ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 19.10.2014, 10:24
اتحاد ١٠٠ هنرمند ایرانی علیه گرسنگی


شهروند:

قرن ما قرن همراهی هنرمندان با دردهای بشری است؛ دردهایی که در هر گوشه‌ای از جهان به شکلی رخنه کرده و جهانیان را زخم می‌زند؛ هنرمندان هم مرهمی بر این زخم‌ها بودن را سهمی از ارزش هنری خود می‌شمارند. در تاریخ هنر، نام «ونسان ون‌گوگ»، «پابلو پیکاسو»، «ادگار دُگا» و «لوترک» به‌عنوان هنرمندانی ثبت شده که برای مبارزه با فقر و گرسنگی پیشگام بوده‌اند. حالا در ایران هم، گروهی از هنرمندان صاحب‌نام و جوان، با نقاشی‌ها، عکس‌ها، مجسمه‌ها و طرح‌هایشان پیشگام شده‌اند تا مرهم گرسنگان جهان باشند. صدهنرمند ایرانی به برنامه جهانی غذای سازمان ‌ملل ‌متحد پیوستند و آثار خود را به دیوار «نمایشگاه هنردوستی» در فرهنگسرای نیاوران آویختند تا عواید حاصل از فروش این نمایشگاه صرف مبارزه با گرسنگی شود.

فرهنگسرای نیاوران شامگاه جمعه شاهد حضور جمعی از سفرای کشورهای مختلف، نمایندگان دفتر برنامه جهانی غذا، مسئولان هنری وزارت ارشاد و هنرمندانی بود که در مراسم افتتاح نمایشگاه «هنر انسان‌دوستی» حضور یافتند تا از نزدیک شاهد آثار ١٠٠ هنرمندی باشند که دارایی‌های ارزشمند خود را برای کمک به گرسنگان جهان هدیه کرده‌اند.

شکوفه ملکیانی، مدیر هنری دفتر برنامه جهانی غذا در این مراسم سخنرانی کرد و درباره حضور پرتعداد جوانان در کنار پیشکسوتان و بزرگان هنر در این نمایشگاه گفت: «حضور هنرمندان در این نمایشگاه در کنار بزرگترین آژانس بشردوستانه سازمان ملل مایه دلگرمی ماست. جمع‌آوری این مجموعه ارزشمند از آثار هنری شامل نقاشی، مجسمه، عکس و خوشنویسی از هنرمندان پیشکسوت و جوان مایه مباهات ماست. روحیه انسان‌دوستی، سخاوت و فروتنی هنرمندان و نوآوران این عرصه به راستی الهام‌بخش است. ما به همراه همه هنرمندان شرکت‌کننده در این نمایشگاه که آثار نفیس و ارزشمند خود را در اختیار ما گذاشتند، به این کار مفتخریم.» او با بیان این‌که این پروژه را ‌سال گذشته ابتدا با آثاری از ٣٣ هنرمند آغاز کردیم، ادامه داد: امسال آمار هنرمندان شرکت‌کننده در این پروژه به ١٠٠ نفر رسیده و این باعث افتخار ماست.

ملکیانی که خود از عکاسان جوان ایران است، گفت: «با توجه به اهمیت حقوق هنرمندان در این پروژه، انتخاب آثار و قیمت‌گذاری آنها توسط خود هنرمندان صورت گرفته است. این حرکت یک حرکت فراگالری است که آثار مستقیم از خود هنرمندان دریافت شده است. با توجه به این‌که هنرمندان ایرانی به خاطر تعهدی که نسبت به مسئولیت‌های اجتماعی خود حس می‌کنند شهرت بسیاری دارند، امیدواریم که ‌سال آینده شاهد حضور پرشورتر این هنرمندان در نمایشگاه باشیم و همچنین امیدواریم که برنامه جهانی غذا بتواند نام هنرمندان ایرانی را در سطح دنیا بیش از پیش مطرح کند.» گری لوئیس، نماینده مقیم سازمان ملل در تهران هم در این مراسم حضور داشت و در سخنانش از بودن در این مراسم همزمان با روز جهانی غذا ابراز خوشحالی کرد و گفت: «موضوع گردهمایی امروز ما گرسنگی و فقر غذایی است که بحث در این زمینه زیاد است اما مهم این است که خبرهای خوبی وجود ندارد. طبق اهداف توسعه هزاره که مهم‌ترین آن از بین بردن فقر و گرسنگی است، ما باید در این زمینه کارهای بسیاری انجام بدهیم. در میان چالش‌های بزرگ جهانی که با آن موجه‌ایم شاید بتوان گفت بزرگترین چالش قابل حلی که وجود دارد همین گرسنگی است چرا که مواد غذایی فراوان در سطح دنیا تولید می‌شود و اگر این مواد غذایی به شکل برابر برای همه توزیع شود، گرسنگی در جهان وجود نخواهد داشت، اما با این حال ما شاهد گرسنگی در دنیا هستیم نه‌تنها در میان کشورهای فقیر بلکه در کشورهای توسعه‌یافته و ثروتمند هم گرسنگی را شاهدیم.»

