پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 24.02.2007, 16:52

رولان دوما، نماينده ويژه ژاك شيراك در تهران


تهديد ايران توسط ديك چنی

ديك چنی،‌ معاون رئيس جمهور آمريكا با تكرار انتقادات آمريكا از ايران به علت عدم تعليق فعاليت‌های هسته‌ای گفت كه بعد از رد مهلت شورای امنيت توسط تهران همه گزينه‌ها (اقدام نظامی) در قبال ايران بر روی ميز می‌ماند.
چنی همچنين با اشاره به اينكه اجازه دادن به ايران برای هسته‌ای شدن اشتباه بسيار خطرناكی است گفت كه تلاش تهران برای غنی‌سازی اورانيوم رسيدن به مرحله ساخت تسليحات هسته‌ای است. چنی همچنين گفت كه واشنگتن به شدت از اظهارات محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهور ايران نگران است.
معاون جرج بوش، رئيس جمهور آمريكا در يك كنفرانس خبری مشترك با جان هووارد، نخست وزير استراليا با اشاره به اينكه آمريكا به شدت از اقدامات ايران از جمله حمايت از گروه‌هايی مثل حزب‌الله لبنان و اظهارات محمود احمدی‌نژاد نگران است گفت: ما بر اين باور هستيم كه هسته‌ای شدن كشوری مثل ايران به شدت اشتباه خطرناكی است.
وی در ادامه اظهارات خود با اشاره به اينكه آمريكا و متحدانش ديپلماسی را گزينه اصلی خود در قبال ايران می‌دانند گفت: ما با جامعه اروپايی و شورای امنيت كار كرديم تا سياست‌هايی را اتخاذ كنيم تا ايرانی‌ها دست از تلاش برای هسته‌ای شدن بردارند و مساله را از طريق صلح‌آميز حل و فصل كنيم، اين مساله (ديپلماسی) همچنان ترجيح ماست.
با اين حال چنی افزود: اما من و حتی جرج بوش، رئيس جمهور آمريكا به اين موضوع اشاره كرده‌ايم كه همه گزينه‌ها (اقدام نظامی) روی ميز می‌ماند.
چنی در انتهای اظهارات خود همچنين به اين موضوع اشاره كرد كه مقامات آمريكايی به زودی با همتايان اروپائی خود برای تصميم‌گيری در خصوص اقدامات بعدی شورای امنيت در قبال ايران گرد هم می‌آيند.
هشدار غير مستقيم چنی به ايران در شرايطی صورت می‌گيرد كه وی در تاريخ ٢٥ دی ماه گذشته نيز به جمهوری اسلامی هشدار داد تا كسانی را كه نيروهای ايرانی در عراق ناميد را در خانه خود نگاه دارد. چنی با ادعای اينكه ايران در حال ماهيگيری در آب‌های خروشان است بار ديگر تهران را متهم به حمايت از گروه‌های شيعه و پشتيبانی از حملات به نيروهای آمريكايی در عراق كرد.
چنی در ادامه آن اظهارات ايران را تهديدی چند جانبه دانست و گفت: تهديدات ايران از عراق فراتر رفته و تهران با حمايت از جنبش‌های اسلامی در لبنان، فلسطين و ساير مناطق خاورميانه سبب نگرانی متحدان آمريكا شده است. بنابر ادعای چنی اردن و عربستان سعودی از حمايت ايران از اين گروه‌ها و فعاليت‌های هسته‌ای مشكوك ايران نگران شده‌اند.
چينی در اين خصوص گفت: اگر شما نگاهی به چند سال ديگر بياندازيد و به احتمال هسته‌ای شدن ايران فكر كنيد با توجه به اين كه اين كشور در قلب مركز تامين نفت دنيا قرار دارد و می‌تواند تاثيری منفی بر اقتصاد جهان به جا بگذارد، كشوری كه آماده است از سازمان‌های تروريستی و يا از تسليحات اتمی برای تهديد همسايگان خود و ساير كشورها در اطراف جهان استفاده كند، چشم‌انداز وخيمی در پيش‌روی شماست، اين خيلی مهم است كه چنين اتفاقی رخ ندهد.


