ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 11.08.2007, 7:52
گزارشی از اجلاس سازمان ملل در مورد وضعیت دختران


"خانم الهه امانی ، پژوهشگر و کوشنده حقوق زنان، به نمایندگی از سوی" شبکه میان فرهنگی زنان " (Women Intercultural Network) در اجلاس کمسیون وضعیت زنان سازمان ملل متحد ، شرکت کرده و در میزگردی در مورد سنگسار و هم چنین میزگرد " موسسه صلح و عدالت" (Institute for Peace& Justice) در مورد وضعیت زنان و دختران در افغانستان و ایران و مقاومت تاریخساز آنان ، سخنرانی نمود. هم چنین الهه امانی در جلسه ای که از سوی" شبکه میان فرهنگی زنان" (Women Intercultural Network ) برگزار گردید ، از مبارزات زنان ایرانی در کمپین یک میلیون امضا سخن گفت و توحه جامعه جهانی را به تلاش‌های زنان ایرانی برای تحقق حقوق انسانی خوذ ، جلب نمود."

حقوق انسانی کودکان دختر
گزارشی از اجلاس سازمان ملل در مورد وضعیت دختران


کمیسیون وضعیت زنان سازمان ملل در سال 1946 تاسیس گردیده و هر ساله اجلاسی برگزار نموده است تا مباحث و موضوعات مربوط به زنان را مورد بررسی قرار داده و رهنمودهایی که شوراهای عضو سازمان ملل ارائه دهد. هدف دیگر کمیسیون تحقق برابری حقوق زن و مرد، کودک دختر و کودک پسراست.
در 26 فوریه 2007 متجاوز از 4000 نفر در 51 اجلاس وضعیت زنان سازمان ملل در مقر این سازمان در نیویورک شرکت کرده تا یکی از بزرگترین چالش های تحقق حقوق بشر زنان جوان و کودکان دختر را که تبعیض های گوناگون و خشونت علیه زنان جوان و دختران می باشد، مورد بحث قرار دهند.
این اجلاس از تاریخ 26 فوریه تا 9 مارچ برگزار گردید و گرچه متجاوز از صدها کارگاه آموزشی، سخنرانی و میز گرد در طول این 2 هفته برگزار گردید اما موضوع محوری آن "رفع کلیه اشکال تبعیض و خشونت علیه کودکان دختر" بود.
در این اجلاس نمایندگان کشورهای مختلف هر یک پیشرفت های کشور خود را برای رفع تبعیض ها و چالش های هویتی که باز دارنده تحقق حقوق انسانی کودکان ، بویژه دختران است را مورد بحث قرار داد و کوشیده شد تا استانداردهایی بین المللی تدوین گردد تا برابری جنسیتی را تحقق بخشیده و زمینه های پیشرفت دختران را در جهان امروز ممکن و فراهم آورند.
در این اجلاس امری که به ویژه مورد توجه بود حضور متجاوز از 200 دختر جوان بود که با حضور خود در جلسات و طرح آیده ها و نظرات خود نسبت به جهانی که در حال شکل گیری است وچشم انداز آینده ای که از آن این جوانان است، شور و حال خاصی به جلسات می بخشیدند.
در روز 8 مارچ میز گردی به مناسبت روز جهانی زن تشکیل شد و در آن راهبردها و راهکارهایی که موفق و ثمر بار بوده ،مورد بحث قرار داده شد تا نمایندگان بتوانند ازآن ها آموخته و آن را در سطح محلی و ملی در کشورهای متبوع خود مورد توجه قرار دهند.

