پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 29.10.2014, 8:24

فصل سرما از راه رسید اما بخاریهای نفتی مدارس جمع نشد

مهر: آغاز فصل سرما برای دانش آموزان بيشتر مناطق روستايی کشور همراه با سوز و سرمای طاقت فرسای کلاس درس است. هنوز هم اين مدارس با چراغ های نفتی و بخاری های گازی  روشن می شوند و هر بار خاطره دردناک سوختن هم کلاسی هايشان را به ياد دانش آموزان می آورد. حالا پدر و مادرها خوب می دانند شايد بهای با سواد شدن بچه هايشان سنگين باشد. هر چند پايتخت نشين ها جايی در  ليست سياه کلاس های سرد ندارند و علاوه بر تخته های هوشمند و دفتر و کتابهای رنگ و لعاب دار ، کلاس های گرم هم سهم آنهاست اما اوضاع برای دانش آموزان مناطق محروم متفاوت است. اينکه چند سال طول می کشد و چقدر اعتبار برای گرم کردن اصولی کلاس‌های درس لازم است هر سال در ابتدای فصل سرما از مسئولان آموزش و پرورش پرسيده می شود.

ليست سياه آتش سوزی در مدارس / وزير نا امنی يک سوم مدارس کشور را تاييد کرد

در طول ۱۷ سال گذشته ۶ مدرسه روستايی دچار سانحه آتش سوزی شدند . در اين آتش سوزی ها ۶۳ دانش آموز دچار سوختگی شديد شدند و ۴ دانش آموز هم جان خود را از دست دادند . بر اساس آمار ارائه شده علت اصلی آتش سوزی مدارس سيستم گرمايشی نا مناسب عنوان شده است.

  . با اين حال چند روز گذشته وزير آموزش و پرورش در پاسخی صريح به اين پرسش گفت:‌ اکنون حدود ۱۲۰‌ هزار بخاری نفتی در مدارس وجود دارد اما اعتبار کافی برای حذف آنها را در اختيار نداريم.
علی اصغر فانی در رابطه با بيمه دانش آموزان گفته است: امسال قرارداد با شرکت بيمه  آتش‌سوزی منعقد شده است و حوادث ناگوار دانش‌آموزی را پيش‌بينی کرديم تا در صورت بروز حادثه شرکتهای بيمه بخشی از خسارت را جبران کنند.

اينکه شخص وزير ناامن بودن بعضی از مدارس را تاييد کرده است يعنی احتمال وقوع حوادث مشابه وجود دارد و ممکن است حادثه‌ای ديگر در کمين دانش آموزان باشد. البته دانش آموزان با توجه به گفته های وزير می توانند به بيمه‌های درمانی و پرداخت هزينه ها دلخوش باشند و با خيال آسوده سر کلاس‌های ناامن خود درس بخوانند. البته وعده بيمه کردن دانش آموزان از سوی وزير آموزش و پرورش شنونده را به ياد وضعيت نا به سامان دانش آموزان شين آبادی می‌اندازد . ۲۸ دانش آموزی که به علت نقص سيستم گرمايشی در کلاس درس سوختند و يک نفر هم به دليل جراحت زياد فوت کرد. هر چند اين دانش آموزان اولين قربانيان حوادث دانش آموزی نبودند اما با وجود گذشت تقريبا دو سال از حادثه آتش سوزی مدرسه شين آباد، هنوز دانش آموزان و والدين آنها درگير وضعيت درمانی و همچنين دريافت  هزينه های درمان از بيمه هستند.

بودجه برای ساماندهی مدارس کل کشور کافی نيست

در شروع سال تحصيلی جديد معاون عمرانی وزير و رئيس سازمان نوسازی مدارس کشور آماری را اعلام کرد. به گفته رييسی رقمی حدود يک‌هزار‌ميليارد تومان برای تجهيز مدارس به سيستم‌های گرمايشی استاندارد نياز است. وی گفته بود بر اساس بررسی هايی که  اوايل سال ١٣٩١ صورت گرفت مشخص شده است حدود يک‌ سوم کلاس‌های درس نيازمند سامانه حرارتی مناسب هستند.

مرتضی رييسی در گفتگویی می گويد: « مجلس در‌سال گذشته رقمی حدود ٢٠٠‌ميليارد تومان اعتبار از محل عوارض گاز مصرفی مشترکان به سازمان نوسازی مدارس اختصاص داده است.  اين اعتبارات برای کاهش تعداد مدارسی لحاظ شده است که سيستم گرمايشی استاندارد و  مطلوبی ندارند. البته از اين ٢٠٠‌ميليارد تومان، ١٤٦‌ميليارد تومان آن در‌سال ٩٢ پرداخت شد. با اين اعتبار توانستيم حدود ٢٨‌هزار مدرسه را به سيستم‌های گرمايشی استاندارد مجهز کنيم .به طوری که مدارس بزرگ به موتورخانه و رادياتور و مدارس کوچکتر به پکيج‌های حرارتی مجهز شدند.به گفته وی مناطق سردسير و محروم اولويت سازمان نوسازی برای تجهيز به سيستم‌های گرمايشی جديد هستند.»

