ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 23.11.2014, 9:30
زنان، مشتریان جدید مواد مخدر


یکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳

مصرف مواد مخدر، گرچه دیگر مثل گذشته رنگ منقل و ذغال ندارد؛ ولی با تغییر الگوی مصرف مواد سنتی به صنعتی، شاهد افزایش خطرات برای استفاده کنندگان اینگونه مواد هستیم.

به گزارش مهر، رابطه اعتیاد با جامعه یک رابطه دوسویه است، آسیب‌های اجتماعی همچون فقر، طلاق، نارضایتی از زندگی، نبود نشاط اجتماعی بسترساز رشد اعتیاد در جامعه هستند و در یک تسلسل بی پایان اعتیاد می‌تواند آسیب‌های ذکر شده را به وجود آورد.

متاسفانه باندهای مافیایی از تولید و توزیع مواد مخدر سودهای کلانی به جیب زده و چرخه اقتصادی بزرگی به وسیله این مواد افیونی نه تنها در ایران که در کل جهان به وجود آمده و مبارزه با آن را مشکل می‌سازد.

اگر در گذشته‌های نه چندان دور تنها چند ماده مخدر در بازار وجود داشت و مصرف کننده مجبور بود به همان مواد سنتی اکتفا کند؛ اما امروز انواع مواد مخدر صنعتی بازاری متنوع و حق انتخابی گسترده را برای فرد معتاد فراهم کرده است.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان مرکزی، در گفتگو با خبرنگار مهر با دسته بندی انواع مواد مخدر در سه گروه، اضافه کرد: مواد مخدر به سه گروه کلی مواد سنتی شامل حشیش، گراس، ماری جوانا، تریاک، مواد مخدر نیمه صنعتی مثل هروئین و کراک و در نهایت مواد مخدر صنعتی مثل آمفتامین و مت آفتامین و مشتقات آنها همچون شیشه و قرص‌های روانگردان تقسیم می‌شود.

تغییر الگوی مواد مخدر از سنتی به صنعتی
سرهنگ محمد حسنی در مورد عمده ترین موادمخدر مصرف شده که در استان، گفت: تریاک هنوز هم جایگاه اول را در بین مصرف کنندگان به خود اختصاص داده و بعد از آن هروئین، شیشه و حشیش قرار دارند.

سرهنگ حسنی با بیان تغییر الگوی مواد مخدر از سنتی به صنعتی، اضافه کرد: مصرف شیشه در سال‌های گذشته رشد چشمگیری داشته، به صورتی که در سال ۸۴ در جامعه بروز پیدا کرد، در سال ۸۶ علنی شد و در سال ۸۹ قانون مبارزه با شیشه مصوب شد.

وی یکی از دلایل رشد مصرف شیشه را تبلیغات اغواگرانه باندهای مافیایی دانست و افزود: تبلیغات غلطی پیرامون کم خطر بودن ماده مخدر شیشه از طرف باندهای مافیای برای جذب مشتری بیشتر صورت می‌گیرد و جوانان زیادی را به دام خود می‌کشاند.

افزایش ۲۷ درصدی کشفیات مواد مخدر
رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر افزایش دستگیری‌ها در رابطه با مواد مخدر، افزود: پلیس مبارزه با مواد مخدر نسبت به پارسال افزایش پنج درصدی در دستگیری قاچاقیان و خرده فروشان داشته است.

وی ادامه داد: در کشف، ضبط و امحای مواد مخدر هم رشد ۲۷ درصدی نسبت به زمان مشابه پارسال وجود داشته است.

آموزش چهره به چهره ۹ هزار و ۶۰۰ نفر برای مبارزه با مواد مخدر
سرهنگ حسنی با بیان فعالیت‌های پیشگیرانه پلیس مبارزه با مواد مخدر، اضافه کرد: پلیس مبارزه مواد مخدر پیشگیری از گسترش اعتیاد را یکی از وظایف اساسی خود دانسته و به همین دلیل فعالیت‌های آموزشی گسترده‌ای را برای آگاه سازی شهروندان آغاز کرده است.

وی در تشریح این فعالیت‌ها، گفت: جلسات و همایش‌های متعددی در مناطق آلوده مثل حاشیه شهر، خوابگاه‌های دانشجویی و مدارس با حضور اولیا و دانش آموزان برگزار شده و در این برنامه‌ها بیش از ۹ هزار و ۶۰۰ نفر از آموزش چهره به چهره بهره مند شده‌اند.

حسنی با تاکید بر جرم خیز بودن مناطق حاشیه شهر، اضافه کرد: مناطق حاشیه شهر به دلیل فقر، محرومیت، تراکم بالای جمعیت، کمبود امکانات و بیکاری گسترده بستر مناسبی برای افزایش اعتیاد به حساب می‌آیند.

وی آلوده ترین شهر استان مرکزی را اراک برشمرد و گفت: با توجه به میزان جمعیت شهرهای استان، اراک رتبه اول کسب مواد مخدر را به خود اختصاص داده و پس از این شهر ساوه در رتبه دوم قرار دارد.

رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر استان با تاکید بر گستردگی معضل مواد مخدر، اظهار کرد: یک سازمان به تنهایی نمی‌تواند خطر جدی مواد مخدر را کاهش دهد، در این زمینه ۱۷ سازمان وجود دارد که اگر تمام این ارگان‌ها دست به دست هم دهند می‌توان بر این معضل چیره گشت.

