-
ايران امروز
iran-emrooz.net | Fri, 02.06.2023, 10:11

۹ خاصیت مهم یک محصول تابستانی

هندوانه منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی است که علاوه بر آبرسانی بدن، می‌تواند بسیاری از ابعاد مختلف سلامتی را ارتقا دهد و از برخی بیماری‌ها نیز جلوگیری کند.

هندوانه مملو از آنتی اکسیدان‌ها، ویتامین‌های A ، C و تعداد زیادی مواد مغذی دیگر است. چیزی که این میوه را منحصربه‌فرد می‌کند این است که این خوراکی شیرین در مقایسه با سایر میوه‌ها دارای قند پایین‌تری است.

هندوانه نه‌تنها یک میان‌وعده خوشمزه و شیرین است، بلکه فواید زیادی نیز برای سلامتی دارد؛ از هیدراتاسیون گرفته تا مدیریت فشار خون و کاهش وزن. در این مطلب به ۹ مورد از مزایای این میوه برای سلامتی اشاره شده است.

۱. تقویت سیستم ایمنی بدن
هندوانه با تأمین بیش از ۲۵ درصد از نیاز روزانه شما به ویتامین سی، به طور قابل توجهی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند. بسیاری از مطالعات، مصرف ویتامین سی را با ارتقای عملکرد سیستم دفاعی مرتبط می‌دانند. دریافت این ویتامین به تقویت تولید کلاژن کمک می‌کند که برای بهبود ساختار سلولی و سلامت سیستم ایمنی بسیار مهم است.

۲. آبرسانی بدن
در بین میوه‌هایی با قابلیت هیدراتاسیون، هندوانه یک سر و گردن بالاتر از بقیه میوه‌هاست. ۹۲ درصد این میوه از آب تشکیل شده و بهترین گزینه برای هیدراته نگه داشتن بدن است. هندوانه از خستگی جلوگیری کرده و انرژی شما را حفظ می‌کند، سردرد را کاهش می‌دهد و به دفع مواد زائد از بدن کمک می‌کند.

۳. نابودی سلول‌های سرطانی
هندوانه سرشار از آنتی‌اکسیدان است و به خنثی کردن رادیکال‌های آزاد در بدن، که توانایی تشکیل سلول‌های سرطانی را دارند، کمک می‌کند.

هندوانه نیز مانند سایر میوه‌های قرمز رنگ (مانند گوجه فرنگی)، حاوی مقادیر زیادی لیکوپن است. آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند لیکوپن به مبارزه با سرطان‌هایی مثل سرطان پروستات، کند کردن روند پیری و ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده در بدن کمک می‌کنند. لیکوپن موجود در هندوانه تقریباً ۴۰ درصد بیشتر از لیکوپن موجود در گوجه فرنگی است.

۴. تقویت بینایی
آب هندوانه برای کاهش استرس اکسیداتیو چشم بسیار مفید است. هم‌چنین آب هندوانه سطح آفتاب‌سوختگی چشم را کاهش می‌دهد. اگر از مشکلات بینایی رنج می‎برید، نوشیدن آب هندوانه برای بهبودی و رفع این مشکل بسیار مفید است.

۵. ایجاد حس سیری
مصرف هندوانه به شما کمک می‌کند تا برای مدت طولانی، حس سیری مضاعف داشته باشید. هم‌چنین این میوه از تجمع آب در بدن نیز جلوگیری می‌کند.

۶. کاهش فشار خون
یک برش هندوانه حاوی ۱۷۰ میلی گرم پتاسیم است؛ این ماده معدنی در کاهش اثرات سدیم بر فشار خون و برای عملکرد صحیح سیستم عصبی بسیار مفید است.

۷. مدیریت و کاهش وزن
خوردن هندوانه به عنوان پیش‌غذا یا استفاده از آن در سالاد می‌تواند یک راه مفید برای کاهش وزن باشد. از آنجا که بیش از ۹۰ درصد ساختار هندوانه از آب است، یکی از بهترین میوه‌ها برای کاهش وزن به شمار می‌رود. یک وعده ۱۰۰ گرمی هندوانه فقط ۳۰ کالری دارد.

۸. حفظ سلامت قلب
لیکوپن موجود در هندوانه برای حفظ سلامت قلب و عروق مفید است. مصرف زیاد هندوانه منجر به بهبود جریان خون از طریق شاهرگ‌ها می‌شود و به عملکرد قلبی عروقی کمک می‌کند.

۹. پیشگیری از آسم
هندوانه و سایر میوه‌ها و سبزیجاتی که سرشار از ویتامین سی هستند، با رادیکال‌های آزاد التهابی که باعث ایجاد آسم می‌شوند، مبارزه می‌کنند.


خبرآنلاین / الهه جعفرزاده
منبع: eatthis




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024