پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 03.06.2012, 20:57

کودک آزاری کماکان قربانی می‌گیرد

فاطمه شجاعی

یکشنبه ۱۴ خرداد ۱۳۹۱
جرس
این چندمین بار است که خبری در رابطه با «کودک‌آزاری» اولین خبر گزارش اجتماعی هفته می‌شود؛ خبرهایی که‌گاه از مرگ کودکی در اثر آزار سخن گفته و‌گاه آماری از افزایش این معضل اجتماعی ارائه کرده است.
در ادامه‌ی خبر‌ها، آمار مبتلایان به ایدز در سه ماهه سوم سال گذشته موضوع دیگری است که در گزارش اجتماعی هفته با آن پرداخته شده است؛ اماری که نشان از ابتلای ۹ برابر مردان به ایران در برابر زنان دارد. مشکلات بیماران مبتلا به ام‌اس و نوسانات قیمت دارو و همچنین خط و نشان جدید نیروی انتظامی برای برخورد با آنچه «بدحجابی» می‌نامد از دیگر اخبار این هفته است.

باز هم مرگ یک کودک به دنبال آزار جسمی
درسالی که گذشت با افزایش آمار کودک آزاری مواجه بودیم. در این میان پدران با ۵/۴۸ درصد، بالا‌ترین و پس از آن مادران با ۸/۲۳ درصد در ردیف بعدی عوامل کودک آزاری جسمانی در خانواده‌های کودک آزار قرار دارند. هفته گذشته نیز خبر تاسف‌برانگیز دیگری مبنی بر مرگ کودک ۲۰ ماهه این‌ بار توسط زندایی‌اش در رسانه‌ها منتشر شد.
بیست و یکم اردیبهشت ماه امسال مرگ مشکوک کودک ۲۰ ماهه‌ای به نام هلیا در یکی از بیمارستان‌های غرب تهران به ماموران پلیس اطلاع داده شد.
پس از حضور ماموران در محل مشخص شد وی براثز کودک آزاری جان خود را از دست داده است و بر روی بدنش آثار ضرب و جرح وجود دارد.
با اعلام نظریه پزشکی در خصوص وجود آثار کودک آزاری، موضوع به کلانتری ۱۳۷ نصر اعلام و پدر و مادر کودک ۲۰ ماهه به اسامی علیرضا (۳۳ ساله) و شیرین (۳۰ ساله) توسط مأموران برای انجام تحقیقات مقدماتی به کلانتری انتقال داده شدند.
با تشکیل پرونده مقدماتی و به دستور شعبه سوم بازپرسی دادسرای امور جنایی تهران، پرونده جهت رسیدگی تخصصی در اختیار اداره دهم ویژه قتل پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفت. با آغاز رسیدگی به این پرونده، کارآگاهان در تحقیقات از اعضای خانواده هلیا اطلاع پیدا کردند که پدر و مادر وی اعتیاد داشته و به همین علت هلیا از‌‌ همان زمان تولد، تحت سرپرستی دو مادربزرگش بوده است.
مادر بزرگ هلیا (مادر شیرین) در اظهارات خود به کارآگاهان اداره دهم گفت: دختر و دامادم اعتیاد شدید به شیشه و کراک داشته و به همین علت صلاحیت نگهداری بچه را نداشتند و از‌‌ همان زمان تولد، هلیا نزد من و دیگر مادربزرگش (مادر علیرضا) نگهداری می‌شد.
مارد بزرگ هلیا در خصوص روز حادثه که زن دایی هلیا او را به بیمارستان آورده بود نیز به کارآگاهان گفت: روز حادثه قصد رفتن به بهشت زهرا داشتم و به همین علت هلیا را نزد عروسم سحر (زن دایی هلیا) گذاشتم اما پس از گذشت یک ساعت، سحر با من تماس گرفت و مدعی شد که سر هلیا، در حین بازی کردن به دیوار خورده و در حال بردن هلیا به بیمارستان است که بلافاصه خودم را به بیمارستان رساندم.
با توجه به اطلاعات بدست آمده، کارآگاهان اداره دهم آخرین روز اردیبهشت سحر را شناسایی و دستگیر و به پلیس آگاهی انتقال دادند.
