تبليغات در ايران امروز
با قيمت مناسب و كيفيت عالی
بازگشت به صفحه اول

ناآرامی‌ها در خوزستان ادامه دارد

● تظاهرات و ناآرامی‌های شهرهای خوزستان هم چنان برای ششمين روز متوالی ادامه دارد. گزارشهای رسيده از شهرهای اهواز ، شيبان ، ملاشيه، حميديه ، ماهشهر، سربندر ، آبادان و خرمشهر حاكی است طی ديشب و امروز (چهارشنبه) تظاهرات و درگيريهای پراكنده در بيشتر شهرهای خوزستان جريان داشت.
● شمخانی در اهواز: اكثر بازداشت‌شدگان تا امروز آزاد می‌شوند
● ‪۱۸۰‬نماينده خواستار اعزام هيات ويژه ‌رييس جمهوری به اهواز شدند
● واكنش سخنگوی وزارت خارجه‌ی آمريكا به حوادث اهواز

Wed / 20 04 2005 / 8:19

بنا به منابع كاملاً موثق در منطقه، تظاهرات و نا آراميهای شهر های خوزستان هم چنان برای ششمين روز متوالی ادامه دارد. گزارشهای رسيده از شهرهای اهواز ، شيبان ، ملاشيه، حميديه ، ماهشهر، سربندر ، آبادان و خرمشهر حاكی است طی ديشب و امروز ( چهارشنبه ) تظاهرات و درگيريهای پراكنده در بيشتر شهرهای خوزستان جريان داشت. در نزديكی خرمشهر عده ای نامعلوم با گذاشتن تنه های درخت خرما بر سر راه يك قطار باری در مسير خرمشهر- اهواز آن را از خط خارج ساختند. روز سه شنبه دانش آموزان دختر و پسر مناطق كيان و شلنگ آباد اهواز طی تجمعاتی خودجوش با مأموران امنيتی درگير شدند. در اين اثنا نيروهای سركوبگر با استفاده از تفنگهای شكاری (مملو از ساچمه) به سوی دانش آموزان تيراندازی كرده و تعداد بيشماری از آنان را زخمی كردند. اين حادثه موجی از خشم و خروش مردمی به دنبال خود آورد بطوری كه تعداد تظاهركنندگان به ده ها هزار نفر رسيد كه موجب عقب نشينی و فرار نيروهای امنيتی از منطقه شد. در حال حاضر (چهارشنبه) نيروهای امنيتی با محاصره منطقه شلنگ آباد راه های ورود و خروج به اين منطقه را بطور كامل بستند. اما آخرين گزارشها حاكيست توده های مردم عرب از نقاط مختلف اهواز با تشكيل دستجات مختلف به سوی اين منطقه در حال راه پيمائی هستند. در ماهشهر منطقه كوره هم اكنون تحت مراقبت شديد نيروهای امنيتی قرار دارد و اقدام به داير كردن نقاط تفتيش در بيشتر مناطق شهر كردند. هدف اين بازرسيها جلوگيری از انتشار عكس يا فيلمهای مربوط به تظاهرات مردم است. همچنين اخبار رسيده از ماهشهر حاكی است مردم اين شهر برای تشيع دو تن از مقتولين حوادث اخير بنامهای مرتضی گرغولی فرزند يدوع و جمال آلبوعبادی فرزند حسين در برابر بيمارستان تجمع كرده بودند اما نيروهای امنيتی مانع تشيع جنازه انان شدند و اجساد آنها را مستقيماً به قبرستان فرستادند. در پی اين امر مردم با شنيدن خبر به قبرستان سرازير شدند اما بلافاصله قبرستان توسط نيروهای حكومتی به محاصره كامل درآمد.
علاوه بر اين بيمارستان قديمی ماهشهر كاملاً تخليه شده و در تصرف ارتش و نيروهای جديدی قرار گرفته كه از جاهای ديگر آمده و در آن مستقر شدند. در پی اين رويداد دو تن از پرستاران خانه خود را بر روی زخمی ها گشوده و در حال حاضر از بيش از 80 زخمی مراقبت ميكنند.

