پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sat, 25.01.2014, 14:41

دلایل استفاده از مواد مخدر در میان زنان

مشاور دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده با تشريح فعاليتهای اين ستاد در کاهش اعتياد زنان، به آمار ۹.۳ درصدی اعتياد زنان، بالابودن جرائم مرتبط با مواد مخدر در ميان زنان، پايين آمدن سن مصرف مواد مخدر تا ۱۵ سالگی، توسعه همکاری با سازمانهای مردم نهاد،هنرمندان و علما، اشاره کرد و گفت: بيشترين زنان معتاد در رده سنی ۲۰ تا ۳۶ هستند که بيتشر گرايش آنها به استفاده از مواد مخدر ترياک، شيشه، الکل و کراک افغانی است.
مهر: زهرا بنيانيان مشاور دبیر کل ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره تعداد زنان معتاد زندانی افزود: از ۷ هزار و ۳۷۷ زن زندانی در کشور ۶۰ درصد آنها به دلايل مرتبط با جرايم اعتياد و مواد مخدر به زندان راه پيدا کردند که  بيشتر آنها خود از اين مواد مخدر استفاده می کردند.
بيشترين جرم زنان زندانی، جرايم مرتبط با مواد مخدر است
وی با بيان اينکه بيشترين سوء استفاده از زنان در حوزه جابجايی مواد مخدر  است، توضيح داد: بيشترين جرم زنان ،مرتبط با مواد مخدر است که در نهايت آنها به زندان راه پيدا کرده و عموماً نيز بازگشت به زندگی اين گروه از زنان با توجه به نگاه و فرهنگ عمومی جامعه سخت تر از مردان است.
به گفته وی، جرم زنان زندانی در جرائم ديگری همچون سرقت و يا موارد منکراتی به مراتب کمتر از مواد مخدر است، بگونه ای که تنها ۱۲ درصد زنان به جرم سرقت و ۱۰ درصد زنان به دلايل منکراتی راهی زندان می شوند و ۶۰ درصد آنها در نتيجه جرائم مرتبط با مواد مخدر به زندان می روند.وی با بيان اينکه در چنين شرايطی سازمانهای اجتماعی و مردم نهاد بايد اين زنان آسيب ديده را را به سمت زندگی سالم هدايت کنند، تصريح کرد: ضروری است تا نگرش جامعه در مورد زنان قربانی تغيير پيدا کند.
ترياک، شيشه، الکل و کراک افغانی پرطرفدارترين مواد مخدر در ميان زنان معتاد
وی درباره اين که بيشترين گرايش زنان به مصرف کدام يک از مواد مخدر است، گفت: ترياک، شيشه، الکل، کراک افغانی، هروئين، حشيش و اکستازی به ترتيب در اولويت مواد مخدر مورد نظر زنان ايرانی است که بيش از ۵۵ درصد از زنان از ترياک، ۲۶.۲۲ درصد شيشه، ۲۲.۶۳ الکل و ۱۵۹۴ درصد از کراک افغانی استفاده می کنند.
مشاور دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده تصريح کرد: ۱۲ استان خوزستان، کرمان، مازندران، آذربايجان غربی، لرستان، سيستان، فارس، کرمانشاه، تهران، البرز، قم و خراسان رضوی بالاترين ميانگين استفاده از مواد مخدر را در ميان زنان ايرانی دارند.

پنهان کردن اعتياد زنان در شهرهای کوچک
وی با بيان اينکه اعتياد زنان در روستاها به مراتب کمتر از شهرها است تصريح کرد: در طرح شيوع شناسی سال ۹۰ تعداد زنان معتاد شهرها ۹.۷ درصد و روستاها ۵.۴۱ درصد بوده است. البته بايد گفت که هر اندازه شهرها کوچک می شوند اعتياد زنان نيز به همان ميزان پنهان می شود. بسياری از زنان شهرهای کوچک و يا روستاها برای ترک اعتياد خود مهاجرت می کنند.
۲۰ تا ۳۶ سالگی بيشترين درصد زنان معتاد
بنيانيان بيشترين زنان معتاد را در رده سنی ۲۰ تا ۳۶ سال عنوان کرد و گفت:  ۶۸ درصد از معتادان را کسانی تشکيل می دهند که در سن ۲۰ تا ۳۹ سال يعنی در اوج بهره وری و فعاليتهای ا قتصادی و اجتماعی هستند.
