جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Friday 26 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 04.05.2007, 8:12


ایسنا: وزیر امور خارجه مصر با اشاره به طرح "پیمان بین‌المللی" ارایه شده از سوی دولت عراق به كنفرانس شرم‌الشیخ اعلام كرد: این طرح به اتفاق آرا از سوی تمامی كشورهای شركت كننده در نشست امروز به تصویب رسید و مورد تایید قرار گرفت.

احمد ابوالغیظ كه در كنفرانس خبری سه جانبه‌ای با نوری المالكی و بان كی مون سخن می‌گفت، اظهار داشت: نشست امروز به گونه‌ای برگزار شد كه نشان داد بسیاری از شركت كننده‌های حاضر درصدد حمایت جدی از برقراری امنیت و ثبات عراق و حمایت از دولت این كشور جهت به اجرا درآوردن برنامه‌های سیاسی ـ‌ امنیتی و اقتصادی خود هستند.

ابوالغیظ هم‌چنین گفت: دولت عراق طرح "پیمان بین‌المللی عراق" را به اعضای شركت كننده در نشست شرم‌الشیخ ارائه داده است كه بر اساس این پیش نویس باید در چهارچوب و مدت زمانی معینی برنامه‌های خود را در زمینه برقراری امنیت، ثبات و دموكراسی در عراق عملی سازد.

وزیر امور خارجه مصر هم‌چنین گفت: از جمله برنامه‌های ارائه شده‌ی این طرح كه مدت زمانی آن پنج ساله است، آن است كه دولت عراق متعهد می‌شود در این دوره با بسیاری از پدیده‌های موجود در این كشور از جمله پدیده تروریسم و خشونت مقابله كند.

وزیر امور خارجه مصر افزود: این درست است كه دولت عراق برنامه‌ی مشخصی در چارچوب این طرح ارائه داده است و متعهد شده است كه این برنامه‌ها را طی مدت زمانی پنج ساله عملی سازد و نیز كشورهای شركت كننده در این نشست این برنامه‌های دولت عراق را تایید كرده‌اند، اما كشورهای شركت كننده در نشست شرم‌الشیخ تعهدات دیگری را از دولت عراق خواستار شدند كه از جمله این تعهدات جدیدی كه دولت باید آن‌ها را عملی سازد، برقراری آشتی ملی در عراق و نیز به جریان انداختن روند سیاسی در این كشور بر اساس آشتی ملی است.

ابوالغیظ گفت: اظهارات تمامی وزرای خارجه كشورهای شركت كننده در نشست امروز نشان داد كه تمامی این كشورها نسبت به خشونت‌های موجود در عراق و بحران‌های ناشی از این خشونت‌ها نگرانند و خواهان حل و فصل سریع بحران‌های كنونی عراق می‌باشند.

وی تاكید كرد: ما امیدواریم كه نشست امروز و نشست فردا كه قرار است در آن پنج عضو دائم شورای امنیت و كشورهای عضو سازمان كنفرانس اسلامی نیز شركت كنند، نتایج مطلوب و اهداف خواسته‌ شده‌ی نهایی این نشست را شامل متوقف ساختن دخالت‌های خارجی، حمایت گسترده اقتصادی از عراق، متوقف ساختن تروریسم و مبارزه با تروریسم، فراهم ساختن بستر لازم برای به جریان افتادن روند سیاسی در عراق، انجام اصلاحات در قانون اساسی این كشور و برقراری آشتی ملی در عراق و در نهایت فراهم ساختن بستر لازم جهت خروج نیروهای ائتلاف از این كشور، محقق سازد.

از سوی دیگر، مالكی نیز با ابراز تشكر و قدردانی خود از نقش تمامی كشورهای شركت كننده در زمینه به تصویب رسیدن "پیمان بین‌المللی عراق" گفت: به تصویب رسیدن این پیش‌نویس با تایید و حمایت گسترده آن از سوی كشورهای شركت كننده به مثابه حمایت سیاسی گسترده از عراق است. عراقی كه از عصر و عهد طاغوت خارج شده است و در مرحله ورود به دموكراسی است.

نخست وزیر عراق هم‌چنین گفت: عراق می‌خواهد به یك تحول اقتصادی و سیاسی گسترده دست یابد؛ تحول اقتصادی و سیاسی‌ای كه با منطقه و اوضاع آن تطابق داشته باشد. عراق می‌خواهد قوی و قدرتمند باشد؛ اما نه بر اساس الگوی سابق یعنی نه یك كشور دیكتاتور كه هر روز عراق را وارد جنگی جدید می‌كرد و تمام زیربنا و اقتصاد این كشور را نابود ساخت.

