پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 29.10.2016, 11:27

رابطه مستقیم آموزش‌و پرورش و توسعه

شرق

بی‌تردید آموزش‌وپرورش بهترین سرمایه‌گذاری در جوامع مرفه، سالم و عادلانه است و یکی از عوامل مؤثر در بالابردن شاخص‌های توسعه محسوب می‌شود. آموزش‌وپرورش یک راه مستقیم به‌سوی امنیت غذایی و جلوگیری از فقر را فراهم می‌کند.

۱- هیچ کشوری تابه‌حال نتوانسته است بدون داشتن نرخ سوادآموزی بالای ۴۰ درصد، رشد سریع و مداوم اقتصادی داشته باشد.

۲- در سراسر جهان، ۱۲۴‌میلیون کودک و نوجوان به مدرسه نمی‌روند و این تعداد در حال افزایش است.

۳- از این یک در ۱۱ نفر جمعیت جهان؛ ۵۹‌میلیون نفر کودکان ۶ تا ۱۱ ساله هستند و ۳۰‌میلیون نفر در کشورهای جنوب صحرای آفریقا زندگی می‌کنند.

۴- در همان مرحله اول دختران از تحصیل کنار گذاشته می‌شوند؛ یعنی ۱۶.۷‌میلیون دختر در کشورهای جنوب صحرای آفریقا به مدرسه نمی‌روند و بیش از نیمی از آنها حتی یک سال هم از آموزش‌وپرورش بهره نبرده‌اند.

۵- یک سال آموزش در مدرسه ابتدایی می‌تواند پتانسیل درآمد یک پسر را بین پنج تا ۱۵درصد افزایش دهد و این نسبت برای دختران حتی بیشتر هم هست.

۶- یک کودک متولدشده از مادر باسواد احتمال زنده‌ماندنش تا پنج‌سالگی، بیشتر از ۵۰ درصد افزایش می‌یابد.

۷- آموزش‌وپرورش و امنیت غذایی به طور مستقیم با هم در ارتباط هستند. حضور در مدرسه ابتدایی در میان کودکان روستایی می‌تواند ناامنی غذایی را تا ۲۵ درصد کاهش دهد.

۸- افزایش توسعه اقتصادی و جامعه از نتایج آموزش‌وپرورش است که می‌تواند به توانمندسازی اقتصادی برای افراد و کشورها منجر شود.

۹- پدر و مادر تحصیل‌کرده قادر به کسب درآمد، تولید موادغذایی بیشتر و تغذیه فرزندان خود در کشورهای غیرتوسعه‌یافته هستند. برای کودکانی که آموزش ابتدایی را تکمیل می‌کنند احتمال بیشتری وجود دارد که به‌عنوان بزرگ‌سالان به امنیت غذایی دست یابند و به چرخه فقر در نسل خود پایان دهند.

۱۰- بهبود اجتماعی، شناختی، سلامت و کاهش بحران در شش سال اول است. آموزش‌وپرورش اعتمادبه‌نفس را افزایش می‌دهد و دانش‌آموزان را قادر به خودکفایی و مشارکت در جوامع خود می‌کند.

۱۱- برابری جنسیتی از دیگر نتایج آموزش‌وپرورش است؛ دختران و زنانی که به سطوح بالاتری از آموزش‌وپرورش دست می‌یابند، در توسعه اقتصادی و رفاه کودکان جوامع خود تأثیرگذار هستند. دستیابی به عدالت در آموزش برای دختران یک فاکتور مهم در کاهش فقر پایدار است.

۱۲- فراموش نکنید هم‌اکنون در جهان ۵۹‌میلیون کودک هستند که به دلیل نداشتن سواد خواندن و نوشتن نمی‌توانند تجربه‌های منحصربه‌فردی نظیر خواندن کتاب‌های خاطره‌انگیزی همچون «درخت بخشنده» سیلور استاین، «شازده‌کوچولو»ی اگزوپری، «بخشنده» لوییس لوری، «جادوگرها» رولد دال و... را داشته باشند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024