ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 31.03.2012, 22:30
مردم و دولت هر دو در تخریب محیط زیست نقش دارند

نوشته: دلبر توکلی
خدیجه مقدم/رادیو فرانسه
مردم و مقامات بدانند که طبیعت متعلق به همه مردم است و هر حکومتی که سر کار باشد برای حفظ محیط زیست و طبیعت باید فعالیت کند و مسئله محیط زیست سیاسی نیست اما چون سیاست‌های اشتباه دولت، روند تخریب محیط زیست را به شدت گسترش می‌دهد، محیط زیست نیز در ایران به امری سیاسی تبدیل شده است.
«سیزده‌ به‌در» سیزدهمین روز فروردین ماه و از جشن‌های نوروزی است. در تقویم‌های رسمی ایران این روزرا «روز طبیعت» نامگذاری کردند.


چند نسل پیشین ایرانیان، شاید از آنجایی که در مورد این روز آگاهی کمتری داشتند این روز را بدشگون می‌دانستند و بسیاری از آنان معتقد بودند که باید برای بیرون کردن بدشگونی‌ها از خانه و کاشانه خود کنار جویبار‌ها و سبزه‌ها بروند و به شادی بپردازند. اما برای اثبات اینکه ایرانیان قدیم هم این دیدگاه را داشتند هیچ روایت تاریخی و قابل استنادی وجود ندارد.
این دیدگاه هنوزهم در بین عده‌ای از مردم ایران وجود دارد. اما امروزه بیشتر مردم، با رفتن به دامان طبیعت در جشن سیزده به در، جشن‌های نوروزی را به طور رسمی پایان می‌دهند. اما ازآنجایی که آموزش فراگیر برای همزیستی با طبیعت به مردم داده نشده است، هر سال در این روز خسارت‌های بسیاری به طبیعت و محیط زیست وارد می‌شود.
«خدیجه مقدم» قعال حقوق بشر، زنان و محیط زیست، مقیم آلمان دراین خصوص گفت: «نبود امکانات و نداشتن آموزش هماهنگ، صدمات زیادی را به طبیعت وارد کرده است و این صدمات هر روز بیشتر می‌شود.»
او گفت: «بعد از روی کار آمدن دولت احمدی‌نژاد به طور کلی یک مخالفت غیر منطقی با ادامه فعالیت‌های «ان. جی. او» وجود داشت و مجوز این نهاد‌های مردمی را تمدید نکردند.»
او گفت: «این نهاد‌های مردمی فعالیت دو وجهی دارند، از طرفی بازوی کمکی دولت هستند و در راستای اهداف توسعه پایدار سازگار با محیط زیست کار می‌کنند و از سوی دیگر نیروی فشار بر دولت برای فعالیت‌هایی که خلاف توسعه پایدار است محسوب می‌شوند.»
این فعال محیط زیست گفت: «دولت در حال حاضر هیچ صدای مخالفی را نمی‌تواند تحمل کند، حتا صدایی را که درجهت حفظ محیط است؛ متأسفانه دولت فکر می‌کند که طبیعت متعلق به خودش است و مردم درآن سهم ندارند.»
او گفت: «مردم و مقامات بدانند که طبیعت متعلق به همه مردم است و هر حکومتی که سر کار باشد برای حفظ محیط زیست و طبیعت باید فعالیت کند و مسئله محیط زیست سیاسی نیست اما چون سیاست‌های اشتباه دولت، روند تخریب محیط زیست را به شدت گسترش می‌دهد، محیط زیست نیز در ایران به امری سیاسی تبدیل شده است.»
خدیجه مقدم گفت: «دولت تمام صنایع از رده خارج شده سایر کشور‌ها را خریداری می‌کند وآن‌ها را وارد چرخه محصولات کشور می‌کند بدون هیچ توجهی به امر محیط زیست. البته مردم و دولت هر دو درپیشرفت تخریب محیط زیست در ایران نقش دارند، چرا که مردم به دلیل سیاست‌های غلط دولت فکر می‌کنند طبیعت کشور متعلق به آنان نیست و برای آن دل نمی‌سوزانند و بهتر است در روز سیزدهم فروردین که روز طبیعت نامگذاری شده حداقل کیسه زباله با خود داشته باشند و زباله‌‌هایشان را در طبیعت بجا نگذارند.»
گفتگو با خدیجه مقدم، فعال حقوق بشر، زنان و محیط زیست مقیم آلمان