جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - Friday 19 April 2024
ايران امروز
iran-emrooz.net | Thu, 05.10.2006, 9:14

گفتگویی با شهلا طاهرپسند

سمينار کانون آموزگاران زبان مادری

شهرام فرزانه‌فر

پنجشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۵
کانون آموزگاران زبان فارسی با هدف ايجاد همکاری، همراهی و هم‌آهنگی در پيشبرد هدف‌های فرهنگی و آموزشی آموزگاران زبان فارسی که در شهرهای مختلف کشور سوئد اشتغال به کار دارند، تشکيل شد. يازده سال از تشکيل اين کانون می‌گذرد و همه ساله با برگزاری سخنرانی‌ها و فعاليت‌های گوناگون آموزشی، مرکز تجمع و تبادل نظر آموزگاران بوده است.
سال گذشته دهمين سمينار کانون آموزگاران زبان فارسی با هدف آشنايی با ساير آموزگاران زبان فارسی در سراسر اروپا، در لندن تشکيل شد و مورد استقبال قرار گرفت. ما با برگزارکنندگان اين سمينار گفتگوهايی انجام داديم که در ايران امروز منتشر شد. امسال نيز سمينار آموزگاران زبان مادری برگزار خواهد شد. در همين رابطه با شهلا طاهرپسند، یکی از دستاندرکاران اين حرکت گفتگويی انجام داده ايم که در زير ملاحظه می‌کنيد.

در سمينار سال گذشته اشاره کرديد که در پی گسترده‌تر نمودن فعاليت‌های کانون هستيد و به همين دليل پس از وين در لندن هم سمينار کانون را برگزار کرديد، اگر ممکن است در ابتدا از نتايج سمينارهای تاکنونی و از جمله سمينار لندن بفرمائيد.
- هميشه هدف ما ايجاد محيطی مناسب برای آموزگاران جهت گفتگو و طرح مسائل آموزش زبان فارسی بوده است. اين بار هم از طريق اين سمينار توانستيم با همکاران جديدی از آلمان، انگلستان و ساير کشورهای اروپايی به علاوه از شهرهای گوناگون سوئد آشنا شويم و در باره تجربيات خود تبادل نظر کنيم، در باره مواد آموزشی و بهره گيری از سايت‌های آموزشی در تدريس گفتگو کنيم و همچنين طی ديدار با مسئولان و دانش آموزان يک پروژه مربوط به جوانان و مشکلات آنها در اروپا آگاهی کسب کنيم.
آيا نتايج و دستاوردهای کانون آموزگاران زبان فارسی با آنچه انتظارش را داشتيد خوانايی داشت؟
- هميشه هدف‌ها، خواسته‌ها و انتظارات فراتر از واقعيت‌های قابل دسترس است. اما اگر از بالای ابرهای آرزوها پايين بياييم میبينيم که با هر قدم و هر ديدار بخشی از خواسته‌ها تأمين و بر دانسته‌های هر يک از ما افزوده میشود. هم زمان هدف‌های ديگری جايگزين آن‌ها میگردد که راه را برای ديدارهای بعدی هموار میسازد.

اين کانون موجب برقراری ارتباط ميان برخی آموزگاران از نقاط مختلف سوئد و اکنون برخی کشورهای ديگر بوده است، حاصل اين ارتباط از جمله گفتگو، تبادل نظر و طرح مشکلات آموزشی و شغلی ميان آموزگاران بوده است. آيا اين دستاوردها را بصورت مستند در اختيار کارشناسان و برای چاره و تدبير انديشيدن قرار داده‌ايد؟
- هر يک از آموزگاران موظف هستند بعد از انجام سمينار گزارشی از فعاليت‌های انجام شده و مسائل مطرح شده را در اختيار مسئولان خود قرار دهند. همچنين ديده‌ها و شنيده‌های خود را برای همکاران که امکان شرکت نداشتهاند مطرح نمايند. فراموش نکنيد که هدف‌های ما فقط شامل حل مسائل مدارس نيست بلکه بخش عمده‌ای از هدف سمينار بالابردن سطح کارايی و توانايی آموزشی آموزگاران است.

با چه عکس العملی مواجه شديد؟
- گزارش سمينار و حاصل مذاکرات آموزگاران میتواند تصويری از مسائل روز در اختيار مسئولان قرار داده و جنبه اطلاعاتی و مشورتی داشته باشد. اميدواريم يادآوری‌های ما در دراز مدت بدون تأثير نبوده و به هنگام برنامهريزی‌ها مورد توجه قرار گيرد.

طبق قانون سوئد، دانش‌آموزانی که زبان مادری غير از زبان سوئدی دارند، حق فراگيری زبان از سطح کودکستان تا پايان سال آخر دبيرستان را دارند. روی کار آمدن دولت جديد آيا تأثير و تغييری در سياست آموزش زبان مادری برای کودکان خارجی تبار خواهد داشت؟
- تاکنون طرح‌ها و بيانيه‌های بسياری در باره تحولات در مدارس مطرح شده که بيشتر جنبه عمومی داشته و به طورعمده در باره يک موضوع درسی ويژه مثل زبان مادری نظريهای مطرح نشده است. در انتظار اعلام برنامه‌های دولت جديد هستيم که اميدوارم بازهم تأکيد براهميت آموزش زبان مادری را در بر داشته باشد.

سمينار سراسری آموزگاران زبان فارسی در اروپا در چه تاريخی و در کجا برگزار خواهد شد؟
- اين سمينار در شهر استکهلم به تاريخ‌های سوم و چهارم نوامبر۲۰۰۶ برگزار می شود.

برنامه‌ی اين دوره سمينار چه خواهد بود؟
برنامه‌های اين سمينار شامل:
-آشنايی با همکاران شرکت کننده و طرح نحوه آموزش زبان مادری در ساير نقاط اروپا، هم چنين مسائل و مشکلات همکاران در سوئد
- سخنرانی در زمينه ادبيات و تاريخ توسط آقای آزرم
- سخنرانی در زمينه مسائل و مشکلات هم پيوستگی در جامعه توسط آقای دکتر حسن حسينی
- طرح نمونه‌هايی از بازی‌های آموزشی و تأثير بازی و سرگرمی در فراگيری بهتر
- بحث و تبادل نظر در باره مطالب و مسائل آموزشی مورد درخواست شرکت کنندگان


چه کسانی می‌توانند در اين سمينار شرکت کنند؟
-آموزگارانی که به آموزش زبان فارسی در خارج از کشور اشتغال دارند، میتوانند در اين سمينار شرکت کنند.

علاقمندان شرکت در اين سمينار به چه صورتی می‌توانند با شما تماس بگيرند؟
- علاقمندان میتوانند با اين افراد و شماره‌ها تماس بگيرند:

شهلا طاهرپسند ۰۴۰۱۵۰۹۹۴ و يا ۰۷۰۵۷۰۳۵۶۷
.(JavaScript must be enabled to view this email address)

بهرام توکلی ۰۸۵۹۱۱۹۲۸۹
.(JavaScript must be enabled to view this email address)

با تشکر از وقتی که در اختيار ما قرار داديد


 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024