ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 14.11.2016, 6:55
تهران به سرفه افتاد

آرمان/زهرا سلیمانی

روز گذشته آلوده‌ترین روز تهران در سال ۱۳۹۵ بود؛ روزی که شاخص عدد ذرات معلق کمتر از ۵/۲ میکرون به ۱۵۴ رسید و علاوه بر استقرار نیرو‌های اورژانس در میادین پایتخت به گسترش محدوده طرح ترافیک منجر شد. همزمان با بروز این آلودگی شدید که البته درچند استان دیگر نیز وجود داشت، علاوه بر انتشار گزارش‌های مختلف درباره اثرات سوء آلودگی بر سلامت و افزایش مرگ‌ومیر در روز‌های آلوده، مسئولان مختلف به انجام اظهارنظر‌های متعددی پرداختند؛ اظهارنظر‌هایی که دامنه آن به هیات‌رئیسه مجلس هم رسید و علی مطهری، نایب‌رئیس مجلس گفت: «طرح زوج و فرد از درب منزل تا پایان آذر اجرایی شود.»

مرکز کنترل و پایش محیط زیست کشور هوای ۹ مرکز استان را ناسالم اعلام کرد و هوای تهران، قزوین و اهواز را برای همه گروه‌ها ناسالم دانست. میزان غلظت ذرات معلق با قطر کمتر از ۵/۲ میکرون در تهران عدد ۱۵۴ را نشان می‌داد که نشان‌دهنده شرایط قرمز و بحرانی در هوای تهران است. برهمین اساس به گروه‌های حساس جامعه شامل کودکان، سالمندان، بیماران ریوی و قلبی و بانوان باردار توصیه شد از فعالیت و تردد در فضای باز خودداری کنند. روز یکشنبه شاخص وضعیت هوا در بندرعباس۵۹، شیراز۶۰، خرم‌آباد ۶۶، بوشهر ۷۵، کرمانشاه ۸۷، تبریز۹۱ و سنندج ۹۳ بود. آن‌گونه که مرکز کنترل و پایش محیط زیست کشور اعلام کرده شاخص هوای مشهد ۱۰۶، اراک ۱۱۲، ارومیه ۱۲۵، همدان ۱۲۸، کرج۱۳۳و اصفهان۱۴۳برای گروه‌های حساس ناسالم بوده است. اهواز با شاخص ۱۶۰، قزوین با شاخص ۱۵۸ و تهران با شاخص ۱۵۴در وضعیت ناسالم برای همه گروه‌ها آلوده‌ترین مرکز استان‌های کشور در این بازه زمانی بودند.

آلوده‌ترین مناطق تهران کدامند؟
بر اساس اطلاعات ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران، تربیت مدرس واقع در منطقه شش با شاخص ۱۶۰ آلوده‌ترین و مسعودیه واقع در منطقه ۱۵ با شاخص ۶۹ پاک‌ترین نقاط پایتخت را تشکیل می‌دهند. در این میان آلوده‌ترین نقاط تهران متعلق به ایستگاه‌های تربیت مدرس منطقه شش، شهرداری منطقه۱۱، شادآباد منطقه۱۸ و شهرداری منطقه ۲۱ است. همچنین ایستگاه‌های مسعودیه منطقه۱۵، شهید محلاتی منطقه ۱۴ و شهرری منطقه۲۰ پاک‌ترین مناطق شهر تهران را تشکیل می‌دهند. به گزارش ایسنا، شرایط هوای شهرتهران در حال حاضر در شرایط ناسالم برای همه افراد جامعه قرار دارد.

افزایش مرگ در هوای آلوده تهران
شهرتهران یکی از آلوده‌ترین شهرهای جهان محسوب می‌شود که عواقب آن به صورت بیماری‌ها و امراض قلبی عروقی، تنفسی و سکته مغزی متوجه ساکنان این شهر می‌شود. بر اساس پژوهش‌های مسعود فشکی کارشناس مهندسی بهداشت محیط درباره میزان مرگ و میر شهروندان و وضعیت آلودگی هوا در سال ۹۳ مشخص شده که میان افزایش آمار مرگ و میر و روزهای آلوده ارتباط معناداری وجود دارد. بر اساس مطالعات انجام شده بیشترین ارتباط بین آلودگی و مرگ و میر ناشی از بیماری‌های تنفسی به ترتیب مربوط به ماه‌های دی، بهمن و اسفند است. اولین گام برای حل مشکل آلودگی هوا ارزیابی و بهترین راه برای کنترل آلودگی هوا پیشگیری از آن است.

مشکلات تنفسی عامل ۷۰درصد مرگ‌ومیرها در کلانشهر تهران
تخمین‌زده می‌شود که حدود ۷۰ درصد مرگ‌ومیرها در تهران ناشی از مشکلات تنفسی و قلبی است که این مشکلات ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم با آلودگی هوای تهران دارد. بر اساس آمار بین‌المللی بیماری‌های ناشی از آلودگی هوا چهارمین رتبه مرگ‌ومیر را به خود اختصاص داده است که بنابر گزارش سازمان ملل متحد هر ساله سه میلیون نفر از مردم جهان بر اثر این پدیده جان خود را از دست می‌دهند. همچنین تحقیقات انجام شده توسط شرکت کنترل کیفیت هوا و وزارت بهداشت نیز حاکی است که میزان این آلاینده‌ها در شهر تهران ۲/۸ برابر استاندارد جهانی است. به این ترتیب روزانه یک هزار و ۲۰۰ تن آلاینده در هوای تهران پخش می‌شود. این در حالی است که رشد سالانه انتشار CO۲ در کشور برابر ۲۵ درصد است.