سحر در تحقیقات مقدماتی، در اظهاراتی متفاوت ابتدا مدعی شد که سر هلیا در حین بازی کردن به دیوار خورده اما پس از گذشت چند ساعت از شروع تحقیقات در اظهارات دیگری عنوان کرد که هلیا در حال بازی کردن بر روی بالکن منزل بوده که کنترل خود را از دست داده و به پائین پرت شده است.
با توجه به اظهارات متفاوت و متناقض و همچنین اعلام نظریه پزشکی قانونی در خصوص وجود آثار ناشی از ضرب و شتم، «سحر. س» به ناچار لب به اعتراف گشود و در اولین اعترافات خود بیان داشت: اظهارات قبلی من در خصوص مرگ هلیا دروغ بود.
سحردر خصوص روز حادثه به کارآگاهان گفت: روز حادثه، مادر شوهرم هلیا را به منزل ما آورده بود و در حالیکه در حدود یک ربع در داخل خانه‌ی ما حضور داشت، هلیا و دخترم به نام عسل مشغول بازی کردن بودند؛ زمانیکه مادرشوهرم قصد رفتن به بهشت زهرا را داشت، دخترم عسل از او خواست که اجازه دهد تا هلیا در خانه بماند و با او بازی کند؛ من نیز که با مادر شوهرم رو در وایسی داشتم، با وجود آنکه ـ به خاطر ناراحتی اعصاب ـ در وضعیتی مناسبی قرار نداشتم، نتوانستم از او بخواهم که هلیا را پیش من نگذارد.
بعد از رفتن مادر شوهرم، هلیا و عسل در حال بازی کردن بودند که ناگهان سر هلیا به دیوار خورد اما چون آثاری نداشت من نیز توجهی نکرده و پس از دادن آب به هلیا، او را آرام کردم. پس از گذشت مدت کوتاهی قصد داشتم تا به هلیا و عسل سوپ بدهم که هلیا از خوردن سوپ امتناع کرد؛ در حالیکه به خاطر فشار ناشی از بیماری اعصاب، از حالت عادی خارج شده بودم چندین مرتبه سر هلیا را گرفته و به زمین کوبیدم و وقتی سر او را بلند کردم متوجه شدم که صورت و زیر چانه‌اش کبوده شده است؛ بلافاصله او را بلند کرده و به بیمارستان بردم و در حین رفتن به بیمارستان نیز با مادرشوهرم تماس گرفته و با توجه به اینکه قبل از آن، یک بار هلیا در زمان بازی کردن سرش به دیوار خورده بود، به دروغ به او گفتم که هلیا در حین بازی کردن به زمین خورده است.
سرهنگ کارآگاه آریا حاجی‌زاده، معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت: با توجه به اعترافات صریح متهم در خصوص اقدام به ضرب و شتم منجر به فوت کودک ۲۰ ماهه و به دستور بازپرس محترم پرونده، قرار بازداشت موقت برای متهم صادر و جهت انجام تحقیقات تکمیلی در اختیار اداره دهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد، در مقابل یک مورد کودک آزاری که فاش می‌شود حداقل ۲۰ مورد دیگر پنهان می‌ماند. تحقیقات نشان می‌دهد بیش از ۹۰ درصد کودک آزاری‌ها در محیط خانه اتفاق می‌افتد و این در حالی است که پدران با ۵/۴۸ درصد، بالا‌ترین و پس از آن مادران با ۸/۲۳ درصد در ردیف بعدی عوامل کودک آزاری جسمانی در خانواده‌های کودک آزار قرار دارند.
کار‌شناسان معتقدند بسیاری از کودک آزاری‌ها از جمله آزارهای مادی و عاطفی غالبا مخفی مانده و موجب ورود افراد بیمار از نظر رفتاری به جامعه می‌شود. چنین فرزندانی با نگاه پر از کینه به جامعه نگریسته و همواره درصدد انتقام هستند.

مبتلایان به ایدز در ایران؛ ۹۱درصد مردان و ۹ درصد زنان
اداره کنترل ایدز مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر، گزارش موارد ثبت شده HIV/AIDS سه ماهه سوم سال ۱۳۹۰ در کشور را اعلام کرد.
براساس آمار جمع‌آوری شده از دانشگاه‌های علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تا تاریخ اول دی ماه ۱۳۹۰ مجموعاً ۲۳۹۰۲ نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS در کشور شناسایی شده‌اند که ۹۱درصد آنان را مردان و ۹ درصد را زنان تشکیل می‌دهند.