استفاده از حزب الله لبنان
براساس نظرات شاهدان عينی در منطقه، حمهوری اسلامی برای مواجه با مردم عرب خوزستان از نيروهای حزب الله لبنان كمك گرفته است. شاهدان در اين رابطه گفته اند كه ما شكی نداريم كه برخی از نيروهای مهاجم خارجی و با لهجه لبنانی صحبت می‌كردند.

حمله به بانكها در لباس عربی
تعدادی افراد غير عرب و مجهول الهويه با پوشيدن لباس عربی به بانكها حمله ميكنند. يك كارمند بانك در اين رابطه گفته است هشت نفر مسلح به بانك ما وارد شدند و با تيراندازی و ايجاد ارعاب از ما خواستند كه از بانك خارج شويم . اين كارمند با ناراحتی به زبان عربی گفته بود چرا اين كارها را انجام ميدهيد. ولی مسلحين متوجه سوال من نشدند و وقتی به فارسی گفتم جواب دادند كه اگر چيزی نميدانی بهتر است ساكت باشی. آنها با لهجه ای متفاوت از مردم فارس خوزستان صحبت ميكردند.

چهار عضو يك خانواده عرب در سوسنگرد به آتش كشيده شد
"ايرنا" در گزارشی خبر داده است "چهار عضو يك خانواده عرب در سوسنگرد مركز دشت آزادگان" توسط آنچه كه اين خبرگزاری آن را "مدعيان دفاع از حقوق اعراب" ناميده ، به آتش كشيده شند.
گزارش خبرنگار ايرنا به نقل از اهالی محل حاكيست: افراد ناشناس ساعت چهار بامداد چهارشنبه، از روی ديوار وارد منزل يكی از اهالی عرب در كوی ابوذر سوسنگرد شدند و با پرتاب بطری و گالن‌های بنزين، اين منزل را به همراه چهار عضو خانواده به آتش كشيدند.
اين گزارش حاكيست: اين حادثه زمانی اتفاق افتاد كه اهالی اين منزل در خواب بودند.
براثر اين حادثه سرپرست اين خانواده به همراه دو دختر وی‌كه يكی از آنها خردسال است و مادر آنها، دچار سوختگی شدند كه دو دختر و مادر آنها بدليل شدت جراحات وارده به يكی از بيمارستان‌های اهواز اعزام شدند.
"سيد شلش موسوی" سرپرست اين خانواده پيرامون اين حادثه گفت: افراد ناشناس با وارد شدن به حياط منزل و شكستن شيشه اتاق خواب، مواد آتش زا را به داخل منزل پرتاب كردند كه علاوه بر مصدوم شدن ساكنان، خسارات زيادی نيز به وسايل و اثاثيه منزل وارد آمد.
وی كه برادر فرماندار دزفول نيز هست و بر اثر جراحات در اين حادثه در بيمارستان شهيد چمران سوسنگرد بستری است افزود: ما ايرانی هستيم و افتخار می‌كنيم كه در ايران زندگی كرده و ايرانی بمانيم.
وی گفت: اينگونه اعمال ناجوانمردانه كه ديكته شده از سوی دشمنان انقلاب اسلامی است هيچ تاثيری در اراده و عزم راسخ ما در دفاع از اسلام و انقلاب، نخواهد گذاشت.
وی گفت: اعراب خوزستان در دوران هشت سال دفاع مقدس با حضور در ميادين نبرد در دفاع از انقلاب اسلامی شهدای زيادی تقديم كرده و دشمنان بايد بدانند كه ما همچون گذشته در صحنه‌ايم.
"ايرنا" در ادامه اين گزارش نوشته است: در دو روز گذشته نيز دوبار بازارچه "كيان" اهواز كه بيشترآن از غرفه‌های كپری و چوبی تشكيل شده توسط عواملی به آتش كشيده شده است. شاهدان عينی در اين بازارچه كه بيشتر فروشندگان آن عرب و از قشر فقير هستند می‌گويند: يك خودروی پرايد نوك مدادی در محل مشاهده شده كه مواد اشتعالزا را بسوی ضلع شرقی اين غرفه‌ها پرتاب و موجب آتش سوزی چندين غرفه شده، و سپس بلافاصله از محل متواری شده است.
پس از وقوع اين آتش سوزی‌ها منابع خبری خلق عرب مدعی شدند كه " عوامل رژيم و فارسها اقدام به آتش زدن اين بازارچه كرده‌اند." اما شواهد نشان از دست داشتن اغتشاشگران در اين ماجرا دارد.
سرنشينان چنين خودروهای وانتی، در چند شب گذشته با حمل تيرهای چوبی برق و آغشته كردن آنها به بنزين و آتش زدن آنها، اقدام به مسدود نمودن چند نقطه از مسير جاده‌های دشت آزدگان به اهواز كرده بودند.
بدنبال انتشار يك نامه منسوب به رييس دفتر رييس جمهوری به سازمان مديريت و برنامه‌ريزی مبنی بر تغيير ساختار جمعيتی اعراب ساكن خوزستان، برخی مناطق عرب‌نشين در اهواز، حميديه، و سوسنگرد از جمعه شاهد ناآرامی‌هايی بود.

