جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 30.04.2007, 7:33


روابط عمومی خبرگزاری كار ایران" ایلنا":
حرف دولت را نمی‌‏توانیم منتشر كنیم، حرف ملت را كه می‌‏توانیم

درپی حذف "ایلنا" از برنامه‌های خبری رییس‌جمهور و برخی وزارتخانه‌ها، رایزنی برای حل این موضوع به نتیجه نرسید و این خبرگزاری مجبور شد خبر حذف خبرنگار خود را از برنامه‌های دولت به اطلاع مردم برساند، با وجود واكنش دولت و دفتر رییس‌جمهور به این خبر و اصرار بر این رویه غیرمعمول و جوابیه‌هایی كه نهاد ریاست‌‏جمهوری در این زمینه به روزنامه‌ها ارسال می‌كرد، روابط عمومی خبرگزاری كار ایران" ایلنا" با احترام به رای مردم، متن زیر را به منظور آگاهی افكارعمومی منتشر می‌‏كند.


یكم- عرصه قدرت، عرصه زورآزمایی و چنگ و دندان نشان دادن نیست، عرصه پاسخ‌‏گویی است و به هیچ قیمتی نمی‌‏توان از زیر بارش شانه خالی كرد-چنان كه می‌‏كنند- روزنامه‌‏نگاران و صاحبان قلم و رسانه عصای دست مردمند برای "پاسخ" خواستن از صاحبان قدرت نه "داد" خواستن كه عصر، عصر "مسؤولیت" است، نه عصر " قدرت".

دوم- زدن انگ و اتهام بدترین راه برای از میدان به در كردن حریف است كه این هنر برازنده انسانهای كوچكی است كه از بدحادثه منصبی بزرگ یافته‌‏اند و حكایت‌‏شان، همان حكایتی است كه" غبار اگر بر فلك رود، همچنان خسیس"، هرشخص و گروه و دسته كه می‌‏خواهد باشد. ما روزنامه‌‏نگاریم و سلاح‌‏مان جز قلم نیست، نه داعیه رقابت داریم و نه در سر هوای میز و صندلی، درست است كه رقیب نیستیم اما نمی‌‏گذاریم تا كسانی از شانه‌‏های نجیب مردم بالا روند و بعد كه خر مرادشان از پل انتخابات گذشت، عهد بشكنند، حذف كنند، دهان ببندند، تهدید كنند و...

سوم- مخالفت دولت‌‏های مختلف با اطلاع‌‏رسانی آزاد و آزادی اطلاع‌‏رسانی حدیث امروز و دیروز نیست، دیرسالی است كه اصحاب رسانه و قلم از جور كرسی‌‏نشینان و صاحب‌‏منصبان دولتی در فغانند و دیوارشان كوتاه‌‏تر از هر دیواری است و به سان مرغ عزا و عروسی سربریده می‌‏شوند و مورد اتهام قرار می‌‏گیرند و هیچ فریادرسی ندارند.

چهارم- خبرگزاری كار ایران- ایلنا- از جمله رسانه‌‏های منتقد و اصلاح‌‏طلبی است كه به دست جوانان مستعد و خلاق راه‌‏اندازی شد و در میانه راه از دهها جوان فرهیخته و متخصصی كه هركدام سهم عمده‌‏ای در فربه كردن آن داشتند، بهره برد و امروز به ما رسیده است. مشی و روش این رسانه از سنگ بنای اولیه‌‏اش نقد رفتارهای حاكمان برپایه احترام به قانون‌‏اساسی جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌‏های امام خمینی معمار بزرگ انقلاب بوده و هیچ‌‏گاه در گوشزد اشتباه حاكمان و نقد رفتارهای ناصحیح آنان تردیدی به خود راه نداده است كه شاهدش نقد رفتارهای دولتمردان دولت قبلی در كارنامه ماست. هرچند طبیعی است كه در این مسیر اشتباه هم داشته‌‏ایم كه كار بزرگ، اشتباه بزرگ دارد.

پنجم- در راستای احترام به حقوق منتقدان، دولت عدالت‌‏محور و عدالت‌‏گستر نهم چندین ماه پیش طاقت از كف نهاد و به ژستی كه رییس‌‏اش وعده داده بود كه به رسانه‌‏های منتقد جایزه می‌‏دهد و...، پایان داد و ایلنا را از برنامه‌‏های دولت و سخنگوی آن حذف كرد، بماند كه چندین وزارتخانه هم چنین كردند و هنوز كه هنوز است پاسخی به "علت جلوگیری از حضور خبرنگار ما در برنامه‌‏های رییس‌‏جمهور و سخنگوی دولت" نداده‌‏اند، هرچند علت آن بر همگان معلوم است.

ششم- هفته پیش خلاف عادت معمول چندماه اخیر، نمابری به ایلنا رسید مبنی بر دعوت به كنفرانس هفتگی سخنگوی دولت كه پس از اعزام خبرنگار و ممانعت از حضور وی، مشخص شد كه نهاد ریاست‌‏جمهوری علیرغم حضور خبرنگاران خارجی، به حذف ایلنا از برنامه‌‏های خود مصر است و ارسال این نمابر حاصل یك اشتباه از سوی برخی كارمندان دفتر ریاست‌‏جمهوری بوده است و بس.

هفتم- هیچ‌‏كدام از نمابرهای نهاد ریاست‌‏جمهوری از گذشته تاكنون به عنوان رسانه ارسال می‌‏شوند و همه بدون استثنا فاقد عنوان است، این كه روابط عمومی ریاست‌‏جمهوری در مطلبی كه در روزنامه وزین اعتماد ملی منتشر شد، آورده كه "عنوان دعوت‌‏نامه را خطاب به روزنامه كار و كارگر نوشته است"، دروغی بیش نیست و البته مابقی مطالبی كه به عنوان جوابیه آمده است، چیزی بهتر از این ندارد كه بهتر است بگذاریم و بگذریم.

هفتم- بگذار دولت‌‏نهم با فشارهای مختلف و بستن روزنه‌‏های اطلاع‌‏رسانی ایلنا، این خبرگزاری را به بن‌‏بست بكشاند، دولت می‌‏تواند، خواستن صاحبان قدرت، توانستن است. ما هم كه گردن‌‏مان از مو باریك‌‏تر، نه دست‌‏مان به جایی می‌‏رسد و نه پشتوانه‌‏ای داریم كه به آن تكیه كنیم. مانده‌‏ایم در انتظار فردایی بهتر تا ایران عزیز را بسازیم، آن گونه كه شایسته است و بایسته. بگذار دولت نهم با غرور اعلام كند كه "هیچ دعوت‌‏نامه‌‏ای برای خبرگزاری ایلنا نفرستاده است" چه باك! حرف دولت را نمی‌‏توانیم منتشر كنیم، حرف ملت را كه می‌‏توانیم.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024