پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - Thursday 25 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 02.11.2010, 10:02

رشد بى‌سابقه‌ آسيب‌هاى اجتماعى و ادبيات تهاجمى

ايلنا

ايلنا: تنها ۳۰ درصد از كل جرائم در كشور قابليت كشف دارند، ميزان خودكشى منتهى به مرگ در مردان بيشتر از زنان است، وقوع طلاق در كشور سير صعودى داشته، فحشا، فرار از منزل و ساير آسيب‌ها در كشور، روند صعودى داشته، اگرچه بيشترين آزار بر روى كودكان از سوى مردان اعمال مى‌شود، اما شدت كودك‌آزارى توسط زنان بيشتر از مردان است... تمام اين نكات به اين دليل مطرح شد تا عضو هيات علمى پژوهشكده علوم اجتماعى ايران در مورد رشد بى‌سابقه‌ آسيب‌هاى اجتماعى و نيز رشد ادبيات تهاجمى در كشور به جامعه و افكار عمومى هشدار دهد.

به گزارش خبرنگار ايلنا، اشرف‌السادات بروجردى عضو هيات علمى پژوهشكده علوم اجتماعى ايران عصر روز گذشته با برگزارى نشستى از روند صعودى آسيب‌هاى اجتماعى در كشور ابراز نگرانى كرده و اعلام مى‌كند مراكز تصميم‌گير در ايران براى ساماندهى مسائل اجتماعى، متنوع و متعدد است و بر اين اساس تمام تصميمات عموما ناپايدار هستند.

او با بررسى اقدامات ساير كشورها براى اصلاح مسائل اجتماعى و با اعلام اينكه داشتن نگاه امنيتى به آسيب‌هاى اجتماعى تنها آمار آن را افزايش مى‌دهد، افزود: ساير كشورها براى ساماندهى معضلات، از روش‌هاى منتهى به اصلاح امور استفاده مى‌كنند اما متاسفانه در كشور ما بيشتر از شيوه‌هاى ممنوعيت، محروميت و برخورد استفاده مى‌شود و اين تعابير در بسيارى از مقررات اجتماعى، ادبيات مجريان نظام و ..... قابل مشاهده است، در عين حال در اكثر آسيب‌هاى اجتماعى رده‌پاى عامل اقتصادى مانند فقر، بيكارى و .... قابل مشاهده است.

عضو هيات علمى پژوهشكده علوم اجتماعى ايران در ادامه با اعلام گسترده بودن دامنه قتل، خودكشى، سرقت، طلاق، فحشا، مصرف مواد مخدر و .... تاكيد كرد: وقتى ادبيات تعميم‌يافته در جامعه به سمت محروميت، ممنوعيت و برخورد سوق داده شود، يك رفتار خشن و تهاجمى در سطح جامعه پايه‌ريزى مى‌شود به نوعى كه همه به حالت تخاصم با يكديگر مواجه شده و روابط با يكديگر دردسرساز مى‌شود.

پدران آزارسانان عاطفى و جنسى؛ ناپدرى آزارسان جسمى كودكان

به گزارش خبرنگار ايلنا، اشر‌ف‌السادات بروجردى همچنين به ارائه نتايج يك تحقيق در مورد يافته‌هاى گونه‌شناسى آزار كودكان در ايران پرداخت و تاكيد كرد: ۷۲ درصد از آزارها به مرگ منتهى شده و در بررسى انواع آزارها مشخص شد كه ناپدرى آزاردهنده جسمى بيشترى بوده، اما پدران از انواع ديگر آزارها مانند آزار عاطفى و جنسى استفاده مى‌كنند.

او با اعلام اين كه آزار جسمى بر روى كودكان فراوانى بيشترى دارد و در اين تحقيق انواع آزارها و شدت آنها مورد مطالعه قرار گرفته افزود: در مجموع با وجود آنكه پدران بيشترين آزارسان هستند اما زنان آزار سخت‌ترى را اعمال مى‌كنند و شدت بيشترى در اعمال آزار بر روى كودكان دارند.
عضو هيات علمى پژوهشكده علوم اجتماعى ايران با اعلام اينكه پسران بيشتر آزار مى‌بينند، گفت: با اين وجود دختران بيشتر در معرض آزار قرار دارند و ۶۲/۵ درصد از آزاررسان‌ها نيز مردان هستند.