۱۵ تا ۱۹ سن شروع استفاده از مواد مخدر
وی ادامه داد: نکته قابل توجه آن است که بيش از ۵۰ درصد از زنان معتاد سن شروع مصرف  مواد مخدر بين ۱۵ تا ۱۹ سال يعنی در ميان دختران دبيرستانی و ديپلمه عنوان کرده اند.بنابراين سن ۱۵ تا ۱۹ سال بايد از سوی دستگاه ها به عنوان سنی بحرانی معرفی شود تا بتوان برنامه ريزی های ويژه برای آگاه سازی و اطلاع رسانی در ميان دختران نوجوان و جوان انجام داد.
مشاور دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده  درباره تعا آموزش و پرورش تصريح کرد: ستاد مبارزه با مواد مخدر تفاهم نامه هايی را با اين وزارتخانه برای توزيع بروشورهای مختلف، حضور مشاوران زن در دبيرستان ها به امضا رسانده است که از امسال به بعد برنامه های ما بسيار جدی تر در مدارس اجرا می شود.
۶۲ زنان معتاد متاهل هستند
وی ۶۲درصد از معتادان زن را زنان متاهل عنوان کرد و گفت: با وجود اين آمار بايد گفت که نمی توان يک شبه شاهد اتفاقات خوشايندی بود. برنامه های ما بايد به سه دوره برنامه های کوتاه مدت، ميان مدت و بلندمدت تقسيم شود. در برنامه های کوتاه مدت ما تعداد کمپهای زنان را برای ترک اعتياد افزايش داده ايم اما هنوز کافی نيست. بايد کمپ های ترک اعتياد زنان به ويژه در شهرهای کوچک که افراد اعتياد خود را پنهان می کنند، توسعه يابد.
۸۳ درصد زنان معتاد، قبل از استفاده از مواد مخدر از قليان يا سيگار استفاده می کردند
مشاور دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده درباره شيوع استفاده از قليان در ميان دختران بيان کرد: قليان از مصاديق اعتياد نيست اما در نظرسنجی که از افراد معتاد انجام شده ۸۳.۶۸ درصد از زنان گفته اند که قبل از اعتيادشان به مواد مخدر، سيگار کشيده و يا قليان مصرف کرده اند.
۳ درصد معتادان زن بيسواد و ۱۷ درصد ليسانسه هستند
وی  در توضيح ميزان سواد زنان معتاد گفت: در آمارهای به دست آمده ۳ درصد از زنان معتاد بی سواد مطلق، ۱۵ درصد سواد ابتدايی، ۱۵ درصد راهنمايی، ۴۱ د رصد ديپلمه، ۹ درصد فوق ديپلم، ۱۰ درصد مدرک کارشناسی دارند که اين آمار نشان دهنده آن است که اعتياد ديگر تنها به سراغ افراد بيسواد و ناآگاه نمی رود بلکه اعتياد تمام آحاد جامعه به ويژه افراد تحصيل کرده را تهديد می کند.
تشکيل اداره کل بانوان ويزه زنان معتاد
وی همچنين از تشکيل اداره کل بانوان در ستاد مبارزه با مواد مخدر ويژه زنان معتاد و خانواده های آسيب ديده شان  خبر داد و گفت: به دليل اهميت موضوع اعتياد و نقش و جايگاه زن در تربيت فرزندان، تشکيل اداره کل بانوان بسيار ضروری  به نظر می رسيد که خوشبختانه اين اداره کل در ستاد مبارزه با مواد مخدر در حال شکل گيری است و ضروری است تا همه دستگاهها و ادارات نيز در ارتباط مستقيم باشند تا بتوان اقدامات قابل توجهی را برای کاهش اعتياد زنان انجام داد.
کسب لذت و کنجکاوی مهمترين دلايل استفاده از مواد مخدر
وی با اشاره به اينکه يک ميليون و ۳۲۵ هزار نفر معتاد در کشور وجود دارد، توضيح داد: ۹.۳ درصد از اين آمار مربوط به زنان است که مهمترين علل گرايش زنان به مصرف مواد مخدر کسب لذت، کنجکاوی، تفريح، اختلافات روحی روانی، در دسترس بودن مواد مخدر، اصرار دوستان، کاهش علائم بيماری، اختلافات خانوادگی و رفع مشکلات جنسی اعلام شده است.
بنيانيان ادامه داد: هر کدام از اين علل نيازمند آسيب شناسی است و بايد راهکارهای عملياتی هر کدام شناسايی شود بنابراين ما در قدم اول اطلاع رسانی و ارائه دانش لازم در ارتباط با مواد مخدر و عواقب استفاده از آن را در دستور کار خود قرار داديم که در اين حوزه نيازمند کمک رسانه ها به ويژه صدا و سيما هستيم.