بنابراین گزارش تاکنون ۳۳۰۵ نفر مبتلا به ایدز شناسایی شده و ۴۵۶۲ نفر از افراد مبتلا فوت کرده‌اند. ۵/۴۶ درصد از مبتلایان به HIV در زمان ابتلا در گروه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال قرار داشته‌اند که بالا‌ترین نسبت در سنین گروه‌های سنی را به خود اختصاص می‌دهند.
براساس این گزارش، علل ابتلا به HIV در بین کل مواردی که از سال ۱۳۶۵ تاکنون در کشور به ثبت رسیده‌اند به ترتیب، تزریق با وسائل مشترک در مصرف‌کنندگان مواد (۷/۶۹ درصد)، رابطه جنسی (۳/۱۰ درصد). دریافت خون و فرآورده‌های خونی (۱ درصد) و انتقال از مادر به کودک (۹/۰ درصد) بوده است. راه انتقال در ۱/۱۸ درصد از این گروه نامشخص مانده است.
در مقایسه این آمار با مواردی که ابتلا آنان در سال ۱۳۸۹ گزارش شده است، اعتیاد تزریقی ۱/۶۶ درصد، برقراری روابط جنسی ۷/۲۰ درصد و انتقال از مادر مبتلا به کودک ۷/۲ درصد را تشکیل داده است. در ۵/۱۰ درصد از موارد شناسایی شده در این سال راه انتقال نامشخص بوده و هیچ مورد جدید ابتلا از راه خون و فرآورده‌های خونی گزارش نشده است.
چندی پیش دکتر سید‌احمد علی‌نقی، پژوهشگر مرکز تحقیقات ایدز ایران از افزایش مصرف مواد مخدر به خصوص قرص‌های روان‌گردان در بین قشر جوانان جامعه هشدار داد و معتقد است با مصرف این قرص‌ها، افراد کنترل خود را از دست داده و گرفتار رفتارهای پرخطر جنسی می‌شوند.
کار‌شناسان دلایل گسترش موج سوم ایدز را بی‌شمار عنوان می‌کنند اما معتقدند مهم‌ترین دلیل آن عدم آگاهی قشر جوان جامعه است مصرف الکل و قرص‌های روان‌گردان ارتباط مستقیمی با مبتلا شدن به عفونت HIV دارد، زیرا سطح هوشیاری را کم می‌کند و رفتارهای پرخطر افزایش می‌یابد.
ابتلا به بیماری ایدز از طریق ارتباط جنسی گرچه سهم بسیاری در گسترش بیماری دارد، اما آمار نزدیک به ۷۰ درصدی ابتلا از طریق سرنگ‌های آلوده و مشترک میان معتادان می‌طلبد تا کار‌شناسان و مسئولان بیش از آن جوانان را تنها از ارتباط جنسی و ابتلا به ایدز بترسانند، به بحث معتادان نیز وارد شوند و با فرهنگ‌سازی و برنامه‌ریزی به فکر چاره‌جویی برای جلوگیری از گسترش بیماری از این طریق باشند.

از بحث داغ داروهای جدید ام‌اس تا نوسانات قیمت دارو
مبتلایان به ام‌اس در یک سال اخیر روزهای پرالتهابی را پشت سر گذاشتند. نوسانات قیمت دارو و بحث‌هایی که در پی عرضه داروهای جدید‌ام اس مطرح شد، روزهای پراسترسی را برای این بیماران رقم زد، استرسی که می‌تواند بیش از دیگران سلامت آن‌ها را تهدید کند.
یکی از مهم‌ترین مشکلات مبتلایان به ام‌اس در یک سال گذشته نوسان قیمت داروهای آنان بوده است به طوری که قیمت داروهای ربیف و بتافرون تابستان سال گذشته افزایش یافت و قیمت ۱۲ویال از ربیف به ۴۲۰ هزار تومان، قیمت ۱۵ ویال بتافرون به ۳۷۰ هزار تومان و قیمت داروی سینووکس به ۳۶ هزار تومان رسید. اگرچه از اواخر تابستان این دارو‌ها به قیمت سابق بازگشت اما بسیاری از بیماران به رغم داشتن بیمه تامین اجتماعی از لزوم تایید مجدد دفترچه بیمه و اخذ کد جدید از شعبات تامین اجتماعی جهت استفاده از دارو ارزان‌تر بی‌اطلاع بودند و این دارو‌ها را با قیمت گزاف قبلی تهیه می‌کردند.
