ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 29.10.2016, 11:27
رابطه مستقیم آموزش‌و پرورش و توسعه

شرق

بی‌تردید آموزش‌وپرورش بهترین سرمایه‌گذاری در جوامع مرفه، سالم و عادلانه است و یکی از عوامل مؤثر در بالابردن شاخص‌های توسعه محسوب می‌شود. آموزش‌وپرورش یک راه مستقیم به‌سوی امنیت غذایی و جلوگیری از فقر را فراهم می‌کند.

۱- هیچ کشوری تابه‌حال نتوانسته است بدون داشتن نرخ سوادآموزی بالای ۴۰ درصد، رشد سریع و مداوم اقتصادی داشته باشد.

۲- در سراسر جهان، ۱۲۴‌میلیون کودک و نوجوان به مدرسه نمی‌روند و این تعداد در حال افزایش است.

۳- از این یک در ۱۱ نفر جمعیت جهان؛ ۵۹‌میلیون نفر کودکان ۶ تا ۱۱ ساله هستند و ۳۰‌میلیون نفر در کشورهای جنوب صحرای آفریقا زندگی می‌کنند.

۴- در همان مرحله اول دختران از تحصیل کنار گذاشته می‌شوند؛ یعنی ۱۶.۷‌میلیون دختر در کشورهای جنوب صحرای آفریقا به مدرسه نمی‌روند و بیش از نیمی از آنها حتی یک سال هم از آموزش‌وپرورش بهره نبرده‌اند.

۵- یک سال آموزش در مدرسه ابتدایی می‌تواند پتانسیل درآمد یک پسر را بین پنج تا ۱۵درصد افزایش دهد و این نسبت برای دختران حتی بیشتر هم هست.

۶- یک کودک متولدشده از مادر باسواد احتمال زنده‌ماندنش تا پنج‌سالگی، بیشتر از ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

۷- آموزش‌وپرورش و امنیت غذایی به طور مستقیم با هم در ارتباط هستند. حضور در مدرسه ابتدایی در میان کودکان روستایی می‌تواند ناامنی غذایی را تا ۲۵ درصد کاهش دهد.

۸- افزایش توسعه اقتصادی و جامعه از نتایج آموزش‌وپرورش است که می‌تواند به توانمندسازی اقتصادی برای افراد و کشورها منجر شود.

۹- پدر و مادر تحصیل‌کرده قادر به کسب درآمد، تولید موادغذایی بیشتر و تغذیه فرزندان خود در کشورهای غیرتوسعه‌یافته هستند. برای کودکانی که آموزش ابتدایی را تکمیل می‌کنند احتمال بیشتری وجود دارد که به‌عنوان بزرگ‌سالان به امنیت غذایی دست یابند و به چرخه فقر در نسل خود پایان دهند.

۱۰- بهبود اجتماعی، شناختی، سلامت و کاهش بحران در شش سال اول است. آموزش‌وپرورش اعتمادبه‌نفس را افزایش می‌دهد و دانش‌آموزان را قادر به خودکفایی و مشارکت در جوامع خود می‌کند.

۱۱- برابری جنسیتی از دیگر نتایج آموزش‌وپرورش است؛ دختران و زنانی که به سطوح بالاتری از آموزش‌وپرورش دست می‌یابند، در توسعه اقتصادی و رفاه کودکان جوامع خود تأثیرگذار هستند. دستیابی به عدالت در آموزش برای دختران یک فاکتور مهم در کاهش فقر پایدار است.

۱۲- فراموش نکنید هم‌اکنون در جهان ۵۹‌میلیون کودک هستند که به دلیل نداشتن سواد خواندن و نوشتن نمی‌توانند تجربه‌های منحصربه‌فردی نظیر خواندن کتاب‌های خاطره‌انگیزی همچون «درخت بخشنده» سیلور استاین، «شازده‌کوچولو»ی اگزوپری، «بخشنده» لوییس لوری، «جادوگرها» رولد دال و... را داشته باشند.