جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 19.01.2015, 9:22

ایران پایتخت جراحی بینی جهان

دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳
آرمان
ایران از نظر تعداد جراحی زیبایی بینی در دنیا اول است، بعد از ایران کشورهای آمریکا، انگلستان و فرانسه در ردیف‌های بعدی تعداد عمل‌های جراحی رفع زشت تصوری بینی قرار دارند. غلامرضا امیریان با بیان اینکه میزان جراحی زیبایی و خصوصا جراحی بینی در ایران نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر بالا‌تر است، اظهار کرد: تنها ۶۰ درصد افرادی که برای جراحی بینی مراجعه می‌کنند به جراحی نیاز واقعی دارند.  برخی معتقدند زنان ایرانی روی چهره خود حساس هستند و همین امر می‌تواند یکی از دلایل بالا رفتن آمار جراحی‌های زیبایی روی صورت در ایران باشد.  روانشناسان  معتقدند که گسترش نامطلوب جراحی‌های زیبایی در یک جامعه متاثر از انگیزه‌های‌شناختی و عاطفی افراد آن است، به‌طوری که نیازهای عاطفی جوانان به‌ویژه نیاز به مورد توجه قرارگرفتن به‌وسیله جامعه از انگیزه‌های اصلی کسب زیبایی تصنعی است. از طرفی گروه‌های مرجع  نتوانستند جوانان را درشناخت هویت خود یاری کنند. به این ترتیب ظاهری‌ترین لایه هویت هر فرد چنان برجسته می‌شود که دیگر ابعاد وجودیش را به حاشیه می‌راند. عمل جراحی بینی ممکن است بتواند به افزایش اعتماد به نفس فرد کمک کند. هرچند که این افراد نیز در معرض نارضایتی بعد ازعمل قرار دارند ولی تقریبا در بیشتر افراد نتیجه مطلوب پس از عمل جراحی به بار نمی‌آید. به جرات می‌توان گفت که بیش از نیمی از افراد که از نتیجه عمل جراحی خود ناراضی‌اند به‌شدت از روابط اجتماعی دوری می‌جویند و درنتیجه عملکرد اجتماعی و شغلی آنان با اختلالات  چشمگیری روبه‌رو می‌شود. البته برخی افراد هستند که انحراف بینی شدید دارند و عمل جراحی بینی برای آن‌ها ضروری است و پس از عمل انحراف یک عمل زیبایی هم انجام می‌دهند.

برخی به نان شب محتاجند اما بینی عمل می‌کنند

دبیر علمی کنگره بین‌المللی بادی‌کانتورینگ از معروف شدن و نام گرفتن ایران به عنوان پایتخت جراحی جهان به علت فراوانی جراحی‌های بینی سخن گفت. بهزاد خوروش اظهار کرد: متأسفانه در ایران در رابطه با زیبایی، مشکلات فرهنگی وجود دارد و افراد بر این باورند که زیبایی صورت برای آنان زیبایی سیرت به ارمغان می‌آورد. او افزود: شمار بالای جراحی‌های بینی در کشور درحالی است که جراحی بینی در آمریکا به مراتب از ایران کمتر است و در کل می‌توان گفت جراحی‌های زیبایی و اقدامات زیبایی نیز از ایران به مراتب کمتر است. فارس نوشت؛ اوافزود: گاهی بیمارانی برای جراحی‌های زیبایی به من مراجعه می‌کنند که مشکل مالی دارند و حتی به نان شب نیز محتاجند، ولی به علت چشم و همچشمی به این کار دست می‌زنند و من با صراحت به بسیاری از آن‌ها می‌گویم؛ پول جراحی را در جای دیگر زندگی باید هزینه کرد، نه در جراحی‌های زیبایی غیرضروری.

بی‌توجهی به ورود افراد غیرمتخصص

امروزه گرایش به عمل زیبایی بینی بین مردان نیز بالا رفته و حتی در حال بیشتر شدن نسبت به آمار زنان است. عمل غیراصولی می‌تواند مشکلات آناتومی، تنفسی و سینوس را برای فرد ایجاد کند که در برخی موارد این عوارض جبران ناپذیر است، گاهی فرد دچار مشکل بویایی می‌شود و حتی هنگام خواب نیز با مشکل مواجه خواهد شد. رئیس انجمن جراحی پلاستیک ایران از کم‌توجهی مسئولان اعم از سازمان نظام‌پزشکی و معاونت درمان وزارت بهداشت، نسبت به ورود افراد غیرمتخصص به حوزه جراحی بینی انتقاد کرد. سیدابوالحسن امامی با انتقاد از کم‌توجهی مسئولان به ورود افراد غیرمتخصص به حوزه جراحی بینی تصریح کرد: بار‌ها به مسئولان از معاونت درمان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی اعلام کرده‌ایم که باید ورود افراد غیرمتخصص به این حوزه متوقف شود و ما برای اطلاعات دادن به شما درمورد این افراد آماده‌ایم، ولی گویا این موضوع برای مسئولان اهمیتی ندارد. او تصریح کرد: تا زمانی که معاونت درمان و سازمان نظام‌پزشکی مشترکاً اقدامی اجرایی و عملی را پیاده و پیگیری نکنند، هیچ‌گونه اتفاقی در این عرصه نخواهد افتاد. امامی افزود: ۸۰ سال پیش که تعداد پزشکان کشور بسیار پایین بوده است قانونی تصویب شده است که بر اساس آن هر پزشکی می‌تواند دست به هر اقدامی بزند و جوابگوی این اقدام خود خواهد بود، درحالی که اکنون هر اقدام پزشکی در رشته‌ای خاص متمرکز شده و تا سطح فلوشیپ تحصیلات آکادمیک دارد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024