پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 23.09.2018, 9:17

به‌مناسبت آغاز سال تحصیلی ۹۷/۹۸

نکاتی قابل‌تامل از پائیز ۹۶ و بهار ۹۷

مزدک لیماکشی

لوازم آموزشی  برای خانواده‌های کم در آمد
با بدتر شدن وضع اقتصادی مردم و خصوصا اقشار کم‌درآمد خرید لوازم آموزشی برای بخشی از فرزندان ملت دشوارتر از گذشته شده است. جامعه مدنی به همان‌گونه که در زلزله کرمانشاه خوش درخشید و به کمک مردم زلزله‌زده شتافت اکنون نیز می‌تواند نقش بازی کند. جامعه مدنی و تشکل‌ها  و سازمان‌های مدنی می‌توانند چه در سطح محلی و چه در عرصه ملی  با حداقل امکاناتی که دارند به کمک دانش آموزان، خانواده‌های کم‌درآمد بروند. مدارس باید مجانی باشند و دولت می‌بایست همه لوازم آموزشی را در اخیتار دانش آموزان بگذارد. حکومت اسلامی ملیاردها دلار هزینه توسعه‌طلبی شیعی می‌کند. ملت می‌بایست خواهان پایان دادن به این حاتم‌بخشی دستگاه اداری ولی فقیه شوند و همه این هزینه‌ها باید در خدمت ملت ایران و فرزندانشان باشد. مدارس باید برای همه دانش‌آموزان کشور مجانی باشد، مدارس خصوصی به دکانی برای سرکیسه کردن مردم شده است و هیچ قانونی برای میزان دریافت شهریه وجود ندارد.

دخالت دستگاه قاضی‌القضات لاریجانی در امور دانشگاه‌ها محکوم است
قاضی اجرای احکام دیوان عدالت در اقدامی بی‌سابقه شخصاً با همراهانش به دانشگاه تربیت مدرس رفته و خواستار اجرای حکم شده و عنوان کرده باید برای فردی که رأی صادر شده، اتاق اختصاص دهید و واحد درسی برای وی در نظر بگیرید. جالب‌تر اینکه فردی که به عنوان استاد دانشگاه تعیین شده خواستار این است که در مقطع دکتری مشغول به تدریس شود که این مهم برای فردی که تازه وارد دانشگاه شده، نشدنی است و در واقع این وقایع به سخره گرفتن علم، دانش و سیستم آموزش عالی کشور است.

اختصاص سهمیه آموزشی برای دانشگاه‌ها غیرقانونی و رانتی است
نوزده نوع  سهمیه آموزشی برای ورود به دانشگاها وجود دارد که  بیشتر شامل عوامل حکومت‌گران است این سهمیه‌ها  غیرقانونی و بر علیه رقابت‌های سالم برای ورود به دانشگاه‌هاست که دانش آموزان و مردم باید خواهان حذفش بشوند.

آموزش زبان مادری و اشتباه وزیر آموزش و پرورش
آقای وزیر شما گویا در این دنیا زندگی نمی‌کنند. آموزش زبان مادری در مدارس کشور یک حق شناخته شده بر اساس قوانین بین‌المللی است. وظیفه حکومت‌هاست که امکان این حق را برای دانش آموزان فراهم سازند. در کنار آموزش به زبان فارسی در تمام مدارس کشور، باید آموزش زبان مادری نیز جزو یکی از مواد درسی برای دانش‌آموزانی باشد که زبان مادری شان فارسی نیست. پژوهش گران به این نتیجه رسیده‌اند که توضیح درس‌ها برای برخی بچه‌ها که در یک درسی مشکل دارند به زبان مادری می‌تواند بسیار مفید هم باشد. در مدارس برخی کشورها یک معلم کمکی که آگاه به زبان دانش‌آموزان است هم وجود دارد که به زبان مادری به آن‌ها توضیح می‌دهد. شما نگران زبان فارسی نیستید، شما با این گونه برخوردها هم به زبان فارسی ضرر می‌رسانید و هم حقوق زبانی اقوام را زیر پا می‌گذارید.

امر به معروف و نهی از منکر وظیفه آموزش و پرورش نیست
معاونت پرورشی وزارت آموزش و پرورش دستورالعمل ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر را به نهادهای آموزشی ابلاغ کرد. وزارت آموزش و پرورش نهادی برای آموزش علم و دمکراسی باید باشد و این وظیفه آخوندها در منبر مساجد می‌باشد  که در باره امر به معروف ونهی از منکر تبلیغ و ترویج کنند. این گونه تصمیات به آموزش و پرورش ضربه زده و وقت دانش آموزان را به هدر می‌دهد.

دولت موظف به اجرای سند ۲۰۳۰ بر اساس قوانین بین المللی می‌باشد
سند ۲۰۳۰ به کودکان آموزش می‌دهد که با حق و حقوق خود آشنا شوند و چگونه از خود در مقابل افراد متجاوز حفاظت کنند. این همان سندی است که دستگاه اداری ولی فقیه بر خلاف تصمیم دولت آن را به زور و غیر قانونی زیر پا نهاد. این سند باید در دستور کار قرار بگیرد.

