ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 14.02.2012, 10:15
در سوگ همسرم ایرج گرگین

اعظم گرگین
(متن گفتار در یادبود ایرج گرگین در لوس آنجلس)
در دانشگاه UCLA روز یكشنبه ۲۹ ژانویه برابر با بامداد دوشنبه ۱۰ بهمن)



امروز سوگوار مرگ مردی هستیم كه پیشرفته‌تر از زمان خود بود اما فروتن بود - مغرور بود اما متفرعن نبود.

ایرج گرگین فرهنگ، ادب، شعر و موسیقی ایران و غرب را خوب می‌دانست؛ دانش او در حد تعالی بود اما به آنچه می‌دانست قناعت نمی‌كرد و در جستجوی بیشتر دانستن بود.

ایرج مردی بود نجیب، آرام، معتدل و دموكرات و به همین علت همیشه آماج خشم تندروها بود. ایرج بنیانگذار روش ارتباط مستقیم میان صاحب نظران ایرانی بود و در زمینه ابراز عقاید گونگون سیاسی تحول ایجاد كرد و با صبر و بردباری به چپ و راست آموخت می‌توان دگراندیش بود اما متخاصم نبود.

ایرج پیوسته در فكر ایجاد نوعی اعتدال و هماهنگی بود و مشوق همبستگی و همزیستی مسالمت‌آمیز. از افراط بیزار بود و معتقد بود كه افراط و تعصب دو روی یك سكه‌اند و می‌كوشید افراد را به تفاهم و اصلاحات ترغیب كند. خصلت دموكراتیك در زندگی خصوصی او نیز جریان داشت. ایرج یك انسان برجسته بود و هر كاری می‌كرد بهترین بود.

او خیرخواه، صمیمی و دلسوز بود. بیش از توانش به دیگران كمك می‌كرد - نه برای قدرشناسی بلكه به دلیل باور شخصی، به سبب دوستی و از روی حسن نیت.

روزی دوستی به من گفت: مهربانی بیش از حد آقای گرگین باعث هج و مرج می‌شود؛ آدمها باید بدانند كی خوبند و كی بد! ایرج به این گفته لبخند می‌زد و می‌گفت: خوب بودن را باید به آدمها آموخت.

ایرج محترم بود و به همه احترام می‌گذاشت. رفتارش با خرد و كلان و عارف و عامی یكسان بود. با همه دانشی كه داشت رفتارش به گونه‌ای بود كه كسی با احساس خود كم بینی از محضرش جدا نمی‌شد؛ بلكه حس می‌كرد چیزی از او آموخته است و آرزو داشت روزی به آن درجه تعالی از دانش دست یابد.

ایرج شریف و با حقیقت بود. مردم او را باور داشتند و می‌دانستند در راه حقیقت رسانی ذره‌ای فروگذار نمی‌كند. برای او اخلاق بالاترین ارزشها بود. ایرج مشوق اخلاق اجتماعی بود. معتقد بود كه جامعه ایده‌آل دست نیافتنی است و باور داشت كه باید مثبت بود نه مطلق‌گرا.

از ویژگی‌های دیگر ایرج این بود كه هرگز از فعالیت فرهنگی و رسانه‌ای باز نمی‌نشست و همواره در حال برنامه‌ریزی پروژه‌های مختلف بود - از جمله راه اندازی یك پایگاه اینترنتی جدید و ساختن فیلم‌های مستند تاریخی. از این كه وقتش را به بطالت بگذراند متنفر بود. می‌گفت بی‌كاری كسالت آور است.

ایرج به سرزمین و مردم ایران مهر می‌ورزید و هر مسافری به ایران سفر می‌كرد او كنجكاو بود از شواهد عینی پرس‌وجو كند كه در ایران چه می‌گذرد. او دائم وسوسه می‌شد كه به ایران سفر كند. از شكنجه بدنی وحشت نداشت ولی از این كه از او استفاده تبلیغاتی كنند و در تلویزیون و رادیو او را مجبور به اعترافات ساختگی به كارهای ناكرده كنند وحشت داشت. ولی همواره آرزوی بازگشت به ایران را در سر می‌پروراند. افسوس كه این یك آرزو باقی ماند و جامه عمل به خود نپوشید.

انسانها همه یك روز به دنیا می‌آیند و روزی از دنیا می‌روند. بی‌تردید عده كثیری از ما بر آن هستیم كه بعضی انسانها جایگزین و همتا نخواهند داشت. ایرج نیز جایگزین و همتا نخواهد داشت. و فقدان او خلا سهمگینی ایجاد كرده است. من پس از گذشت یك ربع قرن، همسر و تكیه‌گاه زندگیم را از دست داده‌ام و اكنون فقط با خاطرات و نام نیكش زنده‌ام.

به امید آن كه روزی یاد او را با هم در ایران گرامی بدارم.



نظر کاربران:

■ اعظم نازنین، در دنیای باورها و مفاهیم گیج و درهم پیچیده ای که ذهن انسان را به اسارت میکشاند، تا پاسخ چرایی ها و چگونگی های زندگیش را تنها از لابلای اوراق زنگار بسته تاریخ به جستجو بنشیند، هستند انسانهایی که از حلقه های تو در توی بندها و مفاهیم القایی چند هزار ساله عبور کرده، و حضوری رها، زاینده و هستی بخش پیدا میکنند. بودشان ارمغان اور افرینش های نو و افق های تازه زیستن میشود و نمودشان انکار سکون و انکار خاموشی. انها از بطن سویه های روشن حیات بر تاریکیهای ذهن جاری میشوند تا فکر در گستره های باز بارور شود ، وسعت بخشی و شکوفایی انسان، رسالت پایدار او بماند، و زایش هستی ساز انسانی امتداد بودن و شدن او را معنا بخشد. همسر نازنین تو ، ایرج دوست داشتنی ما از تبار این افراد بود. بدان که او در ادارک جمعی ما همواره ماندگار خواهد بود.


■ Thank you for posting Mrs. Azam Gorgin’s reflections on her husband, Mr. Gorgin’s life, work, and character. Those of us who had the honor and pleasure of   knowing Mr. Gorgin could not agree more that a man of such outstanding morals, ethics and knowledge, a man so giving, gentle and kind was truly unique and irreplaceable. His passing was tragic and has left a void the lives of all who were fortunate to have known him but my heart goes out to his wonderful wife, Azam, an outstanding individual in her own right, today more than ever, who shared his live and love with him all those years and was “the wind behind his wings”
Thank you .a.m


■ سلام بر همسر نازنین ایرج گرگین
ایرج گرگین صدای جادویی لطیفی داشت همسر پدر مهربانم که مظلوم غریب رفت را توصیف کردید خصوصیات پاکی مهربانی احترام خوش قلبی نیکوکاری کمک به افرادی که هرگز نفهمیدند متاسفانه ...... پدر ساده نجیبم عاشق بود من را هم در غم خود شریک بدانید در سوگ مرد شریف مهربانی که به همه احترام می گذاشت به زیبایی در سایت ایران امروز نوشتید. روحشون شاد یادش گرامی خانم اعظم گرگین. لطفا ایمیل خود را بگذارید
با احترام آن شرلی جون