اسرائيل در جستجوی كسب اجازه از آمريكا

خبرگزاری رسمی فرانسه به نقل از روزنامه انگليسی ديلی‌تلگراف نوشت كه اسرائيل در جستجوی كسب اجازه از ايالات متحده آمريكا برای پرواز جنگنده‌های خود بر فراز آسمان عراق برای حمله به تاسيسات هسته‌ای ايران است.
اين روزنامه انگليسی در گزارش خود به نقل از منابع نظامی اسرائيلی در تل‌آويو ادعا كرد كه مذاكراتی در همين خصوص با نيروهای ائتلاف به رهبری آمريكا در عراق برای آماده‌كردن يك «كرويدور هوايی» بر فراز عراق در صورت تصميم اسرائيل برای اقدام يك‌جانبه عليه ايران انجام شده است.
ديلی‌تلگراف كه روزنامه‌ای نزديك به محافل اسرائيلی است در ادامه گزارش خود به نقل از منبع اطلاعاتی خود نوشت: ما در حال برنامه‌ريزی برای هر احتمالی هستيم زيرا اگر چنين كاری نكنيم شرايطی پيش خواهد آمد كه در آن هواپيماهای اسرائيلی و آمريكائی به سمت يكديگر شليك می‌كنند.
يك افسر اسرائيلی نيز در اظهاراتی به تلگراف گفت: يكی از آخرين موضوعاتی كه ما بايد اقداماتی در خصوص آن انجام دهيم اين است كه ما چگونه می‌توانيم به اهداف خود در ايران برسيم، تنها مسير برای انجام چنين كاری پرواز بر فراز حريم هوايی عراق است كه توسط آمريكا كنترل می‌شود.
يك مقام امنيتی ديگر اسرائيلی نيز كه در كميته گفت‌وگوهای استراتژيك آمريكا – اسرائيل كار می‌كند در اين خصوص گفت: حجم تلاش‌هايی كه ما(اسرائيل) در خصوص اين مساله در حال انجام آن هستيم در تاريخ روابط اسرائيل – آمريكا بی‌سابقه است.


فراخوان آمريكا برای وحدت جهانی عليه تهران

كاندوليزا رايس وزير خارجه آمريكا با اشاره به پايان ضرب‌الاجل شورای امنيت سازمان ملل درباره فعاليت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی اعلام كرد «تنها وحدت جامعه جهانی در مقابل تهران است كه می‌تواند به مهار برنامه هسته‌ای اين كشور كمك كند».
وی تصويب قطعنامه دوم شورای امنيت عليه ايران را در همين راستا ارزيابی و اظهار اميدواری كرد كشورهايی مثل روسيه از تصويب تحريم‌های گسترده‌تر عليه ايران حمايت كنند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه رايس پس از ديدار با سرگئی لاوروف همتای روسی خود گفت: نمی‌خواهم از طرف همتای روسی خود صحبت كنم اما انتظار داريم مسيرمان را در شورای امنيت سازمان ملل ادامه دهيم. وی در عين حال تصريح كرد: ما به مسيری كه اميدواريم به از سرگيری مذاكرات منتهی شود نيز ادامه خواهيم داد.
بنا به گفته رايس اعضای شورای امنيت سازمان ملل هفته آينده در نشست لندن به بررسی جنبه‌های مختلف قطعنامه دوم شورای امنيت عليه ايران خواهند پرداخت. پس از انتشار گزارش منفی مديركل آژانس بين‌المللی انرژی اتمی آمريكا، فرانسه و انگليس خواستار اعمال تحريم‌های شديدتر عليه تهران شدند در حالی‌كه آلمان، چين و روسيه مواضع آرام‌تری را اتخاذ كرده‌اند.
وزير خارجه آمريكا در ادامه اظهارات خود گفت: معتقدم همه به اهميت اين موضوع آگاهند كه بايد به ايران نشان دهيم اگر آنها نخواهند استاندارهای بين‌المللی را رعايت كنند بايد مسير شورای امنيت را دنبال كنيم و اگر بخواهند با ما همكاری كنند مسير مذاكره نيز وجود دارد.
رايس در مورد احتمال حمله نظامی به ايران نيز گفت: ما به طور روشن عنوان كرده‌ايم كه در مسير ديپلماتيك حركت می‌كنيم و معتقديم اگر جامعه جهانی در مقابله با ايران متحد باشد گزينه ديپلماتيك موفق خواهد بود.
وی در مورد اتحاد جامعه جهانی در مقابل ايران نيز گفت: اين جامعه بين‌الملل و نه آمريكا بود كه با تصويب قاطع قطعنامه شورای امنيت به ايران اعلام كرد بايد فعاليت‌های غنی‌سازی‌اش را متوقف كند.
رايس افزود: ما نيز به همراه جامعه جهانی می‌خواهيم به ايران نشان دهيم كه فعاليت و مسيری كه آنها دنبال می‌كنند به انزوا منتهی می‌شود اما مسير ديگری نيز وجود دارد.
وزير خارجه آمريكا در ادامه با اشاره به ارائه مشوق‌های سياسی و اقتصادی آمريكا، اتحاديه اروپا، روسيه و چين به ايران گفت: ما به همراه شركائمان تلاش كرديم با ارائه اين مشوق‌ها مسير مذاكره با ايران را باز كنيم و همچنان اميدواريم ايران به جای گزينه مواجهه مسير مذاكره را انتخاب كند.


