پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - Thursday 28 March 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Sun, 07.10.2007, 19:00

برگزاری دوازدهمين سمينار آموزگاران زبان فارسی

گفتگوی فرخنده جوان با شهلا طاهرپسند

.(JavaScript must be enabled to view this email address)

يكشنبه ۱۵ مهر ۱۳۸۶
کانون آموزگاران زبان فارسی با هدف ايجاد همکاری، همراهی و هم‌آهنگی در پيشبرد هدف‌های فرهنگی و آموزشی آموزگاران زبان فارسی که در شهرهای مختلف کشور سوئد اشتغال به کار دارند، تشکيل شد. دوازده سال از تشکيل اين کانون می‌گذرد و همه ساله با برگزاری سخنرانی‌ها و فعاليت‌های گوناگون آموزشی، به مرکزی برای تجمع و تبادل نظر آموزگاران تبديل شده است.
سال گذشته يازدهمين سمينار کانون آموزگاران زبان فارسی با هدف آشنايی با ساير آموزگاران زبان فارس تشکيل شد و مورد استقبال قرار گرفت. امسال نيز سمينار آموزگاران زبان مادری برگزار خواهد شد. در همين رابطه با شهلا طاهرپسند، يکی از دستاندرکاران اين حرکت گفتگويی انجام داده‌ايم که در زير ملاحظه می‌کنيد.

جوان - سرکار خانم شهلا طاهرپسند، ضمن تشکر از اينکه دعوت ما را پذيرفتيد، لطفاً در ابتدا بفرمائيد که سمينار سراسری آموزگاران زبان فارسی امسال در چه تاريخی و در کجا برگزار خواهد شد؟
طاهرپسند - دوازدهمين سمينار سراسری آموزگاران وابسته به کانون فرهنگی آموزگاران زبان فارسی در سوئد، امسال در شهربرلين در تاريخ‌های دوم و سوم نوامبر ۲۰۰۷ برگزار خواهد شد.

جوان - برنامه‌ی اين دوره سمينار چه خواهد بود؟
طاهرپسند - برنامه اين دوره نيزهمچون سالهای گذشته، شامل تبادل نظر و گفتگو ميان آموزگاران در باره مسائل مختلف آموزشی مانند نحوه آموزش بخصوص از جنبه‌ای دموکراتيک وبا هدف همگونی با روش‌ها و هدف‌های آموزش در سوئد و يا ساير کشورهای اروپايی، ترغيب و تشويق دانش آموزان، مطالب آموزشی، بهره گيری از اينترنت در آموزش، مشکلات و مسائل نوجوانان و...
هريک از همکاران که از نقاط مختلف اروپا شرکت دارند می‌توانند تجربيات خود را به عنوان دست آوردی برای آموزگاران در اين سمينار مطرح نمايند. هم چنين به سخنرانی آقای جلال سرفراز که نويسنده کودکان ساکن برلين هستند، گوش خواهيم داد. با چند نفر از والدين و دانش آموزان دعوت شده گفتگو خواهد شد تا در باره زمينه خواسته‌ها و نظريات ايشان آگاه شويم. نمونه کتاب‌ها و مطالب جالب آموزشی معرفی خواهد شد.

جوان - اگر ممکن است از نتايج سمينارهای تاکنونی و از جمله سمينار سال گذشته بفرمائيد. آيا به نتايج و دستاوردهايی که انتظارش را داشتيد رسيديد؟ آيا اين دستاوردها را بصورت مستند در اختيار کارشناسان قرار داده‌ايد؟ علاقمندان در کجا می‌توانند به اين اطلاعات دست بيابند؟
طاهرپسند - چنان که می‌دانيد يکی از هدف‌های عمده برای تشکيل اين سمينار‌ها بالابردن سطح آگاهی آموزگاران در زمينه فعاليت‌های آموزشی است و سعی می‌شود از طريق دعوت سخنرانان آگاه و هم چنين ايجاد زمينه‌ای مناسب برای گفتگوهای سازنده ميان آموزگارن، به اين هدف‌ها رسيد. نمی توان به اين گفتگو‌ها و تجربيات بيان شده در هر سمينار جنبه‌ای مستند داد، البته گزارش کار سمينار و عناوين و نظريات مطرح شده به شکل گزارش تهيه می‌شود که برای شرکت کنندگان و يا علاقمندان ارسال می‌شود.