شمخانی در اهواز: اكثر بازداشت‌شدگان تا امروز آزاد می‌شوند
ايسنا: علی شمخانی، وزير دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح در ادامه سفر به اهواز به منظور بررسی وقايع و ناآرامی‌های اخير، سه‌شنبه‌شب با جمع ديگری از صاحب‌نظران عرب خوزستان در اهواز ديدار كرد.
وزير دفاع در اين ديدار به سابقه فداكاری اعراب خوزستان ايران در مقاطع مختلف تاريخی اشاره و عنوان كرد: «عرب خوزستان در دفاع از انقلاب، اسلام، روحانيت، سادات، شيعه و كشور دارای ويژگی‌های برجسته، ممتاز و بی‌بديلی است.»
وی ايستادگی اعراب خوزستان را در برابر رژيم ستمشاهی و رژيم صدام ياد‌آور شد و گفت: «در روزهای آغازين جنگ كه صدام به اميد حمايت اعراب خوزستان به ايران حمله كرد نه تنها با گل و هلهله مواجه نشد، بلكه اعراب غيور خوزستان با گلوله از آنها استقبال كردند و نخستين شهدای جنگ، شهدای عرب بودند.»
شمخانی به جايگاه اعراب در نگاه مسؤولان نظام اشاره و تاكيد كرد: «نظام نسبت به مرزهای خوزستان هيچ نگرانی ندارد و اين امر به دليل حضور اعراب خوزستان است. هسته مركزی نظام هيچ نوع محدوديتی برای رشد اعراب قائل نيست و حدی برای پيشرفت ما در نظام‌های اداری و نيروهای نظامی وجود ندارد الا توانايی‌های خودمان.»
به گزارش ايسنا - منطقه خوزستان - وی تاكيد كرد: « كسی تصميم نگرفته برای اعراب مشكل ايجاد كند، شهرك برای آنان بسازد و آنان را مهاجرت دهد. چه كسی می‌گويد نظام جمهوری اسلامی در فكر زائل كردن زبان عربی است در حالی‌كه تدريس زبان عربی در ايران اجباری است و اصلا يكی از اتهاماتی كه كانال‌های ماهواره‌ای به جمهوری اسلامی می‌زنند ترويج زبان عربی است.»
شمخانی اضافه كرد: «اعراب نه منافق دارند و نه ضد انقلاب؛ اعراب خوزستان دست از شيعه‌گری برنمی‌دارند و عليه حكومتی كه شيعه است تحرك نمی‌كنند.»
وی ادامه داد: « ما نمی‌گوييم مشكل وجود ندارد و كسی نبايد از مشكلات سخن بگويد، بلكه روش بيان مشكلات نبايد طوری باشد كه بيگانگان هلهله كنند. در خوزستان در دوران جنگ تحميلی سرمايه‌گذاری شايسته و مورد نياز استان انجام نشد و بعد از جنگ هم گفتند اين سرمايه‌گذاری چون در جايی بوده ادامه آن هم در همان جا باشد و اين محروميت را به دنبال داشته است.»
شمخانی خاطرنشان كرد: « نبايد رفتاری داشته باشيم كه شرايط ناامن در استان، ايجاد، و اعتمادی كه نظام جمهوری اسلامی ايران به اعراب خوزستان دارد را خدشه‌دار كند.»
به گزارش ايسنا وی كار ضربتی و كوتاه مدت برای حل مشكلات و كار ريشه‌ای درازمدت برای زدودن چهره فقر از خوزستان را مورد تاكيد قرار داد و عنوان كرد: « قول ‌پيگيری اين مساله را می‌دهم.»
وزير دفاع از آزادی بازداشت‌شدگان حوادث اخير از روز گذشته خبر داد و گفت: « اكثر بازداشت‌شدگان تا امروز آزاد می‌شوند.»
شمخانی در پايان بار ديگر تاكيد كرد: « نامه منتشر شده جعلی است.»
در اين جلسه حاضران به بيان ديدگاه‌های خود درباره حوادث اخير پرداختند.

