-
ايران امروز
iran-emrooz.net | Mon, 13.02.2023, 16:09

تنها چیزی که آدمی را بیشتر شاد می‌کند

یورونیوز: در سال ۱۹۳۸ محققان هاروارد مطالعه را آغاز کردند که چند دهه به طول انجامید آن‌ها می‌خواستند دریابند چه چیزی ما را در زندگی خوشحال می کند؟

به همین منظور محققان پرونده‌های سلامت ۷۲۴ شرکت کننده از سراسر جهان را جمع آوری کردند و در فواصل دوساله سوالات مفصلی در مورد زندگی آن‌ها پرسیدند.

ممکن است فکر کنید، موفقیت شغلی، پول، ورزش یا رژیم غذایی سالم است که انسان را بیشتر خوشحال می‌کند. اما به گفته محققان هاروارد چیز دیگری است که انسان را بیشتر از همه خوشحال می‌کند. آن‌ها می‌گویند در طول ۸۵ سال مطالعه آموخته‌اند که روابط مثبت ما را شادتر، سالم‌تر نگه می‌دارد و به ما کمک می‌کند عمر طولانی‌تری داشته باشیم.

تناسب اجتماعی

روابط هر فردی نه تنها بر روان بلکه روی جسم او نیز تاثیر می‌گذارد. آیا تا به حال متوجه شده‌اید وقتی کسی حرف‌های شما را درک می‌کند چقدر با نشاط می‌شوید؟ یا متوجه کمبود خواب در دوره نزاع عاشقانه‌یتان شده‌اید؟

برای اطمینان از اینکه روابط شما سالم و متعادل هستند، مهم است که «تناسب اجتماعی» را تمرین کنید.

وقتی ما در یک رابطه دوستی یا عاطفی هستیم هرگز به این فکر نمی‌کنیم که باید از این رابطه مراقبت کنیم. اما باید این را بدانیم که زندگی اجتماعی ما یک سیستم زنده است و نیاز به مراقبت و تمرین دارد.

«تناسب اجتماعی» مستلزم بررسی روابط ماست. ما باید با خودمان در مورد کسانی که با آن‌ها وقت می‌گذرانیم صادق باشیم و ببینیم که چقدر این افراد به رشد ما کمک می کنند.

چگونه روابط خود را بررسی کنیم

انسان‌ها موجوداتی اجتماعی هستند. هر یک از ما به عنوان یک فرد نمی‌توانیم هر آنچه را که نیاز داریم برای خود فراهم کنیم. ما همواره به تعامل با دیگران و کمک ‌آن‌ها نیاز داریم.

در روابط هر یک از ما، هفت اصل حمایتی وجود دارد که عبارتند از:

۱-احساس امنیت: اگر نیمه شب با ترس از خواب بیدار شوید با چه کسی تماس می‌گیرید؟ در لحظه بحران به چه کسی مراجعه می‌کنید؟

۲- یادگیری و رشد: چه کسی شما را تشویق می‌کند تا چیزهای جدید را امتحان کنید، فرصت‌هایی را به دست آورید، اهداف زندگی‌تان را دنبال کنید؟

۳- صمیمیت عاطفی و اعتماد به نفس: چه کسی همه چیز (یا چیزهای زیادی) را در مورد شما می‌داند؟ وقتی احساس ضعف دارید با چه کسی می‌توانید تماس بگیرید و در مورد احساس خود صادقانه با او صحبت کنید؟

۴- تایید هویت و تجربه مشترک: آیا کسی در زندگی شما وجود دارد که تجربیات زیادی را با شما به اشتراک گذاشته باشد و به شما کمک کند تا احساساتتان را تقویت کنید؟

۵- روابط عاشقانه: آیا از میزان روابط عاشقانه در زندگی خود احساس رضایت می کنید؟

۶- کمک گرفتن (هم اطلاعاتی و هم کاربردی): اگر برای حل یک مشکل عملی به تخصص یا کمک نیاز داشته باشید (به عنوان مثال، کاشت درخت، تعمیر اتصال WiFi خود) به چه کسی مراجعه می‌کنید؟

۷- تفریح و آرامش: چه کسی شما را می‌خنداند؟ برای دیدن فیلم یا رفتن به سفر با چه کسی تماس می‌گیرید که به شما احساس راحتی و آرامش بیشتری می‌دهد؟

برای این‌که بهتر بتوانید روابط خود را بررسی کنید همین حالا یک کاغذ و خودکار بردارید و یک جدول بکشید. بالای هر ستون افقی یکی از هفت اصل حمایتی را بنویسید و در اولین ستون عمودی نام افرادی که بیشترین تاثیر را روی شما دارند بنویسید. سپس با توجه به این‌که آن فرد کدام اصل حمایتی را نسبت به شما انجام می‌دهد در ستون مناسب علامت مثبت (+) قرار دهید.

این کار به شما کمک می‌کند بهتر بتوانید روابط اجتماعی خود را بررسی کنید. این که یک فرد همه این حمایت‌ها را انجام بدهد یا نه مهم نیستند، مهم آن است که در نظر بگیرید چه کسانی در چه زمینه‌هایی از شما حمایت می‌کنند و از خود بپرسید که آیا حمایت کافی در همه زمینه‌ها دریافت می‌کنید یا خیر.

با نگاهی این جدول، ممکن است متوجه شوید که افراد زیادی اطراف شما هستند، اما کسی نیست که به او اعتماد کنید. یا شاید شما فقط یک نفر را دارید که برای کمک به سراغش می‌روید، یا اینکه فردی که برایتان بدیهی است در واقع به شما احساس امنیت و آرامش می دهد.

در هر صورت از تماس گرفتن با افراد زندگی‌تان نترسید. چه در میان گذاشتن یک سوال یا یک لحظه توجه اختصاصی، هرگز برای عمیق کردن ارتباطاتی که برای شما مهم است دیر نیست.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024