اما این مساله، همه مشکلات دارویی مبتلایان به‌ام اس نبود. در بهمن ماه خبر رسید که به علت تفکیک نشدن داروخانه‌های عرضه کننده «زیفرون» و «بتافرون» در بیشتر استان‌های کشور، بیماران این استان‌ها مجبور به تهیه داروی بتافرون با قیمتی حدود دو برابر تهران هستند.
به گزارش ایسنا، دکتر محمد علی صحراییان- نایب رییس انجمن‌ام اس- با ابراز تأسف از نوسانات قیمت داروهای مبتلایان به ام‌اس در یک سال گذشته می‌گوید: نوسانات قیمت دارو موجب شد که بیماران یکباره با افزایش چند برابری قیمت داروهای خود روبرو ‌شوند و همین امر باعث وارد شدن استرس به بیماران شد این در حالی است که استرس می‌تواند بر روند درمانی مبتلایان به ام‌اس تأثیر نامطلوبی بگذارد.
او تأکید می‌کند: با پیگیری‌های وزیر بهداشت تا حدی قیمت داروهای مبتلایان به ام‌ اس تعدیل شده است اما گاهی اوقات به علت ناهماهنگی بین سیاستگذاران و دست‌اندرکاران نظام دارویی کشور، قیمت‌ داروهای این بیماران دچار نوسان می‌شود.
تخصیص یارانه به داروهای خوراکی ام‌اس یکی دیگر از دغدغه‌های مبتلایان به ام‌ اس بوده است. چرا که به گفته ابوالقاسم نجفی- مدیر انجمن ام‌اس- در حال حاضر در کشورهای دیگر از داروهای خوراکی در کنار داروهای تزریقی برای درمان مبتلایان به‌ام اس استفاده می‌شود.
اما در حال حاضر از تولید داروی خوراکی فینگولیمود در ایران و زیر پوشش بیمه قرار گرفتن آن خبر می‌رسد. صحراییان در این زمینه می‌گوید: خرید نوع خارجی این دارو ماهانه ۴ هزار دلار برای بیمار هزینه ‌دارد. خوشبختانه این دارو در کشور تولید شده است و پس از پایان مراحل بررسی (کارآزمایی بالینی) وارد بازار می‌شود.
صحراییان با اشاره به ۲۰۲ قلم داروی بیماران خاص و سرطانی که قرار است تحت پوشش بیمه قرار گیرد، اظهار می‌کند: علاوه بر داروی «فینگولیمود»، «گلاتیرامر‌استات» و «ناتالی زوماب» که به منظور پیشگیری از عود بیماری‌ام اس از آن‌ها استفاده می‌شود و به پیشنهاد وزیر بهداشت و تصویب هیأت دولت تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند اما هنوز این امر اجرایی نشده است.
صحراییان با اشاره به اهمیت مصرف این دارو‌ها از سوی مبتلایان به ام‌ اس می‌گوید: از این دارو‌ها در مراحل مختلف ابتلا به ام‌ اس استفاده می‌شود و ممکن است بیماران زیادی به آن نیازمند باشند بنابراین از صندوق‌های بیمه تقاضا داریم که با سرعت بیشتری مصوبه هیأت دولت را اجرایی کنند تا بیماران بتوانند از این دارو‌ها بهره‌مند شوند.
با اعلام ورود داروهای جدید‌ام اس به بازار که به گفته مسوولان وزارت بهداشت تا زمان راه اندازی خط تولید ان‌ها در داخل کشور توسط یک شرکت ایرانی موقتا در آرژانتین تولید می‌شوند، جنجال‌هایی درباره این داروهای جدید مطرح شد. اما و اگر‌ها درباره این داروهای جدید در حالی مطرح شد که دکتر محمدرضا شانه‌ساز- معاون داروی سازمان غذا و دارو- اعلام کرده آزمایش‌های بالینی اولیه این دارو‌ها با موفقیت انجام شده و ایمنی و اثربخشی آن کاملا تایید شده است.
