جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 04.01.2016, 2:06

سرانجام پرونده بنزین‌های آلوده دردولت قبل

وکیل مدافع مردم در برابر وزیر اسبق نفت!

آرمان/محمد سادات هندی

دوشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۴
این روز‌ها که در کلانشهرهای کشور شاهد آلودگی هوا بودیم، آنچه توجه برخی را جلب می‌کرد تفاوتی بود که در جنس آلودگی موجود با آلودگی هوا در سال‌های گذشته احساس می‌شد. آن زمان که آلودگی، با سرد شدن هوا و رخ دادن پدیده وارونگی بیش از پیش امان شهروندان را می‌برید و نفس‌ها را به شماره می‌انداخت. درست در‌‌ همان زمان که محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور سابق خبر از بی‌نیاز بودن کشور به واردات بنزین و خود کفایی در زمینه تولید بنزین و حتی صادرات آن می‌داد، آمار‌ها نشان از افزایش بی‌سابقه مبتلایان به بیماریهای تنفسی و ابتلا به سرطان داشت. باید چند سالی می‌گذشت که ندای وجدان‌هایی بیدار به گوش برسد که بنزین آلوده تولیدی چه به روزگار مردمان آورده است. فغان از آسیب‌هایی که بنزین‌های آلوده پیرولیز و ریفرمیت به سلامتی شهروندان و محیط زیست وارد می‌کرد. بنزین‌های آلوده‌ای که به استناد نمونه برداری در دفتر پایش فراگیر میزان آروماتیک آن ۶۳/۷۲ و بنزن آن ۹۸/۶ درصد بود. کافی است که این میزان را با بنزین یورو ۴ مقایسه کنید که میزان بنزن آن یک درصد و آروماتیک آن ۳۵ درصد است. حال بعد از گذشت آن سال‌ها و خسارات جبران ناپذیری که به سلامتی مردمی وارد شد که تاوان سیاست‌های نامدبرانه‌ای را دادند که قطعنامه‌های بین المللی را «کاغذ پاره» می‌خواند، مصطفی ترک همدانی وکیل دادگستری به عنوان شاکی خصوصی، پرونده‌ای را علیه وزیر نفت اسبق به جریان انداخته است تا شاید به نوعی مصداق سخن «مردی از خویش برون آید و کاری بکند» حضرت حافظ باشد. با ترک‌همدانی در خصوص این پرونده گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

در مورد پرونده مربوط به بنزین آلوده شاکی و مشتکی عنه چه کسانی هستند؟
این پرونده شکایت اینجانب از وزیر اسبق نفت است.

پرونده در چه مرحله‌ای است؟
پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی است و در بازپرسی شعبه ۱۵ دادگاه کارکنان دولت به آن رسیدگی می‌شود.

دعوی شما علیه وزیر اسبق نفت چیست؟
موضوع از این قرار است که در سال ۸۴ فردی فرمولی را ارائه می‌کند ماده‌ای شبیه بنزین می‌سازد که نیاز به فرآیند پالایشگاهی ندارد و می‌توان آن را از طریق فرآیند پتروشیمی تولید کرد که‌‌ همان اکتان بنزین را دارد و به آن بنزین ریفرمیت گفته می‌شود. در آن موقع این فرمول در شرکت پتروشیمی ثبت و برای آن شناسنامه‌ای نیز تهیه می‌شود. این فرد‌‌ همان زمان اعلام می‌کند که این ماده بسیار سمّی است و باید در استفاده از آن به شدت مراقب بود. شناسنامه این ماده دراختیار شرکت ملی پتروشیمی ایران قرار می‌گیرد و آنجا بایگانی می‌شود. اما در سال ۸۷ که کشور دچار تحریم خرید بنزین می‌شود، این ماده بار دیگر از بایگانی بیرون می‌آید و امکان استفاده از آن مطرح می‌شود و دولت سابق بدون توجه به شناسنامه ماده و سرطان‌زا بودن آن دستور تولید انبوه آن را صادر می‌کند و مدعی می‌شوند که نه تنها از واردات بنزین بی‌نیاز هستیم، بلکه در تولید آن نیز به خود کفایی رسیدیم و می‌توانیم صادرات بنزین انجام دهیم. این تصمیم سبب می‌شود که این بنزین آلوده در کلانشهر‌ها توزیع شود و موجب مشکلات زیست‌محیطی و زائل کردن سلامتی شهروندان شود.

