-
ايران امروز
iran-emrooz.net | Tue, 13.09.2022, 15:18

کشف روش جدید کاهش وزن

بر اساس یک مطالعه جدید، استفاده از  داروی سماگلوتاید (Semaglutide) علاوه بر کاهش وزن می‌تواند احتمال خطر ابتلا به دیابت را نیز کاهش دهد.

به گزارش نیویورک پست، پژوهشی که محققان دانشگاه آلاباما انجام دادند، نشان داد که مصرف هفتگی سماگلوتاید در شرکت‌کنندگان مبتلا به چاقی باعث شد وزن آن‌ها به طور متوسط ۳۷ پوند (۱۶.۸ کیلوگرم) کاهش یابد.

سماگلوتاید با اثرگذاری روی گیرنده هورمون‌های درون‌زا، ترشح انسولین وابسته به گلوکز را افزایش می‌دهد و از ترشح نامناسب گلوکاگون می‌کاهد. این دارو تاکنون برای بهبود کنترل قند خون بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع ۲ در کنار رژیم غذایی و ورزش تجویز می‌شد.

دکتر تیموتی گاروی، سرپرست تیم تحقیق، در این زمینه گفت: «ما این میزان کاهش وزن را با هیچ داروی قبلی ندیده‌ایم. بیش از ۵۰ درصد شرکت‌کنندگان در این آزمایش ۱۵ درصد از وزن خود را از دست دادند و بین یک‌سوم تا ۴۰ درصد از آن‌ها نیز ۲۰ درصد لاغرتر شدند.»

گاروی این کشف جدید را «تغییر در بازی» خواند و گفت که نتایج این تحقیقات برای آمریکایی‌های در حال نبرد با چاقی‌ خبر خوبی است.

بین سال‌های ۱۹۶۰ تا ۲۰۱۰، شیوع چاقی در بزرگسالان ایالات متحده تقریبا سه برابر شد و از ۱۳ درصد به ۳۶ درصد رسید. در این کشور، برخی از افراد که از روش‌های دارویی مرتبط با لاغری ناامید شده‌اند، به انواع جراحی روی آورده‌اند.

دکتر گاروی ادامه داد: «نتیجه آزمایش ما بسیار مهم است زیرا با اینکه در علم، از چاقی به عنوان یک بیماری یاد می‌شود، امروزه می‌بینیم عده‌ای تلاش می‌کنند نشان دهند که چاقی یک انتخاب سبک زندگی است و برای درمان آن راه‌های ساده‌ای وجود ندارد.»

به گفته گاروی، این یافته‌های جدید همچنین به معنای درمان و پیشگیری از عوارض چاقی آسیب‌زننده به سلامتی‌‌اند.

در کارآزمایی‌های این تحقیق، پژوهشگران بیماران مبتلا به چاقی را که سماگلوتاید مصرف کردند، با افرادی که دارونما استفاده کرده‌ بودند، مقایسه و درباره آن‌ها مطالعه کردند. محققان در کارآزمایی اول، دوز ۲.۴ میلی‌گرمی را روی یک هزار و ۹۶۱ بیمار و در کارآزمایی دوم، روی ۸۰۳ بیمار آزمایش کردند. علاوه بر این، دانشمندان از فرمول مرحله‌بندی بیماری متابولیک قلبی برای پیش‌بینی احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ استفاده کردند.

در اولین کارآزمایی، احتمال خطر برای افرادی که دارو مصرف کردند تا ۶۱ درصد کاهش یافت؛ در حالی که برای شرکت‌کنندگانی که دارونما مصرف کردند، احتمال خطر تنها ۱۳ درصد کم شد.

در حالی که ایده اصلی این تحقیق بر دیابت متمرکز بود، پژوهشگران دریافتند که این دارو می‌تواند از بیماری‌های قلبی-عروقی و عوارض مرتبط با آن مانند آرتروز و آپنه خواب [وقفه تنفسی در خواب] نیز پیشگیری و آن‌ها را درمان کند.

بنا به گفته محققان، در صورت تایید مراجع بالاتر، سماگلوتاید ۲.۴ میلی‌گرمی این امکان را دارد که طرز فکر ما در مورد درمان بیماری چاقی را تغییر دهد.

سماگلوتاید را اولین بار سازمان غذا و دارو با دوز پایین یک میلی‌گرم و با نام تجاری اوزمپیک تایید کرد، اما دوز ۲.۴ میلی‌گرم نتایج امیدوارکننده‌تری را نشان داد و سازنده دارویی آن به نام «نوو نوردیس» Novo Nordis سال ۲۰۲۱ تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را کسب کرد.

ایندیپندنت فارسی

ايران امروز (نشريه خبری سياسی الکترونیک)
«ايران امروز» از انتشار مقالاتی كه به ديگر سايت‌ها و نشريات نيز ارسال می‌شوند معذور است.
استفاده از مطالب «ايران امروز» تنها با ذكر منبع و نام نويسنده يا مترجم مجاز است.
Iran Emrooz©1998-2024