رولان دوما، وزير خارجه سابق فرانسه در تهران

يك ماه پس از آنكه ژاك شيراك رئيس جمهوری فرانسه از قصدش برای اعزام نماينده‌يی ويژه به ايران خبر داد.
«رولان دوما» وزير خارجه سابق فرانسه وارد تهران شد. البته قرار بود سفر نماينده ويژه شيراك به تهران پيش از نشست پاريس ٢ كه موضوع بازسازی لبنان محور اصلی آن را تشكيل می داد، برای گفت وگو درباره بحران لبنان انجام شود، اما اين سفر انجام نشد.
براساس گزارش ها برخی كشورها از جمله مصر و عربستان سعودی همان زمان با اعزام نماينده ويژه شيراك به تهران مخالفت كرده بودند. وزارت خارجه فرانسه نيز ضمن تاييد اين گزارش ها تصريح كرده بود كه به رغم اين مخالفت ها، گزينه اعزام يك فرستاده به تهران همچنان باز است.
حال حدود يك ماه پس از اعلام اين خبر كه نخستين بار در روزنامه لوموند منتشر شد، «رولان دوما» وزير خارجه سابق فرانسه وارد تهران شده است. او هرچند به گفته خودش برای مذاكره درباره موضوع هسته يی ايران راهی تهران شده، اما شايد لبنان هم يكی ديگر از محورهای گفت وگوهايش با مقامات ايرانی را تشكيل دهد.
به گزارش فارس او پيش از آغاز سفرش به ايران در گفت وگو با خبرنگاران در فرانسه، درخصوص ايده رئيس جمهوری فرانسه جهت اعزام فرستاده يی ويژه به ايران گفت كه شخصاً با اين اقدام موافق بوده و از اينكه اين كار انجام نشود ابراز ناراحتی كرد.
همچنين به گزارش ايرنا، دوما شرايط را حساس توصيف كرد و گفت بايد سنجيده عمل كرد و تصميم گرفت. دوما همچنين تاكيد كرد اين موضوع را در تهران با مقام های ايرانی در ميان خواهد گذاشت. وزير خارجه سابق فرانسه ضمن تاكيد بر حل پرونده هسته‌يی ايران از طريق ديپلماتيك گفت كه بايد گفت وگويی جدی ميان ايران و اروپا صورت گيرد.
در همين حال «رولان دوما» كه در فرانسه با خبرنگاران گفت وگو می كرد، اظهار داشت؛ اينكه ايرانی ها درصددند پرونده را خودشان در دست بگيرند و رئيس جمهوری اين كشور نيز مردم را در اين زمينه بسيج می كند امر خوبی است، اما بهتر است يك مقدار به افكار عمومی ساير ملت ها و كشورها هم توجه شود.
فرانسه ازجمله كشورهای اروپايی است كه تاكنون اتخاذ تدابير شديدتر در قبال تهران را رد كرده است. همچنان كه همزمان با سفر «رولان دوما» وزير خارجه سابق فرانسه به ايران، «دانی سيمونو» معاون سخنگوی وزارت خارجه فرانسه اعلام كرد كه «راه مذاكره با ايران همچنان باز است.»
به گزارش ايرنا، او همچنين گفت؛ گزارش البرادعی بايد مورد تحليل عميق قرار گيرد و بعد از اين مرحله است كه می توانيم با رايزنی با شركای خود درباره ادامه اقدامات تصميم گيری كنيم.
از سوی ديگر علی اكبر ولايتی وزير خارجه اسبق ايران نيز در گفت وگو با روزنامه لوموند از فرانسه به عنوان يكی از كشورهايی كه می توانند كنسرسيوم بين المللی غنی سازی اورانيوم در خاك ايران را تشكيل دهد ياد كرده است.
گفتنی است كه «جك لانگ» وزير اسبق آموزش ملی فرانسه و نماينده مجلس اين كشور از حزب سوسياليست نيز شهريورماه سال جاری به عنوان «سفير صلح» به ايران سفر كرده و با مقامات ايرانی در مورد پرونده هسته يی كشور گفت وگو كرده بود.


