ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 27.05.2020, 21:31
قتل رومینا در خانه پدری

همشهری
دختر ۱۴ ساله گیلانی به دلیل فرار از خانه به دست پدرش به قتل رسید

«چون از خانه فرار کرده بود، او را به قتل رساندم؛» این مهم‌ترین بخش از اعترافات مرد گیلانی است که در جنایتی هولناک دختر ۱۴ساله‌اش، رومینا را به قتل رسانده است. او که دقایقی پس از این جنایت دستگیر شده، مدعی است که به‌دلیل آبروریزی دست به قتل دخترش زده است. اما این حادثه هولناک چگونه اتفاق افتاد و چه مجازاتی در انتظار پدر رومینا است؟ به‌گزارش همشهری، نخستین روز خرداد‌ماه امسال به پلیس تالش در استان گیلان خبر رسید حادثه تلخی در بخش حویق اتفاق افتاده و در جریان آن دختری ۱۴ساله به‌نام رومینا توسط پدرش به قتل رسیده است. دقایقی بعد مأموران پلیس خود را به محل حادثه رساندند و با پیکر بی‌جان رومینا مواجه شدند و پدرش که هنوز آنجا بود به قتل دختر نوجوانش اعتراف کرد و گفت به‌دلیل آبروریزی که چند روز قبل اتفاق افتاده بود دخترش را به قتل رسانده است.

فرار از خانه
اما علت آبروریزی که پدر رومینا از آن صحبت می‌کرد چه بود؟ هفته قبل از این حادثه دختر نوجوان یکباره مفقود شد و پدرش بعد از آنکه همه جا را برای پیدا کردن او زیر پا گذاشت متوجه شد که او همراه با پسری جوان از خانه فرار کرده است. آنطور که او متوجه شده بود دختر ۱۴ساله‌اش می‌خواست با پسر جوان که حدود ۳۰سال داشت ازدواج کند و چون می‌دانست پدرش با این ازدواج مخالف است از خانه فرار کرده بود. در این شرایط پدر رومینا تلاش‌ها برای پیدا کردن دخترش را آغاز کرد تا اینکه فهمید او و پسر جوان به آستارا فرار کرده و در خانه یکی از نزدیکان پسر جوان پناه گرفته‌اند. پدر رومینا راهی آستارا شد و از پسر جوان شکایت کرد و از پلیس برای بازگرداندن دخترش کمک خواست و به این ترتیب مأموران با مجوز قضایی دختر نوجوان را به پدرش تحویل دادند.
رومینا و پدرش در شرایطی به خانه بازگشتند که پدر می‌گفت این کار دخترش آبرویش را برده است. رومینا اما می‌گفت به پسر جوان علاقه داشته و هدفش از این کار ازدواج با او بوده است. در این شرایط بود که دختر نوجوان اجازه خروج از خانه را نداشت تا اینکه دو روز بعد پدر تصمیم به قتل دخترش گرفت و او را با داس به قتل رساند.

پاسخ به ابهامات
انتشار این خبر هولناک افکار عمومی را تحت‌تأثیر قرار داد و با واکنش‌های مختلفی همراه بود. برخی اعلام کردند رومینا در خواب به قتل رسیده است. برخی دیگر از پلیس انتقاد کردند که چرا رومینا را به پدرش تحویل داده و برخی دیگر درباره ابهامات فرار او از خانه گفتند. اما سرهنگ مجید رسول‌زاده، سرپرست معاونت اجتماعی پلیس استان گیلان در پاسخ به این ابهامات به همشهری می‌گوید: «آنطور که پزشکی قانونی اعلام کرده دختر نوجوان بر اثر اصابت جسم نوک تیز به گردنش جان خود را از دست داده است و درباره اینکه او هنگام وقوع قتل در خواب یا بیداری بوده اظهارنظر قطعی نشده است.» وی ادامه می‌دهد: «درباره اینکه گفته شده رومینا و پسر جوان قصد ازدواج داشته‌اند نیز اطلاعات قطعی وجود ندارد اما آنها بعد از آنکه در آستارا پیدا شدند اعلام کرده بودند که هدف‌شان ازدواج بوده است که باید در این‌باره بیشتر تحقیق شود.»
سرهنگ رسول‌زاده در ادامه می‌گوید: «برخی گفته‌اند که پلیس نباید دختر نوجوان را به پدرش تحویل می‌داد اما در این‌باره باید یک سری از واقعیت‌ها را نیز درنظر گرفت. مثلا نمی‌شود هر دختری را که از خانه پدری فرار کرد و مدعی شد امنیت جانی ندارد به پدرش تحویل نداد. آن هم دختری نوجوان مثل رومینا. در این صورت ممکن است روزانه افراد زیادی با این ادعا به پلیس مراجعه کنند.»
وی درباره اعترافات پدر رومینا نیز می‌گوید: «او در جریان بازجویی‌ها علت و انگیزه قتل دخترش را اختلافات خانوادگی و فرار او از منزل به قصد ازدواج اعلام کرده و به‌خاطر اینکه این جوان فاصله سنی ۱۶ساله با دخترش داشته دست به این قتل زده است. او بعد از دستگیری نیز هیچ پشیمانی از کاری که مرتکب شده بود نداشت و هم‌اکنون در بازداشت به‌سر می‌برد و تحقیقات در این‌باره ادامه دارد.»

چه مجازاتی در انتظار پدر رومیناست؟
حمیدرضا گودرزی، وکیل پایه یک دادگستری درباره اینکه چه مجازاتی در انتظار پدر رومینا است به همشهری می‌گوید: «باوجود اینکه این مرد دخترش را به قتل رسانده است اما قصاص نمی‌شود اما به لحاظ جنبه عمومی جرم ۳ تا ۱۰سال حبس در انتظار او است.» وی ادامه می‌دهد: «براساس ماده۶۱۲ قانون مجازات اسلامی هر کسی مرتکب قتل عمد شود و شاکی نداشته یا شاکی داشته اما از قصاص گذشت کرده باشد و یا به هر دلیلی قصاص نشود، درصورتی‌که اقدام وی موجب اخلال در نظم و صیانت و امنیت جامعه یا بیم تجری مرتکب یا دیگران شود، دادگاه مرتکب را به حبس از ۳ تا ۱۰سال محکوم می‌کند که در این پرونده هم چون پدر خود ولی دم است و قصاص نمی‌شود، فقط جنبع عمومی جرم درباره او اعمال می‌شود.»  وی درباره اینکه دادگاه چگونه میزان مجازات را بین ۳ تا ۱۰سال تعیین می‌کند می‌گوید: «دادگاه با توجه به مسائل و شرایطی که قتل براساس آن رخ داده درباره حبس و جنبه عمومی جرم تصمیم‌گیری می‌کند. البته گاهی ممکن است دادگاه براساس شرایط خاص پرونده حتی مجازاتی کمتر از ۳سال هم برای متهم درنظر بگیرد یا برعکس علاوه بر ۱۰سال حبس از مجازات‌های تکمیلی نیز استفاده شود.»
این وکیل با سابقه که خود سال‌ها قاضی دادگستری بود درباره تأثیر چنین پرونده‌هایی در جامعه می‌گوید:« چنین پرونده‌هایی افکار عمومی راتحت‌تأثیر قرار می‌دهد و بازتاب‌های گوناگونی دارد. به همین دلیل همانطور که به مجازات و رسیدگی سریع به این پرونده‌ها توجه می‌شود روی چرایی و عواملی که زمینه ساز چنین حوادث تلخی نیز کار شود، چرا که به صرف مجازات قاتل کافی نیست.»