-
ايران امروز
iran-emrooz.net | Wed, 18.01.2023, 12:11

چرا ما انسان‌ها شکلات را دوست داریم؟

دویچه وله: محققان می‌گویند محتوای چربی در قسمت بیرونی شکلات چیزی است که جوانه‌های چشایی ما را قلقلک می‌دهد و شاید همین امر، دلیل اعتیاد به شکلات باشد.

به‌گزارش نشریه بریتانیایی گاردین؛ محققان دانشگاه لیدز بریتانیا می‌گویند که کدهایی که شکلات را برای بسیاری از افراد غیرقابل مقاومت می‌کند، شکسته‌اند.

آنها یافته‌های خود را در نشریه ACS Applied Materials and Interfaces منتشر کرده‌اند. یافته‌های مطالعه آن‌ها نشان می‌دهد که انسان‌ها شکلات را بیشتر به‌دلیل بافت چربی موجود در بیرونی‌ترین لایه‌های شکلات که هنگام جویدن در دهان ما تجزیه می‌شود، دوست دارند.

بنابراین، رضایتی که از خوردن شکلات دریافت می‌کنیم، بیشتر از نحوه تعامل زبان و غدد بزاقی با محتوای چربی موجود در شکلات ناشی می‌شود.

محققان همچنین به این نتیجه رسیدند که محتوای چربی در عمق شکلات نقش نسبتاً محدودی در این میان ایفا می‌‌کند. این مطالعه با استفاده از یک برند لوکس شکلات تیره و آزمایش آن بر روی سطح مصنوعی سه‌بعدی شبیه زبان انجام شد.

به‌گفته محققان، با درک مکانیسم‌های فیزیکی که هنگام خوردن شکلات اتفاق می‌افتد، ما بر این باوریم که می‌توان نسل بعدی شکلات را طوری تولید کرد که حس شکلات پرچرب را ارائه دهد و در عین حال انتخاب سالم‌تری باشد. آنها پیشنهاد کردند تکنیک‌های مشابهی را می‌توان برای کمک به تولید نسخه‌های سالم‌تر از غذاهای دیگر که از جامد به مایع در دهان تبدیل می‌شوند، مانند بستنی یا پنیر به کار برد.

شکلات‌های سالم با چربی کمتر و دارای همان بافت و طعم راضی‌کننده شکلات‌های پرچرب، هنوز در دست تولید نیستند. با‌این‌حال، انتخاب‌های سالم هنوز وجود دارد. کارشناسان می‌گویند می‌توانید با انتخاب شکلات تیره‌تر به‌جای شکلات‌های شیری شروع کنید.

گفتنی است که مزایای شکلات واقعاً به دانه کاکائو و فلاونوئیدهای موجود در آن مربوط می‌شود.

فلاونوئیدها آنتی‌اکسیدان‌هایی هستند که در برابر آسیب سلولی از بدن محافظت می‌کنند. برای بهره‌مندی از مزایای فلاونوئیدهای طبیعی موجود در شکلات، به انتخاب‌ شکلات‌هایی که حاوی ۷۰ درصد یا بیشتر کاکائو هستند، پایبند باشید.

برای مقابله با اثرات بی‌تحرکی، چقدر راه برویم؟

تحقیقات جدید محققان دانشگاه کلمبیا در نیویورک نشان داده است که یک پیاده‌روی ۵ دقیقه‌ای بعد از هر ۳۰ دقیقه نشستن، می‌تواند تا حد زیادی اثرات منفی بی‌تحرکی طولانی‌مدت را کاهش دهد.

به‌گزارش Medical News Today؛ بی‌تحرکی اغلب مترادف با زندگی مدرن است، به‌طوری‌که ۸۵ درصد از جمعیت جهان سبک زندگی بی‌تحرک دارند.

نشستن بیش‌از‌حد طولانی، یک خطر شناخته‌شده برای ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی، دیابت، چاقی و فشار خون بالا است.

سازمان بهداشت جهانی (WHO) تخمین می‌زند که سالانه حدود ۲ میلیون مرگ در جهان به عدم فعالیت بدنی کافی مرتبط است. این سازمان سبک زندگی بی‌تحرک را به‌عنوان یکی از ۱۰ علت اصلی مرگ‌و‌میر و ناتوانی در جهان توصیف کرده است.

با‌این‌حال مطالعه جدید نشان می‌دهد که انجام منظم ورزش‌های کوتاه در طول روز کاری ممکن است برای مقابله با اثرات سبک زندگی بی‌تحرک کافی باشد.

این مطالعه ۱۲ ژانویه در نشریه  Medicine & Science in Sports & Exercise منتشر شده است.