البرادعی: پنجره فرصت برای ایران باز است

محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از ارائه گزارش خود در مورد فعالیت هسته‌ای ایران اعلام کرد «پنجره فرصت برای بازگشت ایران به میز مذاکرات همچنان باز است». به گزارش خبرگزاری فرانسه البرادعی در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به پیشنهاد «تایم اوت» خود گفت: همچنان مایلم مساله هسته‌ای ایران از طریق مذاکره حل شود. وی افزود پیشنهاد من همچنان روی میز است و تا آنجایی که مطلعم هیچ یک از طرف‌ها آن را رد نکرده است.
البرادعی پیشنهاد خود را «آغاز خوبی» دانست و گفت: باید جزئیات طرح مطرح و در مورد آن مذاکره شود. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطر نشان کرد: ظرف چند هفته آینده، جامعه بین‌الملل احتمالا از طریق شورای امنیت در مورد شرایط بازگشت به میز مذاکره کار خود را آغاز خواهد کرد.
البرادعی که روز پنج‌شنبه گزارش جدید خود در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران را منتشر کرده گفت علیرغم اینکه ایران از مهلت سازمان ملل استفاده نکرده اما معتقدم همچنان «پنجره‌های فرصت برای ایران و جامعه بین‌الملل جهت از سرگیری مذاکرات وجود دارد».
وی که پس از دیدار با بان کی مون دبیرکل سازمان ملل متحد سخن می‌گفت افزود: معتقدم این راهی برای حل طولانی مدت مساله است و ما قطعا تلاش می‌کنیم تا هرچه زودتر شاهد وقوع آن باشیم.


هند خواستار پاسخ‌گويی ايران به نگرانی‌های بين‌المللی شد

معاون وزير امور خارجه‌ی هند از ايران خواست نگرانی‌های جامعه‌ی بين‌المللی درباره برنامه‌ی هسته‌يی‌اش را رفع كند.
خبرگزاری آسوشيتدپرس گزارش داد، شيوشانكر منون، معاون وزير امور خارجه‌ی هند گفت كه ايران درخواست شورای امنيت سازمان ملل را برای تعليق غنی‌سازی اورانيوم ناديده گرفته است.
وی افزود كه حل مسالمت‌آميز اين مساله از طريق مذاكرات به نفع هند است و به نيازهای فوق‌العاده‌ی هند به انرژی و شهروندان هندی كه در منطقه‌ی خليج فارس زندگی می‌كنند، اشاره كرد.
قانونگذاران آمريكايی بارها هند را برای همكاری با آمريكا و تلاش‌هايش عليه برنامه‌ی هسته‌يی ايران تحت فشار گذاشته‌اند.
دهلی اخيرا صدور همه‌ی مواد تجهيزات و فن‌آوری‌هايی را كه ممكن است به برنامه‌ی هسته‌يی تهران كمك كند، به ايران ممنوع كرده است.


منابع گزارش: خبرگزاری آفتاب، روزنامه اعتماد، ايسنا



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024