ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 04.10.2016, 23:20
مجسمه‌ای براى تمبيل، گربه لوطى مشهور


بی بی سی: امروز سه‌شنبه ۴ اکتبر در محله زیوربیک قاضى کوى در سمت آسیایى استانبول مراسم رو نمایى از مجسمه یک شخصیت معروف برگزار شد، اما این شخصیت معروف نه نویسنده بود و نه برنده جایزه نوبل.

این مجسمه متعلق به تمبیل (تپل) گربه‌اى بود که سالها در آن محله جلوى یک کبابى و قصابى زندگى مى‌کرد و از بس گوشت و کباب خورده بود اضافه وزن داشت و اسمش را هم بر این اساس انتخاب کرده بودند.

اما تمبیل وقتى به شهرت رسید که عکس معروفش یکباره در شبکه‌هاى اجتماعى غوغا کرد. در آن عکس تمبیل با ژست خاصى کنار پیاده رو لم داده بود درست مثال لوطى محله. این حالت با دادن تسبیحى به دستش و قرار دادن استکانی چای در کنارش در فوتوشاپ رسما او را به نماد آقاى محله تبدیل کرد. این عکس با جملات مختلف و حتى بعضا سیاسى یا طعنه‌هاى طنزآلود اجتماعى در توییتر و فیس بوک بارها منتشر شد.

تمبیل اوایل ماه گذشته میلادى مرد اما بعد از مرگش هم فراموش نشد. یکى از گروه‌هاى حامى حیوانات بلافاصله بعد از خاکسپارى تمبیل کمپینى اینترنتى راه اندازى کرد تا از شهردارى قاضى کوى بخواهند به یاد گربه‌اى که مدتها با تصویرش باعث شادمانى و خنده خیلی‌ها شده بود، مجسمه‌اى ساخته شود. بیش از هفده هزار نفر به این کمپین پیوستند و صوال شاهین مجسمه‌ساز هم داوطلبانه پذیرفت که این مجسمه را بر اساس همان عکس معروف بسازد.

خانم شاهین به رسانه ها گفت که تمبیل را خیلى دوست داشته و عاشق عکسش بوده و در تمام مراحل ساخت مجسمه هم عاشقانه کار کرده. او ظاهرا علاوه بر عکس تمبیل از گربه دوستش بادام به عنوان مدل براى ساختن مجسمه بهره برده.

تلاش براى جلب توجه به حقوق حیوانات

مراسم رونمایى از مجسمه تمبیل امروز همزمان با روز جهانى حفاظت از حیوانات و با شرکت مختار محله و معاون شهردار منطقه و دوستداران این گربه دوستداشتنى برگزار شد. بشار نجیب اوغلو، معاون شهردارى قاضى کوى به خبرنگاران گفته که هدف از انتخاب این روز براى برگزاری مراسم، نشان دادن اهمیت توجه به حیوانات و گسترش فرهنگ عشق ورزیدن به آنها در سراسر ترکیه است.

محله زیوربیک استانبول یکى از دهها محله این شهر است که به «بهشت گربه‌ها» معروف شده و به گفته مختار محله (مسول شوراى محله) ساکنان آن نه فقط براى گربه‌هاى خانگى که روزانه براى دست کم هشتاد گربه ولگرد هم آب و غذاى روزانه فراهم مى کنند.