقعیت کشور هدف این که بهانه‌ها تا چه میزان در افکار عمومی جا افتاده است، دوم اینکه کشور هدف چه مشکلاتی میتواند برای کشور مهاجم بوجود آورد. سوم تاثیر کذاری آن کشور از لحاظ منطقه‌ای و بین المللی است. چهارم موقعیت آن کشور در افکار عمومی است. پنجم پیوند آن کشور با قدرت های تاثیر گذار و بزرگ جهانی است. مثلا آمریکا نتوانست از قدرت نظامی خود علیه کره شمالی استفاده کند. اول بخاطر پیوند این کشور به چین و روسیه و دوم به خاطر وابستگی امنیت متقابل کره جنوبی و ژاپن با کره شمالی."

وی ادامه داد:"ما در گذشته تجربیاتی داشتیم. آمریکایی ها در چند نوبت بفکر فشار و حتی حمله ایران بودند. در زمان جنگ ایران و عراق، در حمله عراق به کویت سال ۱۹۹۱. میدانید که یک عده در کشور ما می‌گفتند که صدام امروز خالد ابن ولید است و باید به کمک آن رفت. و اگر حرف آنها پیش می‌رفت ما وارد شعله‌های آتش می‌شدیم. اما با کاردانی و تدبیر ما توانستیم از این مرحله عبور کنیم. مسئله بعدی مسئله الخبر بود. آمریکایی ها می‌خواستند ایران را متهم به این انفجار در عربستان کنند که ما توانستیم با تدبیر از آن عبور کنیم.
مورد بعدی ۱۱ سپتامبر بود و اتهاماتی که در مرحله اول به ایران زده میشد. و مورد بعد پرونده هسته ای درسال ۸۲ بعد از پیروزی آمریکا در عراق بود که میخواست زمینه را برای حمله ایران آماده کند و ما توانستیم این تهدید را بخوبی دفع کنیم."

روحانی که دبیر شورای عالی امنیت ملی و مسوول پرنده هسته‌ای در دولت سیدمحمد خاتمی بوده است در مورد پرونده هسته‌ای کشور و بحث تعلیق در آن زمان گفت:" درست است که نظام تعلیق را پذیرفت اما تعلیق نه برای تعطیل بلکه تعلیق برای تکمیل بود. ما درسایه تعلیق اصفهان را تکمیل کردیم. اصفهان را که نداشتیم درسایه تعلق به UF6 دست یافتیم. در مدتی که تعلیق کردیم در سایه‌ آن سانتریفیوژها را ساختیم. درسایه تعلیق توانستیم نیروگاه اراک را بسازیم. در کل هر چه ناقص بود در سایه تعلیق، تکمیل کردیم و موارد کامل را برای مدتی داوطلبانه تعلیق کردیم.
غرب می‌خواست ما تعلیق کنیم تا به تعطیل منجر شود. اما ما تعلیق کردیم تا فناوری‌ها را تکمیل کنیم. بنابراین، هم توانستیم از خطر عبور کنیم و هم توانستیم فن آوری خود را تکمیل کنیم و درزمان مناسب هم تعلیق را شکستیم."

وی افزود:" درشرایط کنونی باید از تنش با تدبیرفاصله بگیریم. تنش بین المللی نه تنها به نفع کشور ما نخواهد بود بلکه به نفع سایر جنبه های پیشرفت کشور ما نیز نخواهد بود. ما نباید بهانه در اختیار دشمن قرار بدهیم. ما نباید با سخنان غیر دقیق دشمن را تحریک کنیم. ما باید بین منافع آمریکا و سایر کشورها فاصله بیاندازیم. و از این شکاف بدرستی استفاده کنیم."

دکتر روحانی گفت:" بنابراین مهم است که چگونه از این تنش‌ها فاصله بگیریم. باید قدرت داخل خودمان را تقویت کنیم. ما به وحدت ملی و انسجام نیاز داریم که این هم بدون سعه صدر وپذیرش رای مردم، بدون باور به اینکه قدرت در مسیر جابجایی است، امکان‌پذیر نیست.
ما نباید دشمن فرضی در داخل کشور درست کنیم. تاریخ به ما می‌گوید بزرگترین اشتباه را کشورهایی کردند که در داخل برای خود دشمن فرضی درست کردند. چرا که این باعث تفرقه و شکاف می‌شود و قدرت ملی را تضعیف می‌کند."

وی افزود:"رقبا را نمی توان حذف کرد برادر! با رقیب باید تعامل کرد. نمی‌شود رقیب را دشمن خواند. انقلاب و جنگ بر روی دوش چه کسانی بود، به فکر حذف رقیب نباشیم؛ این اشتباه است. دایره مشورت را باز کنیم. با سه نفر و ده نفر نمی‌شود کشور را اداره کرد. باید از همه اندیشه‌ها استفاده نمود.

بنابر این همه نیاز به کمک دارند و همه قدرت کمک کردن دارند. اگراین است از همه کمک بگیرم و از نظرات همه استفاده کنیم و به فکر اتحاد و انسجام باشیم خاصه در زمان نزدیک شدن به انتخابات مجلس هستیم. این ایام فرصتی برای اتحاد ملی، برای نشاط و وحدت ملی باید از این ایام استفاده صحیح کنیم. که هم به نفع فضای داخلی کشور است و هم به نفع موقعیت ما برای ایسادگی در برابر دشمنان خارجی ما خواهد بود."



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024