وضعیت قربانیان آلودگی هوا در مناطق
در مناطق ۲۲ گانه تهران، منطقه ۱۰ بیشترین فراوانی مرگ و میر را (۳۲۵ مورد) دارا بود و منطقه ۲۲ تهران (۴۶ مورد) کمترین فراوانی مرگ و میر را به خود اختصاص داده است. فراوانی بیماری‌های تنفسی در ماه‌های مختلف سال میزان آلودگی هوا در شهر تهران را نشان می‌دهد. بیشترین ارتباط بین آلودگی و مرگ‌ومیر ناشی از بیماری‌های تنفسی به ترتیب مربوط به ماه‌های دی، بهمن و اسفند است و کمترین مقدار مرگ‌ومیر مربوطه به ماه‌های خرداد، مرداد، آذر و شهریور است.

پرکارترین ماه برای کارکنان بهشت زهرا
آمارهای سازمان بهشت‌زهرا و شرکت کنترل کیفیت هوای شهرتهران نشان می‌دهد ارتباط مستقیمی میان آلودگی هوا با تعداد مرگ‌ومیرها در این شهر وجود دارد. این آمار نشان می‌دهد در هر ماه که تعداد روزهای بیشتری کیفیت هوای شهر ناسالم گزارش شود، به شکل معناداری تعداد مرگ‌ومیرها در تهران نیز افزایش می‌یابد. بر این اساس در ماه‌ دی هرسال به دلیل وقوع پدیده وارونگی دما همیشه بیشترین روزهای آلوده سال ثبت می‌شود که پرکارترین ماه کارکنان سازمان بهشت ‌زهرا است.

اجرای طرح زوج و فرد از درمنزل
روز گذشته نیز نایب رئیس مجلس خواستار تشکیل کارگروه ملی آلودگی هوا شد و گفت: طرح زوج و فرد به دلیل آلودگی هوای پایتخت باید از درمنزل تا پایان آذر اجرا شود. به گزارش ایرنا، علی مطهری افزود: در روزهای آلودگی هوا باید مدیریت مدارس در مقطع دبستان صورت گیرد که البته این موضوع درخواست بسیاری از نمایندگان است و بنده از زبان آنها این درخواست را ارائه می‌کنم.

هوا تا جمعه آلوده است
مدیرکل پیش ‌بینی سازمان هواشناسی گفت: هوای تهران تا روز جمعه آلوده است و فقط روز سه شنبه اندکی از غلظت آلاینده‌ها کاسته می‌شود. احد وظیفه با اشاره به وضعیت آلودگی هوای تهران افزود: آلودگی هوا تا روز جمعه ادامه دارد. او ادامه داد: وزش باد تنها می‌تواند هوا را از وضعیت ناسالم برای تمامی گروه‌های جامعه خارج کند و کیفیت هوای تهران به شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس می‌‌رسد. به گفته مدیر کل پیش ‌بینی سازمان هواشناسی، روزهای چهارشنبه و پنجشنبه بار دیگر هوا در شرایط ناسالم قرار می‌گیرد، تاکیدکرد: تا روز جمعه تهران بارش باران ندارد و در این روز با وزش باد باردیگر غلظت آلاینده‌ها کاهش می‌یابد. وظیفه با بیان اینکه ابتدای صبح آلوده‌ترین زمان روز است، تاکیدکرد: در ظهر به علت تابش نور خورشید از میزان آلاینده‌‌ها کاسته می‌شود. او افزود: سامانه بارشی و وزش باد موجب خواهد شد تا آلودگی هوای کلانشهرها در پایان هفته از میان برود. مدیرکل پیش‌‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور درباره وضعیت جوی کربلا، نجف و سامرا اظهار کرد: هوای کربلا، نجف و سامرا نیز صاف و آفتابی خواهد بود. او عنوان کرد: دمای هوای کربلا امروز دوشنبه در گرم‌ترین زمان ۲۸ درجه بالای صفر خواهد بود و نجف نیز ۳۰ درجه بالای صفر خواهد شد. به گزارش تسنیم، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سازمان هواشناسی کشور از ادامه آلودگی هوای اصفهان، اراک، تهران، کرج و قزوین در روزهای آینده خبر داد.

مدارس تهران تعطیل شد
در پی افزایش آلودگی هوا، ‌کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران ساعت ۱۷ روز گذشته تشکیل شد. این کمیته اعلام کرد مهد کودک‌ها، پیش دبستانی‌ها و مدارس ابتدایی (اول تا ششم) پایتخت و شهرستان‌های استان به جز فیروزکوه، پردیس و دماوند دوشنبه ۲۴ آبان تعطیل است.همچنین طرح ترافیک تا ساعت ۱۹ اجرا می‌شود. کمیته اضطرار همه مصوبات نشست روز شنبه را پا برجا اعلام کرد. در جلسه پیشین کمیته اضطرار فروش طرح روزانه متوقف شد. همچنین تصمیم گرفته شد زنگ ورزش مدارس برقرار نباشد. به گزارش خبرآنلاین،روز گذشته هم اعلام شد محدوده طرح ترافیک به محدوده طرح زوج و فرد گسترش پیدا کند.