زبان انگلیسی زبان علم در جهان معاصر است و نباید حذف شود
حکومت‌گران زمانی که می‌خواستند ایدیولوژی اسلامی را بر ایران حاکم کنند، اعلام کردند که می‌خواهند زبان عربی زبان دوم کشور بشود که شکست خوردند و اکنون که می‌خواهند قدرت خود را با پشتیبانی پوتین بر مردم تحمیل کنند می‌گویند که می‌خواهند زبان روسی را به زبان دوم در ایران تبدیل کنند و این قدر شعور ندارند که دریابند که در خود روسیه و همه کشورهای جهان انگلیسی زبان دوم دنیاست. انگلیسی بزرگ‌ترین زبان علمی دنیا است و حذف آن تیر خلاص دیگری بر پیکر علم در ایران است.

نماز را در خانه و مسجد می‌خوانند
اضافه شدن «زنگ نماز» به ساعات درسی مدارس: طبق بخشنامه رئیس جمهور، نیم‌ساعت به زمان درسی همه مدارس از کلاس ابتدائی تا پایان دبیرستان اضافه شده است تا دانش‌آموزان نماز جماعت برگزار کنند و آخوند و پیش‌نماز مدرسه نیز یک خطبه کوتاه ادا کند. دست زدن به این گونه اعمال غیر آموزشی به آموزش کودکان و جوانان ضربه می‌زند و ارتباطی به آموزش و پرورش ندارد. آقای رئیس جمهور مردم به شما رای ندادند که مدارس را به مسجد تبدیل بکنید.

اعتراف  به شکست پروژه اسلامی کردن علوم و خصوصا علوم انسانی پس از چهار دهه!
حسن روحانی  طی یک سخنرانی اعتراف کرد که پروژه اسلامی کردن دانشگاه‌ها شکست خورده است اما قاضی القضات لاریجانی  اظهارات حسن روحانی درباره شکست «پروژه اسلامی کردن علوم» را به شدت مورد  انتقاد قرار داد و گفت: «اینکه گفته شود «علم دینی» نداریم، استدلال سخیفی است». آقایان بپذیرید که چیزی به نام علم دینی وجود ندارد و به دخالت دین در سیستم آموزشی باید پایان داده شود و در این مرحله وظیفه معلمین و اساتید دانشگاه‌هاست که فرزندان مردم را با علم امروزی آشنا سازند و به دستورالعمل‌های رژیم عمل نکنند.

مدرسه دخترانه‌ای که در آن دانش آموزان به هر قیمتى خود را به مراسم صبحگاهی مى‌رسانند
برخی از مدیران و معلمان مدارس کشور برای شادابی دانش‌آموزان برنامه‌های صبگاهی شاد با حرکت‌های موذون و سرود و ترانه برگزار می‌کنند که باید از زحماتشان در شادسازی دانش آموزان و بهتر شدن روحیه آن‌ها حمایت به عمل آورد. هزاران درود به شعور مدیریت این مدارس.

پذیرش بیشتر دانش آموزان افغانستانی در مدارس
حرکت خوبی که در پائیز ۹۶ شروع شد،  باید توسعه یابد تا شامل همه کودکان شود. افغانستانی‌ها همان هم‌فرهنگی‌ها و هم‌زبان‌های ما هستند که نباید مورد تبعیض قرار بگیرند.

تجمعات معلمین برای احقاق حقوق صنفی
در سال گذشته ده‌ها تجمع در سراسر کشور صورت گرفت که معلمان با خواست‌های مدنی خود توانستند نشان دهند که فرهنگیان کشور در طلب خواست‌های خود جدی هستند و در تمام این تجمع‌ها خواست‌های معلمین به درستی فورموله شده و سبب شد که نیروی بیشتری را به میدان بیاورند. دستگیری و سرکوب‌ها هم نتوانست جلوی مبارزات به حق معلمان را بگیرد. ۵ اکتبر ـ ۱۳ مهر امسال نیز معلمان ایران بار دیگر خواست‌های صنفی خود را فریاد خواهند زد. خواست آزادی معلمان زندانی یکی از خواست‌ها مداوم معلمان سراسر کشور است.

بمب ساعتی در مدارس ایران
گفته یک مقام مسؤول در آموزش و پرورش است درباره مدارسی که ممکن است هر لحظه دچار حادثه شوند در حالیکه جمهوری اسلامی در این کشور و آن کشور مدرسه و بیمارستان می‌سازد تا عمق استراتژیک اسلام را افزایش دهد. مدارس کشور که خانه دوم فرزندان ملت است فاقد ایمنی و امنیت است. هزاران هزار دانش‌آموز در کانکس و کپر درس می‌خوانند و هزاران هزار کودک و نوجوان ایرانی به دلائل مختلف نمی‌توانند حتی خواندن و نوشتن یاد بگیرند. هر اتفاقی که برای دانش آموزان مدرسه‌ای می‌افتد مسئولش حکومت و وزارت آموزش و پرورش است. فقط با تعطیلی نهادهای غیر ضروری و ضد آموزشی نظیر بسیج دانش‌آموزی و یا معلمین و کلاس‌های قران و ...  می‌شود از پول‌های هزینه شده برای آن‌ها مدارس را بازسازی نمود. همچنین با تعطیلی اردوهای مغزشوئی دانش‌آموزان  می‌توان هزینه آن را صرف بهبود فضای آموزشی نمود. در کشورهای متمدن چیزی به نام اردوگاه‌ها وجود ندارد.

مزدک لیماکشی دبیر ریاضی و فیزیک
موضوع اکثر موارد طرح شده در بالا را از صفحه سیاست‌های آموزشی جمهوری خواهان برگرفته‌ام




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024