جوان - موضوع‌های مورد گفتگو در سمينار امسال کدامند؟
طاهرپسند - همانطوريکه در پرسش قبلی مطرح شد برنامه امسال نيز شامل:
معرفی گروه‌های شرکت کننده و نحوه آموزش زبان مادری در اين کشورها
خبرهای آموزشی، معرفی تحقيق و تجربيات آموزگاران،
معرفی سايت‌ها، مقاله‌ها، فيلم و کتاب‌های مفيد در زمينه آموزش،
بحث و تبادل نظر در گروه‌های کوچکتر و بازگويی نظريات و پيشنهادات در زمينه های: چگونگی ايجاد انگيزه و حفظ علاقمندی دانش آموزان، موضوع‌های آموزشی و برنامه ريزی آموزشی برای دوره‌های مختلف تحصيلی، چگونگی بهره گيری از اينترنت در کلاس‌ها، سخنرانی آقای جلال سرفراز، گفتگو با والدين و دانش آموزان دعوت شده

جوان - چه کسانی می‌توانند در اين سمينار شرکت کنند؟ آيا تنها آموزگارانی که به آموزش زبان فارسی در خارج از کشور اشتغال دارند ميتوانند در اين سمينار شرکت کنند يا شرکت برای عموم آزاد است؟ علاقمندان شرکت در اين سمينار به چه صورتی می‌توانند با شما تماس بگيرند؟
طاهرپسند - شرکت کنندگان در اين سمينار آموزگاران شاغل و يا افرادی هستند که به نحوی با امر آموزش در ارتباط می‌باشند. اين سمينار فقط اختصاص به آموزگاران داشته و کنفرانسی نيست که برای شرکت عموم آزاد باشد. آموزگاران علاقمند به شرکت در اين سمينار می‌توانند با دو تن از مسئولا ن کانون به مشخصات زير تماس بگيرند:
بهرام توکلی: ۵۹۱۱۹۲۸۹-۰۸tavakoli.bahram@gmail.com
شهلا طاهرپسند: ۱۵۰۹۹۴-۰۴۰shahla.taherpassand@telia.com

جوان - آقای جلال سرفراز هم جزء سخنرانان اين سمينار هستند، ايشان در چه موردی صحبت خواهند کرد؟
طاهرپسند - ايشان که به دعوت آموزگاران برلين در اين سمينار شرکت می‌کنند شاعر و نويسنده کتاب‌های کودکان هستند.

جوان - قرار است که در اين سمينار با والدين و دانش‌آموزان دعوت شده در باره چگونگی آموزش زبان مادری گفتگو داشته باشيد. اين افراد چگونه انتخاب شده‌‌اند و از کدام کشورها در سمينار شرکت می‌کنند؟
طاهرپسند - شرايط خاصی برای گفتگو و دعوت دانش آموزان و والدين آنها در نظر گرفته نشده و اين چند نفر از ميان شاگردان همکاران ما در برلين انتخاب شده اند.

جوان - هزينه‌ی شرکت در اين سمينار چگونه تأمين می‌شود؟
طاهرپسند - از آنجايی که اين کانون به هيچ يک از سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی يا سياسی وابستگی نداشته و مستقل به دست خود آموزگاران اداره می‌شود، هيچگونه کمک هزينه دريافت نمی کند. البته برای تأمين بخشی از هزينه‌های کانون بمنظور گسترش هرچه بيشتر فعاليت‌های آن، تماس‌های مکرر با سازمان‌های آموزشی و فرهنگی داشته‌ايم اما تاکنون موفق به کسب کمک هزينه نشده ايم. اکثر آموزگاران شرکت کننده با بودجه شخصی به سبب علاقه فردی در اين سمينار شرکت می‌کنند.

جوان - پيام شما به ايرانی‌تباران فارسی زبان چيست؟
طاهرپسند - من دست هريک از والدين را می‌فشارم و طلب ياری و پشتيبانی دارم تا با هدفی مشترک برای پيشبرد آموزش زبان مادری فرزندان ايرانی بکوشيم. فرزندان خود را تشويق و ياری کنيم تا زبان فارسی را به جهت تقويت هويت فردی، به جهت ايجاد امکانی بهتر برای برقراری تماس با افراد خانواده و ساير جوانان ايرانی، به جهت تسهيل در فراگيری ساير زبان ها، به جهت درک بهتر فرهنگ و مسائل اجتماعی خود و ساير کشورها و... فراگيرند و در ميان خود حفظ کنند.

جوان - چگونه می‌توان کودکان را به فراگيری زبان فارسی بيشتر علاقمند کرد؟ تجربه‌‌های شما در اين رابطه کدامند؟
طاهرپسند - اولين نکته‌ای که به نظر من می‌رسد و تأثير مستقيم درتشويق کودکان برای فراگيری زبان فارسی دارد، همکاری و پشتيبانی والدين است. رابطه پيوسته ميان آموزگاران و والدين راه را برای آموزش و فراگيری بهتر دانش آموزان باز می‌کند. توجه والدين به کار دانش آموزان و همراهی آنها برای انجام تکاليف و تمرينات، گفتگو با آنها به زبان فارسی در خانواده امری مهم وتعيين کننده است.
مسئوليت آموزگاران برای تعيين هدف‌های آموزشی، انتخاب مطالب آموزشی هم سطح با توانايی‌ها و نياز کودکان خارج از ايران قابل ذکر است، هم چنين بهره گيری از روشهای آموزشی همگون با روشهای آموزشی که کودکان در مدارس خود با آنها مواجه هستند.

جوان - با سپاس از اينکه دعوت ما را پذيرفتيد.

اطلاعیه برگزاری دوازدهمين سمينار آموزگاران زبان فارسی


 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024