وی در توضيح عواقب اعتياد زنان، گفت: عواقب اعتياد زنان به مراتب بيشتر از مردان است، چرا که زن معتاد مجبور است با ابزار مختلف پول و يا مواد مخدر خود را تهيه کند و گاه در اين ميان دست به فعاليتهای نامشروع می زند که اين خود خطری برای جامعه است. چرا که افزايش روابط نامشروع منجر به افزايش بيماری های مقاربتی و هم برای زن و هم برای مرد می شود. از سوی ديگر اين فرد معتاد نمی داند با فرزند آينده خود چگونه رفتار کند و به نوعی ممکن است در تربيت فرزندش دچار انحراف شود و در نهايت نسل آينده کشور به خطر می افتد. حس انتقام از ديگر عواقب اعتياد زنان است چرا که آنها دائما فکر می کنند قربانی شرايط جامعه ای که در آن زندگی کرده ،شده واند  همواره در صدد گرفتن انتقام از جامعه هستند.
آموزش و اقدامات پيشگيرانه مهمترين برنامه های ما برای کاهش اعتياد زنان است
مشاور دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده درباره برنامه های ستاد مبارزه با مواد مخدر برای کاهش اعتياد زنان توضيح داد: يکی از راهکارهای ما اقدامات پيشگيرانه است چرا که فکر می کنيم هزينه و اجرای آن بسيار کمتر از درمان اعتياد است. در حوزه پيشگيری و درمان تاکيد اصلی ما اجتماع ــ محور است؛يعنی از يک سو تلاش می کنيم تا دستگاهها و ارگانهای مختلف را مجبور به ارائه راهکارهای پيشگيرانه کرده و از سوی ديگر مردم را برای جلب مشارکت همسو با برنامه های خود کنيم. به همين دليل لازم است برنامه های آموزشی مناسبی را مدون کرده و در اختيار اقشار و گروه های مختلف قرار دهيم.
توسعه همکاری با سازمانهای مردم نهاد ،هنرمندان و علما
وی تصريح کرد: سازمان های غيردولتی به ويژه آنها که دغدغه مباحث فرهنگی و اجتماعی دارند بازوان کمکی ما بوده و ما از حضور آنها در حوزه اعتياد و درمان استفاده خواهيم کرد ضمن آنکه درصدديم برخی موانع قانونی را در توسعه فعاليتهايشان با رويکرد پيشگيری حل کنيم.

وی تصريح کرد: پيش بينی ما اين است که با همکاری سازمانهای مردم نهاد مرتبط بتوان نشستها و کارگاههای آموزشی مناسبی را برای زنان معتاد به ويژه در روستاها و مناطق محروم برگزار کرده و به گونه ای به آنها بفهمانيم که در صورت ترک اعتياد نيز راه برگشت آنها به جامعه و زندگی وجود دارد.
مشاور دبيرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر در امور زنان و خانواده به تعامل با علما و روحانيون، هنرمندان و خيرين اشاره کرد و گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر جلسات مختلفی را با هنرمندان وخيرين برگزار کرده تا از کمک آنها برای کاهش اعتياد زنان استفاده کند. بايد از سوی اين اقشار نگاه جامعه به زن معتاد آسيب ديده به عنوان يک فرد قربانی تغيير کند تا آنها نيز امکان بازگشت به جامعه و زندگی را داشته باشند.
وی درباره تعامل ستاد مبارزه با مواد مخدر با معاونت زنان رياست جمهوری گفت: اين معاونت عالی ترين مرجع سياستگذاری در قوه مجريه در حوزه زنان است و قطعا همراهی آنها با ما نقش تاثيرگذاری در پيشبرد اهداف و برنامه هايمان خواهد داشت. به تازگی نيز جلسه با آنها برگزار شده تا بتوان با تعامل يکديگر رسيدگی بيشتری به زنان معتاد آسيب ديده شود.
تبليغ قرصهای لاغری در ماهواره از دلايل اعتياد زنان است
وی با ذکر اين نکته که در حال حاضر اعتياد ديگر طبقه خاصی را نمی شناسد و بسياری از افراد مرفه جامعه صرفا برای لذت کنجکاوی به سمت اعتياد می روند، تصريح کرد: همچنين بسياری از زنان تحت تاثير تبليغات ماهواره ای برای لاغری و  يا جوانی پوستشان از داروهای اعتياد آور استفاده کرده و بسياری از آنها با اين روش معتاد می شوند. اين در حالی است که برای هر بيماری و يا مشکلی راه درمانی وجود دارد و به عنوان مثال نمی توان صرفا با استفاده از دارو لاغر شد.
بنيانيان در پايان خطاب به زنان ايرانی گفت: زن نيروی مولد، نگهدار، ظرفيت ساز و رشد دهنده منابع انسانی و رکن خانواده است. لازم است زنان نگاهی دوباره به خود و توانايی هايشان داشته باشند تا بتوانند حضور خود را در عرصه های مختلف پررنگ تر کنند.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024