وی هم‌چنین گفت: برقراری آشتی ملی اساس كار دولت عراق است و تا زمانی كه این آشتی ملی برقرار نشود و ملت عراق با طوایف مختلف خود از دولت عراق حمایت نكند، نتایج به دست آمده این نشست در حمایت از عملكرد دولت عراق هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت و به مثابه‌ی دواتی بر ورق باقی خواهد ماند. بنابراین ما در مساله برقراری آشتی ملی بسیار جدی هستیم.

مالكی تاكید كرد: دولت عراق تمام تلاش خود را می‌كند كه نیروهای امنیتی خود را به آمادگی لازم برساند تا بتواند اداره كامل امور كشور را از دست نیروهای ائتلاف بستاند و تا به امروز همان طور كه شاهدید و می‌شنوید تعدادی از استان‌های عراق توسط نیروهای امنیتی عراقی اداره می‌شود و زمام امور این استان‌ها از دست نیروهای ائتلاف گرفته شده است.

نخست وزیر عراق در پایان این كنفرانس خبری در پاسخ به سوال یكی از خبرنگاران مبنی بر آن كه "چگونه می‌خواهید مشكل تناقض میان موضوع برقراری آشتی ملی و برقراری نظام فدرالی در عراق را حل كنید؟ گفت: نظام فدرالی در عراق در قانون اساسی این كشور قید شده است و هیچ تناقضی با برقراری آشتی ملی ندارد. فراموش نكنید كه قانون اساسی كشور را كه به نظام فدرالی اشاره كرده است، مردم عراق تصویب كرده‌اند و مردم عراق به آن رای داده‌اند بنابراین ما مشكلی با نظام فدرالی نداریم و اگر قرار است كه این موضوع اصلاح شود، باید در چهارچوب انجام برخی از اصلاحات در قانون اساسی عراق مطرح شود و به بررسی گذاشته شود.

المالكی در ادامه گفت: امروز پلیس عراق بیش از سابق بر اوضاع جاری در عراق مسلط است و امیدواریم به یاری خداوند توانایی‌های نیروهای امنیتی بالا رود و این نیروها دست تروریست‌ها در این كشور را برای همیشه قطع كنند.

مالكی گفت: دولت عراق بر آنچه كه تعهد داده است، متعهد باقی خواهد ماند و بسیاری از تعهدات خود چون برقراری دموكراسی، انجام اصلاحات سیاسی و اقتصادی و برقراری آشتی ملی جامه عمل خواهد پوشاند.

دبیركل سازمان ملل نیز با ابراز تشكر و قدردانی از تمامی كشورهای شركت كننده در این نشست كه به اجماع طرح "پیمان بین‌المللی" ارائه شده از سوی دولت عراق را تایید كردند گفت: امروز جامعه جهانی حمایت گسترده خود را از عراق اعلام كرد و طرح دولت عراق بر اساس تعهدات مشخص و چهارچوب زمانی تعیین شده از سوی دولت مالكی به تصویب تمامی اعضای شركت كننده در نشست امروز شرم‌االشیخ درآمد.

وی تاكید كرد: دولت عراق در این طرح بر اساس برنامه مشخصی متعهد شده است كه اصلاحات سیاسی، اقتصادی و امنیتی ارائه شده در این پیش‌نویس را در عراق به اجرا درآورد و آشتی ملی مطلوب را میان طوایف مختلف این كشور برقرار كند.

بان افزود: جامعه جهانی با این پیمان بین‌المللی موافقت كرده است و از آن حمایت می‌كند و این به معنای آن است كه جامعه جهانی به صورت گسترده از حكومت و ملت عراق حمایت می‌كند.

دبیركل سازمان ملل تاكید كرد: بدیهی است كه این ماموریت آسان نیست؛ اما مطمئنا ما تا زمان به اجرا درآمدن كامل آن و برقراری امنیت و ثبات در عراق كار خود را ادامه خواهیم داد و سازمان ملل آمادگی كامل را دارد كه در این زمینه به هر كمكی و هر اقدام لازم دست زند.

دبیركل سازمان ملل افزود: نشست امروز نتیجه بخش بود و بسیاری از كشورها بدهی‌های عراق را بخشیدند كه از جمله این كشورها، عربستان، یونان، كره جنوبی و دانمارك بودند كه البته برخی دیگر از شركت‌كنندگان نیز به چنین اقدامی دست زده‌اند.