قوه‌قضائيه و نيروى انتظامى از معضل كودك‌آزار ى شانه خالى مى‌كند

او با اشاره به اينكه كودكان از سن ۹ سال به بالا بيشتر در معرض آزار عاطفى و روانى قرار مى‌گيرند، تصريح كرد: ۳/۴۹ درصد از آزارها توسط پدران، ۲۱ درصد مادران، ۴/۴ درصد ناپدرى و ۹/۱۲ درصد نيز نامادرى انجام مى‌شود.

اشرف‌السادات بروجردى با ابراز تاسف از اينكه در جامعه مركز خاصى براى پيگيرى موضوع كودك آزارى وجود ندارد، خاطر نشان كرد: تنها مركزى كه امكان ارجاع اين موضوع به آن وجود دارد، بهزيستى است اما دامنه اقدامات بهزيستى بسيار گسترده است به طورى كه هيچ نهاد رسمى خاص براى كودكان وجود ندارد و بيشترين ارجاعات مربوط به امور كودك‌آزارى، مراكز خدماتى بوده و قوه قضائيه و نيروى انتظامى نيز در اين زمينه از خود سلب مسئوليت كرده‌اند.

به گفته عضو هيات علمى پژوهشكده علوم اجتماعى ايران كودكان در سنين منهاى سه سال، ۳ تا ۶ سال و ۶ تا ۹ سال آزار مى بينند و سختى و شدت آزار توسط زنان۷۶/۶ درصد و در مردان ۷۲/۹ درصد برآورد شده است.

خودكشى منجر به مرگ در مردان بيشتر است

به گزارش خبرنگار ايلنا، عضو هيات علمى پژوهشكده علوم اجتماعى ايران در ادامه با اشاره به آمار و ارقام‌هاى مربوط به معضل خودكشى در جامعه خاطر نشان كرد: طى سال‌هاى ۷۵ تا ۸۸ و طى اين دوره ۱۴ ساله بررسى‌ها نشان مى‌دهد كه مردها بيشتر از زنان خودكشى كرده‌اند، به طورى كه خودكشى منجر به مرگ در مردها بيشتر از زن‌ها بوده و در عين حال زنان بيشتر اقدام به خودكشى مى‌كنند.

او علت اصلى خودكشى مردان را عوامل اقتصادى، مشكلات بيكارى و تجربه شكست‌هاى پى‌درپى در زندگى دانست.

سير صعودى طلاق نسبت به ازدواج طى سال‌هاى ۷۵ تا ۸۸

براساس اين گزارش عضو هيات علمى پژوهشكده علوم اجتماعى ايران خاطر نشان كرد: روند ميزان طلاق ثبت شده در كشور طى سال‌هاى ۷۵ تا ۸۸ سير صعودى داشته و ميزان آن از ۶/۳ واقعه به ازاى هر ۱۰ هزار نفر در سال‌هاى ۷۵ به ۱۵/۵ واقعه در سال ۸۸بالغ شده است؛ سال‌هاى ابتدايى و انتهايى دوره كه به ترتيب كمترين و بيشترين طلاق را نشان مى‌دهد بين سالهاى ۸۷ و ۸۸ اين روند كند است اما باز هم سير صعودى دارد.

او ادامه داد: اين روند همچنان سير صعودى داشته و بازگشتى در آن مشاهده نمى‌شود به طورى كه اگر آهنگ وقوع طلاق در كشور كند مى‌شود حداكثر اين است كه به يك خط مستقيم منتهى مى‌شود اما روند نسبت كلى طلاق به ازدواج طى سالهاى ۷۵ تا ۸۸ سير صعودى داشته است.