وضعیت کودکان دختر، در دنیای امروز

در سراسر جهان بسیاری از کودکان دختر از آموزش ابتدایی محروم بوده و بهداشت لازم را در اختیار ندارند و مورد اذیت و آزار جنسی و جسمانی قرار می گیرند. دختران بیش از پسران همسال خود، مورد بهره کشی اقتصادی و اذیت و آزار جنسی قرار گرفته و به نسبت پسران شمار بیشتری از دختران، هیچگاه به سنین بزرگسالی نمی رسند. دلائل فزونی مرگ و میر دختران در مقایسه با پسران در جهان ، بسیار عدیده است. اما بدون شک، سوء تغذیه، استثمار اقتصادی، عدم توجه به خواسته ها و آرزوهای آنان، ازدواج های تحمیلی، بهداشت و تحمیل سنن وآداب و رسومی که ناسالم و زیانبار بوده از جمله اندام کنی یا مُثله)1 ) دختران، ایدز، بارداری های متعدد در سنین نوجوانی، نبود بهداشت زنان و زایمان، سقط جنین در محیط های غیر بهداشتی، از جمله دلائلی است که بیشترین مرگ و میر دختران را سبب می گردد.
در کنار دلائل بالا، فقر ، مشکلات اجتماعی و اقتصادی که بیشترین بار آن در جامعه پدر سالار به دوش زنان قرار گرفته و کودکان دختر را به شدت مورد اصابت قرار می دهد، آسیب های جنگی که همواره تاثیرات منفی بر احترام به حقوق انسانی زنان داشته و ابعاد خشونت علیه زنان را گسترش می دهد، زمینه ساز این امر است که در جامعه انسانی در سال های نخستین قرن بیستم ، کودکان دختر، به مثابه فراموش شده ترین بخش جامعه نابرابر لطمات زیادی را متحمل می شوند.
در این اجلاس، سازمان ملل تاکید خاص را بدین امر داشت که کلیه موسسه هایی که به گونه ای بر زندگی و حیات دختران تاثیرگذار هستند، باید با تشریک مساعی به زدودن نقض حقوق کودکان دختر، مبادرت ورزند و کوشش های همه جانبه ، در سطوح گوناگون، می بایست تمام امکانات جامعه در بخش خصوصی، عمومی ، موسسات آموزشی، دولت، سازمانهای غیردولتی ، خانواده و دیگر نهادها را،حول محور رفع تبعیض علیه کودکان دختر بسیج نماید. یکی از راهبرد های موفق در این زمینه، ارتقا سطح آگاهی عمومی جامعه در زمینه حقوق انسانی کودکان و بویژه کودکان دختر بوده و آموزش و تربیت، یکی از کلیدی ترین ابزارهای رفع نابرابری های اجتماعی دختران است.
در تاریخ 25 فوریه ، جلسه ای با حضور شمار قابل ملاحظه ای از سازمان های غیر دولتی و حضور فعال UNICEF - یکی از نهادهای سازمان ملل- درتالارFarkas برگزار گردید. موضوع محوری این جلسه "نمایان سازی دختران " ( " girls Visible Making") بود. ( 2)
در این جلسه بر نقش دولت به مثابه نهادی که می تواند سیاست های بازدارنده و یا تشویق کننده در زمینه خشونت علیه کودکان دختر تدوین نماید، تاکید شد. کودکان دختر، خشونت را در عرصه های گوناگون خانواده و جامعه تجربه می کنند.
مساله آسیب پذیری کودکان دختر در خشونت های خانوادگی که به طور مستقیم یا غیر مستقیم در معرض آن قرار می گیرند ، نبود امنیت اجتماعی که عاملی بازدارنده در زمینه دستیابی کودکان دختر به منابع اجتماعی، آموزشی و بهداشتی است وآسیب های محلی مورد بحث قرار گرفت.
همچنین مساله قاچاق کودکان برای بهره کشی اقتصادی و به ویژه کودکان دختر به طور عمده با نیت بهره کشی جنسی و بردگی مورد بحث قرار گرفت. سازمان ملل از دولت ها اکیداً می خواهد تا با تدوین قوانین و اجرای آن مساله قاچاق کودکان و به ویژه کودکان دختر را مورد مهار قرار دهند.
همچنین نتایج آسیب های وارده به کودکان در مناطق جنگی ، دخترانی که بدون خواست و اراده خود ربوده شده تا در اختیار نظامیان قرار گرفته، فقر و به طور عام، کودکان دختری که در حاشیه جامعه قرار دارند، می بایست مورد توجه و حمایت بیشتر نهادهای جامعه مدنی قرار گیرند.
در این اجلاس همچنین مساله تشکیل نهاد نوینی که به طور مشخص بر روی مسائل زنان و دختران تمرکز کاری داشته باشد و بر سه سازمان ، صندوق توسعه سازمان ملل برای زنان (UNIFEM) ، سازمان بهبود محیط زیست و توسعه برای زنان( WEDO ) و DAW را در ارتباطی نزدیکتر با یکدیگر قرار دهد مورد بحث قرار گرفت.
June Zeitlin از سازمان بهبود محیط زیست و توسعه برای زنان (WEDO) در مصاحبه ای در آستانه برگزاری این اجلاس به "Press Service News Agency" گفت: "ما امیدواریم، زمانی که زنان از سراسر جهان در نیویورک به مناسبت اجلاس وضعیت زنان حضور می یابند ، فرصتی داشته باشیم تا دبیر اول سازمان ملل از نزدیک و به طور مستقیم این امر را دریابد که این نهاد پیشنهادی سازمان ملل، نه تنها باعث بهبودی در زندگی زنان و کودکان خواهد گردید، بلکه برای تحقق اهداف توسعه این هزاره و بهزیستی همگان امری مهم است".

