پنجشنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 18 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 22.01.2008, 14:20

سوگل ف.

تا اربعین یکماه سرد دیگر مانده

"حالا این که چیزی نیست برو طرف‌های نیاوران اقدسیه کامرانیه فرمانیه اونجاها می‌بینی خانم‌ها با آرایش کامل و ماشین‌های آخرین مدل از قبیل مرسدس، گاجرو و پراید صف کشیدند برای غذای نذری و با صدای ظریف و ناز تهرانی و اطوار مخصوص التماس می‌کنند؛ آقا تو رو بخدا یه قاشق هم غذا به ما بدهید!
روز عاشورا صد‌ها دیگ تو چهارراه گلوبندک، بازار میذارند و هیئت‌های مختلف که نمایش صحنه‌های کربلا را به اجرا میذراند، از قبیل آتش زدن خیمه‌های افراد خانواده امام حسین، با تعداد زیادی شتر و اسب از خیابونا رد می‌شوند با لباس‌های گرون قیمت، شمر و یزید و سربازای ارتش دو طرف و بعد از اجرای موفق نمایش از این غذا‌ها می‌خورند.
سی ساله که قمه زنی در سراسر ایران ممنوع شده ولی هنوز عده‌ای هستند که این کار رو در حیاط خونۀ خودشون انجام میدن و دکترائی هستند که میان تو خونۀ آنها و سراشونو بخیه می‌زنند. میشه از این کار نتیجه گرفت که حتا عده‌ای از دکترا این نوع صدمه زدن به خود را کار ناشایاستی نمی‌دونند.
امسال عَلَم‌کشی ممنوع شده، ولی آنها که از قبل نذر دارند تصمیم گرفتند که در حیاط خونۀ خودشون به تنهائی عَلَم را دور حیاط بچرخونند.!!"

اینها بخش‌هایی از حرف‌های دوستی است که امروز خودش رفته است تا غذای نذری بخورد!!
صحبت من با مردمی است که با پیگیری عقیده‌های گذشتگان خودشان به نسل‌های بعد از خودشان خیانت می‌کنند.

این مردم بدون اینکه به پیامد کارشان فکر کنند کاری که حداقل سیصد سال پیش شروع شده را دنبال می‌کنند و بعنوان فرهنگ ملی آن را هرساله پر شکوه‌تر اجرا می‌کنند.
من از کلمه نذر خوشم نمی‌آید ولی حالا که مردم میخواهند حتماً بجای نیکوکاری از نذر استفاده کنند قبول، ولی حداقل بیائید کمی به شکل کار هم فکر کنند.
من نظرهای خودم را به شکل سؤال مطرح می‌کنم به امید اینکه کسانی باشند از اندیشمندان اسلامی که به این سؤال‌ها فکر کرده و جواب قانع کننده‌ای بدهند:

- چه لزومی دارد که حتماً نذر در ایام عزاداری ادا شود؟
- آیا پخش نذر در ایام عزاداری فقط به این دلیل است که آخوند‌ها فقط میتوانند به وسیله به گریه انداختن مردم پول در بیاورند؟
- آیا ترویج عزاداری ترویج کسب و کار آخوندها است؟
- آیا اگر مراسم ادای نذر بجای ماه‌های محرم و صفر به ماه‌های دیگرمنتقل شود آخوندها کار دیگری غیر از نوحه‌خوانی در مراسم عزا و تعزیه می‌توانند برای امرار معاش خود پیدا کنند؟ آیا آخوند‌ها قیل و قال نخواهند کرد که دارد به تمام مقدسات توهین می‌شود؟
- آیا دلیل نذری دادن به صورت غذا با دیگ‌های بزرگ که برای بلند کردن هر کدام از دیگ‌ها به نیروی حداقل چهار نفر نیاز است، فقط نشان دادن میزان ثروت پولدارها به یکدیگر است؟
- آیا نمی‌شود که روزهای خرج دادن را منتقل کرد به نیمه شعبان، یا تولد امام‌ها و پیغمبر؟ در این‌صورت آخوندها که نمی‌توانند در مراسم شادی بلند شوند در حضور مردم عادی برقصند و مجلس گرم کنند، آیا قیل و قال نخواهند کرد که به مقدسات توهین شده؟
- آیا نمی‌شود بجای اینکه این مقدار غذا بین هیأت‌های عزاداری پخش شود، بین میهمان‌های جوان‌هائی که قصد ازدواج دارند تقسیم شود؟
- آیا نمی‌شود که بجای قمه زنی و زخم زدن بسر خود به یک بیمارستان سر زد و یک جعبه شیرینی برد برای کسانی، از جمله سالمندان و مجروح‌های فراموش شده جنگ... که ماه‌ها و شاید سال‌هاست که کسی به ملاقاتشان نیامده؟
- آیا میشود که آخوندها مردم را تشویق کنند در این ماه‌های سرد بجای راه انداختن دسته‌های سینه‌زنی و علم‌کشی و قمه‌زنی، نذر کنند که جاده‌های برف گرفته را مردم با کمک همدیگر تمیز کنند و آقایان که می‌خواهند که ملت را غذا بدهند دیگ‌های پلو و خورشت را به این جاده‌ها و دهات منتقل کنند؟
- چه کسی میتواند نوع نذر را تغییر دهد؟
- فردی که نذر کرده می‌تواند خودش مستقیم با خدا صحبت کند و بگوید که از امسال بجای آن نذر، من کار دیگری انجام میدهم؟ مثلاً در ساختن یک بیمارستان، پروشگاه یا مدرسه کمک نقدی یا جنسی میدهم؟
یا حتماً باید یکی از آخوند‌های طراز اول با خدا وارد بحث و مذاکره شود و سپس نتیجه را به مردم اطلاع بدهد؟

هنوز تا اربعین یکماه سرد دیگر مانده و مردمی که واقعأ نیازمند کمک هستند هم در میان بازاری‌ها کمتر دیده می‌شود پس لطفاً سر نذرهای مردم را به جهت درست برگردانید.

من قول میدهم که اگر آقایان آخوند این کار را بکنند، خدا در آن دنیا بخاطر اینکه اینها در این دنیا از سود مالی‌شان چشم پوشی کرده‌اند، چندین خانه و حوری و غلمان بعنوان پاداش بهشان خواهد بخشید.


 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024