جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 29 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 15.01.2014, 10:00

گزارشی از بازگشت صَفَر؛ نوجوان اعدامی به جامعه

افرادی مانند صفر معلول هستند و نه علت، در نتيجه با حذف آن‌ها مشکلی حل نمی‌شود./ ۸ سال در جريان يک دعوای ناموسی ميان دو نوجوان، صفر ۱۶ ساله باضربات چاقو مهدی را به قتل می‌رساند. اکنون پس از ۸ سال خانواده مقتول رضايت داده اند که از اعدام صفر بگذرند.
۸ سال در جريان يک دعوای ناموسی ميان دو نوجوان، صفر ۱۶ ساله با ضربات چاقو مهدی را به قتل می‌رساند. اکنون پس از ۸ سال خانواده مقتول رضايت داده اند که از اعدام صفر بگذرند.
ايلنا:۸ سال پيش در محله نظر آباد کرج بر سر يک مساله ناموسی در گيری خيابانی ميان مهدی و صفر در می‌گيرد. دعوای کوچک ناگهان به ماجرای خونينی تبديل می‌شود. صفر ۱۶ ساله باضربات چاقو مهدی را به قتل می‌رساند.
اکنون صفر ۲۴ سال دارد و روز‌هايش را در زندان رجايی شهر کرج به شب می‌رساند. صفر تاکنون بار‌ها برای اجرای حکم اعدامش به پای چوبه دار رفته اما هر بار اعدام او به تعويق افتاده است.
چندی پيش با تلاش خانواده صفر و جمعيت امدادی مردمی-دانشجويی امام علی  پس از گذشت سال‌ها خانواده داغدار مهدی با گذاشتن شروطی رضايت داده‌اند که از اعدام صفر بگذرند تا بلکه با نجات جان يک انسان هم داغ آن‌ها کم شود و هم خانواده ديگری را از تحمل داغ فرزند برهانند. امروز پدر مهدی با حضور در دادسرای جنايی تهران رضايتش را برای جلوگيری از اعدام صفر اعلام کرد. وی در حالی که عکس فرزند مرحومش را در آغوش داشت گفت: به خاطر امام حسين،  از قاتل فرزندم می‌گذرم و قصاص او را به خدا واگذار می‌کنم.

کتايون افراز عضو جمعيت دانشجويی امام علی  در مورد چگونگی جمع آوری وجه الرضايه صفر گفت: شرط رضايت خانواده مقتول پرداخت ۲۰۰ ميليون تومان وجه الرضايه به علاوهٔ نقل مکان خانواده مقتول از آن محله به محلهٔ ديگر بود. پدر صفر که يک کارگر ساده ضايعات جمع کن است به کمک خانواده، اقوام، آشنايان و با فروش خانه‌اش توانسته بود مبلغ ۴۵ ميليون تومان جمع آوری کند. پس از آن جمعيت امام علی پرداخت مابقی مبلغ را تقبل کرد. جمعيت امام علی از طريق اطلاع رسانی از طريق شبکه‌های اجتماعی و فعاليت مراکزش در سراسر کشور توانست با مشارکت ۱۷۰۰۰ خير در سراسر کشور اين مبلغ را فراهم کند و خانه‌ای را هم برا ی خانواده صفر رهن کند.
وی ادامه داد: پس از خروج صفر از زندان برنامه‌هايی برای حمايت از او داريم. ممکن است وی در اين ۷-۸ سال در زندان آسيب‌هايی ديده باشد و اکنون نياز به حمايت داشته باشد تا دوباره بتواند به جامعه بازگردد. ما تا کنون ۱۲ پرونده اعدام داشته‌ايم که توانستيم رضايت خانواده‌های مقتول را کسب کنيم همه اين افراد تا کنون توانسته‌اند خودشان را از بزه دور نگه دارند. بعضی از آن‌ها تشکيل خانواده داده‌اند و مشغول به کار شده‌اند و همهٔ آن‌ها پس از آزادی تحت حمايت جمعيت امام علی  قرار داشتند.
اين عضو جمعيت دانشجويی امام علی در مورد آنکه چرا بايد يک نوجوان در خيابان با خود چاقو حمل کند گفت: حمل چاقو و قمه در بعضی محله‌ها متاسفانه بسيار عادی شده و به جزئی از فرهنگ افراد آن محله تبديل شده است. قطعا صفر اشتباه بزرگی را مرتکب شده اما نبايد يک طرفه به قاضی رفت گاهی شرايطی که يک نوجوان در آن رشد می‌کند بسيار نامناست است. بايد توجه داشت که افرادی مانند صفر معلول هستند ونه علت، در نتيجه با حذف آن‌ها مشکلی حل نمی‌شود.
افراز ادامه داد: ما بيش از کمک‌های مالی به حمايت حضوری افراد نياز داريم يکی از بزرگ‌ترين وظايف ان جی او‌هايی مانند جمعيت امام علی  اطلاع رسانی است. اگر مردم باخبر شوند، خواست عمومی شکل می‌گيرد و خواست عمومی می‌تواند بسيار تأثيرگذار باشد. چشم ناظر طبقات متوسط و بالا بايد به جنوب شهر بيايد و بداند که در شهرش چه می‌گذرد.
مرتضی کی منش عضو هيات امنای جمعيت امام علی  نيز در ادامه گفت: ما بيش از پول نياز به حمايت مردم داريم. از مردم می‌خواهم که به ان جی او‌ها بيايند و پيش کودکان باشند. با کار فرهنگی می‌شود چاقو و تيزی را از دست آن‌ها بگيريم و از َبروز اين اتفاقات جلوگيری کنيم. کودکان اين مناطق خشم و کينه‌ای دارند بايد ان‌ها را رفع کنيم، با هم نفس بکشيم و با هم دوست باشيم تابتوانيم خشونت را در جامعه کاهش دهيم.


 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024