قیمت پایین دلیل عمده گرایش به مواد مخدر صنعتی
رییس هیات مدیره شبکه اعتیاد استان با تشریح دلایل گرایش جوانان به مواد مخدر صنعتی، گفت: یکی از مهمترین این دلایل قیمت پایین مواد مخدر صنعتی نسبت به مواد مخدر سنتی و سهل الوصول بودن آنها است.

لیلا رحیمیان با تاکید بر باورهای غلط رایج در مورد مواد مخدر صنعتی گفت: تصور جوانان به دلیل ناآگاهی مبنی بر این است که این مواد اعتیاد ندارند یا اگر هم داشته باشند ترک آن راحت تر از مواد سنتی است.

وی ادامه داد: از دیگر باورهای غلط می‌توان به تصور واهی افزایش خلاقیت، تمرکز، بالا بردن هیجان و نشاط در فرد مصرف کننده اشاره کرد.

رحیمیان بیان کرد: هم اکنون شیشه در جایگاه اول مصرف مواد مخدر صنعتی قرار دارد که قیمت نازل و دسترسی آسان به این ماده باعث محبوبیت آن در بین جوانان شده است.

زنان در معرض آلودگی به مواد مخدر
رییس هیات مدیره شبکه اعتیاد استان با تاکید بر این موضوع که بسیاری از آسیب‌های اجتماعی در کشور شکلی زنانه به خود گرفته‌اند، بیان کرد: ریشه بسیاری از مسائل اجتماعی در سیاست گذاری‌های نادرست قرار دارد و متاسفانه در کشور ما در زمینه قوانین مدون و مناسب حال بانوان ضعف بزرگی به چشم می‌خورد.

وی نبود اعتماد به نفس در بین زنان را یکی از دلایل مهم گرایش آنها به مواد مخدر دانست و اضافه کرد: زنان ما به دلایل فرهنگی و ضعف سیستم آموزشی و تربیتی به خودباوری نرسیده و هرچند سطح تحصیلات آنها افزایش یافته اما هنوز با مشکل کمبود اعتماد به نفس رو به رو هستند.

رحیمیان ادامه داد: کمبود اعتماد به نفس در کنار عواملی چون نداشتن نشاط اجتماعی، پر نشدن اوقات فراغت، برآورده نشدن انتظارات از جامعه و بیکاری با وجود داشتن مدارک دانشگاهی از مهم ترین دلایل رشد مصرف مواد مخدر در بین بانوان می‌باشد.

رحیمیان ضعف اطلاعات عمومی را از دیگر عوامل برشمرد و افزود: بسیاری از زنان همچون مردان هیچ اطلاعی در مورد عواقب مصرف مواد مخدر نداشته و گاهی برای لاغری و زیبایی از ماده مخدری چون شیشه استفاده می‌کنند.

وی با تاکید بر جزیره‌ای نگاه نکردن به معضل اعتیاد بانوان، اضافه کرد: اگر زنان ما معتاد شده‌اند تنها به دلیل رواج طلاق در جامعه و کلیشه طلاق، اعتیاد می‌آورد؛ نیست و برای حل مشکل نیاز به نگاهی همه جانبه می‌باشد، چراکه بسیاری از زنان معتاد هرگز طلاق را تجربه نکرده‌اند.

افزایش آگاهی و مشارکت اجتماعی، راه حل مبارزه با اعتیاد
رییس هیات مدیره شبکه اعتیاد استان با تاکید بر ضرورت افزایش آگاهی شهروندان، گفت: یکی از بزرگترین اهداف شبکه اعتیاد استان، پیشگیری از گسترش اعتیاد به وسیله آگاهی بخشیدن به مردم و جذب آنها در فعالیت‌های اجتماعی است.

وی ادامه داد: به همین منظور برنامه‌های متنوعی برای ارتقا سلامت اجتماعی و آموزش مهارت‌های زندگی از طرف شبکه اعتیاد استان در محیط‌های کاری مثل کارخانه‌ها، محیط‌های آموزشی، محله‌های مختلف شهری و برخی از روستاها برگزار شده است.

رحیمیان گفت: اگر ما بتوانیم آسیب‌های اجتماعی را واقعا اجتماعی کنیم و برای کاهش این آسیب‌ها مردم را درگیر و دغدغه مند کنیم قطعا به نتایج بهتری دست پیدا خواهیم کرد.

وی فعال شدن سازمان‌های مردم نهاد را قدمی مثبت برای کاهش اعتیاد برشمرد و گفت: مردم ما آشنایی کمی با سازمان‌های مردم نهاد دارند و رسانه‌ها باید نقش پررنگ تری برای آشنایی مردم با این سازمان‌ها ایفا کنند تا هم مردم و هم ارگان‌های مربوطه همکاریNgo‌ها را بپذیرند و بتوان برای مبارزه با این بلای خانمان سوز راه حلی موثر پیدا کرد.

رحیمیان با تاکید بر اصلاح نگاه به مساله اعتیاد گفت: زمانی در کشور ما فرد معتاد، مجرم و در دوره‌ای دیگر فرد معتاد، بیمار به حساب می‌آمد، هم اکنون نگاهی معتدل ترشامل بعد جرم انگارانه و هم زمان بیمارانگارانه شکل گرفته است.

در نهایت می‌توان گفت مواد مخدر بازار بزرگ اقتصادی را برای سوداگران به وجود آورده که مبارزه با آن را روز به روز سخت تر می‌کند و تنها راه حل مبارزه با آن پیوستگی اجتماعی شهروندان و بعد از آن مراقبت‌های انتظامی می‌باشد که امید می‌رود با گسترش آموزش‌های شهروندی و از بین بردن بسترهای اعتیاد ساز بتوان به جامعه‌ای سالم تردست پیدا کرد.