جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 02.08.2017, 5:55

چرا ما به راهبران زن نیازمندیم

ترجمه: مهدی بهلولی

روزنامه شرق

نیکلاس کریستف، ستون‌نویس نیویورک‌تایمز، پنج سال پیش در پاسخ به این پرسش که وجود راهبران زن مهم است یا نه، گفت: «کارآمدترین روش برای مبارزه با فقر جهانی، کاهش درگیری‌های اجتماعی و حتی کاهش انتشار  گازهای آلاینده در درازمدت، مانند همیشه، سرمایه‌گذاری بر آموزش دختران و آوردن زنان به درون نیروی رسمی کار است».

من نیز، که زندگی‌ام را صرف کمک‌های انسان‌دوستانه و توسعه جهانی کرده‌ام، می‌توانم ثابت کنم قرارگرفتن زنان در موقعیت‌های هدایت‌گری در برنامه‌ریزی توسعه، تضمین می‌کند که منابع منصفانه و کارآمدانه تخصیص خواهند یافت. چرا؟

شواهد نشان می‌دهند که مدیران زن، اغلب دلسوزی و همدلی بیشتر و شیوه گفت‌وگوی باز و دربرگیرنده‌تری دارند. البته این ضرورتا برای همه زنان درست نیست؛ برخی شیوه‌های متفاوت دیگری هم وجود دارد. شواهد می‌گویند که‌‌ ایده‌های جدید مدیریت دگرگون‌ساز، با کیفیت‌هایی که معمولا زنان در آن مشترک هستند-مانند همدلی، فراگیرندگی و شیوه گفت‌وگوی باز- همخوانی بیشتری دارند.

در کشورهای توسعه یابنده، داشتن زنان در پشت میز مدیریت، بر چگونگی مصرف منابع- هم از رهگذر تلاش‌ها برای درنظرگرفتن بودجه‌های جنسیتی و هم برای مواردی مانند تغییرات آب و هوا- تأثیر می‌گذارد. این نشان می‌دهد که چگونه زنان، در تجربه جهان توسعه‌یابنده، متفاوت با مردان عمل می‌کنند. برای نمونه، درگیری زنان در جنبش تغییرات آب و هوا، به سیاست‌گذاری بهتر انجامیده است و به راه‌حل‌هایی مانند بهره‌گیری از اجاق‌های آشپزی خورشیدی دامن زده است. رهبری زنان، همچنین به پیشبرد تغییرات مستقیم در سیاست‌های ساختاری، از جمله مرخصی برای پدر و مادر، نگهداری از کودکان، و حقوق و دستمزد کمک کرده است.

همان‌گونه که سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) یادآوری می‌کند: «زنان در سنجش با مردان، اغلب میزان بیشتری از درآمدشان را صرف خانواده و اجتماعشان می‌کنند». آژانس آمریکایی توسعه جهانی (USAID) نیز می‌گوید وقتی: «دختران ۱۰ درصد بیشتر به مدرسه می‌روند، تولید ناخالص داخلی کشور، به طور متوسط، سه درصد افزایش می‌یابد». افزون بر اینکه وقتی زنان به یک میزان با مردان از امکانات برخوردار باشند: «بازدهی محصولات ۱۰ درصد افزایش می‌یابد».

در کانادا، پژوهشی درباره اثر زنان در خدمات عمومی، نشان داد که زنان اثر آشکاری بر «سیاست، برنامه‌ها، و زمینه‌هایی مانند منطقه‌های ماهیگیری، صنعت خودرو، امنیت ملی، منابع طبیعی، محیط زیست، علم، منابع انسانی و روابط بین‌الملل» داشته‌اند.

این پیامدها، نه‌تنها از فراگیری چشم‌اندازهای زنان بلکه از شیوه‌های رهبری آنان که باز، گروهی و کمتر‌سلسله‌مراتبی است، نیز ریشه می‌گیرد. خوشبختانه، پیشرفت‌های چشمگیری برای زنان در نقش‌های مدیریت و به‌طور‌کلی در نیروی کار، رخ داده است.  راهبران زن، شیوه‌هایی که با آنها راه‌حل‌های جهانی به دست می‌آیند را دگرگون می‌کنند. اهمیت مطرح‌کردن این موضوع در همین است.

انصاف و برابری، به خودی خود، هدف‌هایی ارزشمند هستند و زنان، پیوسته ثابت کرده‌اند که از جنبه‌هایی مهم، توانایی سودرساندن به سیاست را دارند. اما داشتن مدیران زن بیشتر- از سیاست گرفته تا اتاق‌های هیئت مدیره- به یک دلیل دیگر نیز مهم است. داشتن مدیران زن، هنجارها را درباره کسی که می‌تواند رهبری کند و کیفیت‌هایی بایسته برای رهبری را دگرگون می‌كند.

نویسنده: گوئن یانگ، سی‌ان‌ان، ۲۰۱۶




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024