ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 06.02.2010, 10:43
به‌زودى وضعيت كودكان فقير در كشور وخيم مى‌شود

فرشيد يزدانى
شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۸

مديرعامل سابق انجمن حمايت از حقوق كودكان گفت: با اجراى طرح هدفمند كردن يارانه‌ها و كاهش امكانات توانمند‌سازى و حمايتى از كودكان پيش‌بينى مى‌شود كه به‌زودى شرايط كودكان فقير و در معرض آسيب از شرايط فعلى بدتر شود.

خبرگزارى هرانا - حقوق كودكان: فرشيد يزدانى با اشاره به پيامدهاى اجراى هدفمند كردن يارانه‌ها و همراه شدن آن با خط فقر ۹۰۰ هزار تومانى كه به تازگى نگرانى‌هايى را موجب شده به تاثيرات منفى آن به روى كودكان پرداخت و تاكيد كرد: با توجه به آنكه دولت در سنوات گذشته كمتر دغدغه‌هاى اجتماعى داشته و سياست‌هاى جبرانى در برنامه‌‌ها را مد نظر قرار نداده، به نظر مى‌رسد كه به واسطه خط فقر اعلام شده در خانواده‌هاى شهرى و ساير خانواده‌ها، اتفاقاتى در انتظار كودكان باشد كه چندان به نفع آنها نيست.
او در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا، با اعلام اينكه نه تنها در طرح هدفمند كردن يارانه‌ها بلكه در ساير طرح‌هاى پيشنهادى و اجرايى دولت،ساز و كارهاى حمايتى براى كودكان پيش‌بينى نشده است، خاطر نشان كرد: به طور حتم اجراى اين طرح به كاهش امكانات توانمند‌سازى و حمايتى از كودكان منجر مى‌شود به طورى كه شرايط كودكان فقير و در معرض آسيب از شرايط فعلى بدتر مى‌شود.
اين فعال حقوق كودك ادامه داد: در حال حاضر مطابق با برآوردهاى صورت گرفته حدود ۱۴ ميليون نفر زير خط فقر هستند كه از اين تعداد، چهار ميليون كودك در زير خط فقر مطلق به سر مى‌برند به طورى كه آمار به نوعى با آمار كودكان خارج از چرخه تحصيل نيز هم‌خوانى داشته و مطابق با سرشمارى سال ۸۵، بيش از ۵/۳ ميليون كودك از چرخه تحصيل خارج هستند.
يزدانى آسيب‌هاى وارده به كودكان را نه تنها از نظر كمى بلكه توام با شاخص‌هاى كيفى دانست و گفت: اگرچه تعداد كودكان كار و خيابان طى سال‌هاى گذشته رشد داشته در عين حال با اجراى اين طرح به طور جدى شاهد مهجور ماندن كودكان از چرخه تحصيل و حضور كودكان كار در خيابان‌ها هستيم كه براى دست‌فروشى و يا ساير كارهاى ديگر مبادرت مى‌كنند و در كنار اين معضلات سوء‌استفاده از كودكان، فساد و اعتياد بر روى كودكان نيز تشديد مى‌شود.
مديرعامل سابق انجمن حمايت از حقوق كودكان به فقر غذايى و بهداشتى كودكان نيز در راستاى اجراى هدفمند كردن يارانه‌ها و خط فقر اعلام شده پرداخت و تصريح كرد: به عنوان نمونه در صورتى كه يارانه سوخت برداشته شود، با افزايش قيمت اين كالا، ميزان مصرف خانواده‌هاى فقير كاهش نمى‌يابد چرا كه سوخت در سبد هزينه‌هاى خانوارهاى فقير كم از جمله كالاهاى كم كشش بوده كه ميزان مصرف آن، حساسيت چشم‌گيرى نسبت به تغييرات قيمت نداشته است.
به گفته يزدانى، خانواده‌هاى فقير مجبور هستند كه براى زنده ماندن و داشتن حداقل‌ها، خود را گرم نگاه دارند اما از بهداشت و تحصيل چشم‌پوشى كنند چرا كه پتانسيل صرفه‌جويى در اين كالا ، مانند سوخت وجود ندارد.
اين فعال حقوق كودكان يادآور شد: هدفمند شدن يارانه‌ها يا به بيان بهتر حذف يارانه ‌از كالا هاى اساسى ، تبعات جبران ناپذيرى بر روى خانواده‌هاى فقير دارد كه در اين ارتباط مى‌توان به كمتر كردن هزينه‌ها از ناحيه بهداشت و تحصيل و مهارت اشاره كرد.
به گفته يزدانى وجود فشارهاى اجتماعى و اقتصادى از دلايل اصلى تثبيت شده در كودك‌آزارى به حساب مى‌آيد كه با افزايش فشار بر روى خانواده‌هاى فقير و آسيب‌پذير، درصد خشونت بر روى كودكان نيز اضافه مى‌شود.
مديرعامل سابق انجمن حمايت از حقوق كودكان در ادامه در پاسخ به اين سئوال كه طرح هدفمند كردن يارانه‌ها با وجود خط فقر موجود تا چه ميزان عمل به كنوانسيون حمايت از حقوق كودكان را تحت تاثير قرار مى‌دهد، گفت: به طور حتم مواردى در كنوانسيون كه با حوزه رفاه اقتصادى و اجتماعى كودكان ارتباط نزديك دارد، تحت تاثير قرار مى‌دهد؛ به عنوان نمونه ماده ۳۲ اين كنوانسيون كه ناظر بر كار كودك بوده‌، از چنين سياست‌هايى متاثر مى شود و آن بخش از پيمان‌نامه كه به لزوم آموزش همگانى كودكان اشاره شد نيز تحت تاثير اين طرح‌ها ناديده گرفته مى‌شوند .
او با اشاره به اصل سى‌ام از فصل سوم قانون اساسى كه مطابق با آن دولت موظف است وسايل آموزش و پروش رايگان رابراى همه ملت تا پايان دوره متوسطه فراهم ساخته و وسايل‌تحصيلات عالى را تا سرحد خودكفايى كشور به طور رايگان‌گسترش دهند عنوان كرد: متاسفانه مسئولان دولتى حتى كمتر علاقه‌مند هستند كه متناسب با آمارهاى مربوط به كودكان خارج از چرخه تحصيل اقدام كرده و بيشتر به مسكوت ماندن اين بخش از قانون اساسى اصرار دارند.
به گفته يزدانى، پيش‌بينى مى‌شود كه عملكردها نسبت به مفاد پيمان‌نامه حمايت از حقوق كودكان مغايرت جدى داشته باشد.