پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 07.07.2013, 2:40

هر ساعت ۱۶ طلاق در کشور ثبت می شود

سحام نیوز

يكشنبه ۱۶ تير ۱۳۹۲
مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال، گفت: در هر ساعت ۱۶ واقعه طلاق به ثبت می‌رسد که استان خراسان رضوی بیشترین آمار طلاق در سال ۹۱ به خود اختصاص داده است.
به گزارش ایلنا، علی اکبر محزون در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در سال ۹۱، ۱۴۳ هزار و ۷۹۰ واقعه طلاق به ثبت رسیده است، گفت: از این تعداد ۱۲ هزار و ۷۷۳ واقعه طلاق در روستا‌ها و ۱۳۱ هزار و ۱۷ واقعه در شهر‌ها رخ داده است.
وی ادامه داد: در هر ماه به طور متوسط ۱۱ هزار و ۹۸۳ واقعه طلاق در شبانه روز به طور متوسط ۳۹۳ واقعه طلاق و در هر ساعت نیز به طور متوسط شانزده واقعه طلاق به ثبت رسیده است.
محزون با بیان اینکه استان‌های خراسان رضوی، قم، ‌البرز به ترتیب بیشترین آمار طلاق در سال گذشته به خود اختصاص دادند افزود: استان سیستان و بلوچستان، یزد و ایلام نیز کمترین واقعه طلاق را در سال گذشته ثبت کرده‌اند. همچنین بیشترین آمار طلاق در مردان در رده سنی ۲۵ تا ۲۹ سال با آمار ۳۹ هزار و ۴۱۲ واقعه و در زنان در گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال با ۳۵ هزار و ۸۴۲ واقعه به ثبت رسیده است.
مدیر کل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال همچنین خاطر نشان کرد: بیشترین ترکیب طلاق ثبت شده در سال گذشته مربوط به ترتیب ۲۵ تا ۲۹ سال در مردان و ۲۰ تا ۲۴ در زنان بوده است که تعداد آن برابر با ۱۶ هزار و ۳۵۷ واقعه است.
به گفته محزون در برابر هر طلاق ۷ /۵ ازدواج به ثبت رسیده است و در برابر صد ازدواج نیز ۳ /۱۷ طلاق به ثبت رسیده است.
وی در بخش طلاق و آمارهای آن گفت: در زمینه طول مدت ازدواج و طلاق ثبت شده نیز ۴ /۱۴ ازدواج‌ها کمتر از یک سال در پیش از ازدواج بوده است ۳ /۵۰ درصد نیز تا ۵ سال پس از ازدواج انجام گرفته است.
وی درباره آمار ازدواج ثبت شده در سال ۹۱ نیز با بیان اینکه در کل ۸۳۱ هزار و ۶۷۰ واقعه ازدواج به ثبت رسیده است گفت: از مجموعه این ازدواج‌ها ۶۸۲ هزار و ۴۲۶ ازدواج شهری و ۱۴۹ هزار و ۲۴۴ واقعه ازدواج روستایی به ثبت رسیده است به طوری که در هر ماه به طور متوسط ۶۹ هزار و ۳۰۶ واقعه ازدواج در هر شبانه روز ۲ هزار و ۲۷۲ واقعه و در هر ساعت به طور متوسط ۹۵ واقعه ازدواج به ثبت رسیده است.
مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال با بیان اینکه استان‌های زنجام، اردبیل و کردستان به ترتیب بیشترین واقعه ازدواج را در سال ۹۱ به ثبت رسانده‌اند تصریح کرد: استان‌های تهران، البرز و کرمان نیز به ترتیب کمترین نرخ ثبت ازدواج را به خود اختصاص داده‌اند که در این میان بیشترین ازدواج ثبت شده مردان در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال با رقم ۳۱۲ هزار و ۴۹۸ نفر بوده‌اند که این آمار در همین گروه سنی برای زنان ۲۷۵ هزارو ۸۷۳ نفر بوده است.
محزون ادامه داد: در سال گذشته بیشترین ترتیب ازدواج ثبت شده مربوط به ترتیب سنی مردان ۲۰ تا ۲۴ سال در زنان ۱۵ تا ۱۹ ساله بوده است که تعداد آن برابر با ۱۴۹ هزار و ۴۲۲ واقعه است.
وی درباره ترتیب سنی ازدواج زوجین نیز گفت: ۲ /۱۲ درصد زوج و زوجه همسن بوده است ۳ /۵ درصد زوج یک سال بزرگ‌تر از زوجه، ۹ درصد زوج ۲ سال بزرگ‌تر از زوجه ۳ /۹ درصد زوج ۳ سال بزرگ‌تر از زوجه ۹ درصد زوج ۴ سال بزرگ‌تر از زوجه ۳ /۸ درصد زوج ۵ سال بزرگ‌تر از زوجه بوده است.
محزون با بیان اینکه میانگین سن زوجین در ازدواج‌های ثبت شده در مردان ۴ /۲۷ و در زنان ۱ /۲۲ است، گفت: میانگین سن زوجین در کلان شهر تهران برای مردان ۲۹ و برای زنان ۲۵ بوده است.
محزون در ادامه نشست درباره آمار فوت ثبت شده در سال ۹۱ نیز گفت: در مجموع ۳۶۷ هزار و ۵۱۲ نفر در سال گذشته فوت کرده‌اند که از این تعداد ۱۶۱ هزار و ۴۷۲ نفر زن و ۲۰۶ هزار و ۴۰ نفر مرد بوده است ۲۸۱ هزار و ۳۵۵ فوت در شهر‌ها و ۸۶ هزار و ۱۵۷ فوت نیز در روستا به ثبت رسیده است در واقع در هر ماه به طور متوسط ۳۰ هزار و ۶۲۶ واقعه فوت در هر شبانه روز هزار و ۴ واقعه فوت و در هر ساعت ۴۲ واقعه فوت به ثبت رسیده است.
