پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 11.06.2015, 10:46

رانندگی به روايت زنان پشت رُل

آرمان/سندوس محمدی

پنجشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۴
«می‌خواهند از تو سبقت بگيرند. بوق می‌زنند. عده‌ای مزاحمت می‌شوند. با نگاه‌ها و حرکاتشان به تو می‌گويند که زن‌ها رانندگی بلد نيستند». اينها سخنان سارا ۲۲ ساله است. او يک راننده زن مثل هزاران راننده زن ديگر اين شهر است. رانندگان زنی که بايد پای سخنانش نشست تا گوشه‌ای از مشکلات آنها را حين رانندگی در خيابان‌های اين شهر فهميد.
در يکی از خيابان‌های فرعی مرکز شهر که کمی خلوت‌تر از ساير نقاط است ماشينش را پارک می‌کند. از ماشين که پياده می‌شود به سراغش می‌رويم. زهرا ۲۸ سال سن دارد و معتقد است که بدبينی به رانندگی زن‌ها ديدگاه غالب ماست و به «آرمان» می‌گويد: نه‌تنها در جامعه برخوردهای نامناسبی با رانندگی‌ام را به دليل زن بودن ديده‌ام بلکه حتی برادر خودم هم رانندگی کردن خانم‌ها را قبول ندارد. من خودم دوست ندارم طوری رانندگی کنم که بگويند چون خانم است،
رانندگی کردنش مشکل دارد. او ادامه می‌دهد: من هميشه تلاش می‌کنم که مثل مردها رانندگی کنم و نقطه ضعف نشان ندهم. برای نمونه در پارک‌کردن مشکل دارم و به همين دليل هميشه تلاش می‌کنم در جايی پارک کنم که خلوت باشد تا کسی من را اذيت نکند.

خانم‌ها را در رانندگی دست‌کم می‌گيرند
يگانه ۳۶ ساله يکی از رانندگان زن است. او معتقد است سرعت عمل پايين بعضی خانم‌ها در رانندگی از عوامل اصلی شکل‌گيری نگاه منفی به رانندگی خانم‌هاست. يگانه به «آرمان» می‌گويد: «از دلايل اصلی که می‌گويند خانم‌ها رانندگی بلد نيستند، رانندگی بد بعضی از خانم‌هاست. آنها در رانندگی کردن
اعتماد به نفس لازم را ندارند و عکس‌العمل‌هايی هم که برخی آقايان نسبت به رانندگی آنها نشان می‌دهند شرايط را بدتر می‌کند و همين باعث می‌شود بعضی از سوانح ايجاد شوند. در جامعه، رانندگی بد بعضی از خانم‌ها را به کل خانم‌ها تعميم می‌دهند و می‌گويند رانندگی خانم‌ها بد است. او ادامه می‌دهد: خانم‌ها در رانندگی‌کردن بيشتر مقررات را رعايت می‌کنند و برخی آقايان از اين قانون‌مداری تعجب می‌کنند. مارال ۳۰ ساله به آرمان می‌گويد: «برخی مردها تحمل ورود زنان به عرصه‌هايی را که تا قبل از اين مردانه بودند، ندارند و به همين دليل با زن‌ها در اين عرصه‌ها برخورد‌های مناسبی صورت نمی‌گيرد. رانندگی هم يکی از آن مواردی است که حضور زن‌ها در آن باعث شده که برخی مرد‌ها نسبت به آن واکنش‌های خوشايندی نشان ندهند. من خودم بارها شده که برخورد‌های ناخوشايندی را ديده‌ام.» مريم ۳۲ ساله همراه خواهرش ليلاست. آنها از اتفاقی که همين اواخر برايشان افتاده است، می‌گويند: خيابان خيلی شلوغ بود و وقتی که راننده وانت داشت دور می‌زد از او جلو افتاديم. او تا رسيدن به مقصد ما را تعقيب می‌کرد! اين فقط يک نمونه کوچک از برخوردهايی است که ما هر روز می‌بينيم. وقتی تصادف می‌کنی می‌گويند شما خانم هستی گذشت کن و همه حق را به آقايان می‌دهند. خانم‌ها را مقصر می‌دانند و آنها را خيلی دست‌کم می‌گيرند. او می‌گويد: رانندگی خيلی از افراد چه خانم و چه آقا مشکل دارد و بايد رويکرد ما به فرهنگ رانندگی بهتر شود.

