پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 04.07.2016, 16:29

«سلام، از ما مداد می‌خرید؟»

کمپینی مجازی که مدرسه ساخت

مهدی بابایی ـ ایسنا

«سلام، از ما مداد می‌خرید؟» هر کدامشان بیش از صدبار این جمله را تکرار کرده‌اند، چندین کیلومتر پیاده روی کرده‌اند تا ثابت کنند که «کم، میشه، زیاد».

- سلام، از ما مداد می‌خرید؟
- مداد؟
- بله، ما یک کمپین مردمی هستیم برای ساخت مدرسه در مناطق محروم
- قیمت مدادها چند است؟
- قیمت پایه از ۵۰۰۰ تومان شروع می‌شود و شما هم هر مبلغی که می‌خواهید پرداخت کنید.

مرد میانسال یک چک پول ۵۰ هزار تومانی از جیبش در می آورد و یک مداد می‌خرد؛ پسر جوان هم برای تشکر یک شاخه گل مریم به او هدیه می‌دهد و می‌گوید: مراحل کار را به اطلاعتان می‌رسانیم، یک کانال تلگرام داریم و در اینستاگرام هم صفحه داریم که آدرسش روی کاغذی که به مداد پیوست شده وجود دارد، ممنون از اعتمادتان.

پسر جوان با کیسه‌ای از مدادها و چندین شاخه گل به مسیرش ادامه می‌دهد، دختری با مانتوی سفید آمار فروش را می‌گیرد، سعادت آباد، جردن، موزه سینما، پارک ملت، ونک، پارک‌وی و ... . تلفن را قطع می‌کند و می‌گوید: «اگر همینطور بفروشیم تا عید فطر پول ساخت مدرسه جور می‌شود.» به زنی جوان که  کنار همسرش ایستاده می‌رسد و حرفش را نا تمام می‌گذارد؛ «سلام از ما مداد می‌خرید؟»... .

این روایت این روزهای چند دختر و پسر جوان است که کمپینی با نام «کم، میشه، زیاد» را راه‌اندازی کرده‌اند، کمپینی که در اینستاگرام و تلگرام با شناسه کاری kam_mishe_ziad@ فعالیت می‌کند و در دیگر شبکه‌های اجتماعی با هشتگ #کم_میشه_زیاد کاربران این فضا را با یکدیگر مرتبط کرده است.


محمد حسین علویان

محمدحسین علویان، ۲۹ ساله است و دیگر اعضاء در هماهنگی با او فعالیت می‌کنند، او در گفت‌وگو با ایسنا، استقبال از این کمپین را فراتر از انتظار می‌داند و با بیان اینکه پول ساخت یک مدرسه را جمع کرده‌اند، از ثبت قرار داد با سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور برای ساخت مدرسه‌ای در روستای کله در بخش نوک آباد شهرستان خاش خبر داد، روستایی که حتی روی نقشه‌هم پیدا کردنش سخت است و ۳۷ دانش آموز دارد. گفت‌وگو با او در ادامه آمده است:

چند وقت است این کمپین را راه انداخته‌اید؟
هنوز یک ماه نشده است که این کمپین راه افتاده و فکر می‌کنم ۱۸ خرداد ماه بود که کمپین #کم_میشه_زیاد به راه افتاد و دو روز بعد اولین قرار ما برای فروش آغاز شد.