حقوق بشر کودکان

حقوق بشر، امری جهانی است و حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی به همه انسان ها از جمله کودکان و جوانان تعلق دارد.
کودکان و جوانان همچنین از حقوقی ویژه به سبب خردسال بودن برخوردارند زیرا می بایست نیازهای خاص آنان پاسخ داده شده و به حمایت های خاصی نیز نیازمند هستند.
کودکان دختر، به طور ویژه در معرض خطر نقض حقوق انسانی بیشتر از همسالان پسر خود قرار دارند و حقوق انسانی کودکان و نوجوانان به طور صریح و روشن در کنوانسیون حقوق کودک که یکی از عهد نامه های بین المللی می باشد، قید گردیده است و 196 کشور جهان آن را امضا کرده اند. همچنین حقوق کودک در سایر عهدنامه های سازمان ملل از جمله اعلامیه جهانی حقوق بشر، کنوانسیون رفع هرگونه تبعیضی علیه زنان و سایر اسناد و مدارک جهانی قید شده است .
حقوق کودکان دختر شامل این موارد است:
- حقوق انسانی کودکان در زمینه آزادی از هرگونه تبعیضی براساس جنسیت، سن ، نژاد، رنگ پوست، زبان، مذهب، قومیت و یا هر یک از بردارهایی که مربوط به موقعیت والدین کودک باشد.
- حقوق انسانی کودکان در زمینه برخورداری از حداقل استانداردهای زندگی که برای رشد و تکامل ذهنی،جسمانی، احساسی، روحی کودک لازم است.
- حقوق انسانی کودکان به برخورداری از بالاترین استانداردهای ممکن بهداشت و دسترسی یکسان تمام کودکان اعم از پسر و دختر به بهداشت و مرکز بهداشتی.
- حقوق انسانی کودکان در زمینه دسترسی برابر به غذا و تغذیه (تعداد دخترانی که مورد سوء تغذیه هستند بسیار بیشتر از پسران است)
- حقوق انسانی کودکان بر امر زندگی و زنده بودن و زدودن هرگونه روندی که مربوط به امر "انتخاب جنسیت جنین " باشد.
- حقوق انسانی کودکان به ویژه کودکان دختر به آزادی از هرگونه مراسم فرهنگی، آداب و رسوم و سنت هایی که برای آنان ناسالم بوده از جمله اندام کنی یا مُثله دختران
- حقوق انسانی کودکان برای دستیابی به آموزش رایگان و اجباری اولیه. دسترسی یکسان دختران و پسران به آموزش دبیرستانی و آموزش عالی و آزادی از کلیه اشکال تبعیض در تمامی سطوح آموزشی.
- حقوق انسانی کودکان به ویژه کودکان دختر به در اختیار داشتن اطلاعات در مورد بهداشت، جنسیت، تولید مثل و زایمان .
- حقوق انسانی کودکان به ویژه کودکان دختر به آزادی از کلیه اذیت و آزارهای جسمانی و روانی .
- حقوق انسانی کودکان به ویژه کودکان دختر به آزادی از کلیه بهره کشی های اقتصادی، جنسی، قاچاق و فحشا.
- حقوق انسانی کودکان به ویژه کودکان دختر به آزادی از ازدواج های تحمیلی و زودرس.
- حقوق انسانی کودکان دختردر برخورداری برابر از ارث
- حقوق انسانی کودکان به ویژه دختران در زمینه آزادی برای ابراز عقیده و شرکت در تصمیم هایی که زندگی آن ها را مورد تاثیر قرار می دهد.
1-Female Genital Mutilation (FGM )
2-http://www.un.org/womenwatch/daw/csw/cswsi


میلیون ها کودک دختر ، تضییق، نابرابری و فقر را تجربه می کنند
نگاهی آماری به گزارش " چون دختر هستم - شرایط دختران جهان"
(Because I am a girl –The state of the world )

• 6200000 کودک دختر از آموزش ابتدایی محروم هستند.
• سوء تغذیه کودکان ،به رشد ناکامل نزدیک به 450000000 زن شده است.
• بیشترین میزان مرگ و میر دختران بین سن 19-15 سال به سبب سقط جنین در محیط های غیر بهداشتی و دشوای های ناشی از آن است.
• بیش از 100000000 دختر، حتی در سن های کمتر از 12 سال، در 10 سال آینده مجبور به ازدواج می شوند، این امر با وجود غیر قانونی بودن ازدواج کودکان دختر از سوی کنوانسیون های بین المللی صورت می گیرد.
• 10500000 کودک پیش از 5 سالگی جان خود را از دست می دهند که بیشتر دختر هستند.
• شمار کودکان دختر که دچار سوء تغذیه هستند ، بیش از پسران است.
• بیش از 140 میلون کودک دختر و زن پدیده " اندام بُری " را تجربه کرده اند .
• 90درصد کودکان که خدمتکار خانگی، کودکان دختر هستند .بیشتر این کودکان بین سن 19-12سال هستند.
• بین 20 تا 25 در صد از دختران جهان خشونت را از سوی یکی از خویشاوندان تجربه کرده اند.
http://www.plan-uk.org/becauseiamagirl/download/
http://www.plan-international.org/news/becauseiamagirl/