سبک زندگی بی‌تحرک پیامدهای جدی برای سلامتی دارد و به افزایش خطر ابتلا به موارد زیر کمک می‌کند:

- بیماری قلبی‌عروقی
- فشار خون بالا
- چاقی
- سرطان‌های مرتبط با هورمون

مطالعات همچنین نشان داده است افرادی که سبک زندگی کم‌تحرک دارند نیز در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به اختلالات سلامت روان هستند.

برای این مطالعه دانشگاه کلمبیا، ۱۱ کارمند یک آزمایشگاه را مورد مطالعه قرار دادند و  دریافتند که سطح قند خون و فشار خون این افراد پس از ۵ دقیقه پیاده‌روی به ازای هر ۳۰ دقیقه نشستن، کاهش می‌یابد.

تیم تحقیقاتی همچنین دریافتند که ۵ دقیقه پیاده‌روی در هر نیم ساعت، منجر به کاهش ۵۸ درصدی قند خون افزایش‌یافته پس از خوردن غذا، می‌شود.

محققان همچنین دریافتند که که «میان‌وعده‌های ورزشی» منجر به کاهش فشار خون به اندازه ۵ میلی‌متر جیوه می‌شوند.

نشستن باعث ایجاد پیچ‌خوردگی و تورم در رگ‌های خونی پاهای شما می‌شود. این امر در نهایت جریان خون را تغییر می‌دهد و می‌تواند منجر به افزایش فشار خون شود. اما پیاده‌روی کوتاه و منظم می‌تواند با بازگرداندن منظم جریان خون به پاها، از تغییرات فشار خون جلوگیری کند.

روزانه ۶ دقیقه ورزش شدید و کاهش خطر آلزایمر

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که تمرینات ورزشی با شدت زیاد می‌تواند به مغز کمک کند و در برابر بیماری‌هایی مانند بیماری آلزایمر نقش پیشگیری‌کننده داشته باشد.

به‌گزارش نشریه پزشکی Healthline؛ بر اساس این مطالعه که توسط محققان دانشگاه اوتاگو در نیوزیلند انجام شده، شش دقیقه ورزش متناوب با شدت بالا، باعث افزایش سطح پروتئینی در خون می‌شود که در یادگیری و بهبود حافظه نقش دارد.

این پروتئین که به‌عنوان فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز (BDNF) شناخته می‌شود، به‌عنوان یک منبع درمانی برای اختلالات عصبی، مانند بیماری آلزایمر و پارکینسون، مورد بررسی قرار گرفته است.

محققان دانشگاه اوتاگو فکر می‌کنند که ورزش ممکن است راهی برای افزایش سطح BDNF در مغز بدون نیاز به درمان‌های پزشکی باشد.

این مطالعه ۱۱ ژانویه در مجله Physiology Trusted Source منتشر شد.

در  واقع BDNF باعث افزایش نوروپلاستیسیته یا تشکیل اتصالات و مسیرهای جدید در مغز و بقای نورون‌ها می‌شود. اینها برای شکل‌گیری و ذخیره خاطرات و برای بهبود عملکرد شناختی مورد نیاز هستند.

محققان ۱۲ شرکت‌کننده سالم را انتخاب کردند. جلسات ورزشی آنها شامل ۹۰ دقیقه دوچرخه‌سواری سبک و ۶ دقیقه با شدت بالا بود.

محققان دریافتند که بیشترین افزایش در سطح BDNF در خون پس از دوچرخه‌سواری با شدت بالا رخ داده است.

مطالعات دیگر همچنین نشان داده‌اند که ورزش‌هایی مانند پارو زدن می‌تواند سطح BDNF خون را در افراد افزایش دهد.

تحقیقات در مورد اینکه آیا ورزش می‌تواند از پیشرفت بیماری آلزایمر جلوگیری کند، متفاوت است. مثلا در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۲۰ منتشر شد، محققان دریافتند که ۱۲ ماه ورزش هوازی باعث افزایش جریان خون مغزی در افراد مبتلا به اختلال شناختی خفیف می‌شود.

به‌گفته محققان یک چالش مهم تأثیر ورزش بر مغز این است که زمان زیادی طول می‌کشد تا این فواید را در پیشگیری از آلزایمر از خود نشان دهد.

این امر نشان می‌دهد که اگر می‌خواهید سلامت مغز خود را تقویت کنید، باید ورزش را زودتر در زندگی خود شروع کنید و آن را به‌طور منظم انجام دهید. ورزش باید یک عادت باشد. شما باید این عادت را در اوایل دوران کودکی خود ایجاد کنید.