وی اظهار داشت: چند كشور از جمله انگلیس، عربستان سعودی و چین متعهد شدند كه از 30 میلیارد دلار از بدهی‌های دولت عراق صرف‌نظر كنند.

دبیركل سازمان ملل گفت: كشورهایی كه متعهد شده‌اند از بدهی‌هایشان صرف نظر كنند عبارتند از بلغارستان، چین، عربستان سعودی، یونان و نیز انگلیس، استرالیا، اسپانیا، دانمارك و كره‌ی جنوبی.

بان اظهار داشت: ما نمی‌توانیم عراق را در شرایط سخت كنونی تنها بگذاریم در حالی كه به خوبی می‌دانیم عراق در حال حاضر با بحران‌های بسیار جدی مواجه است بنابراین جامعه جهانی به خصوص كشورهای همجوار عراق می‌توانند نقش بسیار سازنده‌ای در این زمینه داشته باشند.


پیش‌نویس بیانیه‌ی پایانی کنفرانس شرم الشیخ

در پیش نویس بیانیه پایانی كنفرانس بین‌المللی دو روزه‌ی همسایگان عراق كه امروز در شرم الشیخ مصر منتشر شد، بر حمایت كشورهای شركت‌كننده در این كنفرانس از تمامیت ارضی و وحدت و یكپارچگی عراق تاكید شد.

در این پیش‌نویس شركت‌كنندگان خواستار خدشه دار نشدن مرزهای قانونی و بین‌المللی عراق شدند.

هم‌چنین در این پیش نویس هدف از برگزاری این كنفرانس كمك به مردم و دولت و پارلمان عراق برای تقویت روند سیاسی در این كشور عنوان شده است.

كشورهای شركت‌كننده همچنین بر التزام خود به عدم مداخله در امور داخلی عراق و برقراری روابط حسن همجواری و نیز حق مردم عراق در تعیین آزادانه نظام سیاسی و آینده‌شان و همچنین حاكمیت عراق بر منابع طبیعی و پولی خود تاكید كردند.

در این پیش نویس بر نیاز به دست یابی به راه‌حل‌های میانه و متقابل در برابر همه درگیری‌های موجود و همچنین تلاش دولت منتخب عراق برای تحقق اهداف ملت عراق تاكید شده است.

تهیه‌كنندگان این پیش نویس همچنین خواستار حل سریع و فعالانه مشكلات عراق و فراهم كردن زمینه برای عراقی آزاد، مستقل، یكپارچه و فدرالی و برخوردار از آسایش شده‌اند و مشاركت در روند سیاسی كنونی در این كشور را حق همه عراقی‌ها دانسته‌اند.

دراین پیش نویس ضمن محكومیت اشكال مختلف خشونت در عراق بویژه علیه غیرنظامیان و تاسیسات زیربنایی، سازمان‌های دولتی و اماكن مقدس، بر پایان فوری خشونت‌ها، حفظ جان افراد بیگناه و احترام به حقوق انسانی مردم عراق تاكید شده است.

در پیش نویس بیانیه پایانی اجلاس شرم الشیخ، جلوگیری از ورود و خروج تروریست‌ها و سلاح به عراق و اهمیت تقویت همكاری بین عراق و كشورهای همسایه آن برای كنترل مرزهای مشترك مورد تاكید قرار گرفته است.

شركت‌كنندگان در این اجلاس از تلاش‌های دولت عراق برای حفظ یكپارچگی، برقراری امنیت و پایان دادن به خشونت و نیز گسترش مشاركت فراگیر مردم در روند سیاسی عراق و موفقیت تلاش‌های آشتی ملی حمایت كردند.

پیش نویس بیانیه یاد شده همچنین بر ضرورت حل اختلافات طائفه‌یی و مذهبی و نیز خلع سلاح بدون استثناء تمامی گروههای شبه نظامی و گروه‌های مسلح غیر قانونی و مبارزه با تروریسم بر مبنای قوانین بین‌المللی تاكید دارد.

در این پیش نویس بر ضرورت تشكیل ‌ارتش و نیروهای دفاعی و امنیتی بر اساس اصول حرفه‌یی و وطن دوستانه تاكید و از تلاش‌های كشورهای عربی و غیر عرب در این زمینه استقبال شده است.

تهیه‌كنندگان این متن همچنین خواستار توجه ویژه جامعه جهانی و كشورهای میزبان نسبت به وضعیت آوارگان و پناهندگان عراقی شده‌اند.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024