وی درباره چرایی بیشترین علت فوت در سال ۹۱ نیز گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی با ۱۲۲ هزار و ۸۱۸ مورد، سرطان و طومور‌ها با ۲۸ هزار و ۹۳۷ مورد و حوادث غیرعمدی نیز ۲۵ هزار و ۵۳۶ مورد بوده است در واقع یک سوم کل فوت‌ها به دلیل بیماری‌های قلبی و عروقی بوده است.
محزون درباره آمار ولادت ثبت شده در سال گذشته نیز گفت: در سال گذشته یک میلیون و ۴۲۱ هزار و ۶۸۹ واقعه ولادت به ثبت رسیده است که از این تعداد ۷۲۹ هزار و ۳۳۴ ولادت پسر و ۶۹۲ هزار و ۳۵۵ ولادت دختر به ثبت رسیده است. همچنین یک میلیون ۱۲۹ هزار و ۴۷۷ ولادت شهری و ۲۹۲ هزار و ۲۱۲ ولادت روستایی نیز به ثبت رسیده است.
مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال با بیان اینکه در هر ماه به طور متوسط ۱۱۸ هزار و ۴۷۴ واقعه ولادت به ثبت رسیده است: تصریح کرد: در هر شبانه روز به طور متوسط ۳ هزار و ۸۸۴ واقعه و در هر روز ۱۶۲ واقعه ولادت به ثبت رسیده است که در این میان استان‌های سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی و کهکلویه و بویراحمد بیشترین و استان‌های گیلان، مازندران و تهران کمترین نرخ ثبت ولادت را به خود اختصاص داده‌اند.
به گفته محزون به طور متوسط در مقابل هر ولادت روستایی ۹ /۳ درصد ولادت شهری به ثبت رسیده است و نسبت جنسی حاصل از ثبت ولادت در سال ۹۱ برابر با ۳ /۱۰۵ درصد است که همین شاخص در مدت مشابه سال قبل (۹۰) ۱ /۱۰۵ درصد بوده است در واقع در مقابل هر صد واقعه ولادت ۳ /۱۰۵ ولادت پسر به ثبت رسیده است.
محزون همچنین درباره بیشترین درصد ولادت در گروه سنی مادران نیز گفت: در نقاط شهری گروه سنی ۲۵ تا ۲۹ سال و در نقاط روستایی گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال بیشترین درصد ولادت را به خود اختصاص داده‌اند در واقع مادران ۲۵ تا ۲۹ سال ۳ /۳۲ ولادت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند و مادران بالای ۳۰ سال و بیشتر نیز ۶ /۳۳ درصد یعنی یک سوم از کل ولادت‌ها و مادران بالای ۳۵ ساله و بیشتر نیز ۸ /۱۱ درصد را به خود اختصاص داده‌اند.
وی همچنین با بیان اینکه ۹ /۲ درصد کل ولادت‌ها حاصل از چند قلوزایی بوده است، گفت: در مجموع ۴۱ هزار و ۸۱۹ ولادت چند قلویی زایی در سال گذشته به ثبت رسیده است که ۱۹ هزار و ۷۱۴ مورد دوقلو بوده است به طور متوسط ۵۴ دوقلو در هر روز متولد شده است که بیشترین دوقلو‌ها نیز مربوط به استان‌های تهران، خراسان رضوی و خوزستان است ۱۶ مورد ثبت ولادت دوقلو نیز مربوط به هموطنان خارج از کشور است.
به گفته محزون تهران در صدر فرزندان سه قلو، چهارقلو و پنج قلو در کشور قرار دارد. در سال گذشته از ۷۴۸ سه قلو متولد شده استان‌های تهران، فارس و اصفهان بیشترین آمار را به خود اختصاص دادند همچنین نوزادان چهارقلو نیز ۳۳ مورد به ثبت رسیده است که استان‌های تهران، اصفهان و آذربایجان غربی بیشترین آمار را داشتند در مورد نوزادان پنج قلو که در کل ۳ مورد بیشتر نبوده است در استان‌های تهران، گیلان و سمنان به ثبت رسیده است.
محزون درباره آمار وقایع حیاتی به ثبت رسیده در سه ماهه اول سال ۹۲ نیز گفت: ۳۴۱ هزار و ۴۰۰ واقعه به ثبت رسیده است که از این تعداد ۹۴۲ هزار و دو دوقلو ۱۸۸ مورد سه قلو ۹ مورد چهارقلو و یک مورد پنج قلو بوده است.
مدیرکل آمار و اطلاعات جمعیتی سازمان ثبت احوال با اشاره به اینکه ۱۷ تیرماه روز جهانی جمعیت است تصریح کرد: متاسفانه در چند سال گذشته شاهد کاهش موالید در کشور بوده‌ایم به طوری که هم اکنون هر خانواده ۷ /۱ درصد فرزند به دنیا می‌آورند که در صورت ادامه یافتن آن در آینده نزدیک رشد جمعیت در کشور به صفر می‌رسد.
وی با بیان اینکه در سال گذشته ۳ دهم درصد افزایش موالید را در کشور داشتیم که بیشتر آن‌ها فرزندان دوم خانواده بوده‌اند ابراز امیدواری کرد که با اصلاح قانون جمعیت افزایش جمعیت را شاهد باشیم چراکه در چند سال آینده جمعیت بالای ۶۵ سال به ۱۷ درصد افزایش می‌یابد.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024