آقايان درمورد رانندگی خانم‌ها چه می‌گويند؟
برای درک بهتر ديدگاه‌های منفی‌ای که نسبت به رانندگی زن‌ها وجود دارد کمی هم با رانندگان مرد هم‌سخن می‌شويم. با يک گفت‌وگوی کوتاه با خيلی از آقايان به‌راحتی می‌توان ديدگاه نه‌چندان خوشبينانه آنها را به رانندگی زن‌ها دريافت. البته ميزان اين بدبينی در آقايان متفاوت است و می‌توان در ميان آنها افرادی را هم يافت که هيچ فرقی بين رانندگی زن‌ها و مردها نمی‌گذارند ولی از کنار ديدگاه منفی‌ای که نسبت به رانندگی زن‌ها وجود دارد به سادگی نمی‌توان گذشت. وقتی از مراد ۳۵ ساله درمورد رانندگی خانم‌ها سؤال می‌کنيم با لبخندی که می‌زند ديدگاه خود را به ميزان زيادی نشان می‌دهد. او می‌گويد: به نظر من ۸۰ درصد خانم‌ها رانندگی‌شان بد و ۲۰ درصد رانندگی‌شان خوب است. خانم‌ها در رانندگی کردن زيادی احتياط می‌کنند و همين احتياط بيش از حد آنها در خيلی از موارد به تصادف منتهی می‌شود. او ادامه می‌دهد: بعضی از آنها در پارک کردن خيلی مشکل دارند! ولی در بين خانم‌ها آنهايی که رانندگی بلد هستند واقعا حرفه‌ای هستند. حسن ۵۶ ساله از آن افرادی است که ديدگاه مساعدی نسبت به رانندگی زن‌ها  ندارد. او به «آرمان» می‌گويد: من رانندگی خانم‌ها را قبول ندارم. خانم‌ها خيلی از کارهايشان در رانندگی يک دفعه‌ای و غيرقابل پيش‌بينی است. احتياط بيش از حدی که آنها دارند در خيلی از موارد باعث ترافيک می‌شود. فقط تعداد کمی از آنها رانندگی کردنشان خوب است.

بين رانندگی زن‌ها و مردها تفاوت چندانی نيست
يک جامعه‌شناس در مورد دليل وجود اين نگاه‌های منفی به رانندگان زن به «آرمان» می‌گويد: اين برخورد‌ها به دليل مردسالاربودن جامعه است. وقتی که برخلاف روال قديم خانم‌ها رانندگی می‌کنند يا دانشگاه می‌روند و بسياری از کارهای ديگر را در جامعه همپای مردان انجام می‌دهند، پذيرش آن برای مردها سخت است. اميرمحمود حريرچی می‌افزايد: از سوی ديگر، اين واکنش‌ها باعث شده‌اند که خانم‌ها هم برای اينکه کم نياورند با قدرت و شدت بيشتری رانندگی کنند تا قابليت خود را در اين کار نشان دهند. برخی آقايان نمی‌توانند حضور زن‌ها را در اين عرصه تحمل کنند و برای همين سعی می‌کنند در قالب جوک و شوخی بگويند که زنان شايستگی رانندگی ندارند که اين يک‌جور فرافکنی است. او ادامه می‌دهد: برای حل اين مشکل لازم است که در رسانه‌ها بيشتر به آن پرداخته شود. اين مساله در حد يک معضل نيست اما هر مساله‌ای در همين حد هم برای تعديل شدن بايد به گفت‌وگو گذاشته شود. از سوی ديگر، راهنمايی و رانندگی با اعلام اعداد و ارقام تخلفات رانندگی بايد به بهتر شدن ديدگاه‌ها کمک کند. آمار تصادفات زن‌ها نسبت به رانندگان مرد چقدر است؟ نوع تخلفات زن‌ها در رانندگی و آمار تخلفات آنها در مقايسه با مردها چقدر است؟ با اعلام اين آمارها نشان داده می‌شود که بين رانندگی زن‌ها و مردها تفاوت چندانی نيست.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024