حال در این آشفته بازار نوسانات قیمت دارو و اما و اگرهایی که‌گاه و بی‌گاه درباره کیفیبت دارو‌ها مطرح می‌شود، چشم امید مبتلایان به‌ام اس به زیر پوشش رفتن کامل داروهای مورد نیازشان است. آیا این تصمیم به زودی عملی می‌شود یا باید منتظر ماند؟

خط و نشان پلیس برای نمایشگاه‌های بدحجاب
نیروی انتظامی هفته گذشته در جدید‌ترین برخورد با بدپوششی اقدام به تعطیلی و پلمپ ۸۰ غرفه نمایشگاه اگروفود کرد.
فرمانده ناجا در مورد چرایی پلمپ ۸۰ غرفه نمایشگاه مواد غذایی در تهران بزرگ نیز گفته که «متصدیان غرفه‌های یادشده از حجاب مناسبی برخوردار نبودند.» وی افزوده است: «این گونه نمی‌شود که غرفه‌داران اصول ابتدایی را رعایت نکنند.»
نوزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنایع کشاورزی، مواد غذائی، ماشین‌آلات و صنایع وابسته «ایران آگـــــروفود ۲۰۱۲» که روز یکشنبه در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی تهران افتتاح شد، از صبح دیروز با برخورد نیروی انتظامی و پلمب برخی سالن‌ها مواجه شد تا جایی که نمایشگاه تعطیل شد.
به گزارش قانون، این برخورد در حالی صورت گرفته که مسئولان انتظامی کشور از آغاز دور جدید برخورد با بدپوششی و بدحجابی خبر داده‌اند. این برای اولین بار است که یک نمایشگاه بزرگ داخلی به دلیل بدحجابی تعطیل می‌شود. فرمانده ناجا گفته که پیش از این نیز مسئولان انتظامی تهران بزرگ نسبت به پوشش غرفه‌داران این نمایشگاه تذکرات لازم را داده بودند.
امروز هم جانشین فرمانده نیروی انتظامی پس از اعلام اینکه نمایشگاه بزرگ اگروفود به دلیل بدحجابی تعطیل شده به سایر مسئولان و سازما‌ن‌هایی که اقدام به برپایی نمایشگاه می‌کنند، هشدار داد که در صورت عدم رعایت عفاف و حجاب و تعهدات مسئولان نمایشگاه در این رابطه، پلیس از برپایی نمایشگاه جلوگیری خواهد کرد.
به گفته فرمانده ناجا بر اساس گزارش‌های دریافتی ماموران گشت امنیت اخلاقی که به همراه معاونت نظارت بر اماکن عمومی فرماندهی انتظامی تهران بزرگ در محل این نمایشگاه حضور داشتند، پس از بررسی وضعیت نسبت به تذکر به غرفه‌داران بدحجاب و بدپوشش اقدام و تعدادی از آن‌ها را نیز دستگیر کردند.
خبر‌ها حاکی از آن است که این نمایشگاه امروز بازگشایی شده و بازدیدکنندگان به روال سالیانه مشغول بازدید از نمایشگاه هستند.
در عین حال این اقدام نیروی انتظامی با واکنش برخی مسئولان روبرو شده است. ارسلان فتحی‌پور رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هشتم با بیان اینکه تعطیلی نمایشگاه کشاورزی و غذا به علت بدحجابی برخی غرفه‌داران تبلیغات منفی برای کشور به دنبال دارد، گفته است که این نمایشگاه در جهت حمایت از سال تولید ملی ایجاد شد و تعطیلی آن خسارت به دنبال دارد.
وی با بیان اینکه تعطیلی نمایشگاه کشاورزی و غذا به دلیل بدحجابی برخی غرفه‌داران تبلیغی منفی برای کشور محسوب می‌شود، افزود: پیش از برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی باید مسئولان نظارتی در این باره هشدار می‌دادند و تعطیلی نمایشگاه در حضور کشورهای خارجی وجهه مناسبی ندارد.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هشتم برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی را در جهت نام‌گذاری امسال نامید و یادآور شد: نباید اجازه داد که این نمایشگاه‌ها که برای حمایت از تولید ملی برپا شده است به حاشیه برود و به علت رعایت نکردن مسائل اولیه جمهوری اسلامی، تعطیل و پلمپ شود.


 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024