اشرف‌السادات بروجردى گفت: در سال ۷۵ از ۷۰۰ ازدواج ، ۸ واقعه به طلاق منجر شده در حالى كه در سال ۸۸ به ۱۴ طلاق مى‌رسيم.

۸۰ درصد كشته شدگان تصادفات رانندگى مردن هستند

به گزارش خبرنگار ايلنا، عضو هيات علمى پژوهشكده علوم اجتماعى ايران در مورد آمار تصادفات سال‌هاى اخير تصويب كرد متاسفانه اين بحث بسيار نگران كننده است چرا كه طى ۱۰ سال گذشته ۲۴ هزار كشته در تصادفات برون شهرى و درون شهرى داشته ايم فارغ از اين بحث تبعات از دست دادن يك فرد در خانواده بار سنگينى را ايجاد كرده و مخاطرات فراوانى به همراه دارد.

اوبا اعلام اينكه ميزان فوت شده‌هاى كل كشور از سال ۷۵ تا ۸۸ روند نامنظمى داشته خاطرنشان كرد: ميزان افراد فوت شده در تصادفات درون شهرى در سال ۸۸، ۶/۰۱ درصد در هر ۱۰ هزار بوده و اين عدد در سال ۷۷ نيز ۰/۰۷ درصد ثبت شده است.
اشرف السادات بروجردى ادامه داد: فوت شدگان تصادفات برون شهرى طى سالهاى ۷۵ تا ۸۸ روند نگران‌كننده‌اى داشته چرا كه از ۳/۰۲ درصد در سال ۷۵ به ۹ صدم درصد در سال ۸۸ رسيده است.

تنها ۳۰ درصد از جرائم قابليت كشف دارند

عضو هيات علمى پژوهشكده علوم اجتماعى ايران در ادامه با اعلام اينكه معمولا وقوع جرم با كشف جرم همخوانى ندارد، خاطر نشان كرد: تنها ۳۰ درصد از جرائم قابليت كشف دارند و مابقى پنهان مى‌مانند.

او يكى از مهم‌ترين معضلات اجتماعى كشور را مواد مخدر دانست و يادآور شد: ميزان مواد كشف‌شده طى‌ سال‌هاى ۷۷ تا ۷۶ به شدت كاهش داشته به طورى كه در سال‌هاى ۷۷ و ۷۸ سير صعودى داشته و از ۰/۰۴ به ۲/۸۹ درصد در سال ۸۷ افزايش داشته است.

سير صعودى قتل عمد در كشور

به گزارش خبرنگار ايلنا اشرف‌السادات بروجردى با ارائه آمارى از وقوع قتل غيرعمد و عمد در كشور خاطر نشان كرد: پرونده‌هاى قتل غيرعمد در كشور طى سال‌هاى ۷۵ تا ۸۱ سير صعودى داشته و از ۱/۴ فقره به ازاى هر ۱۰۰ هزار نفر در سال ۷۵ به ۲/۱ در سال ۸۱ افزايش داشته است.
او ادامه داد: اصولا قتل غيرعمد سير نزولى داشته و سير وقوع قتل عمد نيز صعودى بوده و مهم‌ترين علت قتل غيرعمد قانون‌گريزى و علت اصلى وقوع قتل عمد نيز خشونت‌هاى رفتارى است.

عضو هيات علمى پژوهشكده علوم اجتماعى ايران در مورد ميزان كل زندانيان نيز فارغ از پرداختن به بحث زندانيان سياسى گفت: روند ميزان كل زندانيان طى سال‌هاى ۷۵ تا ۸۴ به ازاى هر ۱۰ هزار نفر نوسان زيادى داشته و ميزان زندانيان در سال ۷۵ به ازاى هر ۱۰ هزار نفر ۷۱/۲ درصد بوده است و اين ميزان در سال ۸۴ كاهش داشته به طورى كه به ۲۰ درصد رسيده است و در سال ۸۰ نيز بالاترين حد خود را داشته و در سال ۸۳ پايين‌ترين حد را به خود اختصاص داده است.