چطور به این ایده رسیدید؟
واقعیتش این است حلقه اولیه این کمپین چهار نفر است، ما در اینستاگرام صفحه‌های پرمخاطبی داشتیم و دلمان می‌خواست کاری به غیر از لایک کردن و لایک گرفتن انجام دهیم، به همین دلیل دور هم جمع شدیم و چند جلسه برگزار شد، ایده‌های مختلفی داشتیم  که بسیاری از آنها به دلایل مختلف رد شد. فکر می‌کنم بیستم اردیبهشت ماه امسال بود که به ایده کمک به کودکان کار و کم بضاعت رسیدیم. مدتی بعد همزمان با ۲۳ خرداد که روز جهانی مبارزه با کار کودکان است از صفحات اینستاگرام‌مان شروع کرده و شعار کم میشه زیاد با هشتگ #کم_میشه_زیاد را برای کارمان انتخاب کردیم. در مرحله اول از کسانی که در صفحات ما حضور داشتند خواستیم تا در صورت تمایل هر مبلغی را که می‌توانند از طریق یک شماره حساب در اختیار ما قرار دهند تا با جمع کردن آن برای کودکان کار اسباب بازی و لباس بخریم، خودمان هم با گرفتن عکس از اسکناس های دو هزارتومانی و ... و بارگذاری‌اش در اینستاگرام به تبلیغ این کمپین پرداختیم.

پس ایده اولیه چیز دیگری بود؟
راستش از میزان استقبال مطمئن نبودیم و دلمان می‌خواست که یک قدمی برای این قشر از جامعه برداریم، البته از نظر ما کودک کار فقط همان کودکی نیست که در سر چهارراه گل یا فال می‌فروشد، کودکان دیگری هم هستند که در کوره‌های آجرپزی مشغول به‌کار هستند و ما همین‌ها را عنوان گروه‌های مخاطب خود انتخاب کردیم. با کمک موسسه خیریه همیاری ۲۰۰ کودک که مشغول به کار در کوره‌های آجر پزی شمس آباد بودند به ما معرفی شده و ما برایشان بسته‌هایی آماده کردیم که داخلش لباس، اسباب بازی، مواد غذایی و ... قرار داشت. برای تامین هزینه‌های این کار شروع به فروش گل کردیم و این بسته‌ها بین این کودکان توزیع شد. همین موسسه به ما اعلام کرد که خانواده‌های این افراد به پنکه احتیاج دارند، قصد داشتیم برایشان پنکه بخریم اما بعد فکر کردیم که بهتر است برایشان کولر بخریم، که ۱۳ کولر را برایشان تهیه کردیم.

ایده مدرسه‌سازی از کجا آمد؟
دلمان می‌خواست یک کار تاثیرگذارتر انجام دهیم، در خبرها آمارهای نگران‌کننده‌ای از کودکان جامانده از تحصیل و ... خوانده بودم به همین دلیل پیشنهاد ساخت مدرسه مطرح شد، با سازمان نوسازی مدارس صحبت کردیم و آنها از ما پرسیدند که آیا جای خاصی را برای ساخت مدرسه مدنظر داریم، ما به آنها گفتیم در هرجایی که نیاز بیشتری وجود دارد این کار را انجام خواهیم داد و در نهایت آنها روستای «کله» در بخش «نوک آباد» در شهرستان خاش، استان سیستان و بلوچستان را به ما معرفی کردند و ما هم پذیرفتیم.  این روستا ۳۷ دانش آموز دارد و مدرسه‌ای در آن نیست که قرار شد مدرسه‌ای دو کلاسه در آنجا ساخته شود. هشتم تیرماه بود که با سازمان نوسازی برای ساخت این مدرسه قرارداد بستیم و قرار است در مهرماه امسال مدرسه آماده شود. از روز دهم  تیرماه فروش مداد برای ساخت مدرسه را آغاز کردیم و به هرکسی که از ما مداد می‌خرید هم برای تشکر یک شاخه گل مریم هدیه می‌دادیم.


قیمت هر مداد از پنج‌هزار تومان آغاز می‌شود

یک سوال را صریح می‌پرسم، شاید مردم نتوانند حرف‌شما را باور کنند، چطور مطمئن‌شان می‌کنید که پول‌ها صرف ساخت مدرسه می‌شود؟
ما تمام مراحل از طریق کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام به مردم اطلاع می‌دهیم، محل مدرسه هم مشخص است و سازمان نوسازی هم قرار دادی با ما دارد که آن هم معلوم است. ما پول را برحسب پیشرفت فیزیکی کار به پیمانکار می‌دهیم و سعی کردیم در کارمان شفافیت داشته باشیم.