‪۱۸۰‬نماينده نماينده‌ مجلس خواستار اعزام هيات ويژه ‌رييس جمهوری به اهواز شدند
ايرنا: ‪ ۱۸۰‬نماينده مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به سيد محمد خاتمی رييس جمهوری، خواستار اعزام هيات ويژه‌ای به اهواز، برای بررسی رويدادهای اخير اين شهرستان شدند.
دراين نامه كه" سيد احمد موسوی " عضو هيات رييسه مجلس آن را در پايان جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس قرائت كرد ، همچنين از رييس جمهوری خواسته شده است تا دستور دهد خسارات وارده به مردم اهواز جبران شود.
انتشارنامه جعلی وساختگی منسوب به رييس دفتروقت رييس‌جمهوری با محتوای تغيير ساختار جمعيتی استان خوزستان ، موجب تحريك احساسات مردم اين خطه و بروز درگيريهايی در اهواز شد.
نمايندگان مجلس درنامه خود خطاب به خاتمی همچنين بر لزوم برخورد قاطع و صريح با عوامل اين حوادث و آزادی كسانی كه بی‌گناه بازداشت شده‌اند ، تاكيد كرده‌اند.
در بخشی از نامه نمايندگان مجلس به رييس جمهوری آمده است : " اهمال كنندگان و عوامل اجرايی كه در جهت رفع چالشهای اجتماعی وسياسی با بی تفاوتی، تلاش به موقعی انجام نداده و نمی‌دهند را شناسايی و بدوم مسامحه كاری عزل نماييد.
اين نامه می‌افزايد : موضع گيريهای مسئولان اجرايی به گونه‌ای انجام شود كه ضمن احترام به حقوق شهروندی و رعايت جايگاه انكارناپذيرقوميت‌های اصيل ايرانی ،از بيان هرگونه مطلب تحريك آميزی كه موجب گسست همبستگی ملی شود ، اجتناب نمايند.
امضاكنندگان اين نامه همچنين انجام برنامه‌ريزيهای كارشناسانه و به موقع برای جلوگيری از كشيده شدن ناآراميهای احتمالی در ديگر مناطق كشور را ضروری دانستند.

واكنش آمريكا به حوادث اهواز
ايسنا: بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشيتدپرس، دولت آمريكا در اظهارنظری در خصوص حوادث اخير اهواز، ايران را به زيرپاگذاشتن حقوق‌بشر متهم كرد.
براساس اين گزارش، آدام ارلی، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه‌ی آمريكا با اشاره حوادث اخير اهواز گفت: اين نخستين باری نيست كه ايران حقوق‌بشر را زير پا گذاشته است.
ارلی گفت كه افراد متعددی در شورش‌های خوزستان كشته و احتمالا صدها تن دستگير شده‌اند.
معاون سخنگوی وزارت خارجه‌ی آمريكا افزود: به نظر ما، اين ناآرامی‌ و دستگيری افراد، تضييع حقوق اقليت‌ها را در ايران به همراه دارد.
هم‌چنين بر اساس گزارش خبرگزاری رويتر، ارلی افزود كه در اين حوادث، حق تجمع آزادانه و تظاهرات در آرامش زير پا گذاشته شده است.
خبرگزاری هند نيز نوشت، ارلی درباره‌ی حوادث اخير اهواز گفت: گزارش‌های ناآرامی خوزستان ما را بسيار نگران كرده است


ايران امروز (نشريه خبری سياسی الكترونيك)
Iran Emrooz (iranian political online magazine)
iran emrooz©1998-2005 ........... editor@iran-emrooz.net