به ازاى هر ۸ نفر يك پرونده در قوه قضائيه وجود دارد

به گزارش خبرنگار ايلنا، عضو هيات علمى پژوهشكده علوم اجتماعى ايران تصريح كرد: بسيارى از زندانيانى كه امروز در زندان به سر مى‌برند، به دليل مسائل اقتصادى در زندان بوده و موضوعاتى مانند چك برگشتى، تخلف مالى و يا به اجرا گذاشتن مهريه‌ها باعث اين مسئله شده است.
اشرف‌السادات بروجردى با اشاره به پرونده‌هاى مختومه در قوه قضائيه يادآور شد: بر اساس مشاهده آمارها به ازاى هر هشت نفر يك پرونده قضايى وجود دارد و اين عدد نشان مى‌دهد كه روش‌هاى سابق مانند ريش‌سفيدى و كدخدامنشى فراموش شده است و افراد در زمان وقوع اختلافات، براى حل مشكلات به سرعت به سمت قوه قضائيه مى‌روند.

به گفته اين مسئول قوه قضائيه در يك مقطع زمانى تصميم گرفت كه براى جلوگيرى از انباشته‌ شدن پرونده‌ها، به آنها خاتمه دهد اما نمودار نشان مى‌دهد كه به دليل سير نزولى پرونده‌هاى فوق، پرونده‌هاى جديد، مجدد جايگزين پرونده‌هاى مختومه شده است.

افزايش بيكارى در كشور

به گزارش خبرنگار ايلنا، عضو هيات علمى پژوهشكده علوم اجتماعى ايران در ادامه اين نشست با بررسى معضل بيكارى در كشور گفت: بر اساس شاخصه‌هاى بين‌المللى كسى كه دو روز در هفته كار تمام وقت دارد، بيكار تلقى نمى‌شود و اين تعريف يك استاندارد بين‌المللى است اما برخى از كارشناسان براى نشان دادن بهبود اوضاع اعلام مى‌كنند كه كسى كه دو ساعت در هفته مشغول به كار است بيكار نيست، اما تعريف فوق يك استاندارد بين‌المللى است.

او افزود: بر اساس نمودارهاى موجود و آنچه كه از آمارهاى مركز آمار ايران به دست مى‌آيد نرخ بيكارى كل كشور در سال‌هاى ۷۵ تا ۸۰ افزايش داشته و نرخ بيكارى در كشور از ۱۴/۹ بالاترين حد بوده و در سال‌هاى ۸۱ تا ۸۳ اين روند افت داشته اما مجدد افزايش پيدا كرده است. به طورى كه در سال ۸۳ به ۱۰/۶ درصد رسيده و كمترين نرخ بيكارى كشور در سال‌هاى مورد مطالعه به درصد فوق رسيده و نرخ بيكارى در سال‌هاى ۸۵، ۱۱/۶ به ازاى هر ۱۰۰ نفر جمعيت بوده است.

اشرف‌السادات بروجردى يادآور شد: مطابق كنوانسيون بين‌المللى حقوق كودكان سن كار براى افراد ۱۸ سال تمام تعريف مى‌شود و كمتر از اين سال بايد به تحصيل بپردازند در حالى كه در بسيارى از آمارها كار كودكان در سنين قبل از ۱۸ سال نيز وجود دارد.

عضو هيات علمى پژوهشكده علوم اجتماعى ايران در ادامه اين نشست خواستار تعريف مشخصى از وقوع جرائم شد و گفت: ممكن است بعضى از جرائم جرم نبوده و نيازى به ثبت آنها در آمار و ارقام نباشد.

او با اعلام اينكه آسيب‌هاى اجتماعى تك‌فاكتورى نيستند، افزود: تمام آسيب‌هاى اجتماعى و معضلات زخم عميقى هستند كه نياز به درمان دارند و در صورت رها شدن به مرحله عفونت مى‌رسند.

گزارش: سميه جاهدعطائيان


 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024