گری لوییس با اشاره به نبود گرسنگی در ایران بیان کرد: «با توجه به گزارشی که دولت جمهوری اسلامی ایران ارایه داده است، ظاهراً ما به اهداف توسعه هزاره در این کشور برای مبارزه با گرسنگی رسیده‌ایم و این به دلیل تأمین اجتماعی فراگیر، بهره‌مندی از منابع مختلف و رشد اقتصادی است که ایران از آن برخوردار است، اما هنوز کار بسیار است و برای آن‌که به باقی این چالش‌ها در ایران بپردازیم دولت ایران از ما خواسته است با هم همکاری کنیم. ما می‌خواهیم بجنگیم و با بحران کمبود آب و بیابان‌زایی مبارزه کنیم و برای یک کشاورزی پایدار و توسعه پایدار نیز تلاش خواهیم کرد.» او در خاتمه از همه هنرمندانی که قلب و احساس خود را در آثارشان به نمایش گذاشته‌اند سپاسگزاری کرد.

نگار گرامی نماینده دفتر برنامه جهانی غذا در ایران نیز در سخنان خود درباره دلیل انتخاب عنوان این نمایشگاه گفت: «زمانی که ما می‌خواستیم نامی برای نمایشگاه انتخاب کنیم بسیار فکر کردیم اسمی باشد که درخور هدیه ١٠٠ هنرمند و استاد هنری باشد و تنها اسمی که به ذهن ما خطور کرد «هنر انسان‌دوستی» بود چراکه این آثار حقیقتاً جنبه بشردوستانه دارند و هنر نزد ایرانیان است و بس.» در پایان این مراسم، نمایشگاه «هنر انسان‌دوستی» با حضور علی مرادخانی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید ملانوروزی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی، عباس سجادی رئیس فرهنگسرای نیاوران، مسئولان دفتر برنامه جهانی غذا در ایران، هنرمندان و سفرای کشورهای مختلف گشایش یافت و حاضران از آن بازدید کردند.

خسرو سینایی، گیزلا واگاسینایی، حسین محجوبی، جلال شباهنگی، رضا بانگیز، مصطفی اسداللهی، محمد فرنود و سروش صحت ازجمله حاضران در مراسم بودند.

در نمایشگاه «هنر انسان‌دوستی» آثاری از هنرمندانی ازجمله آرمان استپانیان، مصطفی اسداللهی، سیمین اکرامی، فاطمه امدادیان، احمدامین نظر، ناصر اویسی، رضا بانگیز، مونا پاد، صادق تبریزی، محمدعلی ترقی‌جاه، پرویز تناولی، محمد‌ابراهیم جعفری، حسین چراغچی، ابراهیم حقیقی، واحد خاکدان، بهرام دبیری، حسین ذابحی، جلیل رسولی، علی رضا، ایرج زند، مریم زندی، مریم سالور، علیرضا سعادتمند، امیر سقراطی، محمد سلحشور، جلال شباهنگی، سعید شهلاپور، کوروش شیشه‌گران، منصور طبیب‌زاده، کامران عدل، فخرالدین فخرالدینی، محمود فرشچیان، رعنا فرنود، نیکول فریدنی، گلناز قدیری، رضا قره‌باغی، نصرالله کسراییان، پرویز کلانتری، عباس کیارستمی، فخری گلستان، پری یوش‌گنجی، رضا لواسانی، فرشید مثقالی، حسین محجوبی، نصرت‌الله مسلمیان، سحر مسلمیان، منوچهر معتبر، علی نصیر و... به نمایش و فروش گذاشته شده است.

علی مرادخانی در مراسم افتتاح نمایشگاه «هنر انسان‌دوستی» در جمع خبرنگاران درباره این نمایشگاه گفت: در حوزه دیپلماسی فرهنگی یکی از کارهای ما این است که تبادل فکری کنیم و با هر ابعاد در دنیای مجازی و واقعی فعالیت کنیم. در فضای هنرهای تجسمی نیز در این مدت اتفاق‌های خوبی افتاده که با استقبال مواجه شده است. این فعالیت‌ها در زمینه هنرهای تجسمی آغازی است برای فعالیت بیشتر بین‌المللی که هنرمندان خود را به حضور بیشتر ترغیب کنیم و کسانی که می‌توانند این آثار را خریداری کنند نیز مشارکتشان افزایش یابد و با تعامل بیشتر به این فضا رونق  بخشیم.

مرادخانی در ادامه درباره خرید مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد از نمایشگاه «هنر انسان‌دوستی» بیان کرد: ما ممکن است آثاری را که برای گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران مناسب باشد انتخاب کرده و بخریم اما بیشتر به جریان‌سازی و حرکت در این عرصه فکر می‌کنیم و به این منظور فکر می‌کنم اگر موسساتی چون موسسه توسعه هنرهای تجسمی با بررسی این آثار بتواند از این نمایشگاه خرید کند بهتر است و این به جریان‌سازی چرخه اقتصادی هنر و حرکت در این فضا بیشتر کمک می‌کند که از دوستان خود خواهیم خواست وارد این عرصه شده و فعالیت کنند. او همچنین از مذاکره با چند هنرمند برای خرید آثارشان و افزودن آن به گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران خبر داد و اسامی آنها را اعلام نکرد.