سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 02.06.2007, 11:53


ایرنا: ساعاتی پس از مذاكرات جداگانه "علی لاریجانی" دبیرشورای عالی امنیت ملی ایران و "كاندولیزا رایس" وزیر امور خارجه آمریكا با "خوسه لوییس رودریگز زاپاته‌رو" نخست وزیر اسپانیا، منابع سیاسی درمادرید گفتند، با وجود اصرار رایس بر تعلیق غنی‌سازی، اظهارات وی نسبت به‌گذشته در این زمینه از لحن ملایمتری برخوردار است.

این گمانه زنی پس از آن مطرح شد كه كاندولیزا رایس وزیر امور خارجه آمریكا در جمع خبرنگاران در مادرید حضور یافت و ضمن اشاره به گفت و گوی خود با نخست وزیر اسپانیا، تازه‌ترین دیدگاههای واشنگتن پیرامون موضوع هسته‌ای ایران را تبیین كرد.

مذاكرات "خوسه لوییس رودریگز زاپاته‌رو" نخست وزیر اسپانیا با "كاندولیزا رایس" وزیر امور خارجه آمریكا و "علی لاریجانی" مسوول مذاكرات هسته‌ای ایران روز جمعه در كاخ نخست وزیری این كشور انجام شد.

منابع رسمی اعلام كردند این دیدارها بطور جداگانه و بلافاصله پس از یكدیگر صورت گرفته است.

طبق اعلام مقامهای دولت اسپانیا، نخست وزیر اسپانیا و وزیر خارجه آمریكا بر اساس برنامه تعیین شده، ساعت ‪ ۱۶‬به وقت محلی مذاكرات خود را آغاز كردند و پیش از آن، عكاسان و فیلمبردان اجازه یافتند از نخستین دیدار رسمی آن دو طی سه سال حكومت سوسیالیستها عكس و فیلم تهیه كنند.

پس از آن، گفت و گوهای دو طرف آغاز شد.

در حالی كه زمان پایان مذاكرات رایس مشخص نشده است، "علی لاریجانی" مسوول مذاكرات هسته‌ای ایران نیز كه طبق برنامه قبلی قرار بود، روز شنبه با زاپاته‌رو دیدار كند، روز جمعه ساعت ‪ ۱۷/۱۵‬به وقت محلی، در كاخ نخست وزیری با زاپاته‌رو و وزیر امور خارجه‌اش، "میگل آنخل موراتینوس" دیدار و گفت و گو كرد.

همانند پایان مذاكرات رایس، آغاز مذاكرات لاریجانی بدون حضور خبرنگاران و عكاسان برگزارشد و درنتیجه، خبری ازگفت وگوهای او با مقامهای اسپانیایی و احتمال حضور رایس در آن منتشر نشده است، اما در واكنش به اظهارنظر برخی تحلیلگران، مقامهای ایرانی، حضور رایس را در مذاكرات لاریجانی با زاپاته‌رو و موراتینوس تایید نكردند.

به گفته منابع ایرانی، مذاكرات لاریجانی با مقامهای اسپانیایی نزدیك به یك ساعت و نیم به طول انجامیده است.

لاریجانی پیش از آن، پنجشنبه شب به مدت چهار ساعت به شكل رسمی و صبح جمعه بطور غیررسمی با "خاویر سولانا" مسوول بلندپایه سیاست خارجی اروپا در باره حل بحران هسته‌ای ایران مذاكره كرده بود.

دفتر نخست وزیری اسپانیا نیز در گزارشی كه از دیدار رایس با زاپاته‌رو مخابره كرد، گفت كه یكی از محورهای مذاكرات آنان، ایران بوده اما توضیح بیشتری در این زمینه در خبر نیامده است.

رایس دقایقی پیش از آن، در یك كنفرانس خبری در وزارت خارجه اسپانیا از لحن انتقادات كشورش علیه ایران كاست و گفت كه واشنگتن راه دیپلماسی را برای حل مساله هسته‌ای ایران برگزیده است.

وزیر خارجه آمریكا درعین حال باردیگر خواستار تعلیق غنی‌سازی اورانیوم شد، زیرا به عقیده وزیر خارجه آمریكا، "هرگونه برنامه اتمی با طبیعت صلح‌آمیز باید با درخواستهای بین‌المللی منطبق باشد."

موراتینوس وزیر امور خارجه اسپانیا نیز در این كنفرانس خبری، از اشاره به برنامه اتمی ایران خودداری كرد و در مورد دیدار "علی لاریجانی" كه دقایقی بعد در كاخ "مونكلوا" با او ملاقات داشت، صحبتی نكرد.

با این حال، "مانوئل كاچو" سخنگوی وزارت خارجه اسپانیا به ایرنا گفت كه موضع اسپانیا مبتنی بر تقویت مذاكرات و یافتن راه‌حل دیپلماتیك در مورد برنامه اتمی ایران است.

كاچو در پاسخ به این پرسش كه آیا اسپانیا به حق ایران در غنی‌سازی اورانیوم در خاك خود احترام می‌گذارد، از درخواست تعلیق فوری برنامه اتمی ایران پرهیز كرد.

وی گفت: اسپانیا می‌خواهد راه مذاكرات در این مورد را تقویت كند و راه حلی دیپلماتیك برای آن بیابد.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024