وقتی معده درد می‌کند، چه بخوریم؟

در هنگام درد شدید معده و به‌همراه آن اسهال و استفراغ، دانستن اینکه چه چیزی را برای بهبود آن بخورید، می‌تواند تصمیم سختی باشد.

به‌گزارش نشریه پزشکی Web MD؛ بااین‌حال برخی از غذاهامی‌توانند تسکینی برای این وضعیت ناخوشایند باشند.

مایعات
اگر نمی‌توانید غذای جامد را بخورید، این را بدانید که تلاش برای خوردن آنها فایده‌ای ندارد. اما نوشیدنی‌هایی مانند آبگوشت یا آب نارگیل دارای مواد معدنی مورد نیاز مانند پتاسیم، کلسیم و سدیم هستند؛ چیزهایی که هنگام ابتلا به اسهال، بدن آنها را از دست می‌دهد. آب مرغ و سوپ مرغ داروهای خانگی رایج برای همه چیز از سردرد و معده‌درد گرفته تا سرماخوردگی و تب هستند.

برنج
برنج سفید ساده یکی از بهترین انتخاب‌ها برای مبتلایان به معده درد همراه با اسهال و استفراغ است. هضم برنج وحشی، قهوه‌ای یا سیاه به‌طور‌کلی سخت‌تر است، به‌خصوص برای معده ناراحت. غذاهای نشاسته‌ای و کم‌فیبر مانند برنج سفید راحت‌تر از گزینه‌های پرفیبر هضم می‌شوند.

سیب
هضم آن آسان و دارای مواد مغذی فراوانی از جمله پکتین است؛ نوعی فیبر که در آب حل می‌شود. مصرف این نوع از فیبر می‌تواند به‌خلاص‌شدن از شر اسهال کمک کند.

نان تست
نان تست ساده با آرد سفید زمانی که معده ناراحت است، بهتر از غلات و نان‌های سبوس‌دار عمل می‌کند. غلات سبوس‌دار نوعی فیبر دارند که می‌تواند حالت تهوع و یا اسهال را بدتر کند.

سیب‌زمینی پخته
می‌توانید سیب‌زمینی پخته و شاید مقداری سینه مرغ در هنگام درد معده بخورید. هنگامی که احساس بهتری پیدا کردید و طی ۲۴ تا ۴۸ ساعت استفراغ یا اسهال نداشتید، می‌توانید مقداری میوه و سبزیجات به آن اضافه کنید.

موز
وقتی حالت تهوع دارید، خوردن مقادیر قابل‌توجهی غذا ممکن است دشوار باشد. به‌همین‌دلیل مهم است که غذاهایی که می‌خورید، مغذی بوده و انرژی لازم را برای کمک به بدن فراهم کند. موز یک میان‌وعده مغذی و پر انرژی است. خوردن آن حتی زمانی که بیمار هستید آسان است. به‌علاوه، موز به جایگزینی پتاسیمی کمک می‌کند که ممکن است در صورت استفراغ یا اسهال از دست برود. سایر غذاهای نرم و پر انرژی عبارتند از آووکادو، فرنی و کره بادام‌زمینی.

اجتناب از لبنیات
شیر، پنیر و بستنی همگی در هنگام ناراحتی معده مضر هستند. هضم آنها برای بدن شما سخت است، تا حدی به‌این‌دلیل که چربی بالایی دارند. ماست ساده و بدون‌چربی ممکن است گاهی اوقات خوب باشد، اما با مقدار کم شروع کنید و ببینید چطور پیش می‌رود.

اجتناب از غذاهای سرخ‌شده
این غذاها روغن و چربی زیادی دارند، بنابراین هضم آنها سخت‌تر است. غذاهای سرخ‌شده حتی زمانی که سالم هستید برای دستگاه گوارش خوب نیستند.

اجتناب از غذاهای تند
سیستم گوارشی ممکن است مجبور باشد برای هضم این غذاها سخت‌تر کار کند. پس تا زمانی که درد معده کاهش نیافته، خوراکی‌های ساده را انتخاب کنید.

نخوردن میوه‌ها و سبزیجات خام
وقتی سالم هستید، این محصولات عالی هستند. اما زمانی که دچار ناراحتی معده می‌شوید، فیبر موجود در آن‌ها می‌تواند اوضاع را بدتر کند. بهتر است صبر کنید تا احساس بهتری داشته باشید. با سبزیجات پخته‌شده در مقدار کم و آب‌میوه شروع کنید.

همه افراد گه‌گاهی دچار ناراحتی معده می‌شوند، اما اگر بدون رژیم غذایی وزن کم می‌کنید، اشتها ندارید، خسته هستید یا خونریزی، درد یا علائم دیگر دارید، با پزشک خود مشورت کنید.




 

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024