وی ادامه می دهد: تا پايان سال تحصيلی ۹۳-۹۴ هيچ مدرسه ای سيستم گرمايشی غير استاندارد نخواهد داشت.

نيمی از مدارس تربت حيدريه نا امن هستند
۱۰ درصد دانش آموزان اصفهانی با چراغ نفتی گرم می‌شوند

امکانات محدود در مناطق محروم  روستاييان را به کم توقع ترين اقشار کشور تبديل کرده است. شايد به همين خاطر است که نيمی از دانش آموزان شهرستان تربت حيدريه در مداس ناامن درس می خوانند. «ابوالقاسم خسروی» عضو کميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با مهر می گويد: «نيمی از مدارس اين شهرستان از چراغ های نفتی برای گرمای کلاس درس استفاده می کنند.» به گفته وی اين مشکل در سفر استانی وزير آموزش و پرورش نيز طرح شده است.

خسروی با اشاره به حادثه دردناک آتش سوزی در روستای شين آباد می گويد: «حادثه ای که برای دانش آموزان شين آبادی افتاد کافی است تا متوجه ضرورت رسيدگی به سيستم گرمايشی مدارس باشيم.» استفاده از وسايل گرمايشی نا امن تنها مختص به شهرستان های دور افتاده و محروم نيست بلکه استان های بزرگ هم با سرمای کلاس های درس دست به گريبان هستند.

«عباس مقتدايی» عضو کمسيون آموزش و تحقيقات مجلس شورای اسلامی می گويد: « سيستم گرمايشی ۵ درصد از مدارس اصفهان چراغ های نفتی است در حاليکه حدود ۱۰ درصد از کل دانش آموزان اصفهان در اين کلاسها تحصيل می کنند. بعضی از اين مدارس روستايی در مناطق سردسير واقع شده اند که سرمای  کلاس درس و نبود سيستم گرمايشی مناسب احتمال وقوع خطرات و تعطيلی نا خواسته را فراهم می کند.» او می گويد: « سازمان نوسازی مدارس کشور بايد هر چه سريع تر مدارس روستايی را به سيستم گرمايشی استاندارد مجهز کند.»

وی با بيان اينکه مذاکراتی با مسئولان و انجمن های نوسازی مدارس انجام و وعده هايی نيز داده شده  است می‌گويد: «ضرورت تسريع وعده ها بايد در دستور کار مسئولان مربوطه قرار گيرد تا در آينده شاهد سانحه های دلخراش برای دانش آموزان نباشيم.»

وی با بيان اينکه سال گذشته مجلس شورای اسلامی بودجه کافی برای بازسازی و مقاوم سازی مدارس در اختيار وزارت آموزش و پرورش قرار داده است، گفت: «سازمان نوسازی مدارس آموزش و پرورش کشور با اقدامات لازم و سريع می تواند روند ايجاد رخداد های ناخواسته دانش آموزی را به صفر برساند.»

حوادث گذشته از ذهن مسئولان پاک شده است؟

نيود ايمنی کافی در سيستم گرمايشی مدارس روستايی از ديدگاه روان شناسی و جامعه شناسی نيز  قابل تامل است. «بابک مقدسی»جامعه شناس و کارشناس سيستم های آموزشی در گفتگو با خبرنگار مهر استاندارد نبودن سيستم گرمايشی مدارس را بحران جدی مدارس می داند و می گويد: «آموزش و پرورش بايد از تامين هزينه های تجملی و غير ضروری صرف نظر کند و بخشی از بودجه در اختيار خود را برای بالا بردن امنيت دانش آموزان و کلاس های درس  مصرف کند.»

وی ادامه می دهد: « به نظر می رسد اتفاقات و حوادث گذشته از ذهن مسئولان پاک شده است چرا که نه تنها فکری به حال کلاس‌های درس نا امن نمی کنند بلکه دانش آموزان را برای مواجهه با مواقع بحرانی آموزش نمی دهند.

او ادامه می دهد: «بايد زودتر با ايمن سازی مدارس به سيستم های گرمايشی مناسب اعتماد از دست رفته خانواده های روستايی به سيستم آموزش و پرورش را باز گردانيم چرا که در چند سال اخير شاهد جلوگيری خانواده ها از رفتن فرزندانشان به مدارس و همچنين ترس و بی رغبتی دانش آموزان به فضاهای آموزشی بوده ايم. قطعا با صرف هزينه های اندک برای ايمن سازی مدارس می توان از هزينه های سنگين و اجباری بعد از حادثه جلوگيری کرد.»

........................
زهرا اردشيری




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024