سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - Tuesday 16 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 23.03.2018, 11:18

به‌زودی ایران متروکه خواهد شد!

یاسر اسلامی نوکنده

دوران مشقت و رنج بزرگ در ایران به‌زودی فرا خواهد رسید و دمار از روزگار این مملکت کهن در خواهد آورد. اما این چه بلوایی است که براه خواهد افتاد؟ چه فاجعه‌ای در انتظار است؟

می‌رویم سر اصل مطلب: ایران به لحاظ جغرافیایی کشوری کم آب است و با بی‌توجهی به این واقعیت کم‌آبی تبدیل به بی‌آبی شده است، در سه دهه اخیر در کنار تغییرات اقلیمی و افزایش حرارت کره زمین و به ه‍مت طرح‌های کارشناسانه‌ی دولت و مجلس (سدسازی‌های بی‌حساب و کتاب) و به پشتوانه‌ی مردم فهیم (الگوی مصرف ویرانگر آب٬ حفر صدها هزار چاه غیر مجاز و...) منابع و توازن چند هزار ساله‌ی آب کشور در سی سال به فنا رفته است و به زودی ملت باید آب بازی را فراموش کند و با بازی کشنده‌ی له له زدن برای یک قطره آب آشنا شود.
از آنجا که ما ایرانی جماعت علاقه شدیدی به آمار و ارقام داریم و مثل نقل و نبات روزانه آمار مختلف را بین هم پاسکاری می‌کنیم و از این طریق احتمالا گمان می‌کنیم که بسیار به‌روز هستیم، بد نیست اشاره‌ای کنم به بعضی آمارها در مورد آب: در سال ۱۳۴۵ منابع آب تجدیدپذیر کشور ۱۳۲ میلیارد مترمکعب بوده است اکنون این رقم به ۸۸ میلیارد مترمکعب رسیده است این در حالی است که جمعیت هم بیش از دو برابر شده است.

در سراسر جهان تنها دو کشور هستند که با استفاده جنون‌آمیز از منابع آبهای سطحی٬ خود را به‌طور جدی در معرض بحران بی‌آبی قرار داده‌اند یکی از این دو کشور مصر است با بهره برداری ۴۶ درصدی از منابع آبهای سطحی خود و دیگری کشور نیست جز ایران که با بهره برداری پبروزمندانه و قاطع ۹۷ درصدی از منابع آبهای سطحی خود عملا این دست از منابع خود را به پایان رسانده و اینک در حال خشکاندن و غارت منابع آبهای فسیلی خود است که در طی میلیونها سال جمع آمده‌اند.

در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد منابع آب ایران را فقط بخش کشاورزی مصرف می‌کند این در حالی ست که در کشاورزی هم هنوز توفیقی حاصل ننمودیم. سازمان جهانی فائو در گزارشی اعلام کرد مصرف آب در بخش کشاورزی ایران ٢٢ درصد بیشتر از متوسط مصرف جهانی است اما میزان تولید محصولات کشاورزی ما به ‌ازای مصرف هر مترمکعب آب تنها حدود ۱ کیلوگرم است در حالی که به‌طور میانگین تولید کشاورزی جهان در ازای هر متر مکعب آب ۲٫۵ کیلو محصول است!

بعضی کارشناسان معتقدند با توجه به اینکه کشاورزی ما ضررآور است و زیانی که وارد می‌کند بسبار زیادتر از سودی است که برای مملکت دارد باید کشاورزی را در ایران تعطیل کنند! تا آب بیشتری برای زندگی باقی بماند. اما چنین چیزی شدنی به‌نظر نمی‌آید و عواقب اجتماعی و اقتصادی و امنیتی بسباری بدنبال خواهد داشت و بنظر نمی‌رسد حاکمیت چنین برنامه‌ای داشته باشد.

کشور ایران در طول تاریخ با مشکلات٬ جنگ‌ها، خیانت‌ها و شکست‌های بسیاری مواجه بوده اما هربار در نهایت خود را از دام بلا رهانیده است اما این بار خطر از نوعی دیگر است! عیسی کلانتری مشاور معاون اول ریس جمهور و وزیر اسبق کشاورزی هشدار داد: «با ادامه این روند ۵۰ میلیون ایرانی ناچار به مهاجرت از کشور خواهند شد»

بحران آب به حدی ست که به‌زودی ایران متروکه خواهد شد و شگفتا همه جا صحبت از هر چیزی ست جز این فاجعه، یعنی پایان تمدن چند هزار ساله ایران در سکوت و بی‌تفاوتی ملتی غیور و وطن پرست!

آیا معجزه‌ای اتفاق خواهد افتاد؟ آیا دولت معجزه خواهد کرد؟ پاسخ واضح  است: خیر، دولت از پرداخت حقوق کارمندان خود درمانده است و از کدام سوراخ پول بیاورد تا در این راه خرج کند! از طرفی مگر دزدی و اختلاس‌ها امان می‌دهند تا دوزار از پول‌های سرگردان در جیب دولت بماند اگر هم دزدان امان بدهند دولت پول را به کدام زخم‌اش خواهد زد؟ در راه آبخیزداری و حفظ منابع باقیمانده؟

آیا مردم معجزه خواهند کرد؟ مردم هم که تا بفهمند آخربن سال‌های آب بازیشان است طبق معمول با سرعت بیشتری آب بازی می‌کنند و روزی ده بار تشریفشان را به حمام می‌برند و هنوز از حمام در نیامده شلنگ بدست بر کنار ماشین و موتور خود حاضر می‌شوند تا برای صدمین بار در طی هفته آنها را بشویند تا از در و همسایه و فامیل و غریب و آشنا در شستشو و نظافت عقب نمانند!

راه حل چیست؟ جمع شوید نماز باران بر پا کنید بلکه دل ابرها به رحم آید...

چه بخواهیم چه نخواهیم با ادامه روند بی‌تفاوتی مسئولین و مردم بزودی جنگ آب در ایران براه خواهد افتاد و از پیامدهای آن بردگی تشنه لبان برای شلنگ بدستان و قدرتمندان خواهد بود و سرانجام این بحران‌ها منجر به ناامنی‌های اجتماعی خواهد شد و ممکن است یکپارچگی مملکت ما را با خطر روبرو کند.


نظر خوانندگان:

■ طی قرون و اعصار مردم جنوب شرقی ایران توانسته‌اند با ابتکار راه هائی مشکل بی‌آبی را حل کنند و مجبور به مهاجرت نشوند. این راه ها متاسفانه در دویست سال گذشته به عللی که شرح آن مفصل است فراموش شد و تنها از راه تحقیقات محلی توانسته‌ایم به آن‌ها دسترسی پیدا کنیم. آنان از نیروی خورشید استفاده می‌کردند. ما می توانیم نیروی خورشید را با نیروی برق همراه کنیم و با حداقل مخارج ممکن دست کم آب خوراکی و شهری را تامین کنیم. اینک باید به دستگاه و سازمان مطمئنی بیندیشیم که بتوان این معلومات را در اختیارش گذاشت و با آن همکاری کرد.

■ مطالب کاملا درست و روشن است، اما شنوندهء اصلی عادت به نشنیدن دارد. مهم این است که همراه دو برابر شدن جمعیت در حداکثر پنجاه سال گذشته کوچکترین کار اساسی برای تامین آب این جمعیت نشده و به آینده هم امیدی نیست. ما این‌ها را در رژیم گذشته گفتیم و مورد عتاب قرار گرفتیم و گفتیم باش تا صبح دولتت بدمد. اکنون دور نیست که جمعیت بزرگی ایران صدمه ببیند یا از بین برود.



 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024