استقبال چطور بود؟
یک مقدار پول از فروش گل‌ها برایمان مانده بود و مقداری هم در فضای مجازی به ما کمک شده بود، اما استقبال بیشتر از حد انتظار ما بود، «امیر جعفری» و «ریما رامین‌فر» از اولین افرادی بودند که به این حرکت پیوستند و حتی خودشان هم برای فروش مدادها با ما همراه شدند. «پانته‌آ پناهی‌ها»، «شاهرخ استخری»، «سحر دولت‌شاهی» و بسیاری دیگر از هنرمندان هم از ما حمایت کردند و در نهایت خیلی زودتر از آنچه که فکر می‌کردیم پول ساخت مدرسه جمع شد. ما فکر می‌کردیم که تا عید فطر بتوانیم به این رقم برسیم که خوشبختانه خیلی زودتر جمع شد. برای اعتماد مردم به ما از آنها قدردانی می‌کنم.

چند وقت پیش فردی که ساکن تهران نبود، تصویری از فیش واریزی اش به حساب کمپین را برایمان فرستاد، او گفته بود که کارگر است و تنها پنج‌هزارتومان داشته که آن ا برای ما واریز کرده‌بود این اقدامات خیلی ارزشمند است و نشان می‌دهد که ما مردم نوع‌دوستی داریم.

الان کمپین چند عضو دارد؟
افراد زیادی به ما کمک می‌کنند. بیشتر از ۵۰ نفر در تهران به ما کمک کردند و در نقاط مختلف شهر همچون میدان تجریش، سعادت آباد، موزه سینما، پارک ملت، میدان صنعت، میدان ونک، پارک وی و ... مداد فروختند، ما قیمت پایه برای هر مداد را پنج هزار تومان انتخاب کرده‌ بودیم اما بسیاری از شهروندان خیلی بیشتر از این مبلغ را پرداخت کردند و همه این افراد عضو این کمپین هستند. بسیاری از افراد از شهرهای دیگر یا حتی خارج از کشور با ما تماس می‌گیرند و در حال حاضر تنها راه دریافت کمک‌های این افراد از طریق شماره حساب است. البته ما به دنبال سازوکاری هستیم که این کمپین را شهرهای دیگر توسعه دهیم و فکر می‌کنم سایت ما و همچنین صفحات ما در دیگر شبکه‌های اجتماعی هم به زودی رونمایی شود. اما در حال حاضر فقط در تلگرام کانال داریم و در اینستاگرام هم یک صفحه داریم که هر دو با شناسه کاربری kam_mishe_ziad فعالیت می‌کند.

چطور می‌شود عضو کمپین شد؟
در حال بررسی سازوکار عضویت رسمی هستیم اما در حال حاضر بسیاری از دانشجویان و جوانان با ما همکاری می‌کنند، همین افرادی که از ماخرید می‌کنند هم عضو کمپین هستند اما امیدوارم زودتر بتوانیم این کمپین را در سراسر کشور توسعه بدهیم.

کمپین را ادامه می‌دهید؟
حتما و البته به دنبال این هستیم تا با تبدیل کردن آن به یک انجمن یا موسسه نتایج بهتری به دست بیاوریم.

برنامه بعدی چیست؟
اینکه فقط برای ساخت مدرسه پول جمع کنیم جزو اهداف ما نیست اما با توجه به نیازی که در این زمینه وجود دارد، احتمالا بازهم برای ساخت مدرسه در نقاط دیگر کشور هم پول جمع کنیم.


اعضای کمپین #کم_میشه_زیاد در حال فروش مداد به شهروندان
به افرادی که مداد می‌خرند یک شاخه گل مریم داده می‌شود

مهدی بابایی ـ ایسنا




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024