نشانه‌های آسیب‌زا بودن آنچه بود؟
آزمایشات نشان می‌دهد بنزن موجود در این بنزین آلوده، ۷ برابر بیشتر از میزان استاندارد آن و غیرقابل تجزیه است، بعد از احتراق در جو باقی می‌ماند و با وارونگی هوا در کف به نوعی ته‌نشست می‌شد. ما در حال حاضر وقتی با پدیده وارونگی هوا مواجه می‌شویم، اگر فردی در خیابان باشد، دچار سوزش گلو یا چشم می‌شود اما در آن زمان افراد دچار خفقان و احساس بیهوشی می‌شدند. بسیاری از مردم در آن هنگام دچار بیماری‌های تنفسی، بیماری‌های مغز و اعصاب و غیره شدند.

تحقیقات مربوطه در خصوص بنزین آلوده و عوارض آن به چه زمانی برمی‌گردد؟
اوایل سال۹۲ سازمان‌های پزشکی کشور بررسی‌ای روی این نوع از بنزین صورت دادند. با بررسی آمار بیماران سرطانی مشخص شد که میزان کودکان مبتلا به سرطان خون در شهرهای بزرگ به شکل تصاعدی افزایش یافته است. به طوری که تعداد کودکان سرطانی در سال ۸۸، ۱۲۰۹نفر، سال۸۹، ۱۵۲۳ نفر و در سال۹۲ به ۲۰۱۵ نفر رسیده بود که بررسی‌ها نشان می‌داد یکی از بارز‌ترین عوامل، افزودن بنزین پتروشیمی به چرخه سوخت کشور بوده است. بررسی‌ها همچنین نشان داد بعد از جلوگیری از استفاده از این بنزین، میزان بنزن موجود در هوا که باید یک درصد باشد، ۷ درصد شده بود که بار دیگر به میزان سابق خود بازگشته است.

یعنی الان میزان آن استاندارد است؟
بله. البته بنده مدعی نیستم که هوا آلوده نیست. هوا آلوده است اما فرق است بین این آلودگی با آن آلودگی ناشی از استفاده از بنزین آلوده. بنده مدافع سازمان محیط‌زیست نیستم اما حرفم این است که شکل آلودگی فرق کرده است. اجازه دهید مثالی بزنم. نتیجه استفاده از آن بنزین آلوده این بود که وقتی هوا سرد و فشار هوا زیاد می‌شد، اگر تکه‌ای چوب یا مقداری برگ را آتش می‌زنید، مشاهده می‌کردید که دود ناشی از احتراق در سطح زمین باقی می‌ماند. مشکلات تنفسی مردم ما ناشی از این ماجرا بود. تفاوت آلودگی امروز ما با زمان استفاده از بنزین آلوده این است که فاکتور سرطان‌زای بنزن حذف شده است.

شما با مساله حضور نیافتن مشتکی عنه در دادگاه چه خواهید کرد؟
شعبه‌ای که پرونده در آن در حال بررسی است، شعبه‌ای ویژه است. پرونده‌های ویژه‌ای مثل سازمان تامین اجتماعی در آن بررسی می‌شوند و به همین دلیل رسیدگی به آن
زمان‌بر است.

ظاهرا دادستانی اعلام کرده که به این پرونده ورود کرده است؟
بله. اما تقاضای من از دادستانی این است که از این پرونده که با شکایت شاکی خصوصی از سال ۹۲ به جریان افتاده و تحقیقات آن آغاز شده، استفاده کنند. حداقل این بخشی از کار است و می‌تواند مسیر رسیدگی دادستانی را تسهیل کند. ما دلایلی جمع آوری کرده و تحویل بازپرس پرونده داده‌ایم که می‌تواند کمک حال دادستانی باشد.

چرا به جای نهادهای رسمی کشور شما به عنوان شاکی خصوصی اقامه دعوی کرده‌اید؟
سازمان محیط‌زیست و وزارت بهداشت و سازمان کنترل کیفیت هوای تهران که وابسته به شهرداری است، برای جمع‌آوری ادله مثبته کمک فراوانی کرده‌اند اما حرف من این است کاش سازمان محیط‌زیست خود به عنوان شاکی وارد دعوا می‌شد البته ما را در این راه همراهی می‌کنند. ماده ۶۹۸ قانون مجازات‌های اسلامی در مورد آلودگی آب و هوا، خاک و زیست بوم- به فراخور موضوع- سازمان محیط‌زیست، وزارت بهداشت و دامپزشکی را